Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

capaciteitstarief?

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, behalve dat zonnestroom in de zomer erg goedkoop is, en stroom in de winter duurder. En niet alleen dat, het is niet dat je de stroom gratis weggeeft: je teller draait wel degelijk terug. En eens de winter komt, draait je teller weer vooruit maar op jaarbasis kom je misschien op 0 uit en we weten allebei dat dat niet is wat er effectief gebeurde, en je leverancier heeft in de zomer goedkoop je stroom verkocht en moet in de winter dure stroom kopen zonder dat je ervoor betaalt.

De prosumentenvergoeding vervangt het gemis in netkosten, die je ook niet betaalt als je met een terugdraaiende teller afrekent.

Het spijt me, maar de salderingsregeling of terugdraaiende teller is inherent oneerlijk. Ze wordt wel toegelaten, en daarom dat ik spreek van 'belastingsontwijking': dat mag ook, maar daar kan je ook morele vragen over stellen, want het verschil moeten de nette belastingbetalers natuurlijk bijleggen.


En da's een beetje ook het punt: voor die 3kW extra komt het capaciteitstarief niet zo duur uit dat je de aankoop van zo een batterij er economisch uit krijgt.
klopt, tenzij er een oorlog uitbreekt zoals nu en de gasprijs de stroomprijs bepaalt waarbij augustus+september voorlopig de duurste electriciteitsmaanden zijn. Die regeling (laatste schakel (in dit geval GAS) bepaalt de prijs heeft lange tijd in ons voordeel gespeeld maar nu serieus in ons nadeel ...

PS: ik geef u uiteraard wel gelijk dat terugdraaiende teller iets 'oneerlijker' is, maar om te zeggen dat het als 'belastingsontwijking' moet worden beschouwd is een brug te ver.
 
Het minimumvermogen is vastgekegd op 2,5 kW, zowel voor analoge meters, als voor digitale meters die een maandelijks kwartuurpiekvermogen registreren dat lager ligt.
Klopt en daar wringt het schoentje (wat onze minister Demir ook vond): er is geen gelijkheidsprincipe mogelijk. Ik vermoed dat er wel een rechtzaak van zal komen. Want dit is voor mij zeker oneerlijk.

Ik stel mij ook volgende vraag: stel dat je gedurende 14 minuten je auto laat opladen aan 11kW, vervolgens het vermogen laat zakken tot 1kW of volledig uit en vervolgens weer 14 minuten aan 11kW ... hmmm, misschien niet goed voor het laadproces, maar toch: geen 15 minuten en dus piekvermogen niet gecalculeerd? Een andere mogelijkheid: auto opladen 14 minuten aan 8kW; vervolgens uw thuisbatterij laten bijspringen gedurende 1 minuut à 5kW = saldo van 3kW = geen piekvermogen aangerekend?
 
Klopt en daar wringt het schoentje (wat onze minister Demir ook vond): er is geen gelijkheidsprincipe mogelijk. Ik vermoed dat er wel een rechtzaak van zal komen. Want dit is voor mij zeker oneerlijk.

Ik stel mij ook volgende vraag: stel dat je gedurende 14 minuten je auto laat opladen aan 11kW, vervolgens het vermogen laat zakken tot 1kW of volledig uit en vervolgens weer 14 minuten aan 11kW ... hmmm, misschien niet goed voor het laadproces, maar toch: geen 15 minuten en dus piekvermogen niet gecalculeerd? Een andere mogelijkheid: auto opladen 14 minuten aan 8kW; vervolgens uw thuisbatterij laten bijspringen gedurende 1 minuut à 5kW = saldo van 3kW = geen piekvermogen aangerekend?
Volgens mij worden de kwartierwaarden heel anders berekend -> elk kwartier wordt de meterstand (totaalteller) van elkaar afgetrokken. Op deze manier wordt dus de gemiddelde waarde over dat kwartier bepalend (en niet de hoogste piek). Als je binnen een "meet-kwartier" dus exact 5 minuten 5 kW vermogen inschakelt, daarna 5 min. 10 kW en tenslotte 5 min. 15 kW resulteert dat in gemiddeld 10 kW.

