TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PaulW5, Dec 16, 2016.

  1. Phil_BE

    Phil_BE Active Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    1,144
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    #21 Phil_BE, Dec 17, 2016
    Last edited: Dec 17, 2016

    mijn telefoon laad ik elke dag vol op daar is niks van gezegd dat dat nadelig zou zijn. probleem met onze Tesla is dat 100% vol de laatste 10% heeeeeeeeel traag gaan. was voor mij ook een verrassing
     
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    Bij je telefoon gaat het laatste stukje ook traag. Groot verschil met een telefoon is dat je daar geen 8 jaar garantie op krijgt en "wij" als maatschappij het heel normaal vinden (uitzonderingen daargelaten) om elke 2 jaar een nieuwe te kopen. Veel gehoord argument is dat de batterij minder goed functioneert. Daarbij komt dat sommige/veel/alle telefoons bij 100% niet daadwerkelijk op 100% zitten, maar op 95/96%. Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. Dat is ook mooi.
     
  3. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Diemen, NL
    Mijn telefoon (één of ander vaag Chinees ding) doet 0-80% in ongeveer 30 minuten en alles daarboven duurt inderdaad ook aardig lang. Ik ben dat eigenlijk ook wel een beetje zo gewend van telefoons. Of nou ja, tot de 80% verschilt iets, want heb ook wel telefoons gehad die daar anderhalf uur over deden jaren geleden, maar boven de 80-90% werd het wel echt trager.

    Bij de telefoons die ik de laatste paar jaar heb gehad verandert de kleur van het laad LED'je ook al naar groen bij 90%, dus de fabrikanten lijken wel een beetje te willen stimuleren dat je 'm dan al van de lader haalt. Zelf probeer ik niet boven de 80% te laden en ook niet onder de 30% uit te komen (met uitzondering van vakanties, ik wil geen range anxiety op mijn mobiel). Ben toch wat vriendelijker voor batterijen geworden sinds ik Tesla rijd :)
     
  4. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,466
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Precies, de mijne heb ik dan ook al 'talloze' malen tot 100% opgeladen. En voor zover ik kan nagaan heb ik nauwelijks ander range-verlies dan andere Tesla-rijders met > 200.000km gereden op het accupack.
    Wel probeer ik het altijd zo te doen dat de laatste 10% wordt geladen kort voordat ik vertrek. Dat lukt natuurlijk niet altijd, soms vertrek je op een ander moment dan je vooraf van plan was of had gedacht.
     
    • Like x 1
  5. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    413
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    Dat kan toch geen verrassing zijn, want op tesla.com staat het laden, en dan met name die laatste 10-20%, uitvoerig beschreven ('Supercharger oplaadprofiel').

    En hoeveel Tesla rijders hebben nu daadwerkelijk en iedere dag die 100% lading nodig? Snelle rekensom: 250 km/dag x 5 dagen/week x 48 weken = 60.000 km/jaar. En voor degenen die dagelijks op dit schema zitten, zal onderweg kort bijladen bij een SuC of Fastned toch wel volstaan?

    Maar feit blijft dat het dus niet altijd WYSIWYG is bij Tesla. Jammer, gezien de voorsprong hebben ze dat inderdaad niet nodig.
     
    • Like x 1
  6. Phil_BE

    Phil_BE Active Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    1,144
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium

    daar is door verkoper niet over gesproken weet niet of dat oplaadprofiel al stond op site in augustus 2015 toen ik hem kocht.
     
  7. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,998
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Ach bij t ophalen van onze laatste Tesla kon ik een DS die er al van t begin werkte, ruim 2 jaar toen ook nog t een en ander uitleggen over hoe je oa meerdere Tesla's in 1 app kon bedienen. Na navraag werdt t in orde gemaakt:).
     
  8. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    413
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    De eerste keer dat ik daadwerkelijk naar een Tesla ging kijken, was in het najaar van 2015, in september. Toen stond de informatie al op de website. En volgens mij heeft ook onze vrolijke vriend Bjørn N. een video aan o.a. dit onderwerp gewijd. Zoals (hopelijk) velen heb ik voor mijn besluit tot aankoop vele video's van hem bekeken. Gewoon om zoveel mogelijk kennis, over de voor mij op dat moment onbekende techniek, op te doen. Als ik 115K uit ga geven, dan wil ik graag van de hoed en de rand weten. Maar ieder zijn eigen aanpak, natuurlijk.
     
    • Like x 1
  9. Theo Oberstadt

    Joined:
    Jan 22, 2016
    Messages:
    83
    Location:
    Voorschoten Nederland
    Natuurlijk kan je iedere dag helemaal vol laden, alleen krijg je dan wel iedere dag in je beeldscherm te zien dat dit niet verstandig is en dat je dit beter niet kan doen omdat dit slecht is voor de accu. Wanneer ik een ritje Eindhoven heen en weer heb, dan heb ik de 100% nodig. En natuurlijk kan ik naar de suc in eindhoven rijden, maar dat doe ik liever niet wanneer dit niet nodig is. Ik laad het liefst thuis.
    Mijn Zoe kan ik altijd 100% laden en bij mijn I3 kon ik dit ook .
    Bij mijn i3 kon ik aangeven hoe laat ik hem vol wilde hebben. Bij de ms kan ik wel aangeven dat hij pas later in de nacht gaat laden maar dan moet ik iedere avond opnieuw uitrekenen hoe laat ik hem moet laten beginnen met laden, want de ene keer moet ik 80% laden en de andere keer maar 30%
    Op zich allemaal geen wereld problemen, maar het kan beter. En als het beter kan dan streef je ook naar beter.
    Ik wil overigens graag zo veel mogelijk actieradius omdat het voor mij vaak een verrassing is hoeveel ik die dag ga rijden.
     
  10. JP68

    JP68 Member

    Joined:
    Dec 26, 2016
    Messages:
    149
    Location:
    Belgium
    Nuttige info allemaal, aangezien ik een S 60 overweeg, en die volgens de link dus ruim 60 kWh heeft.
    Lijkt me kortom een stukje meer 'value for money' tov de S 75..
     
  11. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    847
    Location:
    NL
    Nee, dat was niet waar het om ging. De Leaf eigenaar had gevraagd aan de verkoper of hij in alle omstandigheden een bepaalde afstand kon rijden. Daar werd bevestigend op gereageerd door de dealer. Deze bevestigde verwachting is daarmee onderdeel geworden van het koopcontract. Uiteindelijk heeft de koper non-conformiteit (misschien wel dwaling) aan kunnen tonen bij de rechter.

    Het is zeker een wat eigenwijze Leaf eigenaar....zo vaak je hoofd stoten aan die steen. :eek:

    Ik vind het ook een wat vreemde keuze van Tesla om best grote "gaten" te hebben tussen "bruto" capaciteit en netto bruikbare. Naast dat blijkbaar de bruto capaciteit al minder is dan opgegeven, moet er nog anti-bricking af en ook nog eens thermisch verlies tijdens het rijden. Dan nog de wetenschap dat je eigenlijk tijdens een lange trip maar 70% van je accu wilt gebruiken (met 10% aankomen SuC en met 80% wegrijden)....Hou je toch een flink stuk minder effectief te gebruiken accupack over.

    De auto's worden er natuurlijk niet slechter van, maar de verwachting van de koper en het geleverde door de auto kan zo best behoorlijk uit elkaar gaan lopen. Dat is vooral bij massaproductie auto's een recept voor problemen. Er is minder tijd dit soort zaken door te nemen met klanten en de klanten hebben zelf ook al minder kennis van dit fenomeen.

    Het zou wijs zijn wanneer Tesla de capaciteit 5kWh verhoogt in het pack, met dezelfde aanduiding. Dan is het anti-brick verhaal al direct uit de wereld. Scheelt een hoop negatieve pers.
     
  12. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,573
    Location:
    Venlo, NL
    Ik ben toch van mening dat als je een 85kWh pack verkoopt het ook een 85kWh pack moet zijn en geen 81kWh.

    Want als ik ga rekenen met 200Wh/km dan haal ik het bereik wat Tesla aan geeft nooit. Het is imho voor de EV-wereld niet goed als fabrikanten allemaal vaag gaan doen over de grootte van de accu.

    Als mijn brandstof tank 40L is, dan moet er ook gewoon 40L in kunnen. Niet minder dan dat.

    Als Tesla nou gewoon zegt: 85kWh pack, 81kWh usable. 74kWh available for driving. Zoiets zeg maar? Dan weet je als EV-rijder waar je op kan rekenen.

    Niet alles maar in nevelen hullen. Met 50.000km per jaar wil ik nog steeds een grotere accu dan 85kWh :)
     
    • Like x 6
  13. SofaSogo

    SofaSogo Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    580
    Location:
    Vreeland, The Netherlands
    Je hebt volkomen gelijk. Ze doen veel dingen top maar dit stuk kan beter.

