Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CC vs TACC vs Autopilot vs Enhanced Autopilot vs FSD

This site may earn commission on affiliate links.
Dit slaat nergens op.

Model 3 is altijd met TACC geleverd geweest, als in "je zet cruise control op en je auto zal bij het naderen van een trage voorligger zelf vertragen".

Met het aanschaffen van autopilot kreeg je enkel lane keeping bij.
Helaas niet waar ik heb 3000,- euro betaald voor TACC en AP onze M3 had eerst alleen CC. (maart 2019)
 
Dit slaat nergens op.

Model 3 is altijd met TACC geleverd geweest, als in "je zet cruise control op en je auto zal bij het naderen van een trage voorligger zelf vertragen".

Met het aanschaffen van autopilot kreeg je enkel lane keeping bij.
Je zit er echt HELEMAAL naast, maar ik ga niet met je in discussie.
Tenzij je een weddenschap wilt aangaan, ik wil wel een aandeel Tesla inzetten ;)
 
Ondertussen blijf ik het 100% eens met de 2de post van MikerG, hij beschrijft goed hoe rottig TACC is tov CC. Ten eerste is de afstand veel te groot op het moment dat hij al begint met afremmen, ten tweede bepaald hij zijn afrem afstand relatief tov de snelheid van je voorganger, dus nooit goed in te schatten. En ja, je stuurt naar links en hij blijft afremmen, wat het echt lastig maakt om in druk verkeer lekker mee te rijden. Leve de domme CC op mijn classic.
 
  • Like
Reactions: michelh
Ondertussen blijf ik het 100% eens met de 2de post van MikerG, hij beschrijft goed hoe rottig TACC is tov CC. Ten eerste is de afstand veel te groot op het moment dat hij al begint met afremmen, ten tweede bepaald hij zijn afrem afstand relatief tov de snelheid van je voorganger, dus nooit goed in te schatten. En ja, je stuurt naar links en hij blijft afremmen, wat het echt lastig maakt om in druk verkeer lekker mee te rijden. Leve de domme CC op mijn classic.
Ook als je de 'following distance' op de minimale afstand (1) hebt staan?
 
Ondertussen blijf ik het 100% eens met de 2de post van MikerG, hij beschrijft goed hoe rottig TACC is tov CC. Ten eerste is de afstand veel te groot op het moment dat hij al begint met afremmen, ten tweede bepaald hij zijn afrem afstand relatief tov de snelheid van je voorganger, dus nooit goed in te schatten. En ja, je stuurt naar links en hij blijft afremmen, wat het echt lastig maakt om in druk verkeer lekker mee te rijden. Leve de domme CC op mijn classic.

Alleen bumperklevers hebben daar last van.




Ik had daar een paar jaar geleden ook last van. Bij domme systemen mogen domme mensen de keuzes maken.
Wanneer iets als zelfdenkend systeem verkocht wordt dan wil je dat dit systeem geen risico's neemt.

Wanneer je dan de fout maakt om te laat van baan te wisselen en je wil bumperklevend van baan wisselen dan moet je even een tikkie gas bij geven.
TACC leert je dan ook beter te rijden en als je veel last hebt van de TACC rij je per definitie dus slecht auto.
 
Of je reed altijd veel te dicht op je voorganger. En je dacht dat dat normaal en/of veilig was.
Als ik de AP op stand 1 zet voel ik mij onveilig (zeker bij slecht weer) en wou dat hij vroeger zou remmen. Als ik zelf rij, rij ik echter nog dichter. Dus onveiliger. Ik vertrouw er dan immers op dat de voorganger niet vol in de remmen zal gaan. Ik anticipeer dan niet op de mogelijkheid dat mijn voorligger op zijn voorligger knalt en wel plots stil staat.
Heeft te maken met het afstaan van controle.
Ooit was ik op AP als vierde in een rij van 6 wagens de enige die ongeschonden uit een remactie kwam. (Drie voor mij en 2 achter mij waren in een kop-staart botsing betrokken) Heb ik volledig aan AP te danken.
 
Ik rij veel op EAP meestal op standje 3 als volgafstand maar op 80 of 100 km wegen heel vaak standje 5-7. Dan wil ik toch niet inhalen en blijf er lekker op een afstandje achter rijden.
Als het druk is, voeg ik zelf wel even in de linker baan. Ja ook met een dotje rechter pedaal erbij als dat nodig is.
Als je alleen maar op drukke momenten rijdt kan ik me voorstellen dat je een domme CC wel beter vindt, maar als je iemand volgt gewild of ongewild vind ik TACC wel een stuk lekkerder.

Oh ja. Autopilot, die naam vind ik best wel goed want ook in een vliegtuig of helicopter houdt autopilot de hoogte en de koers aan. Als het vliegtuig ergens boven Atlantische Oceaan de koers een paar graden moet verleggen moet de piloot ook aan een knopje draaien.
 
Als je alleen maar op drukke momenten rijdt kan ik me voorstellen dat je een domme CC wel beter vindt, maar als je iemand volgt gewild of ongewild vind ik TACC wel een stuk lekkerder.

Wanneer je 0,0 wilt afwijken van je eigensnelheid is een domme CC handig. Meestal rij ik 105 op de TACC maar als er een rij voor mij 100-103 rijdt dan heb ik geen behoefte (meer) om daar voor van baan te wisselen en ze dan met een paar km verschil voorbij te gaan. Met een domme CC doe je dat wel.

Je kunt niet met een TACC rijden zoals je dat met een domme CC doet.
Als je een domme CC gewend bent en je wil dat een slim systeem domme dingen doet dan moet je het niet raar vinden dat dit niet werkt.
 
Alleen bumperklevers hebben daar last van.
...
TACC leert je dan ook beter te rijden en als je veel last hebt van de TACC rij je per definitie dus slecht auto.
Ik ben geen bumperklever, in tegendeel zelfs(waard en gasten enzo), rij overal max 103, maar mik mijn inhaal manoevre wel zo uit op domme CC dat ik niemand in de weg zit ipv ruim op tijd ervoor gooien en hardrijders in de remmen doen gaan. Gelukkig heb ik mijn auto geen last van TACC, en ben ik dus volgens jouw definitie een uitstekende rijder:cool:
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik ben geen bumperklever, in tegendeel zelfs(waard en gasten enzo), rij overal max 103, maar mik mijn inhaal manoevre wel zo uit op domme CC dat ik niemand in de weg zit ipv ruim op tijd ervoor gooien en hardrijders in de remmen doen gaan. Gelukkig heb ik mijn auto geen last van TACC, en ben ik dus volgens jouw definitie een uitstekende rijder:cool:

Als je net zo goed kunt rijden als lezen dan zou ik nog wat rijlessen gaan volgen. ;)
 
Ik ben geen bumperklever, in tegendeel zelfs(waard en gasten enzo), rij overal max 103, maar mik mijn inhaal manoevre wel zo uit op domme CC dat ik niemand in de weg zit ipv ruim op tijd ervoor gooien en hardrijders in de remmen doen gaan. Gelukkig heb ik mijn auto geen last van TACC, en ben ik dus volgens jouw definitie een uitstekende rijder:cool:
Als je auto zelf gaat vertragen op ACC, is de kans groot dat je wel degelijk te kort op je voorligger nadert.
 
Nu, ik wil wel nuanceren... Tesla's ACC zal ook vertragen vanaf zo een 150 meter als je aan pakweg 130 een vrachtwagen nadert die er 80 doet, net om te vermijden dat ie hard de remmen in gaat knijpen de laatste 50 meter, omdat een veilige afstand aan 80 km/u ~40 meter is.

Maar als je wenst om met CC te rijden (en niet ACC) ga je ook gewoon zijn om vaak in te grijpen door te remmen, om CC uit te schakelen om snelheid af te nemen. Met ACC rij ik even actief, in die zin dat als ik wil dat de auto toch zijn snelheid blijft houden tegen z'n eigen beter weten in, dat ik dan zelf gas bij geef.