Edit/aanvulling -> als je een 3 fase aansluiting hebt wordt er alleen gekeken naar totale afname (en dus niet naar de hoogst belaste fase)
 
  • Like
Reactions: fivari
Volgens mij worden de kwartierwaarden heel anders berekend -> elk kwartier wordt de meterstand (totaalteller) van elkaar afgetrokken. Op deze manier wordt dus de gemiddelde waarde over dat kwartier bepalend (en niet de hoogste piek). Als je binnen een "meet-kwartier" dus exact 5 minuten 5 kW vermogen inschakelt, daarna 5 min. 10 kW en tenslotte 5 min. 15 kW resulteert dat in gemiddeld 10 kW.

Edit/aanvulling -> als je een 3 fase aansluiting hebt wordt er alleen gekeken naar totale afname (en dus niet naar de hoogst belaste fase)
a serieus, dat lijkt mij eigenlijk wel logisch inderdaad.
 
Inderdaad, Als je 14 minuten aan volle vermogen laadt en 1 minuut niet, krijg je dus berekend wat je dat ene kwartier aan elektriciteit hebt verbruikt, om te achterhalen wat je piekverbruik was.

Dat wil dan ook zeggen dat als de oven aan en uit oscilleert, je niet 6kW wordt aangerekend maar bv de helft.

Dit is bijvoorbeeld mijn verbruik bij het voorverwarmen van de oven, het gebruik van een rijstkoker en op het einde het gebruik van fornuis.

1668717940971.png
 
Als Nederlander kijk ik ook zeer verbaasd naar de regeling die bij jullie 01/01/23 in werking lijkt te treden.
In NL hebben de netbeheerders een iets eerlijkere regeling bedacht: je neemt contractueel een bandbreedte van 5/7/11 of 17kW af, en je betaald 0,50 extra voor elke kWh die je verbruikt boven je bandbreedte.
Dus heb je een 5kW contract en laad je in een periode van een maand een uur op 11kw dan betaal je (11-5)*0,50 = 3 euro extra.
Drie uur laden op 11kW kost je dan 9 euro extra.
Met een maximum van 100kWh want 50 euro p/m is ongeveer de staffel naar een zwaardere fysieke aansluiting (3x35A)
Voor beide visies is er iets te zeggen.
De VREG (Vlaamse Energie Regulator) wil met deze maatregel de piekbelasting verminderen om de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk gedeeltelijk te vermijden. en zoveel mogelijk uit te stellen. In de praktijk ziet men dat de piekbelasting meestal op hetzelfde moment valt ('s avonds als men thuis komt, de (elektrische) verwarming aanzet, begint te koken, de elektrische auto oplaadt, ... Men wil de individuele gebruikers motiveren om hun verbruik te spreiden in de tijd door de piekbelasting gedurende een volledig kwartuur (ook al komt die maar één keer per maand voor) extra te belasten. Door intelligente regelingen (van installaties waarvan het verbruik in de tijd kan gemoduleerd of uitgesteld worden) zal dit geleidelijk aan zijn ingang vinden. Manueel kan de verbruiker ook wel al één en ander doen : vaatwas, wasmachine, droogkast, opladen auto later (en gespreid) laten starten
Bij deze visie helpt een extra kost zoals in Nederland niet zozeer aangezien die (te) weinig doorweegt op de eindfactuur.
 
  • Like
Reactions: wooter
Voor beide visies is er iets te zeggen.
De VREG (Vlaamse Energie Regulator) wil met deze maatregel de piekbelasting verminderen om de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk gedeeltelijk te vermijden. en zoveel mogelijk uit te stellen. In de praktijk ziet men dat de piekbelasting meestal op hetzelfde moment valt ('s avonds als men thuis komt, de (elektrische) verwarming aanzet, begint te koken, de elektrische auto oplaadt, ... Men wil de individuele gebruikers motiveren om hun verbruik te spreiden in de tijd door de piekbelasting gedurende een volledig kwartuur (ook al komt die maar één keer per maand voor) extra te belasten. Door intelligente regelingen (van installaties waarvan het verbruik in de tijd kan gemoduleerd of uitgesteld worden) zal dit geleidelijk aan zijn ingang vinden. Manueel kan de verbruiker ook wel al één en ander doen : vaatwas, wasmachine, droogkast, opladen auto later (en gespreid) laten starten
Bij deze visie helpt een extra kost zoals in Nederland niet zozeer aangezien die (te) weinig doorweegt op de eindfactuur.
Is er in BE een proef geweest om te testen of de wijziging daadwerkelijk leidt tot de gewenste (gedrags)verandering? Onduidelijkheid daarover is een van de redenen waarom het in NL nog niet wordt ingevoerd namelijk.
 
