Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dab+

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Als we er wiki bij nemen geeft dit voor Nederland:

Nederland[bewerken]

In Nederland zijn de publieke landelijk omroepen in vrijwel het hele land via DAB+ te ontvangen. Door de NOS worden sinds februari 2004 over één multiplex (kanaal 12C) tien uitzendingen van de publieke omroep verspreid: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM,NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6 Soul & Jazz, NPO Nieuws 24, NPO Radio 2 Top 2000, NPO FunX en 3FM Alternative.
Daarnaast zijn commerciële landelijke omroepen in vrijwel heel Nederland te ontvangen via kanaal 11C in DAB+. Op deze multiplex worden doorgegeven: Radio 538, Efteling Radio, Q-music, Q-music non-stop, Sky Radio, Classic FM, Radio Veronica, Sky Radio Hits,BNR Nieuwsradio, Arrow Classic Rock, SLAM!FM, Juize, Sublime FM, Sublime You, 100% NL, Radio Maria, Radio 10 en Radio 10 Gold. Vanaf 1-9-2015 is RADIONL in bijna heel Nederland te ontvangen via DAB+ Digital Audio Broadcasting
Daarnaast was er in 2005 en 2006 een tijdelijke proef in Amsterdam in verband met het bereik van lokale multiplexen, uitgevoerd door de Universiteit Twente. Over deze zenders (kanalen 12B en LH) worden Radio Noord-Holland, City FM, een aantal kanalen met testmuziek en een kanaal met DMB-video uitgezonden. Begin 2007 was er een test met geautomatiseerde verkeersinformatie, gebaseerd op een systeem dat al in Duitsland wordt gebruikt.
In 2006 vroeg de Nederlandse Tweede Kamer toenmalig minister Brinkhorst om de verdere uitrol van DAB op een laag pitje te zetten in afwachting van de op handen zijnde verbeteringen in de vorm van DAB+.
Onafhankelijk van de officiële proef met DAB heeft een aantal commerciële radiostations in de zomer van 2007, uit ongeduld over het trage beschikbaar komen van extra frequenties, de digitale FMeXtra-techniek in gebruik genomen op de FM-band, maar de tests werden in november dat jaar alweer beëindigd.
Aanvankelijk zag de regering DAB als opvolger van de analoge FM-uitzendingen. Omdat er in de loop van de tijd betere alternatieven zijn ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld DAB+, is men men daar op terug gekomen. DAB wordt ingevoerd, maar vervangt FM niet. Verder wordt de DAB-frequentieruimte technologieneutraal, dat betekent dat op de frequenties ook modernere technieken dan DAB gebruikt mogen worden, zoals DMB en DAB+.

En België:

In Vlaanderen heeft de VRT sinds 1997 een multiplex (kanaal 12A; 223,936 MHz) waarin, naast de bestaande analoge FM- en AM-radiostations van de VRT (Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, Klara en MNM), ook nog 3 stations zitten die enkel digitaal te ontvangen zijn, namelijk MNM Hits (non-stop hits), Nieuws+ (continu herhaling van het nieuws) en Klara continuo (non-stop klassiek). Al deze radiostations worden ook via DVB-T en het Internet uitgezonden. In Wallonië zendt de RTBF ook een simulcast uit van hun FM-zenders (La Première, Vivacité, Pure FM, Musiq3 en Classic 21), BRF 1, BRF 2, en 4 DAB+ testzenders.

Ikzelf luister meestal StuBru, Mirella verkiest Radio 1. Soms als we samen op pad zijn kiezen we MNM Hits.
DAB heeft een zuivere kwaliteit, ben er best tevreden mee.

Xavier
 
Bij mij staat veel 3FM Alternative op. Is 3FM met minder pop (meer alternatief) en zonder reclame [emoji106]

Goede geluidskwaliteit ook.

Beetje noodgedwongen omdat ik ruis heb op internet streaming (komt een software update voor).
 
Last edited:
Bij mij staat veel 3FM Alternative op. Is 3FM met minder pop (meer alternatief) en zonder reclame [emoji106]

Goede geluidskwaliteit ook.

Beetje noodgedwongen omdat ik ruis heb op internet streaming (komt een software update voor).

Ik luister altijd internet radio zonder ruis? Je moet eens 3 fm via FM, DAB en dan Internet radio luisteren. Het verschil tussen FM en DAB is zeer klein in vergelijking met het verschil tussen DAB en Internet radio!
 
De ruis waar Nexus het over heeft is via het rechterkanaal (FOX news:wink:)... dus alles op links en ruis is weg.
Is foutje wat met software update wordt opgelost. Hans N. heeft er ook last van terwijl de 70 die ik vrijdag heb opgehaald heb het niet meer heeft... dus de update lijkt er al te zijn...