Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ben dit jaar ook aan het kijken voor een dakkoffer en zie dat je bovenstaande nu in Engeland kunt krijgen voor 597 pounds:
Wel een hoop geld voor een dakkoffer.
 
Voor de vakantieperiode zijn we ook aan het twijfelen voor een dakkoffer.
We hebben afgelopen vakantie een trip gedaan met bagageaanhangwagen naar Kroatië.

Gemiddeld verbruik heenrit over 1300km: 238wh/km (max speed 100)
Gemiddeld verbruik terugrit over 1300km: 230wh/km (max speed 110)

Hoe zou ik het verbruik moeten bekijken met hierop nog eens een dakkoffer op?
Zou dat dan richting de 300wh/km gaan of zal dit nog meevallen omdat ik maar 100-110km/h rij?
 
Met alleen dakkoffer en 100-110km/h schat ik dat je op 205 wh/km komt, ten opzichte van zonder dakkoffer en aanhangwagen.
Ik zou er voor het gemakt gewoon nog 10-15% bij optellen. Lijkt mij dat je dan redelijk uitkomt.

Maar eigenlijk zou ik zeggen - gewoon minder spullen meenemen!

Ik heb de eerste 2 jaar ook met dakkoffer op de Model 3 gereden. Ging op zich prima maar zonder is gewoon fijner. Voor het laden /verbruik scheelt het nog niet eens echt substantieel. Nu vorig jaar gewoon zonder, ondanks 2 jonge kinderen. Ging prima.
 
Met alleen dakkoffer en 100-110km/h schat ik dat je op 205 wh/km komt, ten opzichte van zonder dakkoffer en aanhangwagen.
Ik zou er voor het gemakt gewoon nog 10-15% bij optellen. Lijkt mij dat je dan redelijk uitkomt.

Maar eigenlijk zou ik zeggen - gewoon minder spullen meenemen!

Ik heb de eerste 2 jaar ook met dakkoffer op de Model 3 gereden. Ging op zich prima maar zonder is gewoon fijner. Voor het laden /verbruik scheelt het nog niet eens echt substantieel. Nu vorig jaar gewoon zonder, ondanks 2 jonge kinderen. Ging prima.
Probleem is dat we gaan kamperen met tent... Dus moeten helaas ook veel meenemen,
Vorig jaar met aanhangwagen zat het al echt vol.
Nu nog extra peuter erbij...
 
Het probleem is niet dat je gaat kamperen. Het probleem is dat je teveel spullen meeneemt;)
Het is ons tot heden altijd gelukt om alle kampeerspullen in de auto mee te nemen inclusief de 2 kinderen.
De tent alleen al in de auto en het koffer zit al vol.
Maar idd, er zullen wel wat dingen thuisgelaten kunnen worden. Al hadden we vorige keer ook enkel het noodzakelijke mee.
 
Het is maar wat men denkt nodig te hebben. Destijds ging ik naar Afghanistan, Kosovo,... met één draagzak en dat voor 6 maanden.
Nu zitten we voor 2 maanden op het "Hacienda Riquelme Golf resort" en NoICE haar koffer steekt vol.
Zoals ik al zei, het is maar wat je denkt nodig te hebben (of wat je partner denkt nodig te hebben 🤔 🤣 )
 
  • Funny
Reactions: OttoR
De tent alleen al in de auto en het koffer zit al vol.
Maar idd, er zullen wel wat dingen thuisgelaten kunnen worden. Al hadden we vorige keer ook enkel het noodzakelijke mee.
IMG_3855.jpeg


Of overstappen naar een vouwwagen.
Dan kan ook al het niet noodzakelijke weer mee ;)
 
Ze hebben in de manual over 'tightening to 8.0nm +/- 1.0nm'. Mijn Volvo dakdragers hadden aan 2.0 nm genoeg. En dan vooral de opmerking dat 'overtightening will result in broken glass' maakt het wel extra spannend. Bij mij gaan ze er volgende week op. Ik heb ook maar een momentsleutelsetje gekocht.
Ik zet ze de moeren letterlijk met de hand vast, om daarna de meegeleverde inbus te gebruiken om de moer precies te plaatsen voor het op slot zetten (max een kwartslag met de inbus). Wanneer de moer ‘op slot’ staat, kan hij niet lostrillen. Zo heb ik het inmiddels al heel vaak gedaan en ook voor langere perioden.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: job-lek and peter85
Ik zet ze de moeren letterlijk met de hand vast, om daarna de meegeleverde inbus te gebruiken om de moer precies te plaatsen voor het op slot zetten (max een kwartslag met de inbus). Wanneer de moer ‘op slot’ staat, kan hij niet lostrillen. Zo heb ik het inmiddels al heel vaak gedaan en ook voor langere perioden.