Is er in BE een proef geweest om te testen of de wijziging daadwerkelijk leidt tot de gewenste (gedrags)verandering? Onduidelijkheid daarover is een van de redenen waarom het in NL nog niet wordt ingevoerd namelijk.
Voor zover ik heb gezien is het prijsverschil niet hoog genoeg om echt een gedragsverandering te zorgen.

In Principe ben ik voor het principe van een capaciteitstarief. Maar met alle veranderingen is het risico dat net de meest kwetsbaren niet de nodige aanpassingen kunnen doen om te kunnen profiteren van goedkope tarieven door zich aan te passen. Ik bedoel maar: wij met onze elektrische auto's en slimme laadpalen kunnen automagisch pieken vermijden, terwijl andere mensen zonder dergelijke technologieën onbewust met hun wasmachine en oven elke maand wel een piek genereren...
 
Voor zover ik heb gezien is het prijsverschil niet hoog genoeg om echt een gedragsverandering te zorgen.

In Principe ben ik voor het principe van een capaciteitstarief. Maar met alle veranderingen is het risico dat net de meest kwetsbaren niet de nodige aanpassingen kunnen doen om te kunnen profiteren van goedkope tarieven door zich aan te passen. Ik bedoel maar: wij met onze elektrische auto's en slimme laadpalen kunnen automagisch pieken vermijden, terwijl andere mensen zonder dergelijke technologieën onbewust met hun wasmachine en oven elke maand wel een piek genereren...
Wat je beschrijft is meer waarom ik tegen dynamische energieprijzen ben (maar wel voor capaciteitstarieven).
De salderingsregeling in NL is al een soort omgekeerde Robin Hood regeling: inmiddels betaald zo’n 80% van de nederlanders de energierekening van de 20% die zonnepanelen op het dak heeft liggen. Terwijl die laatste groep wel het energienet gebruiken (2x zoveel als de anderen zelfs), en de gascentrales ook voor hun electriciteit opwekken in de winter, hebben ze bijna geen electriciteitsrekening meer. Of ze krijgen zelfs terug.
En die groep bestaat voornamelijk uit mensen diegenen die er al goed bijzaten en een eigen dak bezitten.
Dynamische prijzen is net zo iets: het zijn diegenen met de assets met veel flexibileit (lees: de ev rijder en mensen met een warmtepomp (liefst met extra groot buffervat)) die daarvan kunnen profiteren.
Toch wederom weer een selecte groep.

Als elektrische rijder raad ik alle e-rijders aan ook een dynamisch contract te nemen want het kan je serieus geld schelen maar daarnaast vind ik het een discutabele ontwikkeling. Het is het verleggen van risico’s van de onderneming naar de klant.

Bandbreedte: diegenen met alleen een wasmachine en kookplaat zullen in de praktijk niet snel boven de 5 of 8kW uitkomen dus krijgen een lager standaardtarief. 11 of 17kW gaan ze niet halen. Dus ik zie ze wel profiteren van een dergelijke regeling (uitgaande van een lager contracttarief dan ze nu voor de volle fysieke capaciteitsaansluiting betalen)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Is er in BE een proef geweest om te testen of de wijziging daadwerkelijk leidt tot de gewenste (gedrags)verandering? Onduidelijkheid daarover is een van de redenen waarom het in NL nog niet wordt ingevoerd namelijk.
Jij overschat de Belgische/Vlaamse ambtenarij enorm. :) Het enige wat men wil is dat er meer geld naar onze overheid en (semi)overheidsinstellingen vloeit.

Het principe van het capaciteitstatief begrijp ik, maar het onzinnige is dat dit niet gekoppeld wordt aan een tijdstip. Mijn TWC is aangesloten op 3 fases waardoor ik, ook op de minimumstand, als “zware verbruiker” beschouwd word. Ik laad steeds mijn wagen ‘s nachts op, op een moment dat er weinig landelijk verbruik is. Maar zonder aanpassing (mijn TWC bv naar 1 fase brengen) zou ik dan hetzelfde tarief betalen als iemand die tijdens de piekuren het net zwaar belast.
 
Mijn huisinstallatie is als volgt:
3x400VAC 40A netaansluiting, digitale teller
8.3kWp zonnepanelen, 3-fasige inverter (ca 7.5MWh per jaar)
30kWh Axitec Li-Ion batterijen op een SMA sunny island 6H, enkelfasig
Sunny home manager 2
Tesla Wall charger v2 als slave, met raspberry pi zero als master.

Op de Pi draait een (eigen) java programma waar een vermogen kan op ingesteld worden dat max uit het net mag komen (capaciteits tarief). Home manager en een meter voor zonnepanelen worden uitgelezen, elke 30sec wordt het laadvermogen herberekend.
Als de wagen laadt en er is vb. en zon en batterijcapaciteit dan kan ik laden op vb. 6kw net + 4 kw batterij + 5 kw panelen.
Uitgetest de laatste 6 maanden en werkt prima.
Pieken worden mooi afgetopt in de zomer (oa inductie kookplaat die tot 6.5kW trekt).

Nu is het enkel wachten op de prijsberekening van het capaciteitstarief om te zien op hoeveel ik de max. netstroom moet instellen.

P.S. met de batterij ben ik van 35% eigen verbruik naar 96% eigen verbruik gegaan.

Schermafdruk 2022-11-19 07.46.49.png
 
In Principe ben ik voor het principe van een capaciteitstarief.

Wat je beschrijft is meer waarom ik tegen dynamische energieprijzen ben (maar wel voor capaciteitstarieven).
Ik ben wel tegen het capaciteitstarief en weL hierom.
Het principe van het capaciteitstatief begrijp ik, maar het onzinnige is dat dit niet gekoppeld wordt aan een tijdstip.
Wie heeft er een probleem mee dat ik ‘s nachts om 1 uur aan 7,4 kW laad. In tegendeel. Ik help de pieken uitvlakken waardoor ze de windmolens ‘s nachts niet meer hoeven uit zetten en de daarmee opgeladen energie niet overdag met gascentrales moeten produceren.

Niets houdt mij nu tegen om aan 5 kW (=aanvaardbare piek) te gaan laden om 18u ‘s avonds in volle avondpiek. Nu helpt mijn nachttarief nog enigszins om dat niet te doen.

Ofwel vinden ze het te ingewikkeld om het capaciteitstarief tijdsafhankelijk te maken. Hiudt inderdaad veel communicatie en data in en fouten bij storingen in de communicatie vallen niet uit te sluiten.

Ofwel doen ze het omdat de locale voorzieningen (vanaf de transformatorkast tot aan je huis) dit wellicht niet aan kunnen als een ganse wijk ‘s nachts aan 7,5 à 11 kW zou laden. Niet alle wijken zijn voorzien op industrieel verbruik en vooral residentiële wijken gaan nu massaal voor elektrische (bedrijfs-)wagens en warmtepompen.
 
JohanM indrukwekkende installatie. Knap eigen werk ook maar toch ook een flinke investering.
Sinds wanneer ben je bezig? Ik vind 95% eigenverbruik over een heel jaar erg veel omdat je in de winter gewoon te weinig productie hebt. Ik vermoed dus dat de echte wintermaanden daar nog niet bij zitten.
 
JohanM indrukwekkende installatie. Knap eigen werk ook maar toch ook een flinke investering.
Sinds wanneer ben je bezig? Ik vind 95% eigenverbruik over een heel jaar erg veel omdat je in de winter gewoon te weinig productie hebt. Ik vermoed dus dat de echte wintermaanden daar nog niet bij zitten.

Ik verwacht dat er 95% eigen verbruik van zon-opbrengst bedoeld wordt.
Thuis ook een grote installatie, ik herken de percentages :cool:
 
Inderdaad. Dat zal wel lukken, zeker als je in de zomermaanden voldoende km doet.
En dan de klassieke vraag: is het ook financieel interessant? Terugverdientermijn?
Ik overweeg de thuisbatterij ook van zodra de digitale teller geplaatst is.
 
Wat je beschrijft is meer waarom ik tegen dynamische energieprijzen ben (maar wel voor capaciteitstarieven).
De salderingsregeling in NL is al een soort omgekeerde Robin Hood regeling: inmiddels betaald zo’n 80% van de nederlanders de energierekening van de 20% die zonnepanelen op het dak heeft liggen. Terwijl die laatste groep wel het energienet gebruiken (2x zoveel als de anderen zelfs), en de gascentrales ook voor hun electriciteit opwekken in de winter, hebben ze bijna geen electriciteitsrekening meer. Of ze krijgen zelfs terug.
En die groep bestaat voornamelijk uit mensen diegenen die er al goed bijzaten en een eigen dak bezitten.
Dynamische prijzen is net zo iets: het zijn diegenen met de assets met veel flexibileit (lees: de ev rijder en mensen met een warmtepomp (liefst met extra groot buffervat)) die daarvan kunnen profiteren.
Toch wederom weer een selecte groep.

Als elektrische rijder raad ik alle e-rijders aan ook een dynamisch contract te nemen want het kan je serieus geld schelen maar daarnaast vind ik het een discutabele ontwikkeling. Het is het verleggen van risico’s van de onderneming naar de klant.

Bandbreedte: diegenen met alleen een wasmachine en kookplaat zullen in de praktijk niet snel boven de 5 of 8kW uitkomen dus krijgen een lager standaardtarief. 11 of 17kW gaan ze niet halen. Dus ik zie ze wel profiteren van een dergelijke regeling (uitgaande van een lager contracttarief dan ze nu voor de volle fysieke capaciteitsaansluiting betalen)
Je geeft mooi de pijnpunten aan aan het individualiseren van de verantwoordelijkheid.

Vroeger was het eenvoudig: we betaalden allemaal vrijwel hetzelfde, omdat we op gezinsniveau een vergelijkbaar verbruik hadden en vergelijkbare pieken. De pieken die we met z'n allen 's avonds veroorzaakten, betaalden we door het spreiden van de kosten op de gehele dag. De pieken die we in de winter veroorzaakten, betaalden we door het spreiden van de kosten over het hele jaar. In weze een beetje zoals een verzekering waar iedereen ongeveer hetzelfde betaalden, om individuele pieken in uitgaven te dekken.

Met capaciteitstarief en variabele tarieven proberen aanbieders om gebruikers incentives te geven om zelf pieken te vermijden. De handicap is dat dit voornamelijk goed komt voor veelverbruikers met allerlei slimme toepassingen die dit automatisch laten sturen, waardoor de pieken en dalen zelf genivelleerd worden. Maar om dat te doen moet het financieel incentive groot genoeg zijn, en het verschil in kostprijs moet dan gehaald worden uit de groep mensen die nog een stabiel tarief betalen. De vijver waaruit de aanbieders kunnen vissen om pieken in verbruik in te spreiden, wordt kleiner. En je riskeert dus weeral dat de 20% die er gebruik van maken, profiteren van de 80% die er nog niet gebruik van maken.

Overigens staan elektriciteitsaanbieders ook niet te springen voor variabele tarieven. De marktprijzen worden bepaald door futures, day-ahead markt (op basis van weersvoorspellingen voor hernieuwbare energie), intraday markt (het door de dag aanpassen van aanbod als het weer anders is dan de voorspelling day-ahead) en imbalance. Als daar aan afname-kant een groep klanten hun verbruik gaan regelen om pieken te vermijden, betekent het ook dat op die markten men rekening moet houden met deze nieuwe variabelen. En het maakt het voor energie-leveranciers moeilijker om op langere termijn via futures stroom aan te kopen aan vaste tarieven. Botweg gezegd: het wordt voor hen moeilijker om winstgevend te speculeren.

Maar de handicap die de netbeheerder heeft, is natuurlijk dat het net echt niet ondersteunt dat we met z'n allen om 18u de auto inprikken en met z'n allen 11kW gaan laden. En hoe ga je die meerkost afrekenen? Aan iedereen, zoals vroeger? Of wil je de investeringen vermijden (want ze zijn echt niet nodig met slimme laadpalen) en gaan sturen met variabele tarieven en capaciteitstarieven?

Oh, en het mag duidelijk zijn dat het salderen en de terugdraaiende teller uitgefaseerd moeten.

