Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashboard Cam (Belgium and Netherlands)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij deze dan een eerste indruk van de blackvue dr550gw-2ch

Hij zit er nu een week in.
Door navishop goed weggewerkt. Ze hadden hem aanvankelijk ondersteboven naast de spiegelvoet tegen de bovenrand van het raam gemonteerd. Dat vond ik geen ideale plaats. Off-center en moeilijk om zo de kaart te verwijderen.
Heb hem met de reserve sticker nu rechtop voor de spiegel gehangen. Je ziet het meer van buiten maar niet als bestuurder.
Ook zou ik hem niet op zijn kop hangen. Je kunt het beeld wel met de software omdraaien, maar je telemetrie data blijven dan op zijn kop en het videofile wordt ook zo geëxporteerd naar computers en andere media.
Achtercamera dus ook even om moeten draaien. Die valt wel mooi weg achter de rand van de klep. Heb wel veel last van de raamverwarmingslijnen omdat de ruit zo schuin wegloopt. Verder heb ik 20% tint erop wat ook niet helpt.

Kwaliteit van het apparaat is mooi. Leuk dat je de beelden kunt bekijken en opslaan via wifi op je smartphone (binnen 10meter)

Ik heb wel een focus issue. De beelden zijn onscherp. Vooral verder weg. Is erger geworden na firmware 1.21 maar was daarvoor ook al. Mijn advies. Eerst goed testen en anders een andere vragen. Ik lees op fora dat meer mensen dit probleem hebben.
Ook is mijn gps uitgevallen na de update.
Verder kan de link met de achtercamera wegvallen. We dachten eerst aan kabelbreuk ( vaker beschreven) maar ik denk dat je eerst de coax kabel moet aansluiten en dan pas moet opstarten. Dan lijkt hij het gewoon te doen.

Overigens een heel leuk hebbedingetje. Hij stond deze week een dag voor de ingang van de Dusseldorf Messe en dan heb ik bij thuiskomst uren en uren van turende duitsers ;-)

Dus: test de kabelverbinding en de scherpte. Verder een prima apparaat.

de3uguvy.jpg
egyzy7an.jpg
y4anu2y2.jpg
ry9ybebe.jpg
 
Ik ga toch voor de dashcam. Vrijdag laat ik mijn BlackVue 550 rear/front monteren in Amsterdam bij autoparts. Na de installatie zal ik even laten weten wat de ervaringen zijn (met de BlackVue en met de inbouw)...

Ntt6: Ik ben heel benieuwd of je ook onscherp beeld hebt in de verte. Kun je wat screenshots of een youtube linkje posten?
Laat hem rechtop monteren!
Test even goed de achtercamera als je hem ophaalt. Ik heb daar wat (kabel?)problemen mee gehad.

@s-19910 reply in de "public charging infrastructure" thread gezet. (ja, heerlijk geladen in Dusseldorf…)
 
Heren,

BlackVue zit erin. Autoparts Amsterdam heeft een goede indruk bij me achtergelaten. Camera zit voor en achter keurig ingebouwd (geen foto's want niks te zien). Dit was de eerste BlackVue en de eerste Tesla die ze deden, maar in 4 uurtjes zat alles er netjes in (denk wel dat ze er iets langer over hebben gedaan maar me gematst hebben omdat ik de eerste was). Inbouw is door Daniel gedaan, dus die moet je hebben. Ze leveren vanaf nu ook de BlackVue camera's. Al met al een aanrader: http://www.autopartsstereotechniek.nl/contact/.

@X-Ray, mijn rear cam is voor zover ik kan zien als ik op de PC afspeel van de SD scherp...

Enige vreemde is dat ik na 1 dag nu de indruk heb dat mijn auto niet meer in slaap stand / power saving gaat. Iemand enig idee hoe dat zou kunnen? Merkt de Tesla dat er een trickle power draw is van de 12V batterij en gaat ie daarom niet slapen? Dacht dat de andere electronica veel meer power dan 4W oid van de dashcam verbruikte...In mijn berekening iets van ~100W

En op welke gevoeligheid voor motion detection hebben jullie 'm staan? Het regende vannacht, maar hij heeft de hele nacht door gefilmd.
 
@ntt6,
Het is niet alleen de rear cam. Allebei zijn ze onscherp. Maar vooral de voorste.
Zie hier een impressie. Met 1080 moeten de nummerplaten natuurlijk makkelijk te lezen zijn. Zeer lage bitrate volgens mij (6 Mbps). maar kijk eens hoe scherp het dashboard is… Volgens mij een focusprobleem. Die van jou is zeker scherper, maar een dagopname zou welkom zijn...


- - - Updated - - -

motion detection staat bij mij op 5% maar ben er nog mee aan het spelen. Je wilt natuurlijk niet dat ie constant filmt...

Ik heb nog niet de indruk gehad dat de MS niet meer in sleep mode gaat, maar weet ook niet goed hoe ik dat kan controleren. Als ik er naar toe ga wordt ie natuurlijk wakker?? Waar moet ik op letten?
 
Last edited by a moderator:
@ntt6,
Het is niet alleen de rear cam. Allebei zijn ze onscherp. Maar vooral de voorste.
Zie hier een impressie. Met 1080 moeten de nummerplaten natuurlijk makkelijk te lezen zijn. Zeer lage bitrate volgens mij (6 Mbps). maar kijk eens hoe scherp het dashboard is… Volgens mij een focusprobleem. Die van jou is zeker scherper, maar een dagopname zou welkom zijn...



- - - Updated - - -

motion detection staat bij mij op 5% maar ben er nog mee aan het spelen. Je wilt natuurlijk niet dat ie constant filmt...

Ik heb nog niet de indruk gehad dat de MS niet meer in sleep mode gaat, maar weet ook niet goed hoe ik dat kan controleren. Als ik er naar toe ga wordt ie natuurlijk wakker?? Waar moet ik op letten?

Ray, hierbij een filmpje van mijn front cam:
.

Zie jij verschil? Op bewegende beelden heeft de lage bitrate grotere invloed dan stilstaande beelden. Daarom is je dash scherp, maar de nummerplaat van een langskomende auto mogelijk niet.

Sleep mode onderbreking kwam denk ik door de REST API, niet door dashcam. Makkelijkste manier om sleep modus te testen is door na lange tijd je app te gebruiken. Als je binnen enkele seconden connectie hebt, sliep ie niet. Als het 20-30 seconden duurt, sliep ie. Ik test nog even verder, maar denk dus niet dat het aan dashcam lag.

Ik heb nu motion detection op 6% staan, maar dit is volgens mijn nog steeds te gevoelig.
 
Last edited by a moderator:
Nee, ik zie geen verschil. Die van jou is ook onscherp!
Verkeersborden zou je toch moeten kunnen lezen? Ik weet niet of het aan de bitrate ligt; de auto's die op constante afstand voor je rijden zijn ook onscherp. Lijkt echt of de focus niet goed staat...
Ik krijg binnenkort een vervanging. Zal posten of dat beter gaat. (Oude firmware). Verder ben ik benieuwd naar screenshot bij stilstand, bijvoorbeeld voor een gebouw. Dan kan ik de scherpte beter beoordelen. Zal ik ook proberen binnenkort.
 
Ik heb vandaag mijn Blackvue 550 binnen gekregen. Ik zit er 5 minuten mee te spelen en ik ben het ding nu al beu. Zijn jullie er wel tevreden over?

Ten eerste: WiFi is compleet zinloos. Het ding kan zich niet op jouw netwerk aanmelden, maar jij moet jouw telefoon/table/computer op zijn netwerk aanmelden, met als bijverschijnsel dat je verder geen netwerkverbinding meer hebt.
Ten tweede: Een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing ontbreekt en de software en firmware zijn verre van 'af'. Het lijkt gewoon goedkope Chinese troep, maar dan voor de prijs van een mid-end camera.
Ten derde: Het is nog steeds niet duidelijk wat het knopje precies doet. 80% van de tijd doet het helemaal niets, maar de overige 20% wisselt het wat tussen WiFi en geluid aan en uit.
Ten laatste, maar beslist het meest irritante: Het ding kletst je de oren van je kop. Het lijkt een beetje op een autistisch ADHD kind; Niets ontgaat hem, en overal maakt hij opmerkingen op. Ik wil niet dat dingen tegen mij beginnen te praten, en al helemaal niet als ze niets gevraagd is. Ik begrijp best dat Aziaten daar gek op zijn, maar ik wil gewoon een ding dat stilletjes doet waar ik het voor gekocht hebt, en mij verder vooral niet lastig valt.

Ik denk dat ik hem weer netjes inpak en terugstuur.

Heeft er iemand nog goede alternatieven?
 
En de rest vd cams is minstens even erg/slecht/irritant...
Maar goed hij doet wat hij moet doen en dat is filmen (kwaliteit is ok) en op sd kaart opslaan. De rest is bijzaak wat mij betreft.
Die geluidjes kun je eenvoudig via de app uitzetten overigens. WiFi netwerk is irritant inderdaad maar ach, hoe vaak gebruik je dat behalve tijdens het installeren?
 
Ik heb vandaag mijn Blackvue 550 binnen gekregen. Ik zit er 5 minuten mee te spelen en ik ben het ding nu al beu. Zijn jullie er wel tevreden over?

Ten eerste: WiFi is compleet zinloos. Het ding kan zich niet op jouw netwerk aanmelden, maar jij moet jouw telefoon/table/computer op zijn netwerk aanmelden, met als bijverschijnsel dat je verder geen netwerkverbinding meer hebt.
Ten tweede: Een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing ontbreekt en de software en firmware zijn verre van 'af'. Het lijkt gewoon goedkope Chinese troep, maar dan voor de prijs van een mid-end camera.
Ten derde: Het is nog steeds niet duidelijk wat het knopje precies doet. 80% van de tijd doet het helemaal niets, maar de overige 20% wisselt het wat tussen WiFi en geluid aan en uit.
Ten laatste, maar beslist het meest irritante: Het ding kletst je de oren van je kop. Het lijkt een beetje op een autistisch ADHD kind; Niets ontgaat hem, en overal maakt hij opmerkingen op. Ik wil niet dat dingen tegen mij beginnen te praten, en al helemaal niet als ze niets gevraagd is. Ik begrijp best dat Aziaten daar gek op zijn, maar ik wil gewoon een ding dat stilletjes doet waar ik het voor gekocht hebt, en mij verder vooral niet lastig valt.

Ik denk dat ik hem weer netjes inpak en terugstuur.

Heeft er iemand nog goede alternatieven?

Ik heb de 550 ook en ben er erg tevreden over, toegegeven niet alles is zo intuïtief als je hoopt maar het werkt. Mijn 2 cents over de instellingen:

Wifi
Ik heb wifi uit. Dit gebruik je alleen voor het instellen van de hoogte en het bekijken van de beelden. Ik druk nu het knopje in (zover ik weet alleen voor wifi) als ik beelden wil hebben en dan blijft wifi aan voor de volledige sessie (tot de camera automatisch uit gaat).

Geluid
Je kunt alle meldingen aan of uit zetten, ik heb ze zelf aan staan voor bepaalde modus maar dat zet je makkelijk uit via de app (iOS) of de applicatie.

Het enige echte nadeel wat ik heb weten te vinden aan de 550 is dat als je de beelden via de iOS app download dat er altijd een kaart OP de beelden staat. Via de mac app heb ik dat niet maar toch irritant dat je dan het kaartje er uit moet halen.