Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cruise controle perikelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik maak er een sport van om met m'n voet onmerkbaar de cc. over te nemen als je 'm met het hendeltje afzet. Lukt feilloos.
Wil ik de cc. naar een andere snelheid dan doe ik dat nooit met dat stappenplan.
Ik haal 'm eraf, ga dan met het pedaal naar de snelheid die ik wil en zet 'm dan opnieuw vast.
 
Ik wilde ook die trage +6 proberen, dus tot aan de aanslag en dan doordrukken, maar dan gebeurt er helemaal niets!
Dus tot aan de aanslag en weer los is +1 en direct door de aanslag heen drukken is +5.
@Peter: klopt, is na enig oefenen tweede natuur om de cc na uitzetten met de voet op te vangen.
 
Ik weet niet zeker of je de hele discussie gevolgd hebt, maar het gaat niet om de situatie dat je op de CC rijdt, en dan het pookje naar boven drukt. Het gaat om de situatie dat je op CC rijdt, maar handmatig (errr. voetmatig) het pedaal gebruikt om naar een veel hogere snelheid te gaan, en dan probeert de CC opnieuw vast te zetten op die nieuwe, hogere snelheid. De meeste auto's waar ik mee heb gereden, waaronder mijn vorige BMW, konden dit zonder eerst van de CC af te gaan. Bij mij kan dat in de Tesla niet. Maar veel anderen hierboven gaven aan dat als hun CC op 100 staat, ze naar 120 accelereren met het pedaal, en dan simpelweg het pookje naar boven klikken (wat dus +1 was geweest als ze nog op de oude CC snelheid van 100 hadden gereden) bij hen in één keer de nieuwe CC snelheid op 120 vastzet.

Gezien hoe lastig het is om dit goed uit te leggen, zie ik de bui al hangen als ik dit aan Tesla probeer duidelijk te maken. Ik ga denk ik een Youtube filmpje maken van dit gedrag in mijn auto, inclusief het heftige regen-braking als ik het gas weer loslaat, en dat hier posten. Misschien dat iemand van jullie daarna ergens mogelijkheid ziet om diezelfde stappen te filmen, maar dan wel met het (m.i. gewenste) resultaat.

Ik denk dat je het zo prima verwoord hebt. Ik begrijp jou punt namelijk (ik ben nogal langzaam van begrip) en het ziet ernaar uit dat het bij jou niet naar behoren werkt.
 
Zelf ervaar ik het als erg vervelend dat na een versnelling de MS tot 2 km/u onder de ingestelde snelheid terugzakt, om daarna zo'n 10-20 sec nodig te hebben om weer op de ingestelde snelheid terug te komen.
Inderdaad, dat zuigt harig apenballen; Heb je net iemand ingehaald, ga je terug naar rechts, ga je ineens 2km/h langzamer rijden! En als je het gas te snel loslaat, gaan je remlichten nog aan ook!
Hij zou m.i. gewoon in één keer naar de ingestelde snelheid terug moeten gaan.
Zijn er meer mensen die dat fenomeen bij hun MS zien? En: een afstelprobleem of een softwareprobleem?
Ik denk dat het een tekortkoming in de regeling is. Het valt niet mee om een regelalgoritme te maken waarbij de gebruiker de output kan overrulen. Daardoor kan de integrator leeglopen, wat resulteert in een hersteltijd. Maar het is wel te doen, want mijn anderen auto's hebben daar nooit last van gehad; Daar voel je zelfs de de CC het gas weer van je over begint te nemen als je het tot een bepaald niveau hebt losgelaten.

Mijn grootste ergernis wat betreft de cruise control is dat het geen adaptive cruise control is. In een auto waarmee je voor de langere ritten veroordeeld bent tot achter anderen aanrijden zou dat toch standaard - of anders toch een optie - moeten zijn. Zeker als je bedenkt dat bijna alle auto's vanaf een kwart van de prijs van een Tesla hier standaard mee zijn uitgerust.
 
Last edited:
Inderdaad, dat zuigt harig apenballen; Heb je net iemand ingehaald, ga je terug naar rechts, ga je ineens 2km/h langzamer rijden! En als je het gas te snel loslaat, gaan je remlichten nog aan ook!

Blijft interessant dit forum, weer een nieuwe uitdrukking geleerd! :biggrin::biggrin:
Maar inderdaad, dat is nu precies wat ik bedoel.
Ik kan mij voorstellen dat dat voor degene die je net ingehaald hebt héél irritant is!
 
De CC regelaar is zeer snel regelend.
Toen ik pas door een langere plas reed op de snelweg vertraagde de auto behoorlijk wat met als gevolg dat de cruise control flink wat gas gaf en ik behoorlijk schrok.
Dat de CC bij moet regelen snap ik, maar dat de algoritme bij plotselinge vertraging ook simpelweg alleen maar als reactie heeft om fors gas te geven.
Bijvoorbeeld in tegenstelling tot het opnieuw activeren van de CC nadat je geremd hebt gaat dat nu erg mooi opbouwend.
 
Als ik het hendeltje langzaam omhoog doet gaat hij met 6 omhoog (1+5) als ik hendeltje snel omhoog doet met 5.
4 x snel omhoog is dan 20km.

Hmmmff,ik heb van alles geprobeerd en het hendeltje zo hard/snel omhooggedrukt dat 'ie soms bijna afbrak, maar hij blijft hoe dan ook steeds met 6 km/u plussen of minnen.

Weer een puntje op de lijst voor Tesla om te fixen binnenkort....
 
+ 1 - dacht ik eerst.
maar bvb de VW-Golf bvb zou dit standaard hebben, en die kan je in België <25k kopen
Precies; Je moet appels met appels vergelijken. Vergelijk een tesla van 100k€ excl. 29% BPM dan ook met een Golf van 25k€ excl. 29% bpm.
Vergelijk op die manier het uitrustingsniveau een met dat van een BMW, Audi of Benz...

- - - Updated - - -

Overigens kun je de hendel van de CC ook omhoog of omlaag vasthouden: Je versnelt of vertraagd dan geleidelijk en je laat hem dan los als je de gewenste snelheid hebt bereikt. Ik vind dat zelf een erg prettige manier van bedienen.

De hendel zelf vind ik dan weer zeer verwarrend: ik verwar hem nog steeds met de richtingaanwijzer...
 
En Martin, nog geprobeerd met de CC? Ben benieuwd of anderen dit ook is opgevallen. Misschien het beste te replyen in deze thread: Cruise controle perikelen
Houden we alles een beetje op de juiste plaats :wink:.

Ik heb het een aantal keer geprobeert om te versnellen tijdens dat de CC aanstaat.
Tot nu toe is het maar een paar keer voorgekomen dat hij niet terug gaat naar de oorspronkelijke snelheid. Als er een afwijking is, dan is dat inderdaad 2 km/u. Als ik een inschatting maak hoe vaak hij niet correct terug gaat naar de oorspronkelijke snelheid, 1 op de 4.

Er is zeker iets niet in orde met de CC. Er zit gewoon een foutje in. Zou gefixt kunnen worden dmv een patch vermoed ik.
Ik ga deze week eens Tesla bellen en vragen of het bij hun bekend is en zo niet, om er een ticket van te melden.
 
Ik heb het een aantal keer geprobeert om te versnellen tijdens dat de CC aanstaat.
Tot nu toe is het maar een paar keer voorgekomen dat hij niet terug gaat naar de oorspronkelijke snelheid. Als er een afwijking is, dan is dat inderdaad 2 km/u. Als ik een inschatting maak hoe vaak hij niet correct terug gaat naar de oorspronkelijke snelheid, 1 op de 4.

Er is zeker iets niet in orde met de CC. Er zit gewoon een foutje in. Zou gefixt kunnen worden dmv een patch vermoed ik.
Ik ga deze week eens Tesla bellen en vragen of het bij hun bekend is en zo niet, om er een ticket van te melden.

ik heb dat fenomeen helemaal niet.

Hoe schakel je de CC terug in?
Toch door de CC-hendel naar voor te trekken ? En niet naar boven (=versnellen) ?