Overigens ga je nog een volgende revolutie zien wanneer V2G doorbreekt. Met 1 miljoen V2G EV's, waarvan 30% aan een laadpaal aangesloten en amper 10kWh voorzien als buffer beschikbaar voor het net zit je aan een virtuele batterij van 3GWh. Ik begrijp het nut van een thuisbatterij, maar als je kijkt naar kosten/baten ben je voordeliger af met een thuisbatterij op wielen.
 
Klopt, het is het eigen zonnepanelen verbruik. Het laden van de auto alleen was vroeger 10MWh op een jaar bij mij (excl superchargers), nu nog een 4MWh. Tel daar nog bij de warmtepompen voor het huis (zeker nu met een voordeling oud vast elec contract en een duur maandelijk gascontract).
Dit jaar zit ik al op +10MWh.
Moest het makkelijk zijn (en vooral mogen) ik zet nog 20kWp panelen bij, een driefasige batterijomvormer (en nog 50kWh batterijen).

Is dit alles econmisch verantwoord?
In mijn geval met wat ik nu heb wel (en met de huidige elec prijzen), maar dat zijn bodemprijzen wegens alles zelf geinstalleerd.
 
Inderdaad. Dat zal wel lukken, zeker als je in de zomermaanden voldoende km doet.
En dan de klassieke vraag: is het ook financieel interessant? Terugverdientermijn?
Ik overweeg de thuisbatterij ook van zodra de digitale teller geplaatst is.

Ik hanteer vaak een eenvoudig rekenmodel, stel:
- je betaald voor een 10 kWh accu incl. plaatsing Euro 6.000,--
- deze accu gaat bv 4.000 cycli -> Euro 1,50 per cycli -> 15 cent per kWh
- verliezen tbv laden/ontladen/drain komen daar nog bovenop -> totaal dus ca. 20 cent per kWh (in dit voorbeeld)

Zolang je kunt salderen is de 20 cent niet zo snel terug te verdienen.
Zonder salderen wordt het al snel een ander verhaal bij de huidige elektra tarieven.

Daarnaast zou een accu/batterij in een omgeving met veel groene opwek kunnen voorkomen dat de PV uitschakelt vanwege te hoge spanning (met de huidige elektraprijzen rekent dat zich ook wel terug op deze momenten -> daarvoor een accu/batterij kopen gaat wel wat ver)

Drie jaar geleden heb ik getwijfeld over aanschaf van een accu/batterij. Ivm salderen was het financieel nog niet aantrekkelijk. Voor de helft van het geld heb ik (zelf) nog maar 14 zonnepanelen bijgelegd. Ivm sterk gestegen prijzen zijn deze nu al terug verdiend.

Als salderen er af gaat komt er een (extra) batterij op wielen of een thuisaccu. Omdat onze 2e auto overdag veel thuis staat denk ik dat het een accu op wielen wordt.

Ondertussen wel een "smart" warmtepomp geplaats -> kan tijdens netlevering PV verwarmen, koelen of de 230 ltr boiler opwarmen. (dat helpt ook om de AC spanning wat lager te houden zodat de PV in de omgeving er eerder mee stopt dan de 44 panelen bij ons thuis)

Edit: dit hoort wellicht meer thuis in draadje Duurzaam :rolleyes:
 
Het is duidelijk dat een V2G veruit de beste evolutie zou zijn. Alleen: ze zijn nog niet te koop.
Nissan heeft het via DC lader en chademo en de tweeling van Kia en Hyundai heeft een V2L waarmee je eigenlijk geen V2G hebt.
Er zou dus dringend een V2G moeten komen waarmee je AC kan leveren.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Een relatief eenvoudige oplossing zou kunnen zijn om de omvormer van de PV-installatie te gebruiken en die te koppelen met de batterij-uitgang van de EV. De spanning ervan is vergelijkbaar met een string zonnepanelen. Dan nog intelligent aansturen en je bent goedkoop en vrij universeel gesteld zonder dat de auto veel duurder moet worden. Zo moet je in de auto geen omvormer inbouwen.
Waarschijnlijk is de vermogenelektronica in de auto ook wel in staat om een 50 Hz AC stroom op te wekken zonder grote meerkosten.