Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cybertruck unveil on Nov 21

This site may earn commission on affiliate links.
9C4D7561-E4BE-41E1-B196-EBA0C420FF75.jpeg
Now it makes sense...! :D
 
Voor middelpuntvlieDende kracht (neem ten minste aan dat je dat bedoelt, want middelpuntvliegende kracht ken ik niet) maakt het inderdaad niet veel uit waar de massa zit. Maar ik weet niet waarom je denkt dat ik het over massavliedende kracht heb, als ik via een linkje expliciet aangeef dat ik het over traagheidsmoment heb?

ach ik tik wel eens te snel en alleen filmpje bekeken..... maar goed maakt verdomd weinig uit als het maar netjes verdeeld is en laag (dat laatste maakt wel veel uit), maar meer naar buiten of naar binnen,...... dat effect (of berekening) wil ik wel eens zien (is cm werk).

En in het geval van de cybertruck zal het echt niet van belang zijn (bij racewagen wel).
 
..... maar goed maakt verdomd weinig uit
Ah, je bent het wel met me eens dat het uitmaakt? :D Over hoeveel of hoe weinig het uit maakt kunnen we het altijd nog eens hebben, als je wil. De formules die je nodig hebt staan in hetWiki document waar ik naar verwees ;)

Overigens heeft een 'nette verdeling' er m.i. niet veel mee te maken. Of het centrum van de massa nu op de rotatie as zit of er naast maakt voor de massatraagheid denk ik in principe niet uit. Wel voor de stabiliteit, bij remmen en optrekken, bijvoorbeeld.

PS. Ik zie dat ik mezelf ook verschreven heb in mijn vorige post. "Maar ik weet niet waarom je denkt dat ik het over massavliedende kracht heb" had natuurlijk moeten zijn "Maar ik weet niet waarom je denkt dat ik het over middelpuntvliedende kracht heb" :oops:
 
Ik heb zojuist naar wat filmpjes zitten kijken, en ik vind hem alleen maar briljanter worden: gigantisch ruim (6-zitter, en achterin zitten volwassen ook goed), afsluitbare laadbak, bereik top, prijs lijkt erg scherp te worden, en waarschijnlijk veel features die ik nu nog niet weet. Ben benieuwd hoe groot de frunk is, en wat klopt van het verhaal dat je ook spullen kwijt kan in de side panels van de bak.
Compleet onhandig in Nederlandse binnensteden (maar daar kom ik toch niet snel), op het parkeerterrein van de hockeyclub :)D, maar pak toch vaker de fiets), en een plek voor het huis delen met de buurman zal er ook niet meer inzitten..... Maar vakantie, verhuizen, dagje op pad met fietsmaten, kamperen, noem maar op, dan kan dit een grote vriend worden. I like it!
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik heb zojuist naar wat filmpjes zitten kijken, en ik vind hem alleen maar briljanter worden: gigantisch ruim (6-zitter, en achterin zitten volwassen ook goed), afsluitbare laadbak, bereik top, prijs lijkt erg scherp te worden, en waarschijnlijk veel features die ik nu nog niet weet. Ben benieuwd hoe groot de frunk is, en wat klopt van het verhaal dat je ook spullen kwijt kan in de side panels van de bak.
Compleet onhandig in Nederlandse binnensteden (maar daar kom ik toch niet snel), op het parkeerterrein van de hockeyclub :)D, maar pak toch vaker de fiets), en een plek voor het huis delen met de buurman zal er ook niet meer inzitten..... Maar vakantie, verhuizen, dagje op pad met fietsmaten, kamperen, noem maar op, dan kan dit een grote vriend worden. I like it!

Inderdaad, superhandig al die ruimte voor fietsen en dergelijke (surfplank bvb), het dichtste wat we momenteel bij een Tesla break zullen komen, vandaar mijn reservatie. Voor verplaatsingen naar de stad halen we dan maar de Model 3 van stal ;)
 
Het is een verschrikkelijk lelijk ding in mijn ogen. Totaal onpraktisch inderdaad voor Europa (vraag me af of hij überhaupt naar EU komt, blijft ie wel onder de 3500kg?). De specs zijn wat mij betreft echter ridicuul goed, dus wat dat betreft hoeft er enkel maar een normaal bruikbaarder formaat van gemaakt te worden!

Hoe leuk ik Tesla ook vind ik kan dit niet recht praten voor mezelf. Ik rijd veel met zware aanhangers en gelukkig geen hele grote afstanden, meeste binnen NL. Maar toch zeker een keer of 10 per jaar wel 600-800km op een dag. Daarvoor heb je dus eerst een mogelijkheid nodig om te superchargen zonder afkoppelen, want een aanhanger van 3500kg is wat anders dan een caravan met mover, of een vouwwagen die je even aan de kant zet.

Verder inderdaad te breed en te lang om te manoeuvreren. Mijn range rover is met 1.98 eigenlijk al te lomp om in de smalle straten van Nederland een aanhanger een bochtje om te duwen.

Uiteraard zijn de echte steden helemaal uit den bozen maar elke parkeervak in NL is ongeschikt voor een parkeervak.
En we zitten met rijbewijsregels die beletten dat er iemand met een normaal B rijbewijs hier ook maar een klein aanhangertje achter kan hangen. E-achter B is ook een probleem met totaal gecombineerd gewicht denk ik.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Wanneer hij incl. laadvermogen onder de 3500kg blijft is het prima.
Met BE mogen de huidige BE-ers er nog max 7000kg trekken en dat is meer dan de spec's van deze truck.
Oude BE-ers mogen zelfs meer.

Ondanks dat ik eerst schrok van het uiterlijk ga ik hem steeds meer waarderen.
Zeker voor gebruik in de VS. een F150 is een kleine truck daar en je ziet dan ook veel F250 en F350 rijden
Je ziet in New York ziekenwagens zelfs gebaseerd op een F450 en dan afvragen waarom ze vastlopen in het verkeer.
 
  • Like
Reactions: Ipe
Niet iedereen heeft blijkbaar natuurkunde gehad op de middelbare school.
Mijn enige 9 op mijn eindlijst. Maar inmiddels wel meer dan 30 jaar geleden.

Maar je hebt gelijk. Het is geen echte kracht maar een schijnkracht. Uiteindelijk ging mijn betoog over mogelijke nadelen van Exoskeleton ook niet over middelpuntvliedende krachten maar over het hogere traagheidsmoment.
 
Middelpuntvliedende / centrifugale kracht bestaat feitelijk niet, maar is een rekenkundige benadering van massatraagheid en centripetale kracht. Vergelijk het met de sleutel aan een touwtje: draai het rond en de sleutel wil rechtdoor volgens de wetten van de massatraagheid. Zodra het touwtje knapt of wordt losgelaten zal de sleutel recht doorgaan gelijk de raaklijn aan de cirkel die het beschrijft. De centripetale of middelpuntzoekende kracht is het touwtje die zorgt dat er een kracht is dat de sleutel een cirkel beschrijft. Wat we ervaren als een middelpuntvliedende kracht is feitelijk de massatraagheid van ons eigen lijf en het voertuig waar we in zitten. Zover de management samenvatting... hier uitgebreider Middelpuntvliedende kracht - Wikipedia

Bij een auto: de centripetale kracht wordt opgewekt door de banden waardoor de auto een bocht maakt, valt die weg dan zal de auto recht doorgaan en de bocht uitvliegen.

Voor de wendbaarheid maakt het wel degelijk uit of de massa gecentreerd is, gelijkelijk over de hele auto verdeeld is. Dat zou je kunnen uittesten door twee gewichten aan een stok te monteren en die proberen van richting te veranderen. Als de gewichten aan de uiteinden van de stok zitten zal het meer kracht kosten zijn om de stok zijdelings te laten draaien, dan wanneer je de twee gewichten in het midden monteert. Dat is ook een belangrijke reden om fossiele auto's te maken met middenmotor; de meeste massa middenin en geconcentreerd.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Voor de wendbaarheid maakt het wel degelijk uit of de massa gecentreerd is, gelijkelijk over de hele auto verdeeld is. Dat zou je kunnen uittesten door twee gewichten aan een stok te monteren en die proberen van richting te veranderen. Als de gewichten aan de uiteinden van de stok zitten zal het meer kracht kosten zijn om de stok zijdelings te laten draaien, dan wanneer je de twee gewichten in het midden monteert. Dat is ook een belangrijke reden om fossiele auto's te maken met middenmotor; de meeste massa middenin en geconcentreerd.

En dat laatste snap ik dus niet, ook niet de eerdere tweets van Elon hierover.
Als de massa meer gecentreerd is is het makkelijker om een auto flink te laten tollen als hij zijdelings aan de achterzijde of voorzijde wordt aangereden (ik wist vroeger in de botsauto's op de kermis altijd goed waar te mikken ;)).
Als je de massa flink verschijft zowel naar voor als de achterzijde zal dit veel minder gebeuren.
 
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Stabiliteit en wendbaarheid zijn denk ik dan ook twee verschillende kanten van dezelfde medaille.
Ja, dat is beslist waar. Een F16 straaljager is zeer wendbaar en zeer instabiel. Door die instabiliteit eigenlijk alleen te vliegen met werkende boordcomputer(s). Stabiliteit en wendbaarheid zijn min of meer uitwisselbaar, maar allebei tegelijk is zeer lastig te verwezelijken.
 
Ondanks dat ik eerst schrok van het uiterlijk ga ik hem steeds meer waarderen.
Zeker voor gebruik in de VS. een F150 is een kleine truck daar en je ziet dan ook veel F250 en F350 rijden
Je ziet in New York ziekenwagens zelfs gebaseerd op een F450 en dan afvragen waarom ze vastlopen in het verkeer.

En dan nog de F650...... dan valt de cybertruck reuze mee (klein bakje voor amerikanen).

017f3c9ddeddd4b408152e121e81a798.jpg