Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Camera voorzijde beslagen

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij op dat met dit weer (vochtig, iets boven het vriespunt) de camera aan de voorzijde heel vaak beslagen is. Herkennen jullie dit? Dit is een foto van mijn camera na ongeveer 1 uur rijden:
IMG_0388.jpg


Het gevolg is dan ook dat AP of ACC niet beschikbaar is. De rest van het raam is volledig vrij van enige condens, maar er wordt (terecht) gemeld dat de camera aan de voorzijde beperkt zicht heeft:
IMG_0387.jpg


Ik heb even gekeken, maar er lijkt ook totaal geen ontluchting of airflow te zijn bij de camera's. Bljikbaar is dit helemaal afgesloten om te voorkomen dat het smerig wordt, maar is er toch een mogelijkheid om dit kwijt te raken? Auto-pilot is bij mij nu vaak hele ritten niet beschikbaar of klapt er om de haverklap uit. Een kleine ontluchting of verwarmingselementje zou al een hoop ellende oplossen.

Iemand tips?
 
Het valt mij op dat met dit weer (vochtig, iets boven het vriespunt) de camera aan de voorzijde heel vaak beslagen is. Herkennen jullie dit? Dit is een foto van mijn camera na ongeveer 1 uur rijden:
View attachment 502382

Het gevolg is dan ook dat AP of ACC niet beschikbaar is. De rest van het raam is volledig vrij van enige condens, maar er wordt (terecht) gemeld dat de camera aan de voorzijde beperkt zicht heeft:
View attachment 502383

Ik heb even gekeken, maar er lijkt ook totaal geen ontluchting of airflow te zijn bij de camera's. Bljikbaar is dit helemaal afgesloten om te voorkomen dat het smerig wordt, maar is er toch een mogelijkheid om dit kwijt te raken? Auto-pilot is bij mij nu vaak hele ritten niet beschikbaar of klapt er om de haverklap uit. Een kleine ontluchting of verwarmingselementje zou al een hoop ellende oplossen.

Iemand tips?
Volgens mij is de onderkant open. Voorzichtig met föhn? En probeer de auto droog te houden. AC aan of uit?
 
Het valt mij op dat met dit weer (vochtig, iets boven het vriespunt) de camera aan de voorzijde heel vaak beslagen is. Herkennen jullie dit? Dit is een foto van mijn camera na ongeveer 1 uur rijden:
View attachment 502382

Het gevolg is dan ook dat AP of ACC niet beschikbaar is. De rest van het raam is volledig vrij van enige condens, maar er wordt (terecht) gemeld dat de camera aan de voorzijde beperkt zicht heeft:
View attachment 502383

Ik heb even gekeken, maar er lijkt ook totaal geen ontluchting of airflow te zijn bij de camera's. Bljikbaar is dit helemaal afgesloten om te voorkomen dat het smerig wordt, maar is er toch een mogelijkheid om dit kwijt te raken? Auto-pilot is bij mij nu vaak hele ritten niet beschikbaar of klapt er om de haverklap uit. Een kleine ontluchting of verwarmingselementje zou al een hoop ellende oplossen.

Iemand tips?
Dit weekend ook gehad op terugweg van de Franse Alpen naar huis. Het had ‘s nachts gevroren en tot de eerste laadstop viel de Autopilot steeds met veel gepiep en rode schermen uit. Met de melding dat de camera geen zicht had. Na de stop was de condens weg en verder geen last van gehad. Goed om te weten dat de achterruitverwarming ook de cameraverwarming aanzet. Weer wat geleerd.
 
Achterruitverwarming aanzetten. Warmen je camera's voor en aan de portierkanten ook op.
Ik had vanmorgen na een 20 minuten rijden ook weer dat de ruit voor de camera beslagen was. Verwarming stond op 20 graden en bij de melding de achterruitverwarming aangezet. Helpt helemaal niets voor de ruit bij de camera. Volgens mij zit er gewoon geen verwarmingselement. Ik heb ook de "aanjager" een tijdje op standje max gezet. Dan wordt het wel bloedheet in de auto (en je verbruik gaat flink omhoog), maar de camera blijft net zo beslagen.

