Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bubbels in de hoofdsteun – Geen garantie?

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week kwam ik erachter dat er een bubbel in de hoofdsteun zat aan de bestuurderskant van mijn Model 3. Als je eroverheen wrijft wordt het leer eromheen witachtig. Zoals je begrijpt direct een afspraak gemaakt via de app bij Tesla Service Amsterdam verwachtende dat dit een garantie geval is. De auto is pas 39.000km jong en net iets ouder dan een jaar.

Nadat ik gister bij het SeC ben geweest werd mij verteld dat het geen garantie geval is. Daar viel mijn mond van open (dat is nog zacht uitgedrukt). De medewerker zei dat het waarschijnlijk een haarproduct is. Dit is enorm onwaarschijnlijk aangezien ik amper iets in mijn haar stop. Ook de plek waar het is ontstaan is niet de plek waar als ik al mijn hoofd steun de achterkant van mijn hoofd zit.

Afijn, ook nog een vriendin natuurlijk die wat meer affiniteit met haarproducten heeft. Het ding is dat zij te klein is om überhaupt met haar hoofd bij de hoofdsteun te komen (1,59m). Ik heb voor de zekerheid mijn vriendin toen ik terugkwam even laten zitten om het te testen en voila, ze raakt de onderkant van de hoofdsteun amper aan.

Ik heb gister nog een mailtje erachteraan gestuurd met wat mij verteld is en dat ik het er absoluut niet mee eens ben.

De reply:

Goedemorgen mijnheer Anderson, beste Kevin,

Alle Tesla-voertuig ondergaan een rigoureus inspectieproces en in de fabriek en in het veld . Het is waarschijnlijk dat er na levering normale slijtage is opgetreden en dit is geen fabricagefout die onder de Tesla-garantie valt. Ga voor meer informatie over uw garantie dekking naar Tesla.com/support.

Tesla-stoelen zijn gemaakt van gepatenteerd "veganistisch leer" dat een ander niveau van zorg vereist dan andere lederen autostoelen. Net zoals u speciaal voor een zijden hemd zou zorgen, moet hetzelfde worden overwogen voor onze stoelen. Dit houdt in dat plaatsen die direct in contact komen met, bijvoorbeeld, de huid, nu en dan met een zachte doek en mild schoonmaakmiddel preventief moeten worden gereinigd.

We kunnen daarom geen kosteloze vervanging van onderdelen uitvoeren. Laat het ons weten als u wilt dat wij u een offerte voor reparatie aanbieden?

Een zijden hemd... Na deze mail ben ik nog meer flabbergasted. Dus er wordt geïnsinueerd dat je dagelijks je stoel moet schoonmaken? Dat is hetzelfde als zeggen maak de binnenkant van je schoenen dagelijks schoon voordat je de deur uitgaat want er is een kans dat het kapotgaat. Wat een onzin. Je mag er toch vanuit gaan dat het leer op een hoofdsteun langer dan een jaar meegaat? Als dit normale slijtage zou moeten zijn dan heb ik over een jaar geen hoofdsteun meer over.

Het lijkt mij ook een groter probleem want ik ben niet de enige:
1: UPDATE: Headrest leather bubbling after 8 months : TeslaModel3
2: Headrest bubbling and other issues, theories and testing
3: Tesla Model 3 headrest bubbling big time : TeslaModel3

Komt nog een tweede punt, de naad op het stuurwiel begint ook los te raken en te scheuren. Dus dit heb ik ook aangekaart. Ook dat valt volgens hun onder "normale slijtage". In mijn vorige auto, een 3 serie uit 2005, zaten de naden er nog prima op. De andere punten waren natuurlijk wel aan het slijten, maar dat mag ook wel... na 15(!!) jaar.....

Dit is mijn eerste aanraking met de enorme slechte service van Tesla. Heel erg jammer. Het is om te lachen en huilen tegelijkertijd. Ik heb aandelen en volg alles dat Tesla gerelateerd is. Op dit stuk schieten ze nog steeds enorm tekort.

Het gaat mij overigens niet om het geld maar wel om het principe. Dat er dingen sneller kapotgaan dan normaal als je aan het pionieren bent heb ik echt wel vrede mee. Maar accepteer dan wel als je fout zit en schuif het niet op andere af. Daar gaat het bij mij mis.

Wat denken jullie, heb ik het mis? Hebben jullie hier andere gedachtes bij? En zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? Is het bij jou wel gelukt om onder garantie de hoofdsteun te vervangen?

IMG_1245.jpg

IMG_1249.jpg
 
In de door jou gelinkte posts op social media staat telkens hoe het is opgelost.

Ik stel voor dat je contact opneemt met Tesla, met die posts, en je argument maakt.

Er zit hier niemand die voor jou dit kan oplossen.

Ik had een naad die los kwam aan het stuur, maar dat was bij aflevering en dan wordt er niet zo gediscussieerd over het probleem. Een jaar later is natuurlijk een ander verhaal, want dan zit je toch al in de zone van slijtage.

Onze BMW had op 2 jaar 50000km en had duidelijke slijtage in de zetel. Daar kan je ook niet meer mee terug naar de dealer.
 
@wooter Thanks voor je reactie!

Het lijkt meer op een hit and miss qua garantie. Het wordt bij de één wel vervangen en bij de ander niet.

Het argument heb ik al gemaakt. Ik heb nog geen reactie gehad op mijn laatste e-mail.

Ik vraag ook niet persé naar een oplossing maar naar ervaringen. Als er iemand is die onder de Nederlandse garantie voorwaarde de hoofdsteun vervangen heeft gekregen draagt dat bij aan mijn argument.

Het lijkt me enorm stug dat dit door haarproducten komt die ik dus amper gebruik. Tesla’s argumentatie lijkt niet te kloppen. Er zijn zelfs posts van kale eigenaren met hetzelfde probleem.

Afijn, afwachten nog maar.
 
Hmm, die probleem hadden we ook bij mijn schoonvader zijn M3LR.
Maar het leer was zelfs begonnen met afbladeren ... De Duitse SeC medewerker zei dat het oorzaak voornamelijk komt door te veel haarlak producten ...
Maar sinds mijn schoonvader *euhm* nen kale knikker heeft die zo glad als een gepolierde spiegel...
En mijn verloofde reed toen nog met haar eigen M3LR (2 maanden geleden terug verkocht aan Tesla) en ik met mijn eigen wagen dus twijfelde we hard aan die excuus.
Na 10 maanden klagen en zagen wordt het volledige stoel onder coulance vervangen met 10 maanden gratis premium connectivity erbij....Volgende maand is het afspraak om het volledige stoel te vervangen.
 
Last edited:
In de door jou gelinkte posts op social media staat telkens hoe het is opgelost.

Ik stel voor dat je contact opneemt met Tesla, met die posts, en je argument maakt.

Er zit hier niemand die voor jou dit kan oplossen.

Ik had een naad die los kwam aan het stuur, maar dat was bij aflevering en dan wordt er niet zo gediscussieerd over het probleem. Een jaar later is natuurlijk een ander verhaal, want dan zit je toch al in de zone van slijtage.

Onze BMW had op 2 jaar 50000km en had duidelijke slijtage in de zetel. Daar kan je ook niet meer mee terug naar de dealer.

heb je de foto gezien. Vind je dat normale slijtage? Niemand rijdt toch zodanig dat de hoofdsteun er zo uit gaat zien. Nog los, dat er meerdere dezelfde schade hebben. Ik vind de foto niet lijken op “normale slijtage”
 
Alle Tesla-voertuig ondergaan een rigoureus inspectieproces en in de fabriek en in het veld .
Bij de eerste zin van het antwoord van Tesla is het verhaal al ongeloofwaardig. Stevie Wonder zou een betere visuele inspectie doen dan Tesla’s QA. Overigens is het een hoofdsteun en zou het dus bestand moeten zijn tegen reguliere haarproducten.

Als je een ring draagt en het stiksel zit net op een onhandige plek dan kan die slijtage aan het stuur gebeuren. Beetje afhankelijk van de plek van de naad en de wijze van het stuur vasthouden. Maar dat het interieur van Tesla niet het hoogste niveau heeft is ook bekend.
 
  • Like
Reactions: kevandrsn
Thanks @F500e! Ik ben inderdaad nieuw op dit forum dus bedankt voor de waarschuwing Verder ben ik het helemaal met je eens. Kritisch zijn en objectief kunnen kijken is een schaars goed de laatste tijd. Ik heb er zelf inderdaad niks op laten vallen. Ik zou de eerste zijn die dat toe zou geven en gewoon een nieuw hoofdsteun zou bestellen als dat het geval was.

Als ik volgende week niks meer hoor doe ik zeker een beroep op je Dekra kennis. Top!

@MasterMace @Fredblack Thanks! Ik houd jullie op de hoogte.

@bugboy QA is inderdaad niet altijd al te best als je de verschillende verhalen leest. Eens. Slijtage door een ring kan gebeuren. Wat betreft mijn situatie, niemand in mijn huishouden draagt een ring links. Dat dit bij mij gebeurd is dus een kwestie van slechte kwaliteit.

@ebullio Hahaha! Exact!
 
heb je de foto gezien. Vind je dat normale slijtage?
Lees goed mijn bericht. Ik zeg nergens iets over de slijtage, hoe deze veroorzaakt zou zijn of wat ik ervan vind.

Ik wijs OP erop dat de incidenten naar waar ie verwijst de eigenaars hebben moeten zagen bij Tesla om het toch onder garantie of coulance verzorgd te krijgen, en dat ik zeg dat ie bewapend met die ervaringen bij Tesla moet zijn om ook dergelijke service te krijgen.

Bij de eerste zin van het antwoord van Tesla is het verhaal al ongeloofwaardig. Stevie Wonder zou een betere visuele inspectie doen dan Tesla’s QA. Overigens is het een hoofdsteun en zou het dus bestand moeten zijn tegen reguliere haarproducten.
Dat is helemaal niet ongeloofwaardig. Als Tesla werkt zoals andere autofabrieken hebben ze op het einde van de band ook een QA-ruimte waar elke auto onder aangepaste verlichting gecontroleerd wordt. Die ruimte hebben ze, want Tesla heeft al meerdere foto's gepost van zo een ruimte.

Een defect dat op dat moment nog niet zichtbaar is, maar door gebruik sneller slijt dan normaal, valt niet noodzakelijk op in zo een QA. Dat is zo voor naden die na 30000km loskomen, en blijkbaar ook voor lijm die op het vegan leder loskomt.
 
Zoals je zegt gebruik je geen haarproducten.
Ik zou Tesla wel schriftelijk verantwoordelijk stellen voor je gezondheid als ik zo deze stoel zie.
Wie weet wat voor troep in deze kunststoffen stoel zit?
Dit zit millimeters verwijderd van je hersenen, die wil je niet beschadigd hebben door een Tesla stoel?
 
  • Helpful
Reactions: jordy5
@RobsEV Dat vettige lijkt zo omdat het wat donkerder oogt. Ook trekt het een beetje weg na een tijdje. De witte spetters krijg je als je eroverheen wrijft. Die trekken ook weer weg na een paar uur. Ik vermoed dat het scheurtjes zijn in het veganistische leer.

Het ziet er op de foto uit alsof er iets op gespoten is omdat er overal een soort van druppeltjes zitten en dan heb ik het niet over de grote vlek.
 
Bedenk je dat als je hiermee bij Tesla komt na enkele maanden of zelfs een jaar gebruik, dat ze altijd onder een garantieclaim willen uit geraken. Dat is natuurlijk omdat ze sinds de levering van de auto niet meer het beheer hebben over de auto.

Het is aan jou als klant om natuurlijk op jouw rechten te staan.

In België en Nederland verschuift bij de wettelijke garantie wel iets vanaf 6 maanden. Tevoren moet de verkoper bewijzen dat hij niet verantwoordelijk is voor een schade, erna is het aan de koper om te bewijzen dat het een fout van de verkoper of het product is.

België:
Wet op de garantie | FOD Economie

Nederland:
Welke garanties heb ik op een product?