Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Conceptcar contactloos laden gespot in Zaandam

This site may earn commission on affiliate links.
Een A4 met duidelijke tekst op de voorruit vlak in het zicht van de bestuurder met een lijm die maakt dat het blad moeilijk te verwijderen is bezorgde op de parking van de KULeuven erg veel ergernis bij de foutparkeerders. Je ziet ze dan nog enkele dagen verder rijden met een half verwijderd blad op de voorruit. Het geeft hen wat werk en het stigmatiseert.
Dat en wegslepen natuurlijk. Maar dat laatste kunnen we zelf niet doen.
 
In het Groothandels Gebouw huist een aardige populatie PHEV-laadpaalkapers. De hele dag aan de paal, dag in dag uit, hoewel de meesten om 10 uur wel klaar zijn met laden. Heb ook weleens briefjes uitgedeeld.

Een paar dagen geleden kwam ik eindelijk een van die figuren tegen en sprak hem aan, "nou kan ik u eindelijk eens vragen ... (etc)". Reactie: "aha, dus jij bent degene van die briefjes." Nou, hij gaat zijn auto echt niet verzetten, kost veel te veel tijd. (Dat ik zes minuten nodig heb, komend van de bovenste etage, gelooft meneer niet). Heeft geen boodschap aan EV-rijders die echt moeten laden. Er zijn immers snelladers waar ik mijn Tesla binnen drie kwartier 80% kan volladen. "Waar staan die dan" vroeg ik hem. Nou, bij Woerden, enne... "Dus ik ga van Rotterdam naar Woerden om naar huis in Den Haag te komen?" Geen idee, maar niet zijn probleem.

Vroeger had het GHG bordjes die een limiet van 4 uur aanduiden. Die zijn weggehaald. Ze willen niet handhaven, want geen huurders voor het hoofd stoten. Ik vind dit een gemiste kans, want we moeten elkaar gewoon opvoeden. Maar snap het wel, want ze rijden daar zelf nog niet elektrisch, dus hebben andere prioriteiten. Positief: het probleem wordt wel onderkend, en ze zijn bezig met uitbreiding van het aantal laders.
 
In het Groothandels Gebouw huist een aardige populatie PHEV-laadpaalkapers. De hele dag aan de paal, dag in dag uit, hoewel de meesten om 10 uur wel klaar zijn met laden. Heb ook weleens briefjes uitgedeeld.

Een paar dagen geleden kwam ik eindelijk een van die figuren tegen en sprak hem aan, "nou kan ik u eindelijk eens vragen ... (etc)". Reactie: "aha, dus jij bent degene van die briefjes." Nou, hij gaat zijn auto echt niet verzetten, kost veel te veel tijd. (Dat ik zes minuten nodig heb, komend van de bovenste etage, gelooft meneer niet). Heeft geen boodschap aan EV-rijders die echt moeten laden. Er zijn immers snelladers waar ik mijn Tesla binnen drie kwartier 80% kan volladen. "Waar staan die dan" vroeg ik hem. Nou, bij Woerden, enne... "Dus ik ga van Rotterdam naar Woerden om naar huis in Den Haag te komen?" Geen idee, maar niet zijn probleem.

Vroeger had het GHG bordjes die een limiet van 4 uur aanduiden. Die zijn weggehaald. Ze willen niet handhaven, want geen huurders voor het hoofd stoten. Ik vind dit een gemiste kans, want we moeten elkaar gewoon opvoeden. Maar snap het wel, want ze rijden daar zelf nog niet elektrisch, dus hebben andere prioriteiten. Positief: het probleem wordt wel onderkend, en ze zijn bezig met uitbreiding van het aantal laders.

ik vrees dat de meeste mensen alleen maar luisteren als ze het in hun portefeuille voelen.

ik ben dan ook voorstander om een dubbel tarief in te voeren : ééntje per kWh, en ééntje per minuut.
en dat tweede mag van die aard zijn dat men het voelt als men de laadpaal blijft bezetten.
eventueel kan men een apart tarief maken tijdens de dag-uren en de nacht-uren.

(en parkeerders zonder-meer laten afslepen door een prive-takeldienst.)
 
Mensen, in de samenleving waar we thans in leven zou dat gedoe met die stickers wel eens in een drama kunnen eindigen, wees voorzichtig daarmee. Als zelfs gezag handhavers fysiek geweld tegenkomen wat let zo'n asociaal iemand om jou of je auto fysiek te lijf te gaan?
 
ik vrees dat de meeste mensen alleen maar luisteren als ze het in hun portefeuille voelen.

ik ben dan ook voorstander om een dubbel tarief in te voeren : ééntje per kWh, en ééntje per minuut.
en dat tweede mag van die aard zijn dat men het voelt als men de laadpaal blijft bezetten.
eventueel kan men een apart tarief maken tijdens de dag-uren en de nacht-uren.

(en parkeerders zonder-meer laten afslepen door een prive-takeldienst.)

Wil toch nog even wijzen op een eerdere post van mij (in het algemene topic): Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 2446

Eerlijk gezegd vind ik oplossingen die de laadsystematiek complexer maken (bijv. ook oplossingen voor drukke SuC die ik voorbij zie komen) geen goed idee. Het laden van een EV moet geen extra last worden met tijdslimieten/boetetarieven/verzetten van je auto, maar juist een pluspunt van het EV rijden: je kunt overal inpluggen en goedkoop of gratis opladen en hoeft je nergens zorgen om te maken.

- - - Updated - - -

Overigens staat bovenstaande los van het foutparkeren (waar dit topic over gaat). Daar moet uiteraard streng op gehandhaafd worden! (En behalve een beleefd briefje, ben ik niet zo'n voorstander van andere eigen acties.)
 
Wil toch nog even wijzen op een eerdere post van mij (in het algemene topic): Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 2446

Eerlijk gezegd vind ik oplossingen die de laadsystematiek complexer maken (bijv. ook oplossingen voor drukke SuC die ik voorbij zie komen) geen goed idee. Het laden van een EV moet geen extra last worden met tijdslimieten/boetetarieven/verzetten van je auto, maar juist een pluspunt van het EV rijden: je kunt overal inpluggen en goedkoop of gratis opladen en hoeft je nergens zorgen om te maken.

- - - Updated - - -

Overigens staat bovenstaande los van het foutparkeren (waar dit topic over gaat). Daar moet uiteraard streng op gehandhaafd worden! (En behalve een beleefd briefje, ben ik niet zo'n voorstander van andere eigen acties.)
Mee eens. De problematiek met foutparkeerders en laadpaalknuffelaars is slechts een voorproefje voor wat gaat komen als er straks (veel) meer EV's op de weg komen. De ICE's die nu nog een laadplek bezetten worden straks gewoon ladende of volgeladen EV's.

Er zal dan ook echt een goede aanpak verzonnen moeten worden om dit niet de verpester van het EV feestje te laten worden.

Zaken die me zo door het hoofd gaan zijn (en die zijn grotendeels door Hans in zijn autobrief genoemd)
- EVs met groter bereik stimuleren zodat men minder met hoge prioriteit hoeft te laden
- Vastrecht problematiek aanpakken
- Veel en veel meer laadpunten
- Technisch slimme oplossingen bedenken voor langzaam laden op gewone parkeerplaatsen en in de straat, liefst zodanig dat je geen laadkabel meer nodig hebt (contactloos of contactpunten in de vloer waarmee de auto contact kan maken oid). Hiervoor zullen een boel (Europese) standaarden uitgewerkt moeten worden.

Heel veel werk voor gemeente en politiek dus, en dat betekent dat het allemaal nog wel even op zich zal laten wachten...

PS: Es kijken hoe lang ik deze post count ga kunnen laten staan :)
 
Last edited: