Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag de Tesla dakdragers voor het eerst gemonteerd. Niet lastig, maar meer tijdrovend dan andere systemen. Een paar dingen vallen mij:
  • schroefdraad lijkt aan de korte kant
  • de afdekkapjes klik je erop, alleen vraag ik mij af hoe solide dat na verloop van tijd is.
  • het systeem voelt solide aan en ziet er strak uit
Morgen rijd ik met 3 man en 2 fietsen op het dak naar de Mont Ventoux. Ik post nog wel wat dat met het verbruik doet.
 
Ik heb vandaag de Tesla dakdragers voor het eerst gemonteerd. Niet lastig, maar meer tijdrovend dan andere systemen. Een paar dingen vallen mij:
  • schroefdraad lijkt aan de korte kant
  • de afdekkapjes klik je erop, alleen vraag ik mij af hoe solide dat na verloop van tijd is.
  • het systeem voelt solide aan en ziet er strak uit
Morgen rijd ik met 3 man en 2 fietsen op het dak naar de Mont Ventoux. Ik post nog wel wat dat met het verbruik doet.
Kan je vertellen wat je verbruik hierbij was? Anderen met ervaringen met dakkoffer? Wat doet het met het verbruik?
 
Moeilijk om iets zinvols te zeggen over het verbruik, aangezien het erg condities afhankelijk is. Ik had overigens geen dakkoffer, maar fiets op het dak.
Bij lage temperatuur, ongunstige harde wind en regen lag het verbruik rond 245w/km, bij 16 graden, droog en gunstige wind zat ik 120km/u rond 175w/km. Wat het belangrijkste is, je haalt iedere volgende supercharger makkelijk.
 
Ik zie op verschillende web-sites de dakdragers van Yakima aangekondigd. Zoek op "Yakima Tesla Model 3 Dakdrager". Dit systeem heeft een andere manier van op de auto monteren, niet op de glasplaat. Zou dit een betere constructie zijn?
Er wordt ook gezegd dat de originele Tesla dakdragers niet TÜV-gecertificeerd zijn. Weet iemand daar wat meer van?
 
Ik zie op verschillende web-sites de dakdragers van Yakima aangekondigd. Zoek op "Yakima Tesla Model 3 Dakdrager". Dit systeem heeft een andere manier van op de auto monteren, niet op de glasplaat. Zou dit een betere constructie zijn?
Er wordt ook gezegd dat de originele Tesla dakdragers niet TÜV-gecertificeerd zijn. Weet iemand daar wat meer van?
En dan ben ik ook benieuwd of het toegestane gewicht anders is met deze set. Ik ben toch wat huiverig om mijn dakkoffer op de M3 te zetten.. ik heb een heel grote van Thule (Motion XXL 900) die ik op mijn vorige auto helemaal vol propte..
 
Ik zie op verschillende web-sites de dakdragers van Yakima aangekondigd. Zoek op "Yakima Tesla Model 3 Dakdrager". Dit systeem heeft een andere manier van op de auto monteren, niet op de glasplaat. Zou dit een betere constructie zijn?
Er wordt ook gezegd dat de originele Tesla dakdragers niet TÜV-gecertificeerd zijn. Weet iemand daar wat meer van?

Dit is een groot misverstand, de Tesla dakdragers worden helemaal niet op de glasplaat gemonteerd maar er net naast...
Los daarvan vind ik de Yakima dragers erg lelijk en er nogal after market uitzien, maar dat is natuurlijk persoonlijk :).
 
Dit is een groot misverstand, de Tesla dakdragers worden helemaal niet op de glasplaat gemonteerd maar er net naast...
Los daarvan vind ik de Yakima dragers erg lelijk en er nogal after market uitzien, maar dat is natuurlijk persoonlijk :).

Ik lees toch heel veel verhalen over glas beschadigingen en glas breukjes etc. dus de dakdragers moeten wel iets met het glas hebben. Ik heb zelf nog geen dakdragers, ben nog aan het onderzoeken welke ik moet nemen. Maar die van Tesla zelf lijken met een beetje tricky.
Dan kunnen die Yakima dragers lelijk zijn, maar ik gebruik ze slecht 1 week per jaar. Dan maakt het mij niet uit of ze lelijk zijn. Zo'n dakkoffer op je auto ziet er toch al niet uit.
 
Ik lees toch heel veel verhalen over glas beschadigingen en glas breukjes etc. dus de dakdragers moeten wel iets met het glas hebben. Ik heb zelf nog geen dakdragers, ben nog aan het onderzoeken welke ik moet nemen. Maar die van Tesla zelf lijken met een beetje tricky.
Dan kunnen die Yakima dragers lelijk zijn, maar ik gebruik ze slecht 1 week per jaar. Dan maakt het mij niet uit of ze lelijk zijn. Zo'n dakkoffer op je auto ziet er toch al niet uit.

De dragers rusten op de stijlen, niet op het glas. Je klemt alleen de steunpunten wel onder de glasplaat (althans dat vermoed ik; kan het niet goed zien). Draai je ze te vast (en dat kan snel gebeuren), dan beschadigt het glas snel. Ik klus veel aan racefietsen (aluminium, carbon), dus heb wel een goed idee bij aandraaimomenten. Daarnaast gebruik ik loctite, zodat je de steunpunten minder vast hoeft te draaien.
 
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb me net aangemeld hier om e.e.a. op te steken van de ervaringen die jullie hebben.

Ik ga van 28 feb t/m 8 maart op wintersport naar Italië en heb een AWD LR. Nu heb ik ook een nieuwe set dakdragers van Tesla erbij aangeschaft, maar lees hier wat verhalen over lastig te monteren en dat het nogal nauw luisterd. Nu heb ik 2 linkerhanden, dus ben ik denk niet de meest aangewezen persoon om dit te doen.

Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
  • Raden jullie uberhaupt aan om met een volle auto, 3 kinderen, 2 volwassenen en een volle dakkoffer op vakantie te gaan in de winter? We gaan wel voor een tussenstop met overnachting, dus de afstand (ca 1000 KM) zullen we verdelen in happen van 750 en 250 km (ongeveer).
  • Houdt de Tesla zelf bij wanneer ik moet stoppen, of moet ik dat vooraf een beetje berekenen? Zo ja, waar kan ik dat het beste doen?
  • Wat voor dakkoffers zijn het beste geschikt en heeft iemand een goed adres hiervoor?
  • Kan ik het beste de dakdragers laten monteren bij en Tesla center? Heeft iemand indicatie van de kosten?
Ik kan eventueel ook de auto ruilen met een de ICE van een collega, maar ga stiekem natuurlijk veel liever met mijn eigen auto. Ben ook wel benieuwd hoe de volgepakte wagen het doet in de bergen. Heb echter ook geen zin om elk 1 te moeten stoppen, omdat de batterij bijna leeg is.

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.

Groet,
Wijnand
 
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb me net aangemeld hier om e.e.a. op te steken van de ervaringen die jullie hebben.

Ik ga van 28 feb t/m 8 maart op wintersport naar Italië en heb een AWD LR. Nu heb ik ook een nieuwe set dakdragers van Tesla erbij aangeschaft, maar lees hier wat verhalen over lastig te monteren en dat het nogal nauw luisterd. Nu heb ik 2 linkerhanden, dus ben ik denk niet de meest aangewezen persoon om dit te doen.

Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
  • Raden jullie uberhaupt aan om met een volle auto, 3 kinderen, 2 volwassenen en een volle dakkoffer op vakantie te gaan in de winter? We gaan wel voor een tussenstop met overnachting, dus de afstand (ca 1000 KM) zullen we verdelen in happen van 750 en 250 km (ongeveer).
  • Houdt de Tesla zelf bij wanneer ik moet stoppen, of moet ik dat vooraf een beetje berekenen? Zo ja, waar kan ik dat het beste doen?
  • Wat voor dakkoffers zijn het beste geschikt en heeft iemand een goed adres hiervoor?
  • Kan ik het beste de dakdragers laten monteren bij en Tesla center? Heeft iemand indicatie van de kosten?
Ik kan eventueel ook de auto ruilen met een de ICE van een collega, maar ga stiekem natuurlijk veel liever met mijn eigen auto. Ben ook wel benieuwd hoe de volgepakte wagen het doet in de bergen. Heb echter ook geen zin om elk 1 te moeten stoppen, omdat de batterij bijna leeg is.

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.

Groet,
Wijnand

Je Tesla berekent permanent waar je het beste kunt stoppen. No worries.
Over dakdragers: Zie voorgaande posts.
Goede reis!
 
Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb me net aangemeld hier om e.e.a. op te steken van de ervaringen die jullie hebben.

Ik ga van 28 feb t/m 8 maart op wintersport naar Italië en heb een AWD LR. Nu heb ik ook een nieuwe set dakdragers van Tesla erbij aangeschaft, maar lees hier wat verhalen over lastig te monteren en dat het nogal nauw luisterd. Nu heb ik 2 linkerhanden, dus ben ik denk niet de meest aangewezen persoon om dit te doen.

