Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Communicatie probleem tussen de EV Box en de Tesla S

This site may earn commission on affiliate links.
Toen mijn S85 twee weken geleden geleverd werd bleek dat bij het laden aan de 3X16A EV Box (max 32A) de Tesla bleef hangen op 6A terwijl ik toch het maximale van 32A zou moeten kunnen krijgen. Eerst Tsla Service Center gebeld en die wisten van iets en waren van mening dat het aan de EV Box ligt. Dus toen ENECO gebeld, uiteindelijk hebben die e.e.a uitgezocht, en mij hetvolgende antwoord gegeven:
- de auto en de EV box communiceren met elkaar over hoeveel vermogen er mag geleverd worden;
- de eerste paar minuten zal de EV Box alleen het minimum gestelde vermogen laten laden (was dus 6A)
- daarna zal de EV box aangeven aan de auto dat een hoger vermogen geladen kan worden (dit blijkt ook uit de 'button'waarmee handmatig het te laden vermogen bij de Tesla ingesteld kan worden.
- ECHTER het Tesla programma herkent dit niet en zal nu niet meer automatisch het maximale (i.e. 32A) gaan laden;
- de rijder moet dus nu zelf handmatig de hogere oplaadwaarde bij de Tesla S instellen.

Dit is door ENECO / EV BOX leverancier met TESLA besproken en Tesla komt in January met een software update die deze communicatie storing moet oplossen.

Als tijdelijke oplossing werd bij mij het minimum laadvermogen op 16A gezet. Blijkt dat nu het programma van mijn wagen wel na enige tijd het hogere vermogen van 32A oppakt en tegen (nu) 26A gaat laden.

Als anderen hetzelfde probleem met de EV box hebben dan zou het bovenstaande de oplossing kunnen zijn (de minimum oplaadvermogen kan ook op 32A gesteld worden maar dan kunnen er geen andere voertuigen opladen)
 
ja je kan handmatig in de MS het vermogen na enkele minuten omhoog zetten, maar dan kan je dus niet 's nachts programmeren om op te laden. Bij mij hebben ze de EV Box ingesteld op een minimum van 16A zodat hij niet op het laagste neveau begint wanneer je er op aansluit. Ik denk dat ze hem ook op het maximum kunnen afstellen maar dan kunnen er geen andere EV's er aan opladen (die op een lager vermogen laden). Ik vermoed ook dat ze het een veiligheidsrisico vinden om de EV af te stellen op het maximum zodat hij direct vol op het maximum gaat laden wanneer je er op aansluit.
Ik vergat nog te zeggen dat het gekke is dat nadat de EV BOx op 16A ingesteld is de MS wel opschaalt naar laden tegen 26A maar dit niet altijd doet; hij blijft ook wel hangen op 16A.