Exact dit! Met de momentsleutel heb ik juist een barst gehad in de ruit. Daarna alleen nog met de hand aangedraaid en gaat nu al jaren prima.
 
Bij mij is het - fingers crossed - tot nu toe steeds prima gegaan met vrij stevig aandraaien. Wat ik me afvraag: wanneer het misgaat, moet je dan niet naast het metalen oog van het dak hebben gezeten?
Ik kan me lastig voorstellen dat het zo op net niet teveel krachtzetten aankomt. Dat moment dat ze voorschrijven is ook best fors toch?
 
Wat ik me afvraag: wanneer het misgaat, moet je dan niet naast het metalen oog van het dak hebben gezeten?
Ik kan me lastig voorstellen dat het zo op net niet teveel krachtzetten aankomt. Dat moment dat ze voorschrijven is ook best fors toch?
Ik weet het niet precies waardoor het mis is gegaan. Tesla heeft als conclusie opgegeven dat ik de beschermfolie niet tussen de rubberen voet en de carrosserie had geplaatst. Dat is natuurlijk onzin. Ik had zelfs een foto ervan, waarop Tesla aangaf; die foto kan iedereen achteraf maken...

Mijn gevoel was inderdaad ook altijd dat hij verkeerd heeft gezeten maar volgens Tesla zou dat niet mogelijk zijn, je zou hem er niet naast kunnen steken. Ik weet alleen nog dat het bij het handvast aandraaien al gebeurde.
 

Attachments

  • 20190512_172443.jpg
    20190512_172443.jpg
    391.1 KB · Views: 141
  • 20190512_173334_015_saved.jpg
    20190512_173334_015_saved.jpg
    268.1 KB · Views: 138
  • sqvm3ny_d.jpg
    sqvm3ny_d.jpg
    46.7 KB · Views: 150
Ik wou graag ook mijn ervaringen delen met een dakkoffer op een Tesla:
Recent heb ik een set Tesla dakdragers aangeschaft en een dakkoffer, de Thule Vector L. Het verbruik tijdens rijden viel me enorm mee, ik heb denk ik 190-195Wh/km gereden met stukken 125-130km/h. Ik heb geprobeerd me in te houden met het doorrijden ivm laadtijd/reistijd efficiëntie, maar dat vond ik nogal lastig. Heb mij hoofdzakelijk aan de snelheid van het verkeer aangepast en in Duitsland voornamelijk rond de 120 gereden.
Al met al erg tevreden over dit verbruik en de voorspelde batterij percentages waren snel accuraat. Ik denk dat die het eerste stuk nog even moest kalibreren.

Verder goed om te weten; ik kreeg bij de dakdragers 1 set lakbeschermingsstickers. Nu mag ik graag de auto wassen en was ik niet van plan de stickers op de auto te laten nadat ik de dakdragers heb gebruikt. Ik heb daarom contact opgenomen met Tesla per mail, en zij sturen mij een paar extra sets op. 👍 Super natuurlijk, maar waarom zaten die er niet al direct bij? Beetje onhandig, maar gelukkig snel opgelost.
 

Attachments

  • IMG_3364 blurred.jpg
    IMG_3364 blurred.jpg
    924.2 KB · Views: 101
Ik wou graag ook mijn ervaringen delen met een dakkoffer op een Tesla:
Recent heb ik een set Tesla dakdragers aangeschaft en een dakkoffer, de Thule Vector L. Het verbruik tijdens rijden viel me enorm mee, ik heb denk ik 190-195Wh/km gereden met stukken 125-130km/h. Ik heb geprobeerd me in te houden met het doorrijden ivm laadtijd/reistijd efficiëntie, maar dat vond ik nogal lastig. Heb mij hoofdzakelijk aan de snelheid van het verkeer aangepast en in Duitsland voornamelijk rond de 120 gereden.
Al met al erg tevreden over dit verbruik en de voorspelde batterij percentages waren snel accuraat. Ik denk dat die het eerste stuk nog even moest kalibreren.

Verder goed om te weten; ik kreeg bij de dakdragers 1 set lakbeschermingsstickers. Nu mag ik graag de auto wassen en was ik niet van plan de stickers op de auto te laten nadat ik de dakdragers heb gebruikt. Ik heb daarom contact opgenomen met Tesla per mail, en zij sturen mij een paar extra sets op. 👍 Super natuurlijk, maar waarom zaten die er niet al direct bij? Beetje onhandig, maar gelukkig snel opgelost.
Kan je mij pm-en hoe je die stickers voor elkaar hebt gekregen? Ik herbruik hem elke keer maar hij wordt wel steeds slechter.