Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Buiten temperatuur en Laden

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik mijn S 100% laad dan krijg ik met pijn en moeite 373 typical. Waar zit het verschil in dan?

Ik laad sinds 6 januari 2014 elke dag gedurende week op tot 100%. Dat bewijst dan maar weer dat 100% laden niet heel erg schadelijk is voor de batterij gezien mijn range tov de anderen.

Da's op iets meer dan 10 maand tijd 27km typical (bijna 7%) die er voorgoed vandoor zijn.
Kan dit geen indicatie zijn dat regelmatig (dagelijks in jouw geval) 100% laden wel degelijk zijn prijs heeft?

Aan die rate ben je op 30 maand 1/5 van je capaciteit kwijt (dan heb je nog een 60kWh model over).
 
Da's op iets meer dan 10 maand tijd 27km typical (bijna 7%) die er voorgoed vandoor zijn.
Kan dit geen indicatie zijn dat regelmatig (dagelijks in jouw geval) 100% laden wel degelijk zijn prijs heeft?

Aan die rate ben je op 30 maand 1/5 van je capaciteit kwijt (dan heb je nog een 60kWh model over).

Je kunt de afname van de range niet lineair doortrekken. Aan het begin neemt de range veel sneller af dan daarna. Zie: Tesla MaxRange
 
Je kunt de afname van de range niet lineair doortrekken. Aan het begin neemt de range veel sneller af dan daarna. Zie: Tesla MaxRange

Als je daar kijkt dan blijkt dat de hele "vloot" een grillig beeld laat zien van wat wordt aangegeven bij typical range. Er is eigenlijk geen peil op te trekken. Ik denk dat de uitgevoerde calculaties bepalend zijn en niet de echte staat van de batterij.

Het zou beter zijn als het aantal kWh en het percentage lading werd getoond. Ik denk dat het met de afname van de batterij best wel mee valt. In het begin, met een typical range van 410 km (oudere software) had ik veel moeite om ook maar in de buurt van typical te komen. Nu, met ergens rond 380 - 390 km gaat het erg gemakkelijk.
 
Last edited:
Als je daar kijkt dan blijkt dat de hele "vloot" een grillig beeld laat zien van wat wordt aangegeven bij typical range. Er is eigenlijk geen peil op te trekken. Ik denk dat de uitgevoerde calculaties bepalend zijn en niet de echte staat van de batterij.

Het zou beter zijn als het aantal kWh en het percentage lading werd getoond. Ik denk dat het met de afname van de batterij best wel mee valt. In het begin, met een typical range van 410 km (oudere software) had ik veel moeite om ook maar in de buurt van typical te komen. Nu, met ergens rond 380 - 390 km gaat het erg gemakkelijk.

Het beeld vind ik helemaal niet zo grillig (een enkele uitschieter / foutieve invoer? daargelaten). Je ziet duidelijk een sterke afname in het begin en een stabilisering van de afname daarna. De verschillen zijn niet eens zo groot voor batterijen met dezelfde kilometrage (circa +-7 km van de trendlijn). En inderdaad grote kans dat de verschillen komen door kalibratie van de batterij SoC. Na mijn laatste rangecharge bijv. kon ik 1,7 kWh rijden voordat de typical range van 380 naar 379 ging.

image.jpg