Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben er al mee naar Frankrijk geweest. De installatie was goed te doen, maar het genoemde aanhaalmoment is gewoon veel te hoog . Ook is het belachelijk dat ik zelf een momentsleutel moest kopen. Toch hoor je al heel snel lichte barstgeluidjes. Er zijn echter geen barsten te detecteren, maar dood eng is het wel. Ik ben toch langs het service center gegaan en zij hebben de boel gecontroleerd. Een definitief antwoord konden ze me niet geven, erg vaag waren ze en ook over de barstgeluidjes en aanhaalmoment konden ze me niks vertellen... Echt waardeloos.

Maar goed, met een klein beetje aandraaien zitten ze echt muurvast. Ik heb er een hapro dakkoffer opgelegd. Hou rekening met de afstand en de positie van de dakdragers, deze liggen dichter bij elkaar en meer naar voren dan bij vele andere auto's. Zorg dat je dakkoffer niet te ver naar voren uitsteekt.

Laat me weten als er iemand nog vragen heeft!

IMG_20190608_082149.jpg
 
Ik zat hier ook mee maar ik vind het te tricky met dat glazen dak. Al veel gescheurde glazen daken gezien hierdoor.
Ik ga nu op wintersport en zomervakantie zonder koffer, gezin + spullen past gewoon in de auto.
Als je de ruimte toch echt nodig hebt dan zou ik voor een trekhaak en een koffer achterop gaan.
 
Ik dacht eerst oh jee wat een verbruik, rond de 250wh/km. Later zakte dit best wel flink. Ik denk dat het vooral door de wind en regen kwam. Volgeladen auto ook nog, en zat denk ik rond de 210-220wh/km. Maar ik weet het niet meer zeker. Ik weet dat ik wel een stuk meer marge moest aanhouden (20% meer ofzo) dan de Tesla aangaf. Uiteindelijk ging alles perfect, zou het zo nog een keer doen.
 
  • Informative
Reactions: ssdshirt
Ik zat hier ook mee maar ik vind het te tricky met dat glazen dak. Al veel gescheurde glazen daken gezien hierdoor.
Ik ga nu op wintersport en zomervakantie zonder koffer, gezin + spullen past gewoon in de auto.
Als je de ruimte toch echt nodig hebt dan zou ik voor een trekhaak en een koffer achterop gaan.

Trekhaak, hoe dan? Hopelijk haalt de Model 3 petitie wat uit. Waar zie jij al die gescheurde daken? Als je Tesla de dakdragers laat plaatsen en je houdt je aan het max laadvermogen dan is er niks aan de hand.

De glasplaat draagt het gewicht niet hé. Kijk maar eens naar deze foto's, die stelden mij ook gerust en laten mooi zien waar de dakdragers hun gewicht op laten rusten.

Model 3 roof rack mounting brackets
 
  • Like
Reactions: PKaltner
Trekhaak, hoe dan? Hopelijk haalt de Model 3 petitie wat uit. Waar zie jij al die gescheurde daken? Als je Tesla de dakdragers laat plaatsen en je houdt je aan het max laadvermogen dan is er niks aan de hand.

De glasplaat draagt het gewicht niet hé. Kijk maar eens naar deze foto's, die stelden mij ook gerust en laten mooi zien waar de dakdragers hun gewicht op laten rusten.

Model 3 roof rack mounting brackets

Als je een trekhaak op de model 3 hebt kan het op deze manier:
modelx.JPG


Ik heb op dit forum en de model 3 facebook al genoeg gescheurde daken voorbij zien komen door attributen op het dak.

Het zou heel goed kunnen dat het puur een verkeerd gebruik is van de mensen maar dan nog. Kennelijk wordt het door Tesla niet goed uitgelegd of is het te foutgevoelig.

Als jij het volste vertrouwen er inmiddels in hebt moet je het natuurlijk gewoon blijven doen.
Blijft een prima oplossing voor extra ruimte en het extra verbruik wat je noemt valt me nog mee.

Toch vind ik de 170wh/km gemiddeld waarmee ik mijn wintersport deed zonder koffer toch ook wel weer prettig. ;)
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Ik ben er al mee naar Frankrijk geweest. De installatie was goed te doen, maar het genoemde aanhaalmoment is gewoon veel te hoog . Ook is het belachelijk dat ik zelf een momentsleutel moest kopen. Toch hoor je al heel snel lichte barstgeluidjes. Er zijn echter geen barsten te detecteren, maar dood eng is het wel. Ik ben toch langs het service center gegaan en zij hebben de boel gecontroleerd. Een definitief antwoord konden ze me niet geven, erg vaag waren ze en ook over de barstgeluidjes en aanhaalmoment konden ze me niks vertellen... Echt waardeloos.

Maar goed, met een klein beetje aandraaien zitten ze echt muurvast. Ik heb er een hapro dakkoffer opgelegd. Hou rekening met de afstand en de positie van de dakdragers, deze liggen dichter bij elkaar en meer naar voren dan bij vele andere auto's. Zorg dat je dakkoffer niet te ver naar voren uitsteekt.

Laat me weten als er iemand nog vragen heeft!

View attachment 428670


Dank je, heel informatief. Welk aandraaimoment heb je gebruikt?
 
Thanks SeBsZ!

Nog één vraagje: bij de dragers zitten 4 stukjes transparante folie om het dak te beschermen. Bedoeling is dat die op het dak geplakt worden en vervolgens blijven zitten. Ziet er natuurlijk niet zo fraai uit en ik gebruik de dragers alleen maar voor de zomervakantie.

Hoe heb jij dit opgelost?
 
Thanks SeBsZ!

Nog één vraagje: bij de dragers zitten 4 stukjes transparante folie om het dak te beschermen. Bedoeling is dat die op het dak geplakt worden en vervolgens blijven zitten. Ziet er natuurlijk niet zo fraai uit en ik gebruik de dragers alleen maar voor de zomervakantie.

Hoe heb jij dit opgelost?

Ik heb ze er opgeplakt en er nu weer afgehaald. Had ze een tijdje laten zitten wel voor de vakantie. Ze vallen op maar het is niet zo erg om ze even te laten zitten. Echter als ik maanden lang geen dakdragers nodig heb dan vind ik het ook niet mooi. Ik hoop dus nog op bestelbare extra stickers van Tesla of het SeC... Voor als ik de dragers weer nodig heb.
 
Gisteren de M3 dakdragers besteld en ze worden vandaag al geleverd door DHL. Op Youtube al wel een prima installatiedemo gezien (
) maar ben nu vooral benieuwd welke dakkoffer ik er het beste bij kan aanschaffen.

RIP glazen dak, ik zie de foto's wel komen ;)

Vroeg of laat gaat t altijd fout (zie reddit)... Maarja wie had dat nou verwacht, een dakkoffer op een glasplaat vastzetten, volladen en dan gaan rijden, drempels bochten etc. Enig idee wat voor krachten erop komen?
 
Ik heb ze er opgeplakt en er nu weer afgehaald. Had ze een tijdje laten zitten wel voor de vakantie. Ze vallen op maar het is niet zo erg om ze even te laten zitten. Echter als ik maanden lang geen dakdragers nodig heb dan vind ik het ook niet mooi. Ik hoop dus nog op bestelbare extra stickers van Tesla of het SeC... Voor als ik de dragers weer nodig heb.

Dank je, daar gok ik ook op. Anders ga ik op zoek naar een universele folie.


@joverdijk: ik heb die verhalen ook gelezen, maar om nu te stellen dat het vroeg of laat altijd fout gaat is volgens mij wat kort door de bocht.

Wellicht is er een groot risico op montage fouten, maar ik kan mij niet voorstellen dat dakdragers op de markt worden gebracht door nota bene Tesla zelf terwijl het dak dat niet aan kan. Daarnaast leunen de dakdragers helemaal niet op het glas.
 
Ze hebben in de manual over 'tightening to 8.0nm +/- 1.0nm'. Mijn Volvo dakdragers hadden aan 2.0 nm genoeg. En dan vooral de opmerking dat 'overtightening will result in broken glass' maakt het wel extra spannend. Bij mij gaan ze er volgende week op. Ik heb ook maar een momentsleutelsetje gekocht.