Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashcam: snelheid USB te laag voor opslaan

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de laatste update naar 24.4. 73fb1ab krijg ik geregeld de melding dat de snelheid van mijn USB te laag is om beelden te kunnen opslaan Dit probleem had ik voorheen niet maar toch heb ik mijn oude USB vervangen door een gloednieuwe Sandisk USB Extreme GO 3.1 flashdrive. Dit ding heeft een schrijfsnelheid die tot 150 MB/s moet gaan en 35x sneller is dan een gewone USB.

Nog krijg ik de melding.... o_O

Dit kan haast niet door mijn USB stick komen, heeft iemand een andere suggestie? Een USB port is bezet door een Tesla Quick Connection Phone Dock, de ander gebruik ik voor de Dashcam.
 
Die melding speelt bij mij al sinds die firmware versie, en is ook in 28.1/2 nog aanwezig. Ik gebruik eveneens nieuwe Sandisk Extreme GO 3.1 USB-stick.
Het maakt bij mij niet uit of ik de USB aansluiting gedeeld heb, of er uitsluitend 1 USB stick in heb zitten.
In elk geval melden bij Tesla (met microphone). Zelf dit meermalen gedaan, evenals op een tesla forum vermeld (ook in dit forum op de US sectie input gegeven).
Ik overweeg om maar een good old USB HDD in te zetten.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er verschil zit in de poorten. Probeer eens de andere....
er zit alleen een verschil in poorten tussen de voorzijde (bij de telefoon-deck), en de achterzijde (achterbank passagiers): de datalijnen zijn bij de laatste niet aanwezig (alleen voor laad-functionaliteit).
Links of rechts voor zal niet maken, het is namelijk een USB Universal Serial Bus.....
 
Je kunt zien of er verschil tussen de poorten zit: is het blauw of zwart aan de binnenkant?

En ja, er zit wel degelijk verschil tussen USB aansluitingen. Of dat bij de Tesla ook zo is weet ik niet.
 
Op verschillende fora is dit probleem ook genoemd na de laatste firmware update (2019.28.2), velen, hebben net zoals ik een 64 gb Sandisk Extreme pro USB stick, wat echt ruim genoeg zou moeten zijn. Is namelijk een van de snelste USB sticks op de markt.
Reset etc, reformat op mijn PC heeft allemaal niet geholpen.

Ik heb gisteren een reformat op mijn Mac gedaan, en dat lijkt voorlopig goed te werken! Windows kan alleen 32 gb FAT 32 formateren, zonder kunst en vliegwerk, maar op de MAC, kan dat snel en zonder problemen, misschien dat het probleem daar wel lag, dat door de firmware een niet goed windwos geformateerde USB stick als te langzaam werd gezien?
 
Heb nu ruim 2 dagen met een USB-hdd rondgereden (gewoon een 5400RPM toeren 700Gb harddrive uit een oude laptop,icm USB2 behuizing/connector), en tot nu toe nul problemen. De melding is niet meer verschenen bij gebruik van deze combi. FWIW en toch in afwachting op een update via software om de USB-stick in te zetten.
 
Bij mij hetzelfde probleem. Versie 24.4. Snelle