TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PaulW5, Dec 16, 2016.

1. PaulW5

PaulW5 *****Driver

2. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Active Member

Daar zit nog best wel wat verschil in zeg.

3. Cloxxki

Cloxxki Member

Die geclaimde 25% meer range is dus gewoon gejokt.
    16,3% is de extra capaciteit. Hoe vertaalt zich dat naar range?
    Krijgt 1 en dezelfde auto dan 2 verschillende Wh/km ratings?

Benieuwd naar de 100kWh gegevens. Er wordt ruim meer range beloofd en getoond (ophet scherm althans) dan de nominale 11,1% die je verwacht. Minder of geen anti-bricking reserve? Dan nog...

4. Phil_BE

Phil_BE Member

dan zou een nieuwe versus een oude 70D minder range moeten hebben tenzij er nog andere zaken zijn veranderd ?

originele 70D : 68,8 kWh
    sw limited 70D : 65.9 kWh

5. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Ik maak me er niet zo druk over. We weten allemaal dat er zo minimaal 5kWh brick op zit zodat er effectief minder beschikbaar is. De batterij zelf zal best wel rond het opgegeven aantal kWh bevatten. Zoals al eerder genoemd is dat veel vaker zo, zoals met hard disks etc. En al zou men "effectief" gaan aangeven kun je nog geen meter meer rijden. Oh, en ik heb een "oude" 70D dus mazzel kennelijk. :)

• Like x 2
  6. Phil_BE

Phil_BE Member

ditto hier hans ook oude 70D ;-)

7. Cloxxki

Cloxxki Member

Ook leuk te weten zou zijn het aantal (identieke) cellen per pack. Dan weet je hoeveel (relatieve) capaciteit er in en pack zit, los van wat er uit geknepen wordt.

8. basvk

basvk Supporting Member

Ik had niet anders verwacht Hans ;)

Maar goed, blijft wel dat je toch graag weet wat je koopt. Wij pioniers en early adopters boeit het misschien minder omdat we onze verwachtingen daarop afstellen, maar reken maar dat het model 3 publiek minder vergevingsgezind zal zijn...
    Zeker wanneer laden aan de supercharger niet gratis is en/of wachttijd kost, en die paar kWh net het verschil maken tussen wel of geen tussentijdse stop...
    Ook had ik graag bij aankoop geweten dat ik met mijn 85kWh capaciteit slechts op 77kWh moet rekenen. Zou fijn zijn als Tesla het gewoon ergens in de specs zou vermelden.

Hopelijk neemt Tesla dit toch een beetje serieus. Ze hoeven zich namelijk helemaal niet beter voor te doen dan ze zijn, ze hebben toch geen noemenswaardige concurrentie.

• Like x 2
  9. Hans Noordsij

Ik verwacht dat er met Model 3 wel wat aanpassingen in de specificaties worden opgenomen of ergens een simpele opmerking dat de typeaanduiding de bruto batterijinhoud aangeeft.
    Net trouwens nog even naar de simulatie gekeken. Zag dat een Model S P100D bij 70 km/uur en 30 Celcius maar liefst 834 km ver komt. Wie probeert het eens?

10. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

Als jullie de auto regelen, dan rijdt ik wel. Deal? :)

Wat betreft de werkelijke capaciteit en bruikbare capaciteit denk ik dat er twee kanten zijn aan het verhaal. Enerzijds begrijp ik dat veel mensen liever precies weten wat de capaciteit is van de batterij (ik eerlijk gezegd ook), anderzijds denk ik dat zolang Tesla een betrouwbare opgave in km's geeft (eventueel via tripplanner) er niets aan de hand is. Immers gaat het niet om het aantal kWh, maar om het aantal km's dat je kunt rijden. Je kunt je ook afvragen wie er weet hoeveel liter er precies in je brandstof tank past? Hier op het forum natuurlijk niet, want iedereen rijdt elektrisch ;). Immers wordt er altijd een reserve aangehouden (net als bij Tesla) en kijk je niet naar aantal liters per 100 km, maar naar resterend bereik. Ik denk dat we dat niet anders moeten doen bij elektrische auto's.

11. SMU

SMU Member

Mmmmm, niet helemaal mee eens... Voor mij is/was range erg belangrijk en tijdens mijn uitgebreide Tesla proefrit heb ik het gemiddelde verbruik genomen en dat los gelaten op de capaciteit om de werkelijke range in te kunnen schatten. Op dat moment was ik nog een die-hard petrolhead en had ik geen benul van range beïnvloeders als temperatuur, wind etc, dus mijn theoretische berekening van de range sloeg sowieso nergens op. Echter, ik kan me voorstellen dat er meer potentiele Tesla kopers zijn die zo beredeneren en dan na aankoop een teleurstellende ervaring hebben?

12. basvk

basvk Supporting Member

De kennis over de hoeveelheid liters die in je tank past is iets waar ik vroeger enorm veel gebruik van maakte, in combinatie met de plaats van de wijzer in de benzinemeter (net boven of net onder dat ene streepje), de snelheid waarmee de wijzer in het ene of het andere deel van de meter bewoog (meestal niet lineair), het precieze moment waarop het tank-bijna-leeg lampje begint aan te gaan, enzovoort enzovoort. Lange ritten door Frankrijk op een zaterdagavond of zondagochtend (geen open tankstation te bekennen) staan me nog bij (is lang geleden).
    Het aantal liters brandstof in je tank is een cruciaal getal, net als het aantal bruikbare kWh in je accu.
    Resterend en totaal aantal kilometers is een projectie, resterend en totaal kWh (liters) is een hard feit (ja met toleranties).

Je kunt het aantal overgebleven km niet nauwkeurig berekenen zonder de intentie van de bestuurder te kennen. Blijft ie vol gas rijden of mindert hij het verbruik? Of gaat ie nu na heel rustig te rijden flink jakkeren?
    Het kan zo 50% schelen op het nog te rijden aantal kilometers, en naarmate de getallen kleiner worden, worden ze onnauwkeuriger (terwijl het dan juist belangrijk wordt).
    Daarom zal een auto nooit een volledig betrouwbaar resterend aantal kilometers kunnen weergeven, en heb je als bestuurder altijd een maat voor de resterende energie nodig om het berekende aantal resterende kilometers op waarde te kunnen schatten en ernaar te kunnen handelen.

• Like x 3
  13. PaulW5

PaulW5 *****Driver

Er zijn personen die na 39 keer stil te hebben gestaan van rechter gelijk krijgen en Leaf sturen naar dealer omdat praktijk en vermeldde km range niet overeen kwamen......

14. CO2CLEAN

Dat begrijp ik en het heeft ook mijn voorkeur om exacte capaciteit te kennen (ook al kan ik geen rekening houden met degradatie). Echter is de aanduiding van het resterende bereik dusdanig zuiver bij Tesla, dat ik wel begrijp dat Tesla daar de nadruk op legt. Mijn voorkeur is dat Tesla het bereik in km's per batterijtype toont en daarnaast in de specificatie van de batterij vermeld hoeveel kWh er gebruikt kan worden. Net zoals dat nu gebeurt met brandstof auto's. Daar staat doorgaans niet eens bij wat het bereik is en alleen in de handleiding kun je de inhoud van de tank terugvinden.

15. SMU

SMU Member

Wat dan wel weer fantastische helpt is de trip-predictor. Die zou ik echt voor geen goud meer willen missen en brengt me overal zonder last te hebben van range anxiety.

• Like x 1
  16. Hans Noordsij

Ja, en de aanduiding van de nog resterende kilometers is verbazingwekkend nauwkeurig. Tot op de kilometer (en dan waarschijnlijk nog een paar extra al zou ik het daar niet op laten aankomen) en je hebt het volledig in eigen hand. Dat heeft dan niets meer te maken met een paar kWh meer of minder maar met de realiteit van het rijden. Maar laten ze er gewoon bijzetten dat de typeaanduiding is gebaseerd op de bruto inhoud van de batterij, dan hebben we ook daar geen draadjes meer voor.

• Like x 2
  17. Janc

Janc Member

Dit is volgens mij de kern van het probleem, op de configurator staat nog steeds dat je een 90 kwh accu koopt, terwijl deze dat niet is, ook niet bruto. Die wk057 heeft een vrij uitvoerige test gedaan bij cellen van een 85kwh accu, hij kwam tot de conclusie dat de accu echt maar iets van 82 kwh is waarvan 77 oid bruikbaar. 85 kwh zou benaderd kunnen worden maar dan moeten de cellen zover geladen worden dat ze instabiel worden. Ik kom met mijn huidige pakket overal waar ik wezen moet, dus ik heb geen klachten. Het voelde echter wel een beetje als teleurstelling dat je niet krijgt wat op de website staat.

• Like x 2
  18. CO2CLEAN

Ja, eens. Daarom hoop ik dat Tesla overstapt naar een systeem waarbij de bruikbare capaciteit wordt gecommuniceerd. Volgens mij doen andere merken zoals Renault dit wel. Het klinkt misschien wat minder "clean" om 62, 68, 72, 77 en 82 te hebben (ipv 60/75/90/100), maar dan weet je nog beter (naast de opgave van het bereik) wat je koopt.

19. Theo Oberstadt

Ik vond het zelf erg tegenvallen dat er niet iedere dag tot 100% geladen kan worden.
    Dat had ik dus niet verwacht.
    Ik vraag me af hoe dit gaat met iemand die iedere dag wel zoveel rijdt dat hij precies zijn 100% nodig heeft.

20. CO2CLEAN

Waarom kan dat niet? Het wordt afgeraden, maar het is wel mogelijk. Overigens geldt dat voor de meeste producten met batterijen, dus een verrassing kan het niet zijn. Inmiddels is ook wel duidelijk dat als je vrij snel na het vol laden wegrijdt, het effect zeer gering is. Ik vraag mij of er mensen zijn die 100% nodig hebben. Ik mag hopen van niet, immers treedt degradatie sowieso op. Bovendien zijn er voldoende oplaadpunten en kun je elke ochtend met een "volle tank" wegrijden (als je een eigen laadpunt hebt).

Share This Page