Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashcam inbouwen in 5 minuten

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Ik had in eerste instantie mijn dashcam aangesloten op de 12v vanuit het dashboard kastje. Maar bij het schadeherstel bedrijf vonden ze dat niet zo'n mooie oplossing, dus de bekabeling is (na overleg) verwijderd. Dashcam trouwens ook, want er ging een nieuwe voorruit in.

Dit weekend dus poging 2, en dan netter. Ik heb voor 10 euro een obd2 naar mini USB kabel besteld:
sku_398995_1.jpg


En toen bleek het heel simpel:
Stekker in de obd2 aansluiting onder het dashboard (bestuurderskant, volledig uit zicht), kabeltje doorvoeren naar de zijkant en toen onder het deurrubber omhoog. Bovenaan doorsteken naar de voorruit en dan langs de bovenkant van de ruit de kabel onder de headliner geschoven. Bij de spiegel eruit laten komen en de dashcam met dubbelzijdige tape (tip: zwarte tape valt minder op dan witte) vastgeplakt. Je ziet nergens een kabel, en het werkt perfect. Was echt in 5 minuten gebeurd.
 
Ik had in eerste instantie mijn dashcam aangesloten op de 12v vanuit het dashboard kastje. Maar bij het schadeherstel bedrijf vonden ze dat niet zo'n mooie oplossing, dus de bekabeling is (na overleg) verwijderd. Dashcam trouwens ook, want er ging een nieuwe voorruit in.

Dit weekend dus poging 2, en dan netter. Ik heb voor 10 euro een obd2 naar mini USB kabel besteld:
sku_398995_1.jpg


En toen bleek het heel simpel:
Stekker in de obd2 aansluiting onder het dashboard (bestuurderskant, volledig uit zicht), kabeltje doorvoeren naar de zijkant en toen onder het deurrubber omhoog. Bovenaan doorsteken naar de voorruit en dan langs de bovenkant van de ruit de kabel onder de headliner geschoven. Bij de spiegel eruit laten komen en de dashcam met dubbelzijdige tape (tip: zwarte tape valt minder op dan witte) vastgeplakt. Je ziet nergens een kabel, en het werkt perfect. Was echt in 5 minuten gebeurd.


Is dit ook voor de camera achteraan te gebruiken?
 
Ik heb inmiddels de BlackVue in mijn auto (Herbie :)) , maar wil nu ook een hotspot aansluiten. Heb begrepen
dat de USB poorten niet voor de voeding kunnen zorgen omdat wanneer de auto in P staat en daarna op slot
de USB poorten ook uitgaan.

Wat zijn mijn opties om de Hotsport continu te voeden? :rolleyes:
 
Ik heb inmiddels de BlackVue in mijn auto (Herbie :)) , maar wil nu ook een hotspot aansluiten. Heb begrepen
dat de USB poorten niet voor de voeding kunnen zorgen omdat wanneer de auto in P staat en daarna op slot
de USB poorten ook uitgaan.

Wat zijn mijn opties om de Hotsport continu te voeden? :rolleyes:

De USB poorten zijn wel continue powered! Ook als de deur op slot is en de auto in P staat.
Je kunt er ook een hub op aansluiten, waardoor je meerdere USB poorten hebt.
Zo kun je de MiFi poweren.
ik hoop daarmee ook jouw PB beantwoordt te hebben.
 
Ik twijfel nog even (nee, niet over Herbie) maar of WiFi downloaden nu nog wel/niet kan met het uitkomen van cloudfirmware op de blackvue's. Ik las ergens dat ze in mei wel het roaming issue met wifi hebben opgelost maar zou toch graag gewoon zonder tussenkomst van leverancier of apps beelden kunnen binnenhalen?
 
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt : waarvoor gebruiken jullie een dashcam eigenlijk? Bewijsmateriaal tegen malafide brokkenmakers? Dragracen? Youtube-filmpjes van gevaarlijke plekken?
Mijn dashcam heeft al in verschillende situaties verhelderend gewerkt. Een Tesla medewerker die mijn auto crashte meldde aan Tesla dat ie domme pech had. De dashcam bewees een heel andere minder fraaie werkelijkheid.
In Noorwegen hadden wij het genoegen een eland te spotten naast de weg. Te laat om een gewone camera te pakken, de dashcam had de eland mooi vastgelegd. Op de dijkweg voor ons huis treffen we regelmatig uitwerpselen van honden aan. De Blackvue achtercamera kijkt altijd vanuit de carport uit op die weg. De schijtende hond, van de buurman, staat er glashelder op.
Allemaal heel aardig, maar vooral nuttig als je bij een aanrijding betrokken raakt waarbij de schuldvraag nu makkelijker te beoordelen is.
 
