TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PaulW5, Dec 16, 2016.

1. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

Om nog even toe te voegen: de 100 kWh varianten hebben waarschijnlijk daadwerkelijk 100 kWh capaciteit waarvan ruim 96 kWh beschikbaar is. Bjorn Nyland heeft het getest door van 0% naar 90% te laden via SuC. Dat resulteerde in 87 kWh voor 90% en dus 96,67 kWh voor 100%. Ik kan mij herinneren dat @Hans Noordsij ook een keer zijn 70D zo heeft geladen en tot 68 kWh kwam. Dat komt ook overeen met cijfers van Jason Hughes en geeft extra reden aan te nemen dat deze cijfers kloppen. Hier het filmpje van Bjorn:

Conclusie: alleen de 85 en 90 kWh batterijen zijn kleiner dan aangegeven. Hopelijk kunnen we dan hiermee het draadje en de discussie afronden.

• Like x 1
  2. SMU

SMU Member

Wow, die laadsnelheden zou ik bij mijn 85D ook wel willen..... En dan heb ik het nog niet over het werkelijke verschil in capaciteit (en dus range) tov de 85D. Laat maar snel komen die 100D!

3. Defiant

Defiant Arjen Hooft

Dat zou ook verklaren dat een P100D rekenkundig "te veel" km range heeft ten opzichte van een P90D. Hopelijk blijft Tesla deze "standaard" hanteren, dan zal inderdaad deze discussie van zelf stoppen. Al had ik het nog steeds liever gehad, dat ze de "overdrijving" überhaupt niet hadden gehanteerd.

• Like x 1
  4. CO2CLEAN

Sorry om dit weer op te rakelen, maar ik heb iets heel interessants gezien vandaag bij de SuC Zwolle met een 90D. Deze laadde van 11% naar 83% en heeft daarbij 62 kWh geladen. Dit komt neer op 86 kWh voor 100%. Zou de nieuwe 90D dan werkelijk 90 kWh capaciteit hebben waarvan 86 bruikbaar?

5. Refie

Refie Member

Zo makkelijk is dat eigenlijk niet, waarom zou een 60kWh en een 100kWh wel kloppen, en de 85 en 90kWh niet?
    Zeker omdat die er veeeeel meer zijn geleverd. Als de 60 en 100 wel waar voor hun centen krijgen moet dat voor een 85 & 90 toch ook zo zijn..?

6. Refie

Refie Member

Met of zonder laadverliezen?:confused:

7. Refie

Refie Member

IMG_0902.JPG IMG_0901.JPG
    bij smartpreconditioning wordt als je bent aangesloten op netspanning deze zeker gebruikt: en dat kan aardig oplopen

8. CO2CLEAN

Dit was aan de SuC met de melding op het scherm dat 62 kWh was bijgeladen. De resultaten van deze rekenmethode komen overeen met de cijfers van Jason Hughes (wk057) die de bruikbare capaciteit van de 90D op 81,8 zet. Daarom vind ik dit resultaat zo interessant. Hierbij het begin (11% en 48 typical km) en het eind (83% en ~ 377 km typical km). 90% is 408 typical.
    IMG_1776.JPG IMG_1805.JPG

9. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

de suc werkt met DC, dan zijn de laadverliezen minimaal (enkel thermische -weerstands- verliezen. )

10. CO2CLEAN

#90 CO2CLEAN, Jan 15, 2017
    Last edited: Jan 15, 2017
    Ik heb Jason Hughes (wk057) benaderd via Twitter over mijn bevindingen (86 kWh bruikbaar op 90D en werkelijk 90 kWh capaciteit, gebaseerd op 62 kWh geladen voor 72%). Hij geeft aan dat er laadverliezen in meegenomen worden, terwijl in de handleiding staat dat dit niet het geval is (het getal dat op scherm wordt getoond). De volgende data zie ik (bij typical van 200 Wh/km voor 90D). Ook heb ik bij de consumptiegrafiek de volgende data gevonden. Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten in deze situatie en wat ik misschien over het hoofd zie.
    Screen Shot 2017-01-15 at 20.29.56.png

11. Refie

Refie Member

Neem geen enkele relatie mee tussen km en kWh :)

12. CO2CLEAN

De typical waarde van 200 Wh/km wordt door auto gegeven en zelfs los daarvan geeft de consumptiegrafiek (onderste deel tabel) een duidelijk beeld dat er ruim 85 kWh bruikbaar is. Ben heel benieuwd of ik opnieuw reactie krijg van wk057 en of hij een uitleg heeft.

13. Refie

Refie Member

#93 Refie, Jan 15, 2017
    Last edited: Jan 15, 2017
    @CO2CLEAN je hebt Jason getriggers:)

• Informative x 1
  14. wk057

wk057 Senior Tinkerer

Ik weet niet zeker wat overeenkomt waarde geschat mijl wordt gebruikt in Europa, maar ik denk dat als je de nummers van de waarden in de post hierboven wordt verwezen en geëxtrapoleerd zou je uit tot een soortgelijke conclusie gekomen met behulp weergegeven kilometer. (Google Translate gebruikt in het Engels: I'm not sure what equivalent value to rated miles is used in Europe, but I believe if you use the numbers in the post referenced above and extrapolated the values you would come out to a similar conclusion using displayed kilometers.)

• Like x 5
  15. ebullio

ebullio Active Member

Welcome in our neck of the woods wk057!
    I'm sure we understand you better in English, despite Googles' efforts.

• Like x 3
  16. CO2CLEAN

I hope to get the chance of doing a full charge and discharge next Thursday. No promises :)

• Like x 1
  17. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Mijn 'oude' S90D haalt nog geen 80 kWh aan bruikbare capaciteit. Ik heb daar nog altijd het gevoel bij dat Tesla de zaken mooier voorgesteld heeft dan ze werkelijk zijn.

18. CO2CLEAN

Ik hoop deze week een 100%-0% rit te kunnen maken, maar ik beloof niks :). Dan kom ik er ook achter. Deze cijfers doen mij echter vermoeden dat er rond de 85 kWh bruikbaar is (43% SOC). 227*162/43*100 = 85,5 kWh.

IMG_1831.JPG

19. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Ik ga volgende week donderdag een poging doen om Wassenaar-Arlon te rijden. Dat zou moeten kunnen als het niet te koud is. En ik verwacht dat ik dan met niet meer dan een paar procent ga aankomen.

• Like x 1
  20. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

Anders wordt het terug rollen tot aan Machelen.

• Funny x 1

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC