TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

BTW terugvorderen op onderhoud

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelden, Nov 17, 2015.

  1. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik dacht dat de BTW die je zakelijk betaalt over de autokosten (schade/onderhoud) volledig terug te vorderen was. Blijkbaar gaat Delta Lloyd daar ook vanuit, want de schades worden ex BTW aan je vergoed.
    Echter, ik las vandaag dit artikel op Sprout: Een nieuwe auto? Hier moet je als ondernemer op letten | Sprout
    Daarin staat:
    "De btw die je moet betalen over de onderhoud-, reparatie- en gebruikskosten van de auto van de zaak krijg je terug. Dit geldt alleen voor het gedeelte dat je de auto voor de zaak gebruikt. Dat werkt als volgt: rijd je 100.000 kilometer in totaal in het jaar en is daarvan 10.000 privé dan kun je voor (100-10=) 90% de btw aftrekken."
    Dat lijkt me sterk.
    Ik heb het even opgezocht, maar volgens mij geldt dit alleen als je een km-registratie bijhoudt. Wij (de meesten hier) kiezen voor de 2,7% regel:
    Privégebruik auto van de zaak

    Klopt dat?
    (dan is het artikel op Sprout dus misleidend)
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Volgens mij heb je gelijk en is het artikel in Sprout dus op z'n minst onvolledig.
     
  3. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    #3 Nexus, Nov 17, 2015
    Last edited: Nov 17, 2015
    - Óf je gebruikt de forfaitaire btw-correctie van 2,7% (bij marge-auto trouwens 1,5%)

    - Óf je berekent de werkelijke verdeling privé-zakelijk en gebruikt dat als correctiefactor

    In het eerste geval is alles 100% zakelijk. Daarom is het ook forfaitair.

    Wat gunstiger is, dat ligt eraan. In ieder geval is de eerste optie administratief minder werk.

    In het artikel is alleen optie 2 uitgewerkt en ontbreekt optie 1. Is dus niet volledig.

    Ben geen boekhouder maar weet vrij zeker dat het zo werkt.
     
  4. MartinvanWijk

    MartinvanWijk Member

    Joined:
    Sep 22, 2015
    Messages:
    52
    Location:
    Nieuwaal
    Volgens mij is het ook correct wat Nexus (en de rest) schrijft en is het artikel inderdaad niet volledig.
     
  5. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Kleine aanvulling: na 5 jaar zakt de forfaitaire BTW naar 1,5 %
     
  6. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,884
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Maar stijgt de bijtelling weer!
     
  7. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    En ik had nog wel goede zin.....totdat ik dit weer mag lezen.
    Nog even en dan is de electrische auto net zo grote melkkoe voor de staat als de benzine auto...
     
  8. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Daarom nu maar een nieuwe gekocht om dat moment zo ver mogelijk uit te stellen ;-)
     
  9. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,884
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Als ik een nieuwe koop stijgt de bijtelling direct met een factor 'oneindig'
     
  10. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Vertel, hoe doe je dat? Op je classic heb je in totaal 5 jaar lang 0%, met je nieuwe model ga je meteen naar de 4% voor 5 jaar? Dan heb je toch gewoon 3 jaar aan 4% (in privé) bijtelling ingeleverd?
     
  11. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    In mijn geval niet. De classic die ik van Tesla overgenomen had bleek achteraf in maart 2014 op kenteken gezet te zijn, dus geen 0% maar 4%, geen MIA maar wel een cataloguswaarde van 120k. Ok, wel een mooie korting gehad. Met de aankoop van een de nieuwe S70 breng ik de cataloguswaarde een heel eind naar beneden, heb ik weer 80k km garantie, betaal minder IB en forfaitaire BTW, stel ik de hoge bijtelling twee jaar over een lager bedrag uit en MIA 2015. Ach ja, ook nog autopilot in het vooruitzicht ;-)
     
  12. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,102
    Location:
    Europe
    #12 PaulusdB, Nov 17, 2015
    Last edited: Nov 17, 2015
    Zoals John (AnalysiZ ) mij vorige week uitlegde moet je er ook rekening mee houden dat je na je 5 jaar van 0% voor 5 jaar in 13 ~ 15% terecht komt,
    vanwege de dan geldende speciaal op Tesla eigenaren gerichte jalouziegrens van 50K voor die 4%. Voor de huidige koper gaat die jalouziegrens pas over 5 jaar in.

    Als je een langer bezit beoogt, kan nu wisselen dus wel meevallen.

    Dit voor een semi-rationele onderbouwing van nu inruilen. Voor de rest is het natuurlijk gewoon YOLO.
     
  13. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik snap 'm. Over een jaar ga ik nog wel eens kijken, ik wil een grotere stap maken in technologie dan alleen maar die AP.
     
  14. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    Het is nog maar zeer de vraag of die plannen voor 4/22% doorgaan. Bovendien kun je de auto na 5 jaar voor een schappelijke prijs overdoen naar privé, waardoor je met die bijtelling niets meer te maken hebt...
     
  15. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,102
    Location:
    Europe
    Ik verwacht het ook op die manier te gaan doen en geloof ook niks van jalouziegrens, maar we moeten JustDiggit en mijn Tesla aandelen ook niet uit het oog verliezen, M.
     
  16. Janwillem

    Janwillem Member

    Joined:
    Nov 6, 2015
    Messages:
    200
    Location:
    Leiderdorp, Netherlands
    Die grens van 50.000 euro gaat in op 1-1-2019 (als hij doorgaat). Als je bijtellingperiode net daarvoor (bijvoorbeeld op 1-12-2018) eindigt, heb je de 60 maanden daarop 4% bijtelling over de hele fiscale waarde, want men kijkt naar de regels die direct na afloop gelden. Mijn auto is van eind december 2013 en daardoor startte de 0% periode van 60 maanden op 1-1-2014 (de eerste dag van de opvolgende maand). De nieuwe start dus net te laat op 1-1-2019 :cursing:...
    Voor auto's die voor 1-12-2013 op kenteken zijn gezet volgt dus weer een periode van 60 maanden op 4% over de hele fiscale waarde. Early bird korting.

    Bijgaand de link naar het artikel van de belastingdienst waarin dit wordt uitgelegd:

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2015/bijtelling_privegebruik_auto_2015
     
  17. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Dank, Jan Willem, als eigenaar van een classic die 15-11-2013 op kenteken is gezet, is dat zeer goed nieuws :)
     
  18. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    454
    Location:
    Nederland
    Alleen vanuit een BV toch? Als eenmanszaak zit je er aan vast tot je hem verkoopt volgens mij.
     
  19. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    #19 Nexus, Nov 17, 2015
    Last edited: Nov 17, 2015
    Ook een eenmanszaak is een bedrijf en kent zakelijk (dus een eigen balans) en privé.
     
  20. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    537
    Location:
    Oostzaan NL
    Hier denkt mijn belastingadviseur heel anders over. Het keuze moment is de aanschaf van je auto, zolang er niets wezenlijks verandert in het gebruikspatroon kan je niet wisselen van zakelijk naar privé. Op het moment dat je een andre auto koopt heb je pas weer een nieuw keuzemoment.

     

Share This Page