Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Check op informatie over importeren uit België

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede Tesla liefhebbers,

Gisteren heb ik 3 auto's bekeken, waarvan ik 2 met elkaar aan het vergelijken ben. 1 van deze auto's staat op Belgisch kenteken. Om deze onderling te kunnen vergelijken (ook omdat ik het leuk vind om te weten :rolleyes:), ben ik deze morgen begonnen om de stappen en kosten van het importeren uit België uit te zoeken. Ik heb informatie verzameld via google, autoweek en dit forum. Het is een lange post, maar ach, het is zaterdag!

Hieronder de vragen die ik nog heb en een verzameling van informatie over de stappen en de geschatte kosten. Mocht iemand hier gaten of valkuilen in zien, dan lees ik het graag zodat ik die kan mee kan nemen in de overweging. Hopelijk dient dit voor anderen als een vertrekpunt voor hun eigen onderzoek.

- Mijn voorlopige vragen:

In België geldt een BTW tarief op 50% van de Tesla. Ik ben een particulier en ga er vanuit dat als ik dit voldaan heb dat dit voldoende is en geen naheffingen krijg, gezien het allemaal EU deelstaten zijn. Klopt dit? Ik vraag dit met name gezien de speciale BTW constructie in België.

Moet ik het export kenteken in België ook verzekeren, of is dit bij het export kenteken inbegrepen a 75€?
linkje naar DIV.

Mijn werkgebied is Duitsland, België en Nederland. Mag ik met het Oostenrijks tijdelijk kenteken wel rondrijden? Ik las bijvoorbeeld dit op de website van Autoweek en kreeg hierbij toch wat vraagtekens:
Veruit het makkelijkste: Oostenrijkse export platen (groen), iets duurder, maar mag je 21 dagen mee rondrijden in de EU (met verzekering).
Ophalen, platen erop en naar huis, rondrijden, naar de rdw, en weer rondrijden tot je het kenteken binnen hebt.
En een andere quote van autoweek
"het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene te rijden in een auto met een buitenlands kenteken, ook niet het tijdelijke Belgische transitkenteken! Dit heeft te maken met het strenge BPM- en MRB-beleid. Doe je dat toch en word je gesnapt, dan betekent dit een forse boete."


- Geschatte doorlooptijd stappen: ±15 werkdagen
  • Transactie: 2 werkdagen
    • Banktransactie: 1-2 werkdagen
    • Papierwerk en keuringen: 2 werkdagen
      • Kentekenbewijs deel 1 en 2.
      • Car-pass.
      • keuringsbewijs (indien de keuring nog geldig is neemt het RDW deze over)
      • Factuur of koopovereenkomst.
      • CVO, Certificaat van overeenstemming (Oftewel het bewijs van typegoedkeuring
  • Tijdelijke kentekens, hiervoor zie ik twee mogelijkheden: 2 werkdagen, in parallel met transport en keuring
    1. Kentekens België en NL
      1. Export kenteken België (DIV)
      2. 1 dag-kenteken NL op dag import
      3. WA verzekering op dag import
      4. 1 dag-kenteken NL op dag keuring
      5. WA verzekering op dag keuring
    2. Oostenrijkse tijdelijk kenteken periode 3wk (DIV) 2 werkdagen
  • Transport auto: 1 werkdag
  • Keuring bij de RDW voor 12u zonder afspraak: 1 werkdag
  • BPM aangifte doorlopen (komt uit op nul)
  • Verwerking en ontvangst kenteken: ±10 werkdagen
  • Meldcode: 1 werkdag
  • Verzekeren auto
  • Kentekenplaten laten maken: 1 werkdag
- De geschatte eenmalige kosten: €520
  1. Tijdelijke kentekens, hiervoor zie ik twee mogelijkheden:
    1. Kentekens België en NL
      1. Export kenteken België (DIV) €75
      2. 1 dag-kenteken NL €0
      3. WA verzekering op dag import €100
      4. 1 dag-kenteken NL €0
      5. WA verzekering op dag keuring €100
    2. Oostenrijkse tijdelijk kenteken periode 3wk (DIV) € 385
  2. Keuring bij de RDW € 100,10
  3. Kentekenplaten € 35
In mijn geval zou ik voor de oostenrijkse platen willen gaan zodat we meteen kunnen rijden in afwachting van de goedkeuring en papierwinkel van de RDW.
 
Volgens mij is importeren het meest interessant voor BPM gerelateerde voertuigen. Wat betreft de btw moet je bij importeren 21% van de dagwaarde betalen. De betaalde btw in België kan je terugvorderen.
Gaat het om een zakelijke aanschaf of privé?
 
