Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bug: Laadkabel ontkoppelt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de laatste update wil de laadkabel niet ontkoppelen. Niet met de sleutel en ook niet met het touchscreen. Uiteindelijk lukt het door een reset door te voeren en dan met het touchscreen te ontkoppelen. Gisteren Tesla service hierover gebeld. Er blijkt een bekende security bug te zijn waardoor ontkoppelen met de sleutel niet werkt. Komende update moet het verhelpen. Verklaart nog niet waarom ik moet resetten, maar ga het van de week nog eens proberen. Meer mensen met hetzelfde probleem?
 
Sinds de laatste update wil de laadkabel niet ontkoppelen. Niet met de sleutel en ook niet met het touchscreen. Uiteindelijk lukt het door een reset door te voeren en dan met het touchscreen te ontkoppelen. Gisteren Tesla service hierover gebeld. Er blijkt een bekende security bug te zijn waardoor ontkoppelen met de sleutel niet werkt. Komende update moet het verhelpen. Verklaart nog niet waarom ik moet resetten, maar ga het van de week nog eens proberen. Meer mensen met hetzelfde probleem?

Het is inderdaad een gekend probleem. Er wordt ook gezegt dat 2 maal de rem intrappen ook zou werken, maar dat kan ik niet bevestigen aangezien ik ook meestal gewoon reset.
 
Ja heel herkenbaar problem en super irritant... Kost veel tijd zeker als je snel weg wilt.
Ook al flink voor "lul" gestaan bij een openbaar laadpunt.
Zowel mijn Eigen auto als de loaner die ik nu rij hebben er last van. Hoop dat er heel snel een update is.
 
Tijdje terug ook gehad bij ons op kantoor... ik heb tot twee keer toe opnieuw de laadsessie gestart en afgebroken. Uiteindelijk ging het groene lampje (naast de kabel in de auto) uit en kon ik ontkoppelen. Sindsdien is het niet meer gebeurd.
 
Hier ook regelamtig het probleem. Ik haal meestal de stroom van de laadpaal, daarna de stroom er weer op en dan kun je de kabbel weer ontkoppelen.
Ik heb er ook geregeld last van. Heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken. Ik ben ook best teleurgesteld dat dit soort bugs erin zitten. Knullig (om over de nieuwste van de equalizer nog maar niet te spreken) en volgens mij niet nodig. Alleen de reset heb ik nog niet geprobeerd. Rempedaal methode werkt niet bij mij. Het aan- en uitzetten van de laadpaal lukt soms of na enige tijd. Het is gedoe en je staat inderdaad voor "lul".
 
Ik heb het probleem al een 2 weken. En het wordt erger. Vandaag inderdaad begrepen dat het een software bug is en dat ze er alles aan doen om het zo snel mogelijk op te lossen. Wat bij mij na 1 keer remmen en reset eerst wel lukte, nu na laden doet het nu pas na 5 a 6 keer resetten.
Toen ik assistance belde en het een paar keer met hun aan de lijn deed eindelijk een unlock. Lader aan en uit maakt niet uit. Onfgelofelijk irritant want ik heb wel 20 minuten staan prutsen en ik moest naar een afspraak.

En nog een ander probleem er bij. De ruitenwisser sproeier doet het niet meer. Motortje gaat niet aan. Assistance maar gebeld en die gaven aan dat dat wel heel toevallig was omdat er 2 model x met hetzelfde probleem hadden en dat ze nu door mijn opmerking/ vraag of dit dan ook niet een bug was wel begon te twijfelen dat mechanisch falen wel heel erg toevallig zou zijn. Zo bel je zo nooit, zo hang je een aantal keer per dag met ze aan de lijn. Overigens keurige en nette service
 
Hier ook dezelfde issue. De truc bij mij is om eerst de auto te ontgrendelen en dan pas de laadpoort ontgrendelen.

Mocht je het een keer vergeten en springt het zootje weer op slot; Gewoon de auto weer even op slot zetten, even een minuutje uit de buurt blijven en dan weer auto ontgrendelen.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Mocht ik het weer voor hebben zal ik dat eens proberen Kris.
Mijn Eigen auto is weer terug en lijkt het nu weer goed te doen... Helaas zijn de rammels waarvan ik eerst dacht dat ze minder waren wel weer terug. En de wielsensor storing... Maarja Dat schuift Tesla uiteindelijk allemaal naar 3e partijen.
 
Hier ook dezelfde issue. De truc bij mij is om eerst de auto te ontgrendelen en dan pas de laadpoort ontgrendelen.

Mocht je het een keer vergeten en springt het zootje weer op slot; Gewoon de auto weer even op slot zetten, even een minuutje uit de buurt blijven en dan weer auto ontgrendelen.
Wat je ook kan doen is terug laden. Daarna manuele unlock op display doen. Maar hoogst irritant.

Met navigatie heb ik sinds deze release nog meer issues mee dan vroeger blijf soms op initializing staan enige dat helpt is scroll wiel reboot
 
Hier ook dezelfde issue. De truc bij mij is om eerst de auto te ontgrendelen en dan pas de laadpoort ontgrendelen.

Mocht je het een keer vergeten en springt het zootje weer op slot; Gewoon de auto weer even op slot zetten, even een minuutje uit de buurt blijven en dan weer auto ontgrendelen.
Mijn S uit 2013 heeft het ook. Eerst de chargeport unlocken en dan pas de laadsessie op de paal afsluiten werkt bij mij altijd, andersom gaat het fout.
 
Het unlocken van de chargeport werkt alleen als de auto ontgrendeld is. Dus als de doorhandles open staan.
Als je de chargeport probeert te openen met de FOB of het knopje op de UMC en de auto is nog op slot dan wordt een time-out van 1 min in werking gesteld, die er voor zorgt dat eea geblokeerd wordt. Je kunt op dat moment ook niet vanuit het menu de chargeport unlocken.
Dit is met de nieuwe firmware ingebouwd, omdat het blijkbaar voorkwam dat als meerdere auto's naast elkaar staan en er werd op de chargeport unlock FOB knop gedrukt spontaan de chargeport van de andere auto's geopend werd.
Iedere keer dat je opnieuw met de FOB of het knopje op de UMC indrukt gaat opnieuw de time-out van 1 min in.
Het openen van alleen de achterklep is niet voldoende, de doorhandles moeten open zijn om de time-out functie te omzeilen.
Deze info heb ik van SeC Duiven waar ik vanmorgen ben geweest, en wilde dit jullie niet onthouden.
 
Het unlocken van de chargeport werkt alleen als de auto ontgrendeld is. Dus als de doorhandles open staan.
Als je de chargeport probeert te openen met de FOB of het knopje op de UMC en de auto is nog op slot dan wordt een time-out van 1 min in werking gesteld, die er voor zorgt dat eea geblokeerd wordt. Je kunt op dat moment ook niet vanuit het menu de chargeport unlocken.
Dit is met de nieuwe firmware ingebouwd, omdat het blijkbaar voorkwam dat als meerdere auto's naast elkaar staan en er werd op de chargeport unlock FOB knop gedrukt spontaan de chargeport van de andere auto's geopend werd.
Iedere keer dat je opnieuw met de FOB of het knopje op de UMC indrukt gaat opnieuw de time-out van 1 min in.
Het openen van alleen de achterklep is niet voldoende, de doorhandles moeten open zijn om de time-out functie te omzeilen.
Deze info heb ik van SeC Duiven waar ik vanmorgen ben geweest, en wilde dit jullie niet onthouden.

Zou mooi zijn moesten ze dat kunnen koppelen aan GPS gegevens. Ze weten toch wanneer er meerdere Tesla's ergens zijn, en aan SuC kunnen ze het standaard zo doen.

Verder brengt het volgens mij momenteel meer ongemak met zich mee dan iets anders...
 
Helaas, ik heb er ook al 2 weken last van. Goed dat het probleem al bekend is. Laden zelf doet sinds 2 dagen ook al moeilijk, dan weer wel dan weer niet. (probleem lijkt alleen bij de eigen laadpaal te zijn).

Overigens, het ontkoppel probleem los ik eenvoudig op door vlak voor vertrek de auto even te laten verwarmen. Fijn met het weer van dit moment en daardoor trekt ie stroom en ontkoppelt de kabel wel.
 
Last edited:
Het unlocken van de chargeport werkt alleen als de auto ontgrendeld is. Dus als de doorhandles open staan.
Als je de chargeport probeert te openen met de FOB of het knopje op de UMC en de auto is nog op slot dan wordt een time-out van 1 min in werking gesteld, die er voor zorgt dat eea geblokeerd wordt.
Lijkt me niet juist. Het eerste wat ik doe als ik kom aanlopen is de chargeport unlocken, lang voordat de doorhandles me geroken hebben. Gaat prima.
 
Lijkt me niet juist. Het eerste wat ik doe als ik kom aanlopen is de chargeport unlocken, lang voordat de doorhandles me geroken hebben. Gaat prima.

Kees, zo doe ik het ook en zo werkt het bij mij in ieder geval zonder haperen.
Maar hij zegt dat het met de nieuwe firmware zo is?
Als dat klopt moeten we een nieuwe routine erin laten slijten....