Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Climat Control: Koude voeten....model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Toch maar eens vragen want de klachten (van mijn vrouw) blijven komen. Ik heb er mee leren leven, maar normaal is dit niet.
De 'schuif' voor verwarming van de voetenruimte staat aan en toch komt er nauwelijks warmte uit de openingen. Resultaat is dat we continu koude voeten hebben. Ik regel de ventilatiesnelheid manual.
Zie ik iets over het hoofd?

Betreft model Y awd sept 2021.
N.B. vanaf nieuw dit probleem gehad.
 
Misschien een open deur en misschien wil je het ook niet, maar heb je het probleem ook bij automatisch? Zo niet, welke nadelen ondervind je van automatisch? Dan kun je dat nadeel afwegen tegen koude voeten…
 
Vandaag 'ontdekt' dat de stand Recirculeren aanzienlijk helpt. Ook wel een beetje logisch.
Komende dagen maak ik grotere afstanden, even uit proberen.

Nav post Sagitta013: zijn er meerdere collega's die bij lage temperaturen een slechte werking van de warmtepomp merken?

Tevens zie ik een behoorlijk meerverbruik in kWh. Rustige stadsrit met wp aan 200 Wh per km en zonder <160 bij temperaturen rond het vriepunt.
 
Tevens zie ik een behoorlijk meerverbruik in kWh. Rustige stadsrit met wp aan 200 Wh per km en zonder <160 bij temperaturen rond het vriepunt.

Dat is dus extreem weinig extra verbruik.
Met gemiddeld 30km/u in stadsverkeer is dat 40Wh/km extra en dus een extra verbruik van 750Wh tijdens een uurtje stadsverkeer.

Zelfs een klein straalkacheltje verbruikt al snel 1500W.
 
Dat is dus extreem weinig extra verbruik.
Met gemiddeld 30km/u in stadsverkeer is dat 40Wh/km extra en dus een extra verbruik van 750Wh tijdens een uurtje stadsverkeer.

Zelfs een klein straalkacheltje verbruikt al snel 1500W.

Idd, erg weinig extra verbruik, zou er voor tekenen.

Mijn 2019 model 3 heeft nog geen warmtepomp maar de ouderwetse gloeidraad.
Met voorverwarmen aan de kabel zie ik dat ie rond de 6 a 6,5 kWh uit 't net haalt ;) Gelukkig maar heel kort, paar minuten maximaal.
Zodra ie ingestelde temperatuur heeft bereikt, normaliseert dit met het huidige weer naar rond de 1,5 a 2 kWh.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Idd, erg weinig extra verbruik, zou er voor tekenen.

Mijn 2019 model 3 heeft nog geen warmtepomp maar de ouderwetse gloeidraad.
Met voorverwarmen aan de kabel zie ik dat ie rond de 6 a 6,5 kWh uit 't net haalt ;) Gelukkig maar heel kort, paar minuten maximaal.
Zodra ie ingestelde temperatuur heeft bereikt, normaliseert dit met het huidige weer naar rond de 1,5 a 2 kWh.
Is met een warmtepomp ook zo hoor. In het begin schiet die zelfs naar 11 kWh omdat de accu eventueel ook verwarmd moet worden.
 
Volgens berichten is het vermogen van de warmtepomp ca. 3kW.
Waarschijnlijk wordt zijn auto wakker merkt dat de accu ook iets gedaald is en start met het voorverwarmen ook gelijk de lader om dan het maximale van 11kW vermogen van een MY te trekken.
's Nachts verliest de auto ongeveer 1% aan lading. Of dit kan ook te maken hebben met de verschillende temperaturen. Dus ja, vaak wilt hij dan ook gaan bijladen wat niet altijd mogelijk is als de accu te koud is.
 
Het vriest!
De koude dagen zijn weer begonnen. Spiegels nu standaard uitgeklapt anders ben je daar weer op aan het wachten. Auto vooraf opwarmen terwijl de buurman aan het krabben is en genieten van een kopje koffie maakt de voorpret compleet.

Als afrondende grapje:

1701325349208.png