Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Claxon doet het niet meer

bugboy

Member
Sep 6, 2018
919
756
The Netherlands
Vandaag had ik de claxon "nodig", maar die deed het niet. De dashcam werd wel geactiveerd, dus de schakelaar zelf werkt prima. Even op de parkeerplaats een video geschoten, waarbij het duidelijk is. Een uur later deed de claxon het gewoon weer, zonder een reset te hebben uitgevoerd.

PS: Als je wilt weten waarom ik de claxon nodig had, dan geeft onderstaande video denk ik wel uitsluitsel :) Twee keer afslaan en drie keer in de fout 😅 Leek een wat oudere man te zijn die denk ik beter maar niet meer aan het verkeer kan deelnemen. Ik had al door dat er iets niet goed zat, omdat hij bij het eerste stoplicht niet aansloot en niet ging rijden. Daarom maar wat ruimte gelaten. Het werd er daarna niet beter op...

Krisja

Member
Jun 15, 2021
171
164
Heppen, Belgium
PS: Als je wilt weten waarom ik de claxon nodig had, dan geeft onderstaande video denk ik wel uitsluitsel
... Neen, niet echt.
Hoewel de aanwezigheid van een claxon in een auto wettelijk verplicht is, wordt het ongeoorloofde gebruik van de autoclaxon bij wet bestraft. Claxongebruik is namelijk uitsluitend geoorloofd in uitzonderlijke situaties of ter afwending van gevaar.

Mijn idee is, als je tijd hebt om te claxoneren, heb je ook tijd om op je rem te trappen.

... Neen, niet echt.
Hoewel de aanwezigheid van een claxon in een auto wettelijk verplicht is, wordt het ongeoorloofde gebruik van de autoclaxon bij wet bestraft. Claxongebruik is namelijk uitsluitend geoorloofd in uitzonderlijke situaties of ter afwending van gevaar.

Mijn idee is, als je tijd hebt om te claxoneren, heb je ook tijd om op je rem te trappen.
Ik denk dat hij ook meer doelt op het door rood rijden van de Astra. Het van baan wisselen is niet netjes, maar kan een oprecht foutje en slechtere inschatting zijn. Vol door rood rijden is in mijn ogen best iets waar je iemand voor mag waarschuwen met de claxon.

On topic: Erg onhandig! Wellicht wel goed om even na te vragen bij het service center? Mogelijk dat zij dit vaker horen van klanten.

bugboy

Member
Sep 6, 2018
919
756
The Netherlands

Ik zag al ruim 2 seconden van te voren aankomen dat deze auto door rood ging rijden. Dan druk je op de claxon om iemand even "wakker te schudden". Daar is een claxon ook voor bedoeld. Overigens als iemand van baan wisselt als je er naast zit is een claxon ook wel fijn, zodat je iemand kan waarschuwen dat je er naast zit. Vol op de rem stampen kan soms niet verantwoord, omdat er iemand achter jou zit die niet een spontane remactie verwacht.

PS: Een werkende claxon is overigens een APK eis en zelfs een kever uit 1950 beschikte al over een claxon. Denk dat die eis niet uit de lucht komt vallen of dat die bedoelt is om te gebruiken om een voetbaloverwinning te vieren :)

bugboy

Member
Sep 6, 2018
919
756
The Netherlands
On topic: Erg onhandig! Wellicht wel goed om even na te vragen bij het service center? Mogelijk dat zij dit vaker horen van klanten.
Ik zal het melden, maar aangezien die het gewoon weer doet heeft het niet heel veel zin. Zal het eens in de gaten houden. Op een rechte weg zonder medeverkeer maar af en toe gaan toeteren. Of na een overwinning van de lokale voetbalclub de weg op 😂

• Like
Reactions: Nielsjah95

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC