Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashboard Cam (Belgium and Netherlands)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag pakje binnen.
Vanmiddag gelijk maar aan de slag gegaan. Ging allemaal niet heel snel want het is nog zoeken in zo'n nieuwe auto (en je wilt niets kapot maken).
Heb de stroom afgetapt van de voeding die naar het dashboardkastje gaat. Die is apart afgezekerd (altijd 12V), dus hoewel ik er een extra zekering tussen heb gezet hoeft dat niet perse.

Dat aftappen kan door het lampje (inclusief stuk eromheen) in het dashboardkastje lost te trekken (dat kan heel makkelijk). Verder moet de rechterzijkant los om draadjes door te trekken naar boven. Bovendien zit rechtsonder een aardepunt waar het negatieve draadje aan vast kan.

Simpel te doen (als je uitgevonden hebt welke draadjes je moet hebben).
Alle draden zitten er nu in. Moet alleen nog de achter camera vanaf het midden van de auto nog doortrekken.

Morgen dus even afmaken.

Zal als ik de tijd kan vinden morgen een DIY maken met foto's. Doe ik wel in het engels dan hebben nog wat meer mensen er wat aan.
Kan ik ook nog proberen in te schatten hoeveel tijd dit kost als je al weet hoe het moet.

Heb je toevallig al tijd gehad voor een DIY?
Ik ben vooral ook benieuwd waar je de cam achter gemonteerd hebt, en hoe de bedrading gelegd is naar voren toe. Gebruikt de cam achter de voeding van de aansluiting voor of moet je die ook apart op 12v aansluiten? En slaat de cam achter beelden op op hetzelfde SD kaartje als voorin of heeft die zijn eigen kaartje nodig?
 
"LuckeyLuke"


Twee vragen ...
Hebt u ook de installatie van de Macht Magic Pro Power Adapter voor de bescherming van de batterij wanneer in het park?
Welk model iPhone-houder gebruikt u?


Ik dacht dat ik herkende de stad van uw video's. Ik bezocht Eindhoven enkele jaren geleden. Mijn vader was in de 101, 506 PIR tijdens de oorlog. Hij sprong in het veld Paulushoef (Mr. Overfeld's) tijdens "Market Garden"


Weet je Jan van den Hurk of zijn dochter Dorien? Ze waren zo aardig voor me toen ik ze op hun tankstation. U kunt een oude post zie mijn blog beschrijven van mijn bezoek hier: John's Private Blog


Vergeef mijn Nederlandse ... Google Translate is goed genoeg het grootste deel van de tijd.


John Davis (delanman)
Delaware, USA
 
Heb je toevallig al tijd gehad voor een DIY?
Ik ben vooral ook benieuwd waar je de cam achter gemonteerd hebt, en hoe de bedrading gelegd is naar voren toe. Gebruikt de cam achter de voeding van de aansluiting voor of moet je die ook apart op 12v aansluiten? En slaat de cam achter beelden op op hetzelfde SD kaartje als voorin of heeft die zijn eigen kaartje nodig?

+1 :wink:
 
Heb je toevallig al tijd gehad voor een DIY?
Ik ben vooral ook benieuwd waar je de cam achter gemonteerd hebt, en hoe de bedrading gelegd is naar voren toe. Gebruikt de cam achter de voeding van de aansluiting voor of moet je die ook apart op 12v aansluiten? En slaat de cam achter beelden op op hetzelfde SD kaartje als voorin of heeft die zijn eigen kaartje nodig?


Ja en nee. Ik heb het hele verhaal al een week geleden opgeschreven. (met fotonr ertussen). Moet dus eigenlijk alleen nog posten en de foto's ertussen proppen. Is een heel uitgebreid verhaal geworden. Dus weet niet of posten op dit forum probleemloos gaat met zoveel foto's.
Als iemand mij vertelt hoe ik een pdf moet posten is dat waarschrijnlijk een betere oplossing.
Zal het dit weekend afmaken.

In het kort:
- 12v aftappen van dashboardkastjelampjevoeding. dit kan heel makkelijk door lampje eruit te trekken (doorvoeren vanuit/naar frunk is dus niet nodig)
- ik heb een pano roof en dan gaat de kabel voor de back cam vrij makkelijk via de randen van dakbekleding en pano roof naar achteren
- doorvoeren van kabel naar klep via officiele kabelcondoom is een PIA. Heeft me een half uur prutsen gekost, maar is wel de mooiste oplossing

Voeding voor de back cam gaat via zelfde kabeltje (net als phantoom voeding op antennekabels). Dus alleen voedingskabel naar front cam en vandaar 1 signaal/voedings kabel naar achteren.
Opslag van alle data op sdcard in de front cam.
Back cam is ook een stuk kleiner dan de front cam. Als je hem hoog achter de achterruit plaats is hij niet zichtbaar in de achteruitkijkspiegel
(formaat van front cam viel me trouwens tegen, best wel redelijk fors)

Dit weekend dus als het even lukt meer.
 
Ja en nee. Ik heb het hele verhaal al een week geleden opgeschreven. (met fotonr ertussen). Moet dus eigenlijk alleen nog posten en de foto's ertussen proppen. Is een heel uitgebreid verhaal geworden. Dus weet niet of posten op dit forum probleemloos gaat met zoveel foto's.
Als iemand mij vertelt hoe ik een pdf moet posten is dat waarschrijnlijk een betere oplossing.
Zal het dit weekend afmaken.

Dit weekend dus als het even lukt meer.

Top, alvast bedankt!
PDF lijkt inderdaad het handigst.

Je zou hem kunnen plaatsen in een gesharede Dropbox map, of ik kan hem op een website verstoppen en dan de link delen met een ieder.
 
Sinds vorige week de DR550GW-2Ch dash cam in de auto. Geinstalleerd door navishop in Nootdorp.
Ik wacht nog even met het definitieve oordeel. De achtercamera werkt namelijk nog niet. Dat schijnt vaker voor te komen, heb ik op andere fora gelezen. Iets met de kabel naar achteren, die nog wel eens een slechte verbinding wil hebben.
Vervanging is besteld, en komen ze volgende week keurig bij mij aan huis installeren.
De resultaten van de voorste camera zijn inmiddels al wel heel goed. Leuke gadget. Ik zit inderdaad ook te wachten op die meteoor. (hopelijk een kleintje…)
Aanvankelijk hadden ze de camera bij mij naast het geribbelde gedeelte boven de spiegel gemonteerd. Dit maakt het echter moeilijk om de SD kaart eruit te halen, en dat zul je toch af en toe doen als je beelden wilt bekijken op je computer. (het kan overigens ook op je smartphone via WiFi). Een betere plek lijkt me met de lens gecentreerd voor de achteruitkijkspiegel, en dan de body van de camera naar rechts. Zal foto's posten als het volgende week klaar is.
Ze hebben ook meteen een brodit ingebouwd voor de iphone, over het ventilatierooster rechts, erg netjes. Tot slot is de auto getint met Sungard folie, waarvan het resultaat in het tint topic...
 
aangezien ik tinten, phonehouder en dashcam liet doen, heb ik er niet op gewacht.
De folie moet bovendien een dagje drogen, voordat je de rear-camera erop kleeft, anders komt ie los.
Bij mij hadden ze twee dagen nodig. Stuur me een PM als je meer wilt weten over de prijsstelling.
 
Potverdrie. Die heb ik gemist. Mijn dashcam stond de binnenkant van de garage te filmen toen die meteoor langsvloog.

Trouwens, ter lering ende vermaeck even het verschil in de terminologie (ben een astronomie fan, sort of...) :

Meteoroïde
Een meteoroïde, of meteoride, zijn brokstukken afkomstig van planetoïden of kometen die geen vaste baan hebben en dus doelloos rondzweven. De grootte kan variëren tussen een stofdeeltje en meerder kilometers.

Meteoor
Wat is een vallende ster eigenlijk?
Wel, een vallende ster is een meteoor. En een meteoor is een meteoroïde die de aardatmosfeer binnendringt en door de grote wrijving in brand schiet. Ze bereikt nooit het aardoppervlak omdat ze opgebrand is.

Meteoriet
Een meteoriet is net als een meteoor een meteoroïde die de aardatmosfeer binnendringt, maar met één verschil: een meteoriet brandt niet volledig op wat resulteert in een meteorietinslag op het aardoppervlak: een krater.
 
Zat vandaag te twijfelen over dashcam. Komt mijn vrouw terug met het onderstaande. Gelukkig had verantwoordelijke wel briefje achtergelaten, maar de twijfel over dashcam is weg. Heeft iemand al succesvol de front/rear BlackVue 550 in laten bouwen - zo ja waar? Ik hoor gemengde verhalen en DIY ben ik te lafjes voor...

schade.jpg
 
Last edited:
Zat vandaag te twijfelen over dashcam. Komt mijn vrouw terug met het onderstaande. Gelukkig had verantwoordelijke wel briefje achtergelaten, maar de twijfel over dashcam is weg. Heeft iemand al succesvol de front/rear BlackVue 550 in laten bouwen - zo ja waar? Ik hoor gemengde verhalen en DIY ben ik te lafjes voor...

View attachment 41493

Volgens mij heeft Lucky Luke hem in laten bouwen. Ik dacht dat de kosten voor inbouwen iets van 100 euro waren als ik het me goed herinner. Was bij Snel inbouwcenter in waalre.