Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bug of defect aan achterportier

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds vandaag gaat de linker achterportier niet meer open. De klink komt wel maar buiten maar de deur opent niet meer. Heel onhandig met kleine kinderen en kinderstoelen, maar bij een ongeval mogelijk ook gevaarlijk.

Iemand dit wel eens gehad met een van de portieren? Zou een volledige reset dit kunnen verhelpen?
 
Net SEC gesproken en even een afspraak gemaakt. Vooral ook omdat de deur van binnenuit ook niet te openen is, lijkt het een mechanisch euvel. Gelukkig nog wel binnen de garantie.
Lijkt mij dat dit soort zaken aardig coulant opgepakt moeten worden. Een mechanisch defect van een dergelijk belangrijk systeem hoef je bij normaal gebruik toch niet binnen 10 jaar te verwachten neem ik aan. (non-conformiteit)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
ben ik het wel met je eens. In-clusion geeft echter aan dat hij er buiten de garantie om toch fors voor moest betalen.
Wanneer iets onder garantie gerepareerd kan worden, is dat altijd prettig en zonder gezeur. Wanneer iets buiten de garantie stuk gaat, heb je als consument nog wel rechten, maar kan er veel gezeur ontstaan hierover. Bedrijven speculeren daar natuurlijk ook een beetje op. Het is een enorm gedoe om met rechtsbijstand in de arm tot een oplossing te komen.

De deurklink is een onderdeel dat onderhevig is aan slijtage. Dus is het niet gek dat er reparatiekosten voor dit onderdeel kunnen ontstaan. Echter mag je bij een dergelijke auto er toch wel vanuit gaan dat een dergelijk systeem probleemloos blijft werken een bepaalde periode.

Kijk...wanneer 1 draadje van de achterruitverwarming stuk gaat, zal je geen rechten hebben na de garantie. De werking is immers niet enorm verminderd.

Een mechanisch systeem in de deur is essentieel. Zeker gezien de veiligheid. Dus dan zou je als consument best wel eens succesvol non-conformiteit kunnen aantonen....al is een gang naar de rechter nooit bevorderlijk voor de relatie natuurlijk. Dat geldt in het algemeen en dus ook met Tesla.

Echter wil Tesla ook een goede relatie mag ik aannemen....dus is het in hun belang hier erg coulant in te zijn. Zelfde geldt voor de MCU (is toch de benaming van het grote scherm met bijbehorende hardware?). Ik las dat bij iemand een ventilator vermoedelijk niet werkte in die unit en dat deze onder garantie was vervangen....dat soort klachten mogen niet binnen 8 jaar en/of 200k km naar mijn mening. Wanneer je als fabrikant dan € 5000 durft te vragen in het vijfde jaar, dan ben je niet goed bezig.

Om je rechten zoveel mogelijk te beschermen, is het misschien verstandig om op te laten nemen in het koopcontract wat de te verwachten TECHNISCHE levensduur is van enkele componenten bij normaal gebruik. Zeker wanneer storingen verwacht kunnen worden voor deze componenten.

Moet je als consument nog aantonen dat je de boel normaal hebt gebruikt. Kan lastig zijn soms, maar gezien de prijzen, wel de moeite waard denk ik.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Er zit nog een flink verschil tussen consumentenrecht en de rechten die je bij een zakelijke aankoop hebt.
Maar in dit geval zou het wat mij betreft primair zijn omwille van veiligheid. De portier bij Tesla wordt elektrisch gestuurd. Op dit moment kan de portier zowel van binnenuit en van buitenuit niet meer geopend worden (van binnen enkel via de noodontgrendeling). Dus dat kan tot onveilige situaties leiden. Gezien het feit dat dit al bij meerdere mensen op dit forum een probleem is geweest, denk ik dat Tesla er ook moeilijk mee weg komt door te zeggen dat het enkel voorkomt bij abnormaal gebruik.
 
Er zit nog een flink verschil tussen consumentenrecht en de rechten die je bij een zakelijke aankoop hebt.

Absoluut. Daarom zette ik het erg specifiek bij. Toch...wanneer er te veel van dit soort kwaliteitsissues blijven en de koper steeds de hoofdprijs moet betalen, zal dat echt slecht zijn voor de reputatie. En ik moet zelf ook zeggen dat ondanks dat ze erg innovatief zijn en ik de indruk heb dat ze erg hun best doen, vind ik toch dat het aantal kwaliteitsissues bij aflevering en tijdens normaal gebruik eigenlijk veel te vaak voorkomen. Zeker gezien de prijs van de huidige modellen.

In (tweede helft) 2018, 2019 zou ik graag een feestje hebben bij de aflevering van de III en niet dat ding achterlaten met allerlei afstelproblemen (naden/kieren) of andere bugs.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke oordeel/schade zal zijn voor jou. En dan hoop ik dat men verder denkt dan jouw auto. Er zijn vast veel meer mensen zoals ik die kwaliteits"problemen" van Tesla monitoren en dat mee laten wegen bij het daadwerkelijk kopen van de III.

Vooral interessant omdat nu de standaard garantie van de S aan het verlopen is voor de eerste jaargangen (2012-2013).
 
in geval van nood kan je de deur steeds van binnen openen, er is een kabel waarmee dit kan.
staat in de manual ;)
upload_2017-1-9_15-23-3.png
 
Er zit een mogelijkheid tot mechanische ontgrendeling, deze zit onder achterbank onder de bekleding, dit is mij toen uitgelegd tijdens aflevering. Voorportieren gaan mechanisch door kruk helemaal naar je toe te halen ipv klein stukje. Ben het er wel mee eens dat een deurhandel ontworpen is voor de levensduur van de auto, bij de mijne zijn er ook al twee vervangen (onder garantie), eerste reageerde helemaal niet meer, tweede is vervangen tijdens onderhoudsbeurt, had ik zelf nog niets aan gemerkt. Beide van achterportier.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
in geval van nood kan je de deur steeds van binnen openen, er is een kabel waarmee dit kan.
staat in de manual ;)
View attachment 209786

Wanneer de auto aan het zinken is en je zelf buiten de auto hebt kunnen komen, dan is dit wel een lastige procedure om uit te leggen aan de kinders op de achterbank. Nu weet ik wel dat een lifehammer in dat geval een betere oplossing is (raampje tik), maar je wilt toch van buiten altijd de portieren open kunnen maken. Zeker in geval van nood (brand bijvoorbeeld).

Sterker nog...wanneer dit probleem structureel is, verdient het naar mijn bescheiden mening zelfs een complete terugroepactie. Zeker als veiligheid zo hoog in het vaandel staat als Tesla claimt.
 
Sinds vandaag heb ik een zelfde probleem. Het lijkt erop dat de electronica in beide linkerportieren (rijders kant) is uitgevallen.
Dus plaatselijk komen de hendels er niet uit, een spiegel klapt niet in, ruiten zijn niet te bedienen en heb ik geen ambi light.
Gek is wel dat het raam wel naar beneden en naar boven gaat bij het openen van de portieren.

Ik kan nu alleen via de bijrijders kant, van binnenuit de deur bij het stuur openen. Dat is niet veilig en staat best raar.

Een normale reset heeft niet geholpen.
Volgens mij bestaat er ook nog iets van een harde reset. Ik weet alleen niet meer hoe dat gaat. Iemand?

Anders morgen maar even SeC bellen.
 
...
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke oordeel/schade zal zijn voor jou. En dan hoop ik dat men verder denkt dan jouw auto. Er zijn vast veel meer mensen zoals ik die kwaliteits"problemen" van Tesla monitoren en dat mee laten wegen bij het daadwerkelijk kopen van de III.
...
Ik denk ook (als Tesla belegger) liever verder dan deze ene auto. Daarom zie ik het liefste dat eigenaren in deze situatie tot het gaatje gaan om dergelijke fouten voor garantie gerepareerd te krijgen, m.n. door zich te beroepen op het conformiteitsbeginsel. Dat weten we in ieder geval zeker dat de constructie- en ontwerpfouten de excelsheets van het (Amerikaanse) management bereiken. Op die manier is er tenminste een kans dat er een modificatie uitgevoerd en een Technical Service Bulletin aangemaakt wordt. Goed voor nieuwe en bestaande eigenaren en dus voor Tesla en haar beleggers.
 
  • Like
Reactions: basvk and Maarten