Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

This site may earn commission on affiliate links.
mijn telefoon laad ik elke dag vol op daar is niks van gezegd dat dat nadelig zou zijn. probleem met onze Tesla is dat 100% vol de laatste 10% heeeeeeeeel traag gaan. was voor mij ook een verrassing

Bij je telefoon gaat het laatste stukje ook traag. Groot verschil met een telefoon is dat je daar geen 8 jaar garantie op krijgt en "wij" als maatschappij het heel normaal vinden (uitzonderingen daargelaten) om elke 2 jaar een nieuwe te kopen. Veel gehoord argument is dat de batterij minder goed functioneert. Daarbij komt dat sommige/veel/alle telefoons bij 100% niet daadwerkelijk op 100% zitten, maar op 95/96%. Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. Dat is ook mooi.
 
Mijn telefoon (één of ander vaag Chinees ding) doet 0-80% in ongeveer 30 minuten en alles daarboven duurt inderdaad ook aardig lang. Ik ben dat eigenlijk ook wel een beetje zo gewend van telefoons. Of nou ja, tot de 80% verschilt iets, want heb ook wel telefoons gehad die daar anderhalf uur over deden jaren geleden, maar boven de 80-90% werd het wel echt trager.

Bij de telefoons die ik de laatste paar jaar heb gehad verandert de kleur van het laad LED'je ook al naar groen bij 90%, dus de fabrikanten lijken wel een beetje te willen stimuleren dat je 'm dan al van de lader haalt. Zelf probeer ik niet boven de 80% te laden en ook niet onder de 30% uit te komen (met uitzondering van vakanties, ik wil geen range anxiety op mijn mobiel). Ben toch wat vriendelijker voor batterijen geworden sinds ik Tesla rijd :)
 
Waarom kan dat niet? Het wordt afgeraden, maar het is wel mogelijk. Overigens geldt dat voor de meeste producten met batterijen, dus een verrassing kan het niet zijn. Inmiddels is ook wel duidelijk dat als je vrij snel na het vol laden wegrijdt, het effect zeer gering is. Ik vraag mij of er mensen zijn die 100% nodig hebben. Ik mag hopen van niet, immers treedt degradatie sowieso op. Bovendien zijn er voldoende oplaadpunten en kun je elke ochtend met een "volle tank" wegrijden (als je een eigen laadpunt hebt).
Precies, de mijne heb ik dan ook al 'talloze' malen tot 100% opgeladen. En voor zover ik kan nagaan heb ik nauwelijks ander range-verlies dan andere Tesla-rijders met > 200.000km gereden op het accupack.
Wel probeer ik het altijd zo te doen dat de laatste 10% wordt geladen kort voordat ik vertrek. Dat lukt natuurlijk niet altijd, soms vertrek je op een ander moment dan je vooraf van plan was of had gedacht.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
mijn telefoon laad ik elke dag vol op daar is niks van gezegd dat dat nadelig zou zijn. probleem met onze Tesla is dat 100% vol de laatste 10% heeeeeeeeel traag gaan. was voor mij ook een verrassing
Dat kan toch geen verrassing zijn, want op tesla.com staat het laden, en dan met name die laatste 10-20%, uitvoerig beschreven ('Supercharger oplaadprofiel').

En hoeveel Tesla rijders hebben nu daadwerkelijk en iedere dag die 100% lading nodig? Snelle rekensom: 250 km/dag x 5 dagen/week x 48 weken = 60.000 km/jaar. En voor degenen die dagelijks op dit schema zitten, zal onderweg kort bijladen bij een SuC of Fastned toch wel volstaan?

Maar feit blijft dat het dus niet altijd WYSIWYG is bij Tesla. Jammer, gezien de voorsprong hebben ze dat inderdaad niet nodig.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dat kan toch geen verrassing zijn, want op tesla.com staat het laden, en dan met name die laatste 10-20%, uitvoerig beschreven ('Supercharger oplaadprofiel').

En hoeveel Tesla rijders hebben nu daadwerkelijk en iedere dag die 100% lading nodig? Snelle rekensom: 250 km/dag x 5 dagen/week x 48 weken = 60.000 km/jaar. En voor degenen die dagelijks op dit schema zitten, zal onderweg kort bijladen bij een SuC of Fastned toch wel volstaan?

Maar feit blijft dat het dus niet altijd WYSIWYG is bij Tesla. Jammer, gezien de voorsprong hebben ze dat inderdaad niet nodig.


daar is door verkoper niet over gesproken weet niet of dat oplaadprofiel al stond op site in augustus 2015 toen ik hem kocht.
 
daar is door verkoper niet over gesproken weet niet of dat oplaadprofiel al stond op site in augustus 2015 toen ik hem kocht.
De eerste keer dat ik daadwerkelijk naar een Tesla ging kijken, was in het najaar van 2015, in september. Toen stond de informatie al op de website. En volgens mij heeft ook onze vrolijke vriend Bjørn N. een video aan o.a. dit onderwerp gewijd. Zoals (hopelijk) velen heb ik voor mijn besluit tot aankoop vele video's van hem bekeken. Gewoon om zoveel mogelijk kennis, over de voor mij op dat moment onbekende techniek, op te doen. Als ik 115K uit ga geven, dan wil ik graag van de hoed en de rand weten. Maar ieder zijn eigen aanpak, natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Steven
Waarom kan dat niet? Het wordt afgeraden, maar het is wel mogelijk. Overigens geldt dat voor de meeste producten met batterijen, dus een verrassing kan het niet zijn. Inmiddels is ook wel duidelijk dat als je vrij snel na het vol laden wegrijdt, het effect zeer gering is. Ik vraag mij of er mensen zijn die 100% nodig hebben. Ik mag hopen van niet, immers treedt degradatie sowieso op. Bovendien zijn er voldoende oplaadpunten en kun je elke ochtend met een "volle tank" wegrijden (als je een eigen laadpunt hebt).
Natuurlijk kan je iedere dag helemaal vol laden, alleen krijg je dan wel iedere dag in je beeldscherm te zien dat dit niet verstandig is en dat je dit beter niet kan doen omdat dit slecht is voor de accu. Wanneer ik een ritje Eindhoven heen en weer heb, dan heb ik de 100% nodig. En natuurlijk kan ik naar de suc in eindhoven rijden, maar dat doe ik liever niet wanneer dit niet nodig is. Ik laad het liefst thuis.
Mijn Zoe kan ik altijd 100% laden en bij mijn I3 kon ik dit ook .
Bij mijn i3 kon ik aangeven hoe laat ik hem vol wilde hebben. Bij de ms kan ik wel aangeven dat hij pas later in de nacht gaat laden maar dan moet ik iedere avond opnieuw uitrekenen hoe laat ik hem moet laten beginnen met laden, want de ene keer moet ik 80% laden en de andere keer maar 30%
Op zich allemaal geen wereld problemen, maar het kan beter. En als het beter kan dan streef je ook naar beter.
Ik wil overigens graag zo veel mogelijk actieradius omdat het voor mij vaak een verrassing is hoeveel ik die dag ga rijden.
 
Er zijn personen die na 39 keer stil te hebben gestaan van rechter gelijk krijgen en Leaf sturen naar dealer omdat praktijk en vermeldde km range niet overeen kwamen......
Nee, dat was niet waar het om ging. De Leaf eigenaar had gevraagd aan de verkoper of hij in alle omstandigheden een bepaalde afstand kon rijden. Daar werd bevestigend op gereageerd door de dealer. Deze bevestigde verwachting is daarmee onderdeel geworden van het koopcontract. Uiteindelijk heeft de koper non-conformiteit (misschien wel dwaling) aan kunnen tonen bij de rechter.

Het is zeker een wat eigenwijze Leaf eigenaar....zo vaak je hoofd stoten aan die steen. :eek:

Ik vind het ook een wat vreemde keuze van Tesla om best grote "gaten" te hebben tussen "bruto" capaciteit en netto bruikbare. Naast dat blijkbaar de bruto capaciteit al minder is dan opgegeven, moet er nog anti-bricking af en ook nog eens thermisch verlies tijdens het rijden. Dan nog de wetenschap dat je eigenlijk tijdens een lange trip maar 70% van je accu wilt gebruiken (met 10% aankomen SuC en met 80% wegrijden)....Hou je toch een flink stuk minder effectief te gebruiken accupack over.

De auto's worden er natuurlijk niet slechter van, maar de verwachting van de koper en het geleverde door de auto kan zo best behoorlijk uit elkaar gaan lopen. Dat is vooral bij massaproductie auto's een recept voor problemen. Er is minder tijd dit soort zaken door te nemen met klanten en de klanten hebben zelf ook al minder kennis van dit fenomeen.

