Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Configuratie model X is begonnen

This site may earn commission on affiliate links.
Wie heeft hier, naast PJHartog, een X gereserveerd?. Ik heb de leasemaatschappij opdracht geven er eentje te reserveren. Tot die tijd ga ik in een 1 jaar oude model S rijden als "voorloopauto". Wat overigens zeker geen straf is. Ik neem aan dat de procedure dan is dat ik op enig moment een bericht krijg van Tesla of de lease mij om de Model X te configureren en daadwerkelijk te bestellen. Ik hou voorlopig rekening met afleveren voor eind 2016. Gezien de belasting/bijtelling plannen is dat een (ontbindende) voorwaarde.
 
Poeh, voordat ik mijn huidige auto kocht was ik wel in de race voor een MS. Maar als ik over mijn linker schouder kijk stoot ik mijn hoofd tegen de dakstijl. Dat wil je niet. En ja een XC90 T8 zou me wel gepast hebben. Uiteraard kijk ik naar de bijtelling en het verschil bij levering in 2015 tussen en Tesla en XC90 is minimaal. Nu blijf ik maar in mijn huidige auto rijden tot dat er ergens in 2016 een MX gebouwd wordt voor me.
 
Zijn er eigenlijk al prijzen bekend geraakt voor een basis model-X?
(ik dacht van niet, maar vond het toch de moeite om de vraag hier nog eens te stellen.

Elon heeft destijds een keer geroepen dat een X ongeveer 5000 dolar duurder is in vergelijking met een S. Op basis van een 70d met autopilot en verder alles standaard kom je dan rond de 91.000 uit
 
Ik denk dat de X niet met 70 geleverd gaat worden, althans niet in de eerste periode.
Opties zullen dan zijn 90D (vanaf.... 110K? ook ivm aanstaande prijsverhoging) en dan P90D (L) ....

Ik ben ook benieuwd wanneer ik de X kan gaan configureren....
 
Ik denk dat de X niet met 70 geleverd gaat worden, althans niet in de eerste periode.
Opties zullen dan zijn 90D (vanaf.... 110K? ook ivm aanstaande prijsverhoging) en dan P90D (L) ....

Ik ben ook benieuwd wanneer ik de X kan gaan configureren....

Het blijft ook wel wonderlijk dat je, als je kiest voor 70 kWh i.p.v. 85 kWh, dus voor 15 kWh minder een prijsvoordeel hebt van 11k. Dat is per kWh ruim 650 €.

Zo werkt het niet dus het is een marketingaktie. Misschien de eerste versie waar de "bijdrage" voor R&D van, naar ik begreep 25k in elke Model S, is verminderd?
 
Daarnaast wordt ook een hoger motorvermogen geboden.... terwijl deze in beginsel identiek zijn? (wordt gefluisterd....)
Zie het als het kopen van een std website.... je kunt alles hebben, dan zetten we de vinkjes aan, of minder en dan zetten we er een paar uit en dat bepaald de prijs...
M.I. is de 70D nu de optimale economische keuze, 90D als je vaak meer dan 300 km rijdt zonder onderweg op locatie te kunnen laden en P90DL als je pure fun wil en daarvoor wil betalen...
 
Daarnaast wordt ook een hoger motorvermogen geboden.... terwijl deze in beginsel identiek zijn? (wordt gefluisterd....)
Zie het als het kopen van een std website.... je kunt alles hebben, dan zetten we de vinkjes aan, of minder en dan zetten we er een paar uit en dat bepaald de prijs...
M.I. is de 70D nu de optimale economische keuze, 90D als je vaak meer dan 300 km rijdt zonder onderweg op locatie te kunnen laden en P90DL als je pure fun wil en daarvoor wil betalen...

Helemaal mee eens. En als men dan echt op budget wil gaan (ahum, bij een Tesla) en voor de gewone 70 gaat dan zijn ook die verschillen op papier er niet meer, nou ja, 0,2 seconden op 0 - 100, maar top gelijk.
Blijft de vraag hoe dit mogelijk is. Mijn conclusie is wat dat betreft dat Tesla de "toeslag" hier al wat teruggedraaid heeft.
Overigens belooft dat ook wat voor de toekomst.
De auto's kunnen over een jaar of vijf een stuk goedkoper worden.

1) Door batterijontwikkelingen 10k minder.

2) Door opschaling toeslag voor R&D fors terug. Kan iets van 15k schelen, dan is er nog een marge van 10k.

3) Door grotere productie lagere productiekosten per auto.

Dan is fraaie concurrentie mogelijk met de andere merken, die wat betreft niet veel hoger mogen komen en toch het traject dat Tesla dan heeft doorlopen (de huidige klanten betalen mee voor de toekomstige) nog moeten gaan.
Zal nog een leuke tijd worden.
 
Ik, direct na dat ik zekerheid had dat een XC90 T8 in 2015 niet meer leverbaar was.
Ik heb in een XC90 T8 hybride gereden en in een BMW X5 hybride. De X5 rijdt echt een stuk beter. De X5 viel me ook een beetje tegen, maar nadat de luchtvering wat sportiever was afgesteld was het te doen. Ik vind het dashboard niet mooi in de nieuwe BMW's. Misschien dat ik verwend ben met mijn Range Rover. Maar geen van jullie heeft nog iets anders gehoord dan "tweede helft 2016"?
 
De eerste berichten waren dat Signatures vroeg in 2016 zouden komen. Gezien de trage gang van zaken in de VS ga ik uit van bestellen in q1 en leveren midden volgend jaar. Gewone productie kan dan inderdaad best 2e helft 2016 worden.
Ze zijn zo mogelijk nu nog minder communicatief dan in 2013 voor de eerste S en
 
Ik ga er van uit dat er nog wat probleempjes zijn met de X, die EM er volledig uit wil hebben voordat de X op grote schaal uitgeleverd gaat worden.
Tesla heeft leergeld betaald: zolang hij er niet volledig zeker van is wanneer die opgelost zijn, gaat hij geen datum noemen.
Ik kan hem geen ongelijk geven.
 
Ik ga er van uit dat er nog wat probleempjes zijn met de X, die EM er volledig uit wil hebben voordat de X op grote schaal uitgeleverd gaat worden.
Tesla heeft leergeld betaald: zolang hij er niet volledig zeker van is wanneer die opgelost zijn, gaat hij geen datum noemen.
Ik kan hem geen ongelijk geven.

En we moeten niet verbaasd zijn als de aankondiging van de start van de productie tegelijk een verklaring inhoudt van het waarom en dat er gelijk weer iets nieuws wordt aangekondigd.

Zoals bijvoorbeeld: Bij de configuratie keuze voor nieuwe batterij met >100 kWh of gelijk inbouw van AP hardware 2.0 in alle modellen Model X en wie weet nog iets wat wij met zijn allen niet kunnen bedenken. Ik zou goede moed houden!