Ik heb de handleiding ook gelezen, maar ik kan nergens vinden dat de achterruitverwarming ook de ruit bij de camera aan de voorzijde verwarmt.
Volgens mij is de onderkant open. Voorzichtig met föhn? En probeer de auto droog te houden. AC aan of uit?
De auto is gewoon droog van binnen en de verwarming staat op stand automaat. De ramen zijn verder volledig ontwasemd, dus dat lijkt me geen probleem. Om nu al rijdend met een 12V föhn aan de slag te moeten lijkt me niet echt aan te raden. Dat lijkt me zelf rijden minder moeite dan AP. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik er vorig jaar ook zoveel last van had.
 
Achterruitverwarming werkt ook niet als oplossing?
Nee, die heb ik minstens 20 minuten aan gehad, maar precies bij de camera's is het gewoon beslagen. Bij die lijntjes (verwarming?) lijkt het inderdaad wel droog te zijn. Of de achteruitverwarming schakelt niet de verwarming in bij de camera's of de verwarming is gewoon niet krachtig genoeg om het te ontwasemen. Zou wel gek zijn, want op de achteruit werkt het wel met een dergelijke afstand tussen de lijntjes.
 
Je moet de voorruitverwarming op turbo zetten (twee keer drukken). Dan gaat ook het verwarmingselement werken in de voorruit.
Wellicht dat die van mij dan kapot is (of niet voldoende effectief is), want ik had de aanjager al 10 minuten in mijn auto op max (2x drukken) en het werd wel erg warm in de auto, maar AP kwam niet terug. Toen ik uitstapte was het nog steeds beslagen.
 
Wellicht dat die van mij dan kapot is (of niet voldoende effectief is), want ik had de aanjager al 10 minuten in mijn auto op max (2x drukken) en het werd wel erg warm in de auto, maar AP kwam niet terug. Toen ik uitstapte was het nog steeds beslagen.

Dat kan natuurlijk. Bij mij werkt het altijd vrij snel.

Maar eigenlijk raar dat die verwarming niet apart aan te zetten is.
 
Ik heb vandaag ook flink zitten foeteren op Tesla. Na 10 minuten rijden was bij mij ook de voorcamera beslagen. Daarna gingen de B-stijl camera’s ook. Pas na zes uur was het vocht eindelijk verdampt. Eerst een ure zelf moeten sturen en watt geven en daarna urenlang zelf van baan moeten wisselen. Een drama.
En om het extra feestelijk te maken hing de software van de auto zich een keer of drie op terwijl ik door Antwerpen reed. En dan heb je dus ook geen odometer meer. :mad:
 
Hé, zit er een verwarmingselement in de voorruit? Ik zie nl. geen draad oid lopen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Op de foto in de openingspost kun je twee bruine streepjes zien. Volgens mij zijn dat de draden van de verwarming, zoals je die vaak ook op de achterruit ziet. Dit is overigens bij een Model S.

Ik heb vandaag ook flink zitten foeteren op Tesla. Na 10 minuten rijden was bij mij ook de voorcamera beslagen. Daarna gingen de B-stijl camera’s ook. Pas na zes uur was het vocht eindelijk verdampt. Eerst een ure zelf moeten sturen en watt geven en daarna urenlang zelf van baan moeten wisselen. Een drama.
En om het extra feestelijk te maken hing de software van de auto zich een keer of drie op terwijl ik door Antwerpen reed. En dan heb je dus ook geen odometer meer. :mad:
Je merkt pas hoeveel je AP gebruikt als het een tijdje niet werkt. Vooral op de N-wegen is het heerlijk als je een half uur met 80km/u achter een vrachtwagen hangt. Met AP nul ergernis en als ik zelf rij wil ik er eigenlijk alleen maar langs... Hangende software heb ik overigens niet vaak meer...
 
  • Like
Reactions: Bas.
Had hetzelfde probleem met M3LRAWD en gevraagd aan technieker in de garage: zelfde antwoord als hiervoor al in de thread maar toch even herhalen.

De behuizing van de camera's aan de voorzijde is open aan de onderkant en die kun je ontwasemen door de voorruitverwarming in turbostand te zetten: twee maal na mekaar drukken op het symbool. De achterruitkijkspiegels darentegen worden opgewarmd met de achterruitverwarming.