Het zou wijs zijn wanneer Tesla de capaciteit 5kWh verhoogt in het pack, met dezelfde aanduiding. Dan is het anti-brick verhaal al direct uit de wereld. Scheelt een hoop negatieve pers.
 
Ik ben toch van mening dat als je een 85kWh pack verkoopt het ook een 85kWh pack moet zijn en geen 81kWh.

Want als ik ga rekenen met 200Wh/km dan haal ik het bereik wat Tesla aan geeft nooit. Het is imho voor de EV-wereld niet goed als fabrikanten allemaal vaag gaan doen over de grootte van de accu.

Als mijn brandstof tank 40L is, dan moet er ook gewoon 40L in kunnen. Niet minder dan dat.

Als Tesla nou gewoon zegt: 85kWh pack, 81kWh usable. 74kWh available for driving. Zoiets zeg maar? Dan weet je als EV-rijder waar je op kan rekenen.

Niet alles maar in nevelen hullen. Met 50.000km per jaar wil ik nog steeds een grotere accu dan 85kWh :)
 
Ik ben toch van mening dat als je een 85kWh pack verkoopt het ook een 85kWh pack moet zijn en geen 81kWh.

Want als ik ga rekenen met 200Wh/km dan haal ik het bereik wat Tesla aan geeft nooit. Het is imho voor de EV-wereld niet goed als fabrikanten allemaal vaag gaan doen over de grootte van de accu.

Als mijn brandstof tank 40L is, dan moet er ook gewoon 40L in kunnen. Niet minder dan dat.

Als Tesla nou gewoon zegt: 85kWh pack, 81kWh usable. 74kWh available for driving. Zoiets zeg maar? Dan weet je als EV-rijder waar je op kan rekenen.

Niet alles maar in nevelen hullen. Met 50.000km per jaar wil ik nog steeds een grotere accu dan 85kWh :)

Je hebt volkomen gelijk. Ze doen veel dingen top maar dit stuk kan beter.

Overigens als je 410Wh/km verbruikt zakt je range nog wat meer (vandaag stukkie Duitsland gedaan en ik kom graag leeg aan bij de SUC ;-)
 
Je hebt volkomen gelijk. Ze doen veel dingen top maar dit stuk kan beter.

Overigens als je 410Wh/km verbruikt zakt je range nog wat meer (vandaag stukkie Duitsland gedaan en ik kom graag leeg aan bij de SUC ;-)

Veel gekke dingen hoef je om die waardes te halen niet doen met dit weer en koude Tesla. Wij hier op het forum doen dit uit liefde voor de auto En om het ev verhaal te doen kloppen maar de massa gaat zich heus niet bezighouden met voorverwarmen auto of beRekenen wanneer laadbeurt klaar is. ik zit met mijn 70d op minstens +20% verbruik en dat is voor dagtrips van 300km moeilijk
 
Je hebt volkomen gelijk. Ze doen veel dingen top maar dit stuk kan beter.

Overigens als je 410Wh/km verbruikt zakt je range nog wat meer (vandaag stukkie Duitsland gedaan en ik kom graag leeg aan bij de SUC ;-)
Ik vind het best jammer dat ik zo'n 11kWh "mis" in mijn 85kWh pack, dat zou toch nog 50km extra range kunnen zijn.

200Wh/km haal je in de zomer, maar in de winter is het rustig 230Wh/km.

Ik ben misschien iemand van een eenheden politie, maar als je A verkoopt, moet je niet B leveren. 85kWh = 85kWh, daar is geen discussie over mogelijk. Evenmin als je een discussie kan hebben over hoe veel een Liter precies is. Beide staan namelijk gewoon vast in standaarden.

Veel gekke dingen hoef je om die waardes te halen niet doen met dit weer en koude Tesla. Wij hier op het forum doen dit uit liefde voor de auto En om het ev verhaal te doen kloppen maar de massa gaat zich heus niet bezighouden met voorverwarmen auto of beRekenen wanneer laadbeurt klaar is. ik zit met mijn 70d op minstens +20% verbruik en dat is voor dagtrips van 300km moeilijk

Ik heb nog steeds vreselijk veel "liefde" voor mijn S, het blijft een genot. Maar 300km realistisch bereik haal je niet volledig zorgeloos met een 85kWh pack uit 2013. Daar moet je wel een beetje je best voor doen.

Daarom zeg ik, een nieuweling moet dus niet óók nog eens verrast worden dat zijn 90kWh pack maar een 81kWh pack of iets dergelijks is.
 
  • Like
Reactions: GeekfromFRL
mijns inziens is de term "bereik" in deze discussie ongedefinieerd .

er zijn zoveel factoren die een rol spelen; en deze zijn voor iedere gebruiker anders.
snelheid; versnelling; banden en bandendruk zijn maar van de enkele factoren die de bestuurder zelf kan controleren.
wegdek; weersomstandigheden etc. liggen daar nog eens buiten.

ik heb al een bereik gehad van 230km; maar ook van 435 km.
met dezelfde wagen; dezelfde batterij; dezelfde chauffeur.


en dat is niets anders met een ICE.

waarom heeft die leaf rijder overigens nog nooit een ICE fabrikant aangeklaagd ?
recente studies tonen daar verschillen aan bij gewoon gebruik tot 50 % ( in meerverbruik, wat had u gedacht?)
 
mijns inziens is de term "bereik" in deze discussie ongedefinieerd .

er zijn zoveel factoren die een rol spelen; en deze zijn voor iedere gebruiker anders.
snelheid; versnelling; banden en bandendruk zijn maar van de enkele factoren die de bestuurder zelf kan controleren.
wegdek; weersomstandigheden etc. liggen daar nog eens buiten.

ik heb al een bereik gehad van 230km; maar ook van 435 km.
met dezelfde wagen; dezelfde batterij; dezelfde chauffeur.


en dat is niets anders met een ICE.

waarom heeft die leaf rijder overigens nog nooit een ICE fabrikant aangeklaagd ?
recente studies tonen daar verschillen aan bij gewoon gebruik tot 50 % ( in meerverbruik, wat had u gedacht?)
Zeker! Maar een kWh is een eenheid van energie, daar is GEEN discussie over mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Refie and Phil_BE
In geval van klachten houden autofabrikanten voor brandstoftanks een marge aan van max. 10%, plus of min. Als de folder 50 liter inhoud aangeeft, is de kans op precies 50 liter nagenoeg nul en in de meeste gevallen een paar liter minder. Toch zou het voor Tesla beter zijn om ook de daadwerkelijke capaciteit te vermelden.
 
Veel gekke dingen hoef je om die waardes te halen niet doen met dit weer en koude Tesla. Wij hier op het forum doen dit uit liefde voor de auto En om het ev verhaal te doen kloppen maar de massa gaat zich heus niet bezighouden met voorverwarmen auto of beRekenen wanneer laadbeurt klaar is. ik zit met mijn 70d op minstens +20% verbruik en dat is voor dagtrips van 300km moeilijk
Alsof er een een ICE-fabrikant die een auto bouwt die niet minstens meer dan +20% meer verbruikt dan opgegeven. Onze fiat 500C heeft over de afgelopen 40k km gemiddeld 1 op 13 gereden, fabrieksopgave gemiddeld 1 op 26!! M'n X5 1 op 9 ipv 1 op 13.
 
Alsof er een een ICE-fabrikant die een auto bouwt die niet minstens meer dan +20% meer verbruikt dan opgegeven. Onze fiat 500C heeft over de afgelopen 40k km gemiddeld 1 op 13 gereden, fabrieksopgave gemiddeld 1 op 26!! M'n X5 1 op 9 ipv 1 op 13.
Helemaal met eens, 100%, nee, 1000%, maar waarom moet een nieuwe fabrikant als Tesla OOK beginnen met liegen tegen zijn klanten?

Je zou er bijna een proefproces voor uitlokken, puur om dit recht te zetten. Dat is wat wk057 ook zegt: Tesla, please stop making up specifications... | wk057's SkieNET

I'm not against Tesla. On the contrary, I want to see them succeed.... which is why they need to stop with these misleading and shady practices that can do nothing but bite them in the ass later.

Mijn 85kWh accu is een 81kWh accu. 81 != 85, heel simpel. Die 4kWh had mij toch snel gemiddeld zo'n 18km verder gebracht. Had ik er graag nog bij gehad.

Ik vind Tesla geweldig, wil graag een Model 3 of een nieuwe S over 2 jaar, maar ze moeten niet beginnen met zulke onzin richting hun klanten.

Dat ICE fabrikanten dat wel doen is hun probleem, maar laat Tesla aub niet de zelfde stomme fouten maken. Wees eerlijk over wat je verkoopt.