Ik heb gisteren mijn eerste situattie gehad met mijn MS. In onze zeer grote garage zijn er een paar parkeerplaatsen
die anderhalf groot zijn (1 1/2). Dat wil zeggen dat door de pilaren het 1 parkeerplaats gehalveerd is. Omdat ik de auto
pas heb kom ik extra vroeg zodat ik mijn MS daar kan parkeren. En ja , dan gebruik ik 1 + 1/2 parkeerplek. Want als ik
netjes op mijn parkeerplaats zou blijven zou er toch nooit een 2e auto op die 1/2 plek kunnen parkeren.:oops:

Ik loop naar mijn auto en zie een briefje met de volgende tekst :

Ik hoop niet dat je neukt zoals je parkeert want dan krijg je hem nooit in het goeie gaatje! :eek:

Vervolgens ben ik mijn BlackVue gaan bekijken, via de WIFI mode is het super traag en aangezien de BlackVue heel
veel filmt leek het mij geen goed idee om zo te gaan achterhalen wie dat briefje had achter gelaten.
Heb de MicroSD uit de camera en in mijn Laptop gestoken, en Bingo. Ik heb een leuk filmpje van de persoon die dat briefje
neerlegt en een foto neem van mijn auto!!

Deze persoon had per ongeluk vergeten zijn naam en telefoon nummer erbij te vermelden. Je hebt heel veel van dit soort
mensen die stiekem iets doen of zeggen maar dan anoniem. Dankzij de BlackVue heeft deze persoon nu dikke pech dat
hij op film staat en dat ik een gruwelijke hekel heb aan dit soort praktijken.

Kortom, ik heb een mp4 plus 4 scherpe portret foto's van deze held (Straks slachtoffer).;)

Camera werkt goed , alleen ben ik niet tespreken over de WIFI verbinding van BlackVue naar mijn Samsung telefoon. Heel
traag. Wat ik nu ga doen is een HotSpot plaatsen in de auto waardoor het beeldmateriaal naar de BlackVue Cloud gaat zodat
ik via mijn telefoon er altijd bij kan. Deze HotSpot is aan te sluiten via een vrije USB poort die altijd power heeft.
 
Ooit een keer een incident gehad (niet met de Tesla) waar bij mijn camera uitkomst bood.
Ik reed bij de supermarkt achteruit uit een parkeervak en achter mij ook iemand. Ik zag hem, stopte en toeterde.
Hij zag mij niet en reed door. Gevolg hij reed tegen mijn achterkant.
Hij zij dat we beiden achteruitreden.
De camera gaf het bewijs dat ik al 4 seconden stilstond en hij tegen mij aanreed.
Verzekering heeft de beelden gekregen en de tegenpartij is volledig aansprakelijk gesteld.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and HWS
...Wat ik nu ga doen is een HotSpot plaatsen in de auto waardoor het beeldmateriaal naar de BlackVue Cloud gaat zodat ik via mijn telefoon er altijd bij kan. Deze HotSpot is aan te sluiten via een vrije USB poort die altijd power heeft.

Hoeveel data produceert je 650S 2ch dan ongeveer? Ik begrijp dat zoiets van de hoeveelheid kilometers/reistijd afhangt; valt er toch iets over te zeggen? Relevant om te weten ivm het af te sluiten data-abonnement bij de 4G+ provider. Denk aan Tele2, maar welke databundel?
BTW, ik neem aan dat je de Tesla WiFi dan ook linked aan de hotspot om van 3G naar 4G+ te gaan. Dat datagebruik kan erbij opgeteld worden.... Correct?
 
Hoeveel data produceert je 650S 2ch dan ongeveer? Ik begrijp dat zoiets van de hoeveelheid kilometers/reistijd afhangt; valt er toch iets over te zeggen? Relevant om te weten ivm het af te sluiten data-abonnement bij de 4G+ provider. Denk aan Tele2, maar welke databundel?
BTW, ik neem aan dat je de Tesla WiFi dan ook linked aan de hotspot om van 3G naar 4G+ te gaan. Dat datagebruik kan erbij opgeteld worden.... Correct?

De camera verstuurd alleen maar data, op het moment dat iemand hem aanroept. Het is niet zo dat hij constant alles naar de cloud "gooit".
Tevens kan de auto tijdens het rijden geen gebruik maken van de hotspot. Door een blokkade van Tesla bij de nieuwste firmware versies, kan hij alleen maatgebruik maken van zijn eigen dat verbinding tijdens het rijden. Als je gestopt bent kan hij wel weer verbinding maken met je hotspot.
 
  • Informative
Reactions: Ivo-G
Ik heb gisteren mijn eerste situattie gehad met mijn MS. In onze zeer grote garage zijn er een paar parkeerplaatsen
die anderhalf groot zijn (1 1/2). Dat wil zeggen dat door de pilaren het 1 parkeerplaats gehalveerd is. Omdat ik de auto
pas heb kom ik extra vroeg zodat ik mijn MS daar kan parkeren. En ja , dan gebruik ik 1 + 1/2 parkeerplek. Want als ik
netjes op mijn parkeerplaats zou blijven zou er toch nooit een 2e auto op die 1/2 plek kunnen parkeren.:oops:

Ik loop naar mijn auto en zie een briefje met de volgende tekst :

Ik hoop niet dat je neukt zoals je parkeert want dan krijg je hem nooit in het goeie gaatje! :eek:

Vervolgens ben ik mijn BlackVue gaan bekijken, via de WIFI mode is het super traag en aangezien de BlackVue heel
veel filmt leek het mij geen goed idee om zo te gaan achterhalen wie dat briefje had achter gelaten.
Heb de MicroSD uit de camera en in mijn Laptop gestoken, en Bingo. Ik heb een leuk filmpje van de persoon die dat briefje
neerlegt en een foto neem van mijn auto!!

Deze persoon had per ongeluk vergeten zijn naam en telefoon nummer erbij te vermelden. Je hebt heel veel van dit soort
mensen die stiekem iets doen of zeggen maar dan anoniem. Dankzij de BlackVue heeft deze persoon nu dikke pech dat
hij op film staat en dat ik een gruwelijke hekel heb aan dit soort praktijken.

Kortom, ik heb een mp4 plus 4 scherpe portret foto's van deze held (Straks slachtoffer).;)

Camera werkt goed , alleen ben ik niet tespreken over de WIFI verbinding van BlackVue naar mijn Samsung telefoon. Heel
traag. Wat ik nu ga doen is een HotSpot plaatsen in de auto waardoor het beeldmateriaal naar de BlackVue Cloud gaat zodat
ik via mijn telefoon er altijd bij kan. Deze HotSpot is aan te sluiten via een vrije USB poort die altijd power heeft.

Te grappig! Wat heb ik hier om moeten lachen. Mag ik voorstellen hem het briefje terug te geven voor jouw auto. Ook dat lijkt me namelijk de moeite van het filmen waard.
 
...
Tevens kan de auto tijdens het rijden geen gebruik maken van de hotspot. Door een blokkade van Tesla bij de nieuwste firmware versies, kan hij alleen maatgebruik maken van zijn eigen dat verbinding tijdens het rijden. Als je gestopt bent kan hij wel weer verbinding maken met je hotspot.
In de aller-allernieuwste softwareversies schijnt dit alweer opgelost te zijn.
 
Ik had in eerste instantie mijn dashcam aangesloten op de 12v vanuit het dashboard kastje. Maar bij het schadeherstel bedrijf vonden ze dat niet zo'n mooie oplossing, dus de bekabeling is (na overleg) verwijderd. Dashcam trouwens ook, want er ging een nieuwe voorruit in.

Dit weekend dus poging 2, en dan netter. Ik heb voor 10 euro een obd2 naar mini USB kabel besteld:
sku_398995_1.jpg


En toen bleek het heel simpel:
Stekker in de obd2 aansluiting onder het dashboard (bestuurderskant, volledig uit zicht), kabeltje doorvoeren naar de zijkant en toen onder het deurrubber omhoog. Bovenaan doorsteken naar de voorruit en dan langs de bovenkant van de ruit de kabel onder de headliner geschoven. Bij de spiegel eruit laten komen en de dashcam met dubbelzijdige tape (tip: zwarte tape valt minder op dan witte) vastgeplakt. Je ziet nergens een kabel, en het werkt perfect. Was echt in 5 minuten gebeurd.

Mag ik vragen waar je deze hebt gekocht? Heb er 1 besteld bij Ali express maar deze is niet goed want hij brand het aangesloten apparaat door doordat hij waarschijnlijk verkeerd aangesloten zit.

BVD Stef