TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Dakkoffer Model 3

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by stolkert, Jul 7, 2019.

  1. stolkert

    stolkert Member

    Joined:
    Mar 29, 2019
    Messages:
    29
    Location:
    Rotterdam
    Heeft iemand al ervaringen met de M3 dakdragers in combinatie met een dakkoffer?

    Ben erg benieuwd!
     
  2. EvilRalph

    EvilRalph New Member

    Joined:
    Jul 11, 2019
    Messages:
    3
    Location:
    Utrecht
    Gisteren de M3 dakdragers besteld en ze worden vandaag al geleverd door DHL. Op Youtube al wel een prima installatiedemo gezien () maar ben nu vooral benieuwd welke dakkoffer ik er het beste bij kan aanschaffen.
     
  3. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Leiden
    Ik heb ze ook thuis liggen maar nog niet gebruikt. Installeren schijnt best tricky te zijn (kans op barst dak), zie ook het Model 3 problemen topic.
     
  4. Robson

    Robson Member

    Joined:
    May 14, 2019
    Messages:
    13
    Location:
    Enschede
    Dat is snel geleverd! Ik neem aan dat je zie via de Tesla shop hebt besteld? Aangezien daar 3-4 weken levertijd staat.
     
  5. EvilRalph

    EvilRalph New Member

    Joined:
    Jul 11, 2019
    Messages:
    3
    Location:
    Utrecht
    Ja, ik was ook erg verbaasd want verwachtte hem dan ook pas over een paar weken.
     
  6. EvilRalph

    EvilRalph New Member

    Joined:
    Jul 11, 2019
    Messages:
    3
    Location:
    Utrecht
    Net ontvangen, dus kan eindelijk naar de IKEA en de bouwmarkt met de auto :) Nu nog op zoek gaan naar een goede dakkoffer.
     
    • Like x 1
  7. Robson

    Robson Member

    Joined:
    May 14, 2019
    Messages:
    13
    Location:
    Enschede
    Hoe ging het monteren, aangezien ik verhalen lees over barstende daken? :(
     
  8. SeBsZ

    SeBsZ Vendor

    Joined:
    Aug 1, 2017
    Messages:
    983
    Location:
    The Netherlands
    Ik ben er al mee naar Frankrijk geweest. De installatie was goed te doen, maar het genoemde aanhaalmoment is gewoon veel te hoog . Ook is het belachelijk dat ik zelf een momentsleutel moest kopen. Toch hoor je al heel snel lichte barstgeluidjes. Er zijn echter geen barsten te detecteren, maar dood eng is het wel. Ik ben toch langs het service center gegaan en zij hebben de boel gecontroleerd. Een definitief antwoord konden ze me niet geven, erg vaag waren ze en ook over de barstgeluidjes en aanhaalmoment konden ze me niks vertellen... Echt waardeloos.

    Maar goed, met een klein beetje aandraaien zitten ze echt muurvast. Ik heb er een hapro dakkoffer opgelegd. Hou rekening met de afstand en de positie van de dakdragers, deze liggen dichter bij elkaar en meer naar voren dan bij vele andere auto's. Zorg dat je dakkoffer niet te ver naar voren uitsteekt.

    Laat me weten als er iemand nog vragen heeft!

    IMG_20190608_082149.jpg
     
    • Helpful x 2
  9. ssdshirt

    ssdshirt Member

    Joined:
    Dec 17, 2018
    Messages:
    249
    Location:
    Zandhoven (Antwerp)
    Hoe was het verbruik @SeBsZ ?
     
  10. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,230
    Location:
    Netherlands
    Ik zat hier ook mee maar ik vind het te tricky met dat glazen dak. Al veel gescheurde glazen daken gezien hierdoor.
    Ik ga nu op wintersport en zomervakantie zonder koffer, gezin + spullen past gewoon in de auto.
    Als je de ruimte toch echt nodig hebt dan zou ik voor een trekhaak en een koffer achterop gaan.
     
  11. SeBsZ

    SeBsZ Vendor

    Joined:
    Aug 1, 2017
    Messages:
    983
    Location:
    The Netherlands
    Ik dacht eerst oh jee wat een verbruik, rond de 250wh/km. Later zakte dit best wel flink. Ik denk dat het vooral door de wind en regen kwam. Volgeladen auto ook nog, en zat denk ik rond de 210-220wh/km. Maar ik weet het niet meer zeker. Ik weet dat ik wel een stuk meer marge moest aanhouden (20% meer ofzo) dan de Tesla aangaf. Uiteindelijk ging alles perfect, zou het zo nog een keer doen.
     
    • Informative x 1
  12. SeBsZ

    SeBsZ Vendor

    Joined:
    Aug 1, 2017
    Messages:
    983
    Location:
    The Netherlands
    Trekhaak, hoe dan? Hopelijk haalt de Model 3 petitie wat uit. Waar zie jij al die gescheurde daken? Als je Tesla de dakdragers laat plaatsen en je houdt je aan het max laadvermogen dan is er niks aan de hand.

    De glasplaat draagt het gewicht niet hé. Kijk maar eens naar deze foto's, die stelden mij ook gerust en laten mooi zien waar de dakdragers hun gewicht op laten rusten.

    Model 3 roof rack mounting brackets
     
  13. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,230
    Location:
    Netherlands
    Als je een trekhaak op de model 3 hebt kan het op deze manier:
    modelx.JPG

    Ik heb op dit forum en de model 3 facebook al genoeg gescheurde daken voorbij zien komen door attributen op het dak.

    Het zou heel goed kunnen dat het puur een verkeerd gebruik is van de mensen maar dan nog. Kennelijk wordt het door Tesla niet goed uitgelegd of is het te foutgevoelig.

    Als jij het volste vertrouwen er inmiddels in hebt moet je het natuurlijk gewoon blijven doen.
    Blijft een prima oplossing voor extra ruimte en het extra verbruik wat je noemt valt me nog mee.

    Toch vind ik de 170wh/km gemiddeld waarmee ik mijn wintersport deed zonder koffer toch ook wel weer prettig. ;)
     
    • Like x 1
  14. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Leiden

    Dank je, heel informatief. Welk aandraaimoment heb je gebruikt?
     
  15. SeBsZ

    SeBsZ Vendor

    Joined:
    Aug 1, 2017
    Messages:
    983
    Location:
    The Netherlands
    In de handleiding wordt geloof ik 6-7Nm genoemd? Zo ver kwam ik bij lange na niet, ik denk dat ik op 2Nm zat ofzo. Ik weet niet wat Tesla heeft gebruikt.
     
  16. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Leiden
    Thanks SeBsZ!

    Nog één vraagje: bij de dragers zitten 4 stukjes transparante folie om het dak te beschermen. Bedoeling is dat die op het dak geplakt worden en vervolgens blijven zitten. Ziet er natuurlijk niet zo fraai uit en ik gebruik de dragers alleen maar voor de zomervakantie.

    Hoe heb jij dit opgelost?
     
  17. SeBsZ

    SeBsZ Vendor

    Joined:
    Aug 1, 2017
    Messages:
    983
    Location:
    The Netherlands
    Ik heb ze er opgeplakt en er nu weer afgehaald. Had ze een tijdje laten zitten wel voor de vakantie. Ze vallen op maar het is niet zo erg om ze even te laten zitten. Echter als ik maanden lang geen dakdragers nodig heb dan vind ik het ook niet mooi. Ik hoop dus nog op bestelbare extra stickers van Tesla of het SeC... Voor als ik de dragers weer nodig heb.
     
  18. joverdijk

    joverdijk Member

    Joined:
    Feb 15, 2019
    Messages:
    345
    Location:
    Breda
    RIP glazen dak, ik zie de foto's wel komen ;)

    Vroeg of laat gaat t altijd fout (zie reddit)... Maarja wie had dat nou verwacht, een dakkoffer op een glasplaat vastzetten, volladen en dan gaan rijden, drempels bochten etc. Enig idee wat voor krachten erop komen?
     
  19. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    61
    Location:
    Leiden
    Dank je, daar gok ik ook op. Anders ga ik op zoek naar een universele folie.


    @joverdijk: ik heb die verhalen ook gelezen, maar om nu te stellen dat het vroeg of laat altijd fout gaat is volgens mij wat kort door de bocht.

    Wellicht is er een groot risico op montage fouten, maar ik kan mij niet voorstellen dat dakdragers op de markt worden gebracht door nota bene Tesla zelf terwijl het dak dat niet aan kan. Daarnaast leunen de dakdragers helemaal niet op het glas.
     
  20. Yola

    Yola Member

    Joined:
    Dec 25, 2018
    Messages:
    80
    Location:
    Brabant
    Ze hebben in de manual over 'tightening to 8.0nm +/- 1.0nm'. Mijn Volvo dakdragers hadden aan 2.0 nm genoeg. En dan vooral de opmerking dat 'overtightening will result in broken glass' maakt het wel extra spannend. Bij mij gaan ze er volgende week op. Ik heb ook maar een momentsleutelsetje gekocht.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC