Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Configuratie model X is begonnen

This site may earn commission on affiliate links.
Tijdens reserveren werd aangegeven verwachte levering eerste helft 2016. Ik verwacht niet zoveel, wel verwacht ik dat TM sneller kan upscalen als bij de MS.

Eerlijk gezegd houd ik er ook rekening mee dat het zomaar heel, heel veel later zal zijn dan de bij reservering aangegeven early 2016 (of wat er dan toen ook precies aangegeven werd). Maar goed, heb liever ook een goede versie X dan een early version met allerlei gebreken. (En heb al gelukkig een S om de tijd door te komen - wat blijft het gave wagen!). Maar wat transparantere communicatie voor (ook) dit traject zou wel fijn zijn. De radiostilte nu met de krampachtige uitlevering net voor einde Q3 geeft al aan dat er ergens iets nog niet goed loopt. En nu gokken mensen op niet neerklappende stoelen, praten over onduidelijke status chargers etc etc. Time will tell..
 
Gelukkig is het nog 4 % als het 2017 wordt. Toch?

Screen Shot 2015-11-22 at 17.59.26.png
 
In het FD werd er de volgende verklaring voor gegeven: De Tesla-taks: Het idee van een plafond van 50.000 komt niet van Wiebes zelf. Het waren belangenverenigingen, waaronder Bovag (dealers) en Rai (fabrikanten en importeurs), die het voorstelden. Het kabinet nam het idee graag over. Crony capitalism op z’n Nederlands.
 
In het FD werd er de volgende verklaring voor gegeven: De Tesla-taks: Het idee van een plafond van 50.000 komt niet van Wiebes zelf. Het waren belangenverenigingen, waaronder Bovag (dealers) en Rai (fabrikanten en importeurs), die het voorstelden. Het kabinet nam het idee graag over. Crony capitalism op z’n Nederlands.

hebben jullie een raad van State of iets dergelijks in Nederland, dit lijkt me op en top niet kunnen. een plafond van 50k voor een elektrische auto en geen plafon voor een Waterstof auto die veel minder efficient en minder groen is ? da's wel sterk
 
Tja; dat is het nadeel van democratie. Je hoeft eigenlijk niets te kunnen om gekozen te worden en als parlementariër je oren te laten hangen naar de eerste de beste traditionele auto-lobbyist - om vervolgens met dit soort regels in te stemmen. Het enige goede is dat het nog lang geen 2019 is - en de regels voor die tijd ongetwijfeld nog 10x aangepast zullen zijn. Hopelijk wel in de goede richting...
 
Voor de liefhebbers: je zou het verslag van de behandeling van de tweede autobrief eens moeten lezen. Algemeen overleg: "Autobrief 2" | Tweede Kamer der Staten-Generaal stukje hier uit: Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks): Ik heb hulp gekregen met de interrupties om een aantal van mijn punten nog wat te verduidelijken. Ik kom te spreken over de Teslataks. Alleen het automerk Tesla zou plotseling een bijtelling krijgen van 22% voor het deel van de aanschaf-prijs boven de € 50.000. Een Tesla valt dus helemaal niet in de 4%-categorie. Heeft de Staatssecretaris uitgezocht of een belastingmaat-regel die maar één leverancier treft, wel mag in Nederlands en Europees recht? Wat vindt de Staatssecretaris van de 600 medewerkers van de Teslafabriek in Brabant? Is hij daar al gaan praten? Er waren plannen om verder uit te breiden en nog eens 1.000 mensen aan het werk te krijgen. Wij willen Nederlandse maakindustrie. Dit is een innovatieve pionier die Nederlandse maakindustrie brengt. Dat gaan wij dan nu om zeep helpen om de dikke-ikrijder van de VVD in de zwaardere, dure auto’s te bevoordelen?

Mevrouw Neppérus (VVD): Voorzitter. Er ligt een Autobrief, waarover veel overleg is geweest met de branche. Veel van de wensen zijn daarin opgenomen. Wij vinden het een goede brief. Het totaalpakket uit de brief is winst voor autorijdend Nederland.
 
Last edited:
Voor de liefhebbers: je zou het verslag van de behandeling van de tweede autobrief eens moeten lezen. Algemeen overleg: "Autobrief 2" | Tweede Kamer der Staten-Generaal stukje hier uit: Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks): Ik heb hulp gekregen met de interrupties om een aantal van mijn punten nog wat te verduidelijken. Ik kom te spreken over de Teslataks. Alleen het automerk Tesla zou plotseling een bijtelling krijgen van 22% voor het deel van de aanschaf-prijs boven de € 50.000. Een Tesla valt dus helemaal niet in de 4%-categorie. Heeft de Staatssecretaris uitgezocht of een belastingmaat-regel die maar één leverancier treft, wel mag in Nederlands en Europees recht? Wat vindt de Staatssecretaris van de 600 medewerkers van de Teslafabriek in Brabant? Is hij daar al gaan praten? Er waren plannen om verder uit te breiden en nog eens 1.000 mensen aan het werk te krijgen. Wij willen Nederlandse maakindustrie. Dit is een innovatieve pionier die Nederlandse maakindustrie brengt. Dat gaan wij dan nu om zeep helpen om de dikke-ikrijder van de VVD in de zwaardere, dure auto’s te bevoordelen?

Mevrouw Neppérus (VVD): Voorzitter. Er ligt een Autobrief, waarover veel overleg is geweest met de branche. Veel van de wensen zijn daarin opgenomen. Wij vinden het een goede brief. Het totaalpakket uit de brief is winst voor autorijdend Nederland.

Damn, het lijkt erop alsof GL hier de liberale partij van de 2 is.

VVD is overigens toch al lang niet meer liberaal maar conservatief... :rolleyes:
 

Wetenswaardigheden

Liesbeth houdt van wandelen en van elektrische auto’s zoals de Tesla-S.​ (website GL)

En wij houden van Liesbeth :love:

Voor de liefhebbers: je zou het verslag van de behandeling van de tweede autobrief eens moeten lezen. Algemeen overleg: "Autobrief 2" | Tweede Kamer der Staten-Generaal stukje hier uit: Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks): Ik heb hulp gekregen met de interrupties om een aantal van mijn punten nog wat te verduidelijken. Ik kom te spreken over de Teslataks. Alleen het automerk Tesla zou plotseling een bijtelling krijgen van 22% voor het deel van de aanschaf-prijs boven de € 50.000. Een Tesla valt dus helemaal niet in de 4%-categorie. Heeft de Staatssecretaris uitgezocht of een belastingmaat-regel die maar één leverancier treft, wel mag in Nederlands en Europees recht? Wat vindt de Staatssecretaris van de 600 medewerkers van de Teslafabriek in Brabant? Is hij daar al gaan praten? Er waren plannen om verder uit te breiden en nog eens 1.000 mensen aan het werk te krijgen. Wij willen Nederlandse maakindustrie. Dit is een innovatieve pionier die Nederlandse maakindustrie brengt. Dat gaan wij dan nu om zeep helpen om de dikke-ikrijder van de VVD in de zwaardere, dure auto’s te bevoordelen?

Mevrouw Neppérus (VVD): Voorzitter. Er ligt een Autobrief, waarover veel overleg is geweest met de branche. Veel van de wensen zijn daarin opgenomen. Wij vinden het een goede brief. Het totaalpakket uit de brief is winst voor autorijdend Nederland.
 
Voor de liefhebbers: je zou het verslag van de behandeling van de tweede autobrief eens moeten lezen. Algemeen overleg: "Autobrief 2" | Tweede Kamer der Staten-Generaal stukje hier uit: Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks): Ik heb hulp gekregen met de interrupties om een aantal van mijn punten nog wat te verduidelijken. Ik kom te spreken over de Teslataks. Alleen het automerk Tesla zou plotseling een bijtelling krijgen van 22% voor het deel van de aanschaf-prijs boven de € 50.000. Een Tesla valt dus helemaal niet in de 4%-categorie. Heeft de Staatssecretaris uitgezocht of een belastingmaat-regel die maar één leverancier treft, wel mag in Nederlands en Europees recht? Wat vindt de Staatssecretaris van de 600 medewerkers van de Teslafabriek in Brabant? Is hij daar al gaan praten? Er waren plannen om verder uit te breiden en nog eens 1.000 mensen aan het werk te krijgen. Wij willen Nederlandse maakindustrie. Dit is een innovatieve pionier die Nederlandse maakindustrie brengt. Dat gaan wij dan nu om zeep helpen om de dikke-ikrijder van de VVD in de zwaardere, dure auto’s te bevoordelen?

Mevrouw Neppérus (VVD): Voorzitter. Er ligt een Autobrief, waarover veel overleg is geweest met de branche. Veel van de wensen zijn daarin opgenomen. Wij vinden het een goede brief. Het totaalpakket uit de brief is winst voor autorijdend Nederland.

Onderdeel van de mediatraining, let er maar eens op bij uitzendingen met politici op de tv.
Net zoals boven wordt er absoluut geen antwoord gegeven op een vraag.
Er wordt slechts de eigen boodschap verkondigd.
Als je er op gaat letten ga je het vanzelf steeds absurder vinden.
Degenen die de vraag gesteld hebben blijken er vrijwel nooit ook maar enige moeite mee te hebben. :crying:
Maar ik houd mijn mond verder maar, gaat weer behoorlijk OT. Sorry.
 
Je hebt gelijk Maarten. OT is ook mijn schuld. Nou nog een allerlaatste citaat uit de bespreking, dit keer van Wiebes, die denkt dat een MS 85 K kost. Zeker nog nooit van opties gehoord....

Staatssecretaris Wiebes: Dat zal ik doen. Er is veel gezegd over de Tesla. Ik wil het eigenlijk helemaal niet over de Tesla hebben. Het gaat niet om fabrikanten. Ik ben het met iedereen aan tafel erover eens dat we geen lelijke dingen moeten doen om een specifieke fabrikant te pesten. Dat zou on-Nederlands en onliberaal zijn. Dat is ronduit niet aan de orde in deze Autobrief. Laat ik eerst even uitleggen wat er is. Gemiddeld hebben wij de firma Tesla allemaal drie keer aan de telefoon gehad. Het verhaal dat ik steeds vertel, is het volgende. Over de eerste € 50.000 geldt 4%. Ik deel met de heer Omtzigt dat het ijkmoment zich ook uitdrukkelijk op overstimulering moet richten. Ik vind die 4% een angstig stevige stimulering. Over de tweede € 50.000 geldt 22%. Dat betekent dat een auto van € 85.000 dus op 11% komt. Is 11% veel? Nou, de branche had ooit als geheel voor elektrische voertuigen het percentage van 12 genoemd. Hier gaat het dus om 11%. Je moet altijd kijken naar het verschil met de conventionele auto. In het jaar 2016 hebben deze auto’s nog 4%. Dat verhoudt zich tot de 15% voor de nabijgelegen conventionele auto’s. Dat is 11% verschil. Dat is hier ook aan de hand. Dat is een forse stimulering. Als je gewogen gemiddelde op 11% bijtelling komt, is het nabijgelegen alternatief 22% in 2019. Dat is dus een zeer forse fiscale stimulering voor een heel grote auto.
 
Je hebt gelijk Maarten. OT is ook mijn schuld. Nou nog een allerlaatste citaat uit de bespreking, dit keer van Wiebes, die denkt dat een MS 85 K kost. Zeker nog nooit van opties gehoord....

Staatssecretaris Wiebes: Dat zal ik doen. Er is veel gezegd over de Tesla. Ik wil het eigenlijk helemaal niet over de Tesla hebben. Het gaat niet om fabrikanten. Ik ben het met iedereen aan tafel erover eens dat we geen lelijke dingen moeten doen om een specifieke fabrikant te pesten. Dat zou on-Nederlands en onliberaal zijn. Dat is ronduit niet aan de orde in deze Autobrief. Laat ik eerst even uitleggen wat er is. Gemiddeld hebben wij de firma Tesla allemaal drie keer aan de telefoon gehad. Het verhaal dat ik steeds vertel, is het volgende. Over de eerste € 50.000 geldt 4%. Ik deel met de heer Omtzigt dat het ijkmoment zich ook uitdrukkelijk op overstimulering moet richten. Ik vind die 4% een angstig stevige stimulering. Over de tweede € 50.000 geldt 22%. Dat betekent dat een auto van € 85.000 dus op 11% komt. Is 11% veel? Nou, de branche had ooit als geheel voor elektrische voertuigen het percentage van 12 genoemd. Hier gaat het dus om 11%. Je moet altijd kijken naar het verschil met de conventionele auto. In het jaar 2016 hebben deze auto’s nog 4%. Dat verhoudt zich tot de 15% voor de nabijgelegen conventionele auto’s. Dat is 11% verschil. Dat is hier ook aan de hand. Dat is een forse stimulering. Als je gewogen gemiddelde op 11% bijtelling komt, is het nabijgelegen alternatief 22% in 2019. Dat is dus een zeer forse fiscale stimulering voor een heel grote auto.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd: ook als je uit gaat van 100K aanschaf, kom je op 13% bijtelling. Een heel stuk minder dan de 22% van andere auto's. Doordat de stimulans op hybrides weg valt, is de enige manier om minder bijtelling te betalen om over te stappen op een volledig elektrische auto (of een youngtimer of waterstof). Bijna 50% korting op je bijtelling is een flinke stimulans. Gaat echt wel leiden tot meer FEV's.
Ik vind het dus helemaal niet zo'n gek voorstel. 0% (en ook 4%) zijn eigenlijk ook wel erg laag...

En eerlijk is eerlijk: als er in 2013 geen 0% bijtelling van toepassing was had ik nu geen Tesla gereden. Heel blij mee dus, maar eigenlijk werden we teveel verwend. Dat heeft inmiddels wel effect gehad: door Tesla ziet de wereld dat elektrisch rijden veel voordelen heeft, en komen nu andere fabrikanten ook met plannen voor dergelijke aandrijvingen. Over een paar jaar is die extreme stimulans niet meer nodig lijkt me.
 
Tja, op zich helemaal waar.. Maar zolang een tariefsverhoging voor FEV's gecombineerd wordt met een tariefverlaging voor vervuilende diesels etc. heeft het met proberen zinvolle doelstellingen te bereiken niet zo veel te maken. Blijft het toch wat meer weg hebben van een populistische maatregel.
 
Waar het om gaat is dat de Tesla-taks een buitengewoon vreemde regeling is. Waarom moet je voor een dure volledig electrische auto meer bijtelling/belasting betalen dan voor een goedkopere electrische auto? Het doel is electrisch rijden te stimuleren, of dat nu een dure of een goedkope auto is Bovendien, een dure auto op waterstof heeft die beperking niet. Het is geen toeval dat hierdoor 1 specifiek merk wordt getroffen. En wie hebben dit bedacht? Bovag en RAI.
 
Staatssecretaris Wiebes: Dat zal ik doen. Er is veel gezegd over de Tesla. Ik wil het eigenlijk helemaal niet over de Tesla hebben. Het gaat niet om fabrikanten. Ik ben het met iedereen aan tafel erover eens dat we geen lelijke dingen moeten doen om een specifieke fabrikant te pesten. Dat zou on-Nederlands en onliberaal zijn. Dat is ronduit niet aan de orde in deze Autobrief. Laat ik eerst even uitleggen wat er is. Gemiddeld hebben wij de firma Tesla allemaal drie keer aan de telefoon gehad. Het verhaal dat ik steeds vertel, is het volgende. Over de eerste € 50.000 geldt 4%. Ik deel met de heer Omtzigt dat het ijkmoment zich ook uitdrukkelijk op overstimulering moet richten. Ik vind die 4% een angstig stevige stimulering. Over de tweede € 50.000 geldt 22%. Dat betekent dat een auto van € 85.000 dus op 11% komt. Is 11% veel? Nou, de branche had ooit als geheel voor elektrische voertuigen het percentage van 12 genoemd. Hier gaat het dus om 11%. Je moet altijd kijken naar het verschil met de conventionele auto. In het jaar 2016 hebben deze auto’s nog 4%. Dat verhoudt zich tot de 15% voor de nabijgelegen conventionele auto’s. Dat is 11% verschil. Dat is hier ook aan de hand. Dat is een forse stimulering. Als je gewogen gemiddelde op 11% bijtelling komt, is het nabijgelegen alternatief 22% in 2019. Dat is dus een zeer forse fiscale stimulering voor een heel grote auto.

Heerlijk helder!