    Overigens als je 410Wh/km verbruikt zakt je range nog wat meer (vandaag stukkie Duitsland gedaan en ik kom graag leeg aan bij de SUC ;-)
     
  14. Phil_BE

    Phil_BE Active Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    1,144
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    Veel gekke dingen hoef je om die waardes te halen niet doen met dit weer en koude Tesla. Wij hier op het forum doen dit uit liefde voor de auto En om het ev verhaal te doen kloppen maar de massa gaat zich heus niet bezighouden met voorverwarmen auto of beRekenen wanneer laadbeurt klaar is. ik zit met mijn 70d op minstens +20% verbruik en dat is voor dagtrips van 300km moeilijk
     
  15. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,573
    Location:
    Venlo, NL
    Ik vind het best jammer dat ik zo'n 11kWh "mis" in mijn 85kWh pack, dat zou toch nog 50km extra range kunnen zijn.

    200Wh/km haal je in de zomer, maar in de winter is het rustig 230Wh/km.

    Ik ben misschien iemand van een eenheden politie, maar als je A verkoopt, moet je niet B leveren. 85kWh = 85kWh, daar is geen discussie over mogelijk. Evenmin als je een discussie kan hebben over hoe veel een Liter precies is. Beide staan namelijk gewoon vast in standaarden.

    Ik heb nog steeds vreselijk veel "liefde" voor mijn S, het blijft een genot. Maar 300km realistisch bereik haal je niet volledig zorgeloos met een 85kWh pack uit 2013. Daar moet je wel een beetje je best voor doen.

    Daarom zeg ik, een nieuweling moet dus niet óók nog eens verrast worden dat zijn 90kWh pack maar een 81kWh pack of iets dergelijks is.
     
    • Like x 1
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    7,027
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    mijns inziens is de term "bereik" in deze discussie ongedefinieerd .

    er zijn zoveel factoren die een rol spelen; en deze zijn voor iedere gebruiker anders.
    snelheid; versnelling; banden en bandendruk zijn maar van de enkele factoren die de bestuurder zelf kan controleren.
    wegdek; weersomstandigheden etc. liggen daar nog eens buiten.

    ik heb al een bereik gehad van 230km; maar ook van 435 km.
    met dezelfde wagen; dezelfde batterij; dezelfde chauffeur.


    en dat is niets anders met een ICE.

    waarom heeft die leaf rijder overigens nog nooit een ICE fabrikant aangeklaagd ?
    recente studies tonen daar verschillen aan bij gewoon gebruik tot 50 % ( in meerverbruik, wat had u gedacht?)
     
  17. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,573
    Location:
    Venlo, NL
    Zeker! Maar een kWh is een eenheid van energie, daar is GEEN discussie over mogelijk.
     
    • Like x 2
  18. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    413
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    In geval van klachten houden autofabrikanten voor brandstoftanks een marge aan van max. 10%, plus of min. Als de folder 50 liter inhoud aangeeft, is de kans op precies 50 liter nagenoeg nul en in de meeste gevallen een paar liter minder. Toch zou het voor Tesla beter zijn om ook de daadwerkelijke capaciteit te vermelden.
     
  19. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,998
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Alsof er een een ICE-fabrikant die een auto bouwt die niet minstens meer dan +20% meer verbruikt dan opgegeven. Onze fiat 500C heeft over de afgelopen 40k km gemiddeld 1 op 13 gereden, fabrieksopgave gemiddeld 1 op 26!! M'n X5 1 op 9 ipv 1 op 13.
     
  20. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,573
    Location:
    Venlo, NL
    Helemaal met eens, 100%, nee, 1000%, maar waarom moet een nieuwe fabrikant als Tesla OOK beginnen met liegen tegen zijn klanten?

    Je zou er bijna een proefproces voor uitlokken, puur om dit recht te zetten. Dat is wat wk057 ook zegt: Tesla, please stop making up specifications... | wk057's SkieNET

    Mijn 85kWh accu is een 81kWh accu. 81 != 85, heel simpel. Die 4kWh had mij toch snel gemiddeld zo'n 18km verder gebracht. Had ik er graag nog bij gehad.

    Ik vind Tesla geweldig, wil graag een Model 3 of een nieuwe S over 2 jaar, maar ze moeten niet beginnen met zulke onzin richting hun klanten.

    Dat ICE fabrikanten dat wel doen is hun probleem, maar laat Tesla aub niet de zelfde stomme fouten maken. Wees eerlijk over wat je verkoopt.
     
    • Like x 4

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC