Nadat een paar weken geleden de eerste SIGs in de VS mochten gaan configureren heb ik contact gezocht met Tesla.
Ik betwijfel of ik mijn EU 44 SIG reservering - een hele vroege - wil omzetten in een bestelling of wil downgraden naar een reguliere productie Model X.
Ik zal eerst aangeven wat mijn motieven zijn en dan mijn mogelijkheden schetsen.
Ik had een vroege Model S SIG en was zeer teleurgesteld hoe kort er zat tussen de SIGs en de P(productie) auto's, maar wel zeer blij met de auto. Nu schijnt er langere tijd tussen de SIG Xen en de P-Xen te komen omdat er minder druk in de VS is op snel uitleveren van die eerste auto's.
Verder heb ik - tot volledige tevredenheid - vorig jaar besloten mijn SIG S in te wisselen voor een (in maart geleverde) P85D - die dus nu nog maar een half jaar oud is.
Tel daarbij wat zakelijke en andere beslommeringen (een klein verbouwinkje...) die hun beslag op mijn liquiditeiten leggen, en een behoorlijke forse prijs voor een 'geladen' SIG X.
Dit alles doet mij overdenken of ik wel behoefte heb aan de SIG X die begin 2016 komt. Alternatief is omzetten naar General Production, maar ook die zal vroeg in 2016 komen - of gewoon afzien van de huidige SIG reservering.
Dit opperde ik heel kort en terloops een paar weken geleden op dit forum en als reactie kreeg ik 8 berichten van mensen, waarvan 4 er zelfs financiële incentives aan koppelden, die de SIG reservering zouden willen overnemen.
In het Model S tijdperk was overname van een reservering, en zeker van een SIG niet mogelijk. Tesla wilde geen speculatie met reserveringen.
Ik - als brave Tesla fan, met goede banden met Tesla die ik graag in stand laat - heb daarom bij Tesla gevraagd naar de mogelijkheden.
Het overdoen van een reservering kan niet, wel downgraden en dan een vroege reguliere krijgen.
Wat wel kan is op het moment van bestellen, een andere partij als koper (en dus als 'tenaamgestelde') invoegen, en in NL kan je ook straffeloos op de dag van levering gewoon de auto op een andere partij over zetten.
Mijn mening over het downgraden en/of uitstellen is inmiddels gevormd en gezien de reacties heb ik besloten mijn reservering (al dan niet als gedowngrade -maar dus zeer vroege GP) gewoon aan te bieden.
Ik bied aan - ter overname (waarbij ik een voorbehoud maak om voldoende zekerheid te hebben dat die overname ook werkelijk bij bestelling cq levering tot betaling leidt) de EU 44 Signature reservering voor een Model X. Die kan dus ook worden omgezet naar een zeer vroege General Production reservering.
Ik wil graag biedingen ontvangen van degene die dat al gedaan hebben en mogelijke andere geïnteresseerden voor uiterlijk 10 oktober. Die bieding gaat dat om het bedrag dat men bereid is neer te leggen boven de uiteindelijke factuur-prijs van de auto.
Ik zal 50 % van die 'overwaarde' bij ontvangst overmaken aan Just Diggit (tja, ik ben nog steeds Penningmeester van de Stichting E Rally) en de andere 50% beschouwen als smartengeld en vergoeding voor de ooit gestorte signature reserveringskosten.
De koopprijs van de auto bestaat dus uit die 'overwaarde' en de 'sticker price'.
Ik verwacht betaling van deze bedragen als volgt:
1. Bij het overeenkomen van de overname de door mij al jaren geleden aan Tesla voldane EUR 30,000 plus de 'overwaarde'.
2. Bij het 'finalizen' (plaatsen van de bestelling - die in overleg met de koper van de reservering en in overeenstemming met zijn/haar wensen) wordt gedaan nog 25% van de bestel-waarde
3. De dag voor afname het restant
Ik ben - natuurlijk - bereid de vooraf te betalen bedragen in een escrow of op andere wijze veilig te stellen zodat niemand bang hoeft voor 'rare zaken'.
Ik zie graag of/wie er animo is om deze reservering over te nemen - en denk eraan - een gift aan JDI is meestal fiscaal verrekenbaar.
gr
PJH