Tenzij je in België jouw droomauto bent tegengekomen is het helemaal niet interessant om er één daar vandaan te importeren.
Als je er één tegenkomt voor 50k, dan zit daar dus 21% van 25k = 4339,- btw op. Die krijg je terug, maar je moet dan het dubbele hier terug betalen (8678,-). Buiten alle rompslomp om ben je dus ruim 4k duurder uit.
 
Voor bedrijven klopt jouw bericht naar mijn idee.

Ik koop de auto particulier (en heb daarnaast ook geen eigen bedrijf). Geldt dit dan ook? Een andere redenering zou kunnen zijn; ik heb een auto gekocht in België en deze is daarmee 100% van mij. Binnen de EU hoef ik daarna als privé persoon niet nogmaals BTW te betalen of verrekenen.

Maar dat is dus het punt wat ik niet zeker weet. Hoe kan ik dat uitsluiten?
 
  • Like
Reactions: Bas.
Dat is afhankelijk of het om een nieuwe of gebruikte auto gaat. Omdat je het hebt over btw ga ik even uit van een nieuwe, en dan moet je btw betalen. Als het om een occasion gaat met verrekenbare btw dan betaal je sowieso teveel is mijn ervaring. Die zijn namelijk interessant voor de kleine zakelijke rijder.
 
Ik heb twee punten verder uitgezocht n.a.v. ontvangen informatie en verschillende waarschuwende adviezen die ik ter harte heb genomen. Voor de volledigheid ook even de terugkoppeling van de bevindingen op dit forum.

  • Gebruik van het tijdelijk Oostenrijks kenteken wel of niet toegestaan?
    • gebeld met de RDW, die geeft hier geen uitsluitsel over, gezien het meer iets is voor de handhavende instanties.
    • gebeld met de Belastingdienst en hier bestaat een uitzondering voor, waar je eenmaal per jaar twee weken lang gebruik van mag maken, genaamd: Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik; zie ook deze link. Hiermee zou je na ontvangst van je Oostenrijkse kenteken dus twee weken kunnen rondrijden, met het advies om een kopie van deze vrijstelling in de auto te leggen voor het geval je staande wordt gehouden.

  • Is er sprake van een risico op extra BTW naheffing?
    • Context:
      • Tesla Model S occasion van ~4 jaar oud rond de 45k€ en het is voor mij een privé aanschaf (voor bedrijven onderstaande informatie mogelijk anders zijn).
    • Scenario's die ik overweeg:
      1. Aanschaf auto van een Belgische ondernemer, waarbij over 50% van de aankoopprijs 21% BTW wordt berekend
      2. Aanschaf auto van particulier uit België, waarbij van de ene persoon naar de andere persoon het bedrag rechtstreeks wordt overgemaakt
      3. Aanschaf auto van een Duitse ondernemer, waarbij 19% MwSt wordt berekend over de aankoopprijs
    • Ontvangen informatie vanuit de belastingdienst (belastingtelefoon, afdeling auto, afdeling BPM)
      • Rekening houdend met dat de auto ouder is dan 6 maanden / meer dan 6dkm heeft gereden, wordt er geen BTW gerekend over geimporteerde voertuigen binnen de EU.

  • Overige informatie en tips van de RDW
    • Een aankoopfactuur is niet verplicht voor het keuren en op kenteken zetten. Wel kan het voor jezelf handig zijn om aanspraak te maken op garantie oid.
    • Voor een keuring bij importeren moet tegenwoordig altijd een afspraak worden gemaakt. De doorlooptijd varieert per keuringstation, reserveringen worden pas in rekening gebracht wanneer geannuleerd binnen 24u. Amsterdam schijnt bijvoorbeeld erg druk te zijn.
Voorlopig vergelijk ik de verschillende aangeboden auto's met bovenstaande informatie in het achterhoofd.

Als er iemand aanvullende ervaringen/voorbeelden of advies heeft, delen wordt gewaardeerd!
 
  • Informative
Reactions: dominic_decoco
Binnen Europa heb je dezelfde garantie.

Een heel ander punt, even ter aanvulling n.a.v. een 3e telefoontje met de technische dienst van de RDW. Men hecht niet veel waarde aan het CVO en deze vind men niet verplicht, zolang je het kentekenbewijs maar bij je hebt. Als je het CVO wel bij je hebt beschouwd men dat meer als 'Bonus', d.w.z. aanvullende gedetailleerde informatie voor de registratie.
 
