Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Chill or No Chill

This site may earn commission on affiliate links.

JanG007

Active Member
Jun 16, 2019
2,112
1,122
Belgium
Ik zou het niet krijgen in elk geval. Ik zou ook het geduld niet hebben om FSD te laten doen. Ik heb NOA al na 2 dagen uit gezet.
AP2 reageert na een ‘obstakel’ of verhoging van de toegelaten snelheid voor moj al te traag in vergelijking met AP1 en dus corrigeer ik dat met de rechtervoet. Opnieuw, je hebt dan de PK’s… En ik ben echt geen snelheidsduivel, het blijft comfortabel voor inzittenden en voor de auto, die trouwens op Chill staat omdat het anders te nerveus wordt.
Klinkt het tegenstrijdig? Klagen dat AP de PK’s niet gebruikt en zelf de wagen op Chill zetten? Wel ik ben zo niet voor uitersten. Geef mij maar de gulden middenweg.
En de Chill gaat af en toe wel uit hoor, maar ik laat het van de situatie afhangen.
Ik bedoelde dat ik op een rechtstuk, alleen op de weg, zonder AP, een correctieve actie kreeg….De auto dacht dat ik ergens overheen zou gaan…not. Mbt tot de scoring zou dit willen zeggen dat ik iets onverwachts zou hebben gedaan of slecht aan het sturen was…niet dus.

Chill snap ik niet. Die 500pk laat zich perfect als een mak lammetje managen met het wat pedaal.
Nooit last mee gehad of verschoten. Dit is echt afhankelijk van persoon tot persoon Blijkbaar.
Ik rijd ook geregeld met een Porsche 911 … ook zonder Chill en daar kan je ook perfect rustig mee rijden
hoewel die wel trager is tot 150 als m’n P 😅
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik bedoelde dat ik op een rechtstuk, alleen op de weg, zonder AP, een correctieve actie kreeg….De auto dacht dat ik ergens overheen zou gaan…not. Mbt tot de scoring zou dit willen zeggen dat ik iets onverwachts zou hebben gedaan of slecht aan het sturen was…niet dus.

Chill snap ik niet. Die 500pk laat zich perfect als een mak lammetje managen met het wat pedaal.
Nooit last mee gehad of verschoten. Dit is echt afhankelijk van persoon tot persoon Blijkbaar.
Ik rijd ook geregeld met een Porsche 911 … ook zonder Chill en daar kan je ook perfect rustig mee rijden
hoewel die wel trager is tot 150 als m’n P 😅
Chill is vooral om mijzelf te beschermen. Verleiding is soms te groot.
 
Chill is vooral om mijzelf te beschermen. Verleiding is soms te groot.
Eerlijk gezegd snap ik daar niets van.

Ik rij ook een 1000cc motor en die is vlotter dan mijn Tesla als ik het gas open trek. Toch rij ik daar super rustig mee.
Ik hoor ook veel verhalen van mensen dat ze daarop nooit zouden gaan rijden want ze zouden zich binnen no-time platrijden.
Dat is een argument dat iemand toegeeft dat deze geen zelfbeheersing heeft op de openbare weg.

Als dat zo is moet je niet gaan rijden want 0-100 in 7s van Chill is nog steeds bizar snel in ICE termen.
 
Dat is een argument dat iemand toegeeft dat deze geen zelfbeheersing heeft op de openbare weg
Ik beken
Als dat zo is moet je niet gaan rijden want 0-100 in 7s van Chill is nog steeds bizar snel in ICE termen.
Inderdaad nog steeds bizar snel. Maar dubbel zo veel tijd om alles correct in te schatten en
om te reageren op onvoorziene omstandigheden.
 
Ik beken

Inderdaad nog steeds bizar snel. Maar dubbel zo veel tijd om alles correct in te schatten en
om te reageren op onvoorziene omstandigheden.
Mijn dieseltje deed van 0-100 in 7,3s maar dit trapte ik ook vrijwel nooit volledig in.
Dus een Tesla die dat in 4,4s hoef ik alleen maar nog iets minder ver in te trappen.

Wellicht dat er mensen zijn die voor hun Tesla een hele trage ice hadden die ze altijd volledig hebben moeten intrappen om van hun plaats te komen en nu nog steeds denken dat het e-pedaal een aan/uit knop is.😆
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik gebruik chill als ik passagiers bij me heb of als ik in een drukke stad rijd, dan wil ik iets meer kunnen doseren en met het verkeer mee stromen ipv er voorbij knallen. Zelf heb ik snel last van wagenziekte dus ik snap heel goed dat de standaard modus in mijn SR+ zelfs al als onprettig ervaren kan worden.

Als bonus blijft de standaard modus specialer als je meer kilometers in chill modus maakt ;)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik kwam van een 2014 Renaultje Clio met 90 pK (0-100 in 13 seconden ofzo), dus ik vond het bij mijn proefrit (LR) heel belangrijk om te zien of al dat vermogen ook goed gedoseerd kan worden in stadsverkeer (onder de 50 km/h). Dat viel me reuze mee, ik begon de proefrit in Chill, maar schakelde al snel naar standaard om te voelen wat de Tesla kon. Mijn partner stónd er bij haar helft van de proefrit op dat chill modus uit stond (dat is volledig contra aan wat ik meestal hoor van partners van Tesla-rijders), zij wilde per se vol vermogen hebben :D

Voor ik hem in ontvangst nam dacht ik ook "ik zal wel eerst wat kilometers in Chill rijden om te wennen". Uiteindelijk nooit gedaan, wat mij betreft is de auto heel goed te doseren, ook op lage snelheid. Je moet wel leren om niet "gas" te geven als in een ICE (diep intrappen om toeren te maken). Als ik passagiers heb, let ik gewoon op om de acceleratie binnen de perken te houden - gaat vaak vanzelf als je gewoon rustig met ICE-verkeer mee rijdt.

Laatst moest hij een paar dagen naar de detailer voor een ceramic coating, toen had ik hem even op Chill gezet voor de jongens daar. Bij het wegrijden voelde dat écht niet goed. Ik hoefde maar een paar minuten naar huis, maar ik ben toch gestopt om even in het menuutje te duiken😅
 
Ik heb denk ik de eerste week in CHILL gereden om een beetje aan de auto te wennen. Zet ik het nu aan vind ik het echt helemaal niks :)

Had laatst vanuit Tesla een leenauto mee, een Model 3P maar helaas vast in CHILL modus. Was blij dat ik mijn eigen auto weer terug had.
 
Je moet wel leren om niet "gas" te geven als in een ICE (diep intrappen om toeren te maken).
Zeker. Ik herinner me nog de eerste week in de M3 (na jaren een V70 2.4 automaat). Ik reed rustig m'n dorp uit en kwam achter iemand uit die nog minder haast had. Ik dacht, ff gas en hup er voorbij. Maar bleef daarbij wel bijna aan de bumper van m'n voorganger hangen 😳
Ach, je leeft en leert.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Ik heb de Chill nooit gebruikt, dat terwijl de stap van de vorige auto best groot is. Eigenlijk vanaf de eerste proefrit vond ik de MY perfect qua dosering en eigenlijk de complete besturing met 1 pedaal is erg intuïtief. Voor mijn vrouw eigenlijk hetzelfde, al heeft die soms bij het parkeren wat meer moeite met de dosering, dat zorgt met name bij het achteruit rijden dan voor wat extra spanning 🤣
 
Ik heb een paar dagen Chill gereden, ik denk toen de optie uit kwam, maar na een akkefietje op de snelweg maar snel terug uit gezet. Ik reed een file in, en wou van rijstrook wisselen. Ik keek in de spiegel en zal nog voldoende ruimte, maar toen ik dan wisselde en accelereerde vond de Tesla natuurlijk dat dat niet te hard moest dus onbedoeld ging dat accelereren trager dan dat ik had geanticipeerd.

Uit gezet en nooit meer terug gekeken.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik heb een paar dagen Chill gereden, ik denk toen de optie uit kwam, maar na een akkefietje op de snelweg maar snel terug uit gezet. Ik reed een file in, en wou van rijstrook wisselen. Ik keek in de spiegel en zal nog voldoende ruimte, maar toen ik dan wisselde en accelereerde vond de Tesla natuurlijk dat dat niet te hard moest dus onbedoeld ging dat accelereren trager dan dat ik had geanticipeerd.

Uit gezet en nooit meer terug gekeken.
Ik was blij toen de feature er kwam, want mijn vrouw had er net mee door een dubbele bakstenen muur gereden. Gevalletje ‘verkeerde pedaal’.
De muur was gesloopt, de tesla kon na het herbevestigen van de plastic bodemplaat met ijzerdraad weer verder, zonder dat er iets aan te zien was, behalve wat schrammen op het frunkdeksel door de vallende stenen.
75480BC2-90E6-4E12-832E-DA8D09BB821C.jpeg
7F572495-AB4E-435B-A8A6-4A49EFD5BA1D.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik was blij toen de feature er kwam, want mijn vrouw had er net mee door een dubbele bakstenen muur gereden. Gevalletje ‘verkeerde pedaal’.
De muur was gesloopt, de tesla kon na het herbevestigen van de plastic bodemplaat met ijzerdraad weer verder, zonder dat er iets aan te zien was, behalve wat schrammen op het frunkdeksel door de vallende stenen.
View attachment 844594View attachment 844595
Als ik naar de kwaliteit van het cement kijk lijkt dit eerder een gevalletje geluk bij een ongeluk.:cool:
 
Ik rij echt superrelaxed, maar wil graag dat de auto reageert zoals ik dat nodig acht. Een keer chill geprobeerd en beviel mij niet. Ik heb vrienden die op chill 'agressiever' rijden dan ik doe, Blijkt dus echt persoonsafhankelijk te zijn...
Precies, chill nodigt uit tot digitaal rijden.

Je zou chill niet nodig moeten hebben om beschaaft te rijden.
Als dat wel zo is dan heb je jezelf andere vragen te stellen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Chill snap ik niet. Die 500pk laat zich perfect als een mak lammetje managen met het wat pedaal.
Het is toch echt wel wennen en in chill is het aangrijpen van de acceleratie (vooral vanuit stilstand) een stuk soepeler. En ook als je een phantombrake krijgt druk je (ik) toch al gauw veel te hard op het gaspedaal om dat op te heffen.
Wat dat betreft had ik liever iets zoals mijn Prius had, dat je de gasresponse kunt aanpassen. Daar had je drie standen, in de ECO stand had je net zoveel vermogen als in de PWR stand, alleen moest je je gaspedaal in ECO dieper indrukken dan in PWR om dezelfde response te krijgen.