TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Daadwerkelijke capaciteit battery pack

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PaulW5, Dec 16, 2016.

  1. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    Om nog even toe te voegen: de 100 kWh varianten hebben waarschijnlijk daadwerkelijk 100 kWh capaciteit waarvan ruim 96 kWh beschikbaar is. Bjorn Nyland heeft het getest door van 0% naar 90% te laden via SuC. Dat resulteerde in 87 kWh voor 90% en dus 96,67 kWh voor 100%. Ik kan mij herinneren dat @Hans Noordsij ook een keer zijn 70D zo heeft geladen en tot 68 kWh kwam. Dat komt ook overeen met cijfers van Jason Hughes en geeft extra reden aan te nemen dat deze cijfers kloppen. Hier het filmpje van Bjorn:

    Conclusie: alleen de 85 en 90 kWh batterijen zijn kleiner dan aangegeven. Hopelijk kunnen we dan hiermee het draadje en de discussie afronden.
     
    • Like x 1
  2. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    349
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    Wow, die laadsnelheden zou ik bij mijn 85D ook wel willen..... En dan heb ik het nog niet over het werkelijke verschil in capaciteit (en dus range) tov de 85D. Laat maar snel komen die 100D!
     
  3. Defiant

    Defiant Arjen Hooft

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    800
    Location:
    NL
    Dat zou ook verklaren dat een P100D rekenkundig "te veel" km range heeft ten opzichte van een P90D. Hopelijk blijft Tesla deze "standaard" hanteren, dan zal inderdaad deze discussie van zelf stoppen. Al had ik het nog steeds liever gehad, dat ze de "overdrijving" überhaupt niet hadden gehanteerd.
     
    • Like x 1
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    Sorry om dit weer op te rakelen, maar ik heb iets heel interessants gezien vandaag bij de SuC Zwolle met een 90D. Deze laadde van 11% naar 83% en heeft daarbij 62 kWh geladen. Dit komt neer op 86 kWh voor 100%. Zou de nieuwe 90D dan werkelijk 90 kWh capaciteit hebben waarvan 86 bruikbaar?
     
  5. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    597
    Location:
    Netherlands
    Zo makkelijk is dat eigenlijk niet, waarom zou een 60kWh en een 100kWh wel kloppen, en de 85 en 90kWh niet?
    Zeker omdat die er veeeeel meer zijn geleverd. Als de 60 en 100 wel waar voor hun centen krijgen moet dat voor een 85 & 90 toch ook zo zijn..?
     
  6. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    597
    Location:
    Netherlands
    Met of zonder laadverliezen?:confused:
     
  7. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    597
    Location:
    Netherlands
    IMG_0902.JPG IMG_0901.JPG
    bij smartpreconditioning wordt als je bent aangesloten op netspanning deze zeker gebruikt: en dat kan aardig oplopen
     
  8. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    Dit was aan de SuC met de melding op het scherm dat 62 kWh was bijgeladen. De resultaten van deze rekenmethode komen overeen met de cijfers van Jason Hughes (wk057) die de bruikbare capaciteit van de 90D op 81,8 zet. Daarom vind ik dit resultaat zo interessant. Hierbij het begin (11% en 48 typical km) en het eind (83% en ~ 377 km typical km). 90% is 408 typical.
    IMG_1776.JPG IMG_1805.JPG
     
  9. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    7,005
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    de suc werkt met DC, dan zijn de laadverliezen minimaal (enkel thermische -weerstands- verliezen. )
     
  10. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    #90 CO2CLEAN, Jan 15, 2017
    Last edited: Jan 15, 2017
    Ik heb Jason Hughes (wk057) benaderd via Twitter over mijn bevindingen (86 kWh bruikbaar op 90D en werkelijk 90 kWh capaciteit, gebaseerd op 62 kWh geladen voor 72%). Hij geeft aan dat er laadverliezen in meegenomen worden, terwijl in de handleiding staat dat dit niet het geval is (het getal dat op scherm wordt getoond). De volgende data zie ik (bij typical van 200 Wh/km voor 90D). Ook heb ik bij de consumptiegrafiek de volgende data gevonden. Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten in deze situatie en wat ik misschien over het hoofd zie.
    Screen Shot 2017-01-15 at 20.29.56.png
     
  11. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    597
    Location:
    Netherlands
    Neem geen enkele relatie mee tussen km en kWh :)
     
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    De typical waarde van 200 Wh/km wordt door auto gegeven en zelfs los daarvan geeft de consumptiegrafiek (onderste deel tabel) een duidelijk beeld dat er ruim 85 kWh bruikbaar is. Ben heel benieuwd of ik opnieuw reactie krijg van wk057 en of hij een uitleg heeft.
     
  13. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    597
    Location:
    Netherlands
    #93 Refie, Jan 15, 2017
    Last edited: Jan 15, 2017
    @CO2CLEAN je hebt Jason getriggers:)
     
    • Informative x 1
  14. wk057

    wk057 Senior Tinkerer

    Joined:
    Feb 23, 2014
    Messages:
    5,316
    Location:
    Hickory, NC, USA
    Ik weet niet zeker wat overeenkomt waarde geschat mijl wordt gebruikt in Europa, maar ik denk dat als je de nummers van de waarden in de post hierboven wordt verwezen en geëxtrapoleerd zou je uit tot een soortgelijke conclusie gekomen met behulp weergegeven kilometer. (Google Translate gebruikt in het Engels: I'm not sure what equivalent value to rated miles is used in Europe, but I believe if you use the numbers in the post referenced above and extrapolated the values you would come out to a similar conclusion using displayed kilometers.)
     
    • Like x 5
  15. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    4,730
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Welcome in our neck of the woods wk057!
    I'm sure we understand you better in English, despite Googles' efforts.
     
    • Like x 3
  16. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    I hope to get the chance of doing a full charge and discharge next Thursday. No promises :)
     
    • Like x 1
  17. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    2,336
    Location:
    Niet meer tegenover de koning
    Mijn 'oude' S90D haalt nog geen 80 kWh aan bruikbare capaciteit. Ik heb daar nog altijd het gevoel bij dat Tesla de zaken mooier voorgesteld heeft dan ze werkelijk zijn.
     
  18. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,147
    Location:
    Netherlands
    Ik hoop deze week een 100%-0% rit te kunnen maken, maar ik beloof niks :). Dan kom ik er ook achter. Deze cijfers doen mij echter vermoeden dat er rond de 85 kWh bruikbaar is (43% SOC). 227*162/43*100 = 85,5 kWh.

    IMG_1831.JPG
     
  19. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    2,336
    Location:
    Niet meer tegenover de koning
    Ik ga volgende week donderdag een poging doen om Wassenaar-Arlon te rijden. Dat zou moeten kunnen als het niet te koud is. En ik verwacht dat ik dan met niet meer dan een paar procent ga aankomen.
     
    • Like x 1
  20. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    2,598
    Location:
    Westzaan
    Anders wordt het terug rollen tot aan Machelen.
     
    • Funny x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC