Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Buiten temperatuur en Laden

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Normaal laad ik 90% en kom ik meestal rond 360 km typical range, maar nu het kouder is lijkt de range op 90% lager te zijn (vandaag 348km bij 7 graden)
is dit een bekend verschijnsel?

groet en alvast fijn weekend

Niels
 
Past zowel wel als niet in dit draadje.

Toch wel een heel luxe gevoel. Binnen bij de haard met een drankje terwijl de auto binnen in onze garage staat en bijlaadt voor het weekend. Wat was ook alweer een tankstation?

FullSizeRender.jpg


En nu maar wachten op Zwarte Piet. Of zeg ik nu iets verkeerds?
 
Past zowel wel als niet in dit draadje.

Toch wel een heel luxe gevoel. Binnen bij de haard met een drankje terwijl de auto binnen in onze garage staat en bijlaadt voor het weekend. Wat was ook alweer een tankstation?



En nu maar wachten op Zwarte Piet. Of zeg ik nu iets verkeerds?

euh, misschien toch een biertje teveel ??
het is 14 november vandaag. nog 3 weken wachten.


bij ons in B. blijft Piet gewoon zwart. van het roet
 
euh, misschien toch een biertje teveel ??
het is 14 november vandaag. nog 3 weken wachten.


bij ons in B. blijft Piet gewoon zwart. van het roet

Hier komt hij morgen al aan, al dan niet met de zwarte jongens. De schoenen worden morgen al gezet. Nationale gebeurtenis, om 12 uur in Gouda, live op TV.

Met dochtertjes van 5 en 7 jaar kun je het niet missen. Daar helpen ook biertjes niet meer aan :)
 
Zullen we antwoorden op de originele vraag? :)

Ik heb daar zelf nog niets van ondervonden, maar zal het verder in het oog houden, alhoewel ik regelmatig wissel tussen 70%, 80% en 90%. Als ik opgeladen heb en het is koud 's morgens zet ik wel een half uur op voorhand de verwarming op, dan is hij al lekker warm en gaat dat niet ten koste van de range.
 
Als ik 's morgens de verwarming op voorhand op zet dan is de auto inderdaad lekker warm maar zijn de achterruit en buitenspiegels nog steeds niet ontwasemd. Heeft iemand een idee hoe je de achterruitontwaseming opzet van op afstand?

Zullen we antwoorden op de originele vraag? :)

Ik heb daar zelf nog niets van ondervonden, maar zal het verder in het oog houden, alhoewel ik regelmatig wissel tussen 70%, 80% en 90%. Als ik opgeladen heb en het is koud 's morgens zet ik wel een half uur op voorhand de verwarming op, dan is hij al lekker warm en gaat dat niet ten koste van de range.
 
Hallo allemaal,

Normaal laad ik 90% en kom ik meestal rond 360 km typical range, maar nu het kouder is lijkt de range op 90% lager te zijn (vandaag 348km bij 7 graden)
is dit een bekend verschijnsel?

groet en alvast fijn weekend

Niels



Beste Niels, ik zal dan uiteindelijk toch maar even serieus inhaken op je vraag.

Voor zover ik weet is hetgeen jij noemt is geen bekend verschijnsel. Door de accu te laden wordt deze ook verwarmd.
Het maakt dan niet uit of je zomers of 's winter laadt, je komt in principe altijd op hetzelfde voltage / aantal kilometers uit.

Wel kan het zo zijn dat wanneer je de auto bijvoorbeeld aan het begin van de avond oplaadt en dan de hele nacht laat staan je 's ochtend een lager aantal kilometers aantreft.
Dit komt a. doordat de accu is afgekoeld (koude accu = lager voltage = minder kilometers en b. door de vampire drain (afhankelijk van je energie instellingen).

Een groot gedeelte van de kilometers die je door a. kwijtraakt krijg je overigens weer terug als je gaat rijden en de accu daardoor warm wordt.
 
Ik merk ook nu het kouder word dat het best lang duurd voordat de auto weer volledig gebruikt maakt van de regeneratie. De eerste 20 kilometer blijf ik het gele streepje houden. (Is best even wennen nu ik af en toe weer de rem moet gebruiken)

heb ik ook. Voor m'n gevoel duurt dit langer dan vorig jaar.
M'n verbruik is door de combinaties van temperatuur en winterbanden (pirelli sottozero) ook zo'n 10% hoger dan over de periode april-oktober
 
Hoi Hans,
bedankt voor je reactie ( en de rest bedankt voor de grappen en grollen ;-) ook gezellig

ik laad hem vaak overdag op mijn werk op en met de nieuwe Iphone app zie je wanneer het laden compleet is.
Ik laad altijd tot 90% dat is geen probleem toch?

misschien dat het gewoon en verlaging is sinds de nieuwe software, het was me opeens gaan opvallen, normaal had ik altijd 360 Km op 90% en 407Km op full range
nu is beide lager (full range 395 Km oid) wellicht ook omdat het nieuwe van de accu af is, ik ben net de 10.000 Km gepasseerd.
 
Hoi Hans,
bedankt voor je reactie ( en de rest bedankt voor de grappen en grollen ;-) ook gezellig

ik laad hem vaak overdag op mijn werk op en met de nieuwe Iphone app zie je wanneer het laden compleet is.
Ik laad altijd tot 90% dat is geen probleem toch?

misschien dat het gewoon en verlaging is sinds de nieuwe software, het was me opeens gaan opvallen, normaal had ik altijd 360 Km op 90% en 407Km op full range
nu is beide lager (full range 395 Km oid) wellicht ook omdat het nieuwe van de accu af is, ik ben net de 10.000 Km gepasseerd.

De waardes die je nu aangeeft lijken me toch wel realistisch. Ik heb overlaatst ook een paar keer full range opgeladen en kom dan ook tussen 392 en 395 uit en heb ook net de 10.000 km gepasseerd.
 
De waardes die je nu aangeeft lijken me toch wel realistisch. Ik heb overlaatst ook een paar keer full range opgeladen en kom dan ook tussen 392 en 395 uit en heb ook net de 10.000 km gepasseerd.


Ik denk dat we ons te snel zorgen maken. De waardes die getoond worden zijn het resultaat van (volgens mij) tamelijk ingewikkelde berekeningen binnen de software. De bedoeling daarvan is om een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen.
De "teruggang" van typical rond 410 km tot rond 390 km bij 100% lading heeft bij mij het resultaat dat de typical range veel gemakkelijker haalbaar is dan daarvoor. Je hoeft er nu aanzienlijk minder moeite voor te doen. En dus wat realistischer.
Ik had onlangs 394 km bij 100% lading en heb nu rond 35 k km gereden dus het aantal kilometers doet er kennelijk ook niet zoveel toe (geen batterijwissel gehad, dus eerste batterij)

Het zou wel beter zijn als er ergens permanent af te lezen zou zijn wat het percentage lading is en wat het aantal aanwezige bruikbare kWh'en is, waarbij rekening mag worden gehouden met "gereserveerd aantal" voor het systeem. Dat mis ik wel. In de Leaf zie ik het percentage en dat geeft meer houvast (vooral omdat daar de geschatte afstand alleen is gebaseerd op de laatste trip en dus behoorlijk wisselvallig/willekeurig is).
 
Ik lees overal maar van die hoge getallen bij 100% laden. IK heb nu 58.000 km op mijn teller staan (gemiddeld 248 wh per kilometer) en als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan? Rij ik dan zo onzuinig dat de software in de S hier na 58.000 km hier rekening mee houdt en dat ik daarom maar kom tot 373 km met een volle batterij?