TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Cuppen van banden (zaagtandprofiel)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans (Amsterdam), Feb 1, 2014.

  1. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    Door het servicecenter in Amsterdam werd opgemerkt dat mijn Sottozero 2 winterbanden (achter) last hebben van het zogenaamde cuppen.
    Je ziet dan een zaagtandprofiel aan de buitenzijde van de band.

    Zijn er meer met dit probleem ?

    Dit zaagtandprofiel zorgt ervoor dat de banden meer geluid gaan maken. Dit herken ik achteraf wel want mijn MS is niet bepaald heel erg stil.
    Gemeten met de (niet geijkte) Decibel Ultra App bij 90 km/uur op dezelfde dag op dezelfde weg blijkt het verschil tussen de Tesla (66dB), de Golf TSFI BlueMotion (68 dB) en de Kangoo Z.E. (69dB) niet heel erg groot.

    Cuppen schijnt o.a. te kunnen ontstaan door:

    • te lage bandenspanning, waardoor je teveel op de wangen van de banden rijdt
    • brede banden (extra gevoelig voor verkeerde bandenspanning)
    • verkeerde uitlijning
    • veelvuldig accelerentes
    • hard door bochten rijden

    Nu rij ik altijd redelijk rustig, dus ik heb niet het idee dat het door mijn rijgedrag komt.
    Mogelijk is het dan de bandenspanning. Toen ik de 19 inch banden 6 weken geleden liet monteren zijn deze op 3,1 bar spanning gebracht volgens voorschrift van Tesla. Dit is binnen in een verwarmde garage gebeurt en dat is op zich prima omdat de geadviseerde bandenspanning gerelateerd is aan een temperatuur van 20 graden Celsius.

    Mijn vraag is nu op welke spanning ik de band moet brengen als het buiten bijvoorbeeld 0 graden is ?
    Ik doe nu steeds 3,1 bar maar misschien met het juist meer of minder zijn ?

    Ook wordt aangeraden om de banden te wisselen (staat ook in de Tesla handleiding).
    Ik zou dan de banden voor/achter moeten wisselen of zelfs kruislings.
    Maar ik geloof dat dit niet een Nederlandse gewoonte is. Heeft iemand hier ervaring mee?

    (foto is een voorbeeld dat ik ergens vond)
    Schermafbeelding 2014-02-01 om 8.56.59 PM.png
     
  2. Zuid5.nl

    Zuid5.nl Member

    Joined:
    Aug 2, 2013
    Messages:
    537
    Location:
    Oostzaan NL
    Kruislings wisselen zal niet gaan ivm afrolrichting van de band. Voor achter wissellen aan dezelfde kant niet voor de p+ ivm bredere band aan de achterzijde. Vogens mij adviseerd Tesla wisseling om de 8000km.
     

Share This Page