Ik heb eigenlijk een aantal vragen:
  • Raden jullie uberhaupt aan om met een volle auto, 3 kinderen, 2 volwassenen en een volle dakkoffer op vakantie te gaan in de winter? We gaan wel voor een tussenstop met overnachting, dus de afstand (ca 1000 KM) zullen we verdelen in happen van 750 en 250 km (ongeveer).
  • Houdt de Tesla zelf bij wanneer ik moet stoppen, of moet ik dat vooraf een beetje berekenen? Zo ja, waar kan ik dat het beste doen?
  • Wat voor dakkoffers zijn het beste geschikt en heeft iemand een goed adres hiervoor?
  • Kan ik het beste de dakdragers laten monteren bij en Tesla center? Heeft iemand indicatie van de kosten?
Ik kan eventueel ook de auto ruilen met een de ICE van een collega, maar ga stiekem natuurlijk veel liever met mijn eigen auto. Ben ook wel benieuwd hoe de volgepakte wagen het doet in de bergen. Heb echter ook geen zin om elk 1 te moeten stoppen, omdat de batterij bijna leeg is.

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.

Groet,
Wijnand

  • Tuurlijk raden 'wij' dat aan. De auto is er voor gemaakt en je impact op het milieu is een stuk minder.
  • Voer je eindbestemming in en de navigatie vertelt je waar je moet stoppen, hoe lang en hoe hard je mag rijden. Voer de bestemming nu al in, dan zie je hoe het werkt. Via abetterrouteplanner kan je ook een berekening maken, inclusief snelladers van andere aanbieders.
  • Heb je een dakkoffer nodig? Wij gaan met 4 personen, en ik verwacht ruimte over te hebben. We nemen niet skies mee, wel helmen en schoenen.
  • Of het kan, weet ik niet. Wat betreft is dat ook niet nodig. Het systeem is niet ingewikkeld: de eerste keer ben je een minuutje of 20 bezig. De 'moeilijkheid' zit hem het vastzetten van het systeem. Doe je dat te hard, dan kan het glas beschadigen. Loctite en handvat zetten klaren de klus.
 
  • Tuurlijk raden 'wij' dat aan. De auto is er voor gemaakt en je impact op het milieu is een stuk minder.
  • Voer je eindbestemming in en de navigatie vertelt je waar je moet stoppen, hoe lang en hoe hard je mag rijden. Voer de bestemming nu al in, dan zie je hoe het werkt. Via abetterrouteplanner kan je ook een berekening maken, inclusief snelladers van andere aanbieders.
  • Heb je een dakkoffer nodig? Wij gaan met 4 personen, en ik verwacht ruimte over te hebben. We nemen niet skies mee, wel helmen en schoenen.
  • Of het kan, weet ik niet. Wat betreft is dat ook niet nodig. Het systeem is niet ingewikkeld: de eerste keer ben je een minuutje of 20 bezig. De 'moeilijkheid' zit hem het vastzetten van het systeem. Doe je dat te hard, dan kan het glas beschadigen. Loctite en handvat zetten klaren de klus.
Ik heb die dakkoffer wel echt nodig. We hebben allemaal eigen spullen en er moet een kinderwagen mee hehe. Ik ga die eindbestemming straks vast eens invoeren en die site bekijken. Er wordt dan dus rekening gehouden met een volle auto, inclusief dakkoffer?

Dank voor de reactie sowieso :)
 
Hij houdt er niet direct rekening mee. Toen ik in september met fiets op dak naar Ventoux reed, liet hij mij ineens in Oosterhout laden. Klaarblijkelijk had de auto op basis van Hilversum-Gorinchem ingeschat dat ik meer verbruikte. Hierdoor kon ik door naar Arlon bij Luxemburg. Daarna was het keer op keer spot on.
In abetterrouteplanner kan je wel spelen met verbruik.
 
Hij houdt er niet direct rekening mee. Toen ik in september met fiets op dak naar Ventoux reed, liet hij mij ineens in Oosterhout laden. Klaarblijkelijk had de auto op basis van Hilversum-Gorinchem ingeschat dat ik meer verbruikte. Hierdoor kon ik door naar Arlon bij Luxemburg. Daarna was het keer op keer spot on.
In abetterrouteplanner kan je wel spelen met verbruik.
Dus als ik het goed begrijp is hij leert hij na een tijdje vanzelf het goede verbruik. Dat is wel nice, ik was bang dat ik onderweg elke keer 1 supercharger eerder moest gaan zoeken.
 
Dank allen! Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen en zo niet, dan toch. Iemand nog tips voor het huren van een goede dakkoffer, of iemand die deze wil lenen (je krijgt er uiteraard de dakdragers een keer voor terug).