Ik heb twee punten verder uitgezocht n.a.v. ontvangen informatie en verschillende waarschuwende adviezen die ik ter harte heb genomen. Voor de volledigheid ook even de terugkoppeling van de bevindingen op dit forum.

  • Gebruik van het tijdelijk Oostenrijks kenteken wel of niet toegestaan?
    • gebeld met de RDW, die geeft hier geen uitsluitsel over, gezien het meer iets is voor de handhavende instanties.
    • gebeld met de Belastingdienst en hier bestaat een uitzondering voor, waar je eenmaal per jaar twee weken lang gebruik van mag maken, genaamd: Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik; zie ook deze link. Hiermee zou je na ontvangst van je Oostenrijkse kenteken dus twee weken kunnen rondrijden, met het advies om een kopie van deze vrijstelling in de auto te leggen voor het geval je staande wordt gehouden.

  • Is er sprake van een risico op extra BTW naheffing?
    • Context:
      • Tesla Model S occasion van ~4 jaar oud rond de 45k€ en het is voor mij een privé aanschaf (voor bedrijven onderstaande informatie mogelijk anders zijn).
    • Scenario's die ik overweeg:
      1. Aanschaf auto van een Belgische ondernemer, waarbij over 50% van de aankoopprijs 21% BTW wordt berekend
      2. Aanschaf auto van particulier uit België, waarbij van de ene persoon naar de andere persoon het bedrag rechtstreeks wordt overgemaakt
      3. Aanschaf auto van een Duitse ondernemer, waarbij 19% MwSt wordt berekend over de aankoopprijs
    • Ontvangen informatie vanuit de belastingdienst (belastingtelefoon, afdeling auto, afdeling BPM)
      • Rekening houdend met dat de auto ouder is dan 6 maanden / meer dan 6dkm heeft gereden, wordt er geen BTW gerekend over geimporteerde voertuigen binnen de EU.

  • Overige informatie en tips van de RDW
    • Een aankoopfactuur is niet verplicht voor het keuren en op kenteken zetten. Wel kan het voor jezelf handig zijn om aanspraak te maken op garantie oid.
    • Voor een keuring bij importeren moet tegenwoordig altijd een afspraak worden gemaakt. De doorlooptijd varieert per keuringstation, reserveringen worden pas in rekening gebracht wanneer geannuleerd binnen 24u. Amsterdam schijnt bijvoorbeeld erg druk te zijn.
Voorlopig vergelijk ik de verschillende aangeboden auto's met bovenstaande informatie in het achterhoofd.

Als er iemand aanvullende ervaringen/voorbeelden of advies heeft, delen wordt gewaardeerd!

Oostenrijks "export" kenteken mag gewoon (is namelijk gewoon een kenteken, al vaker gedaan).
En btw betaal je maar een keer in de EU.
 
Ik volg dit met belangstelling, ben je al wat verder gekomen?
Het doel was een goede auto vinden voor een goede prijs. Het importeren leek me zelf leuk om te doen, maar was niet de hoofdzaak.

Uiteindelijk hadden we in België een mooie en goede auto gevonden voor een prijs die we accepteren konden. Vanwege de afstemming die van beide partijen wat meer tijd nodig had, en een mooie auto die tussentijds beschikbaar kwam in NL, uiteindelijk voor de auto in NL gegaan.

Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd, waaronder de belastingdienst en de RDW en denk om die reden dat de informatie redelijk betrouwbaar is. Ik heb dus nog niet de kans gehad dit in de praktijk te bewijzen, en mijn advies zou dan ook zijn; gebruik dit als startpunt van eigen onderzoek.

Voor ons is de conclusie aan het einde van een zoektocht van 3 maanden, dat we inmiddels een 2e generatie Model S85D (pre-facelift) bij huis hebben staan :D. Superblij dus! Als het weer wat mee zit de auto morgen even goed poetsen.:cool:
 
Ik heb mijn tesla model s in belgie gekocht van een particulier. Ik had het geluk een kennis te hebben die Belgische handelaars platen heeft. Dus vanuit België naar Nederland gereden. Ik woon aan de grens dus ik heb geen tijdelijk kenteken gebruikt in nl. Ik heb bij mijn huidige verzekering aangegeven dat ik de auto had gekocht. Die deden niet moeilijk enkel wa op de dag van transport. Dit heeft mij een dinner bon gekost aan mijn kennis. Daarna een afspraak bij het rdw gemaakt en de auto daar op tijdelijk kenteken naartoe gereden. De keuring was 100 euro en de kentekens 40. Je betaald geen bpm. Dus het grapje was 140 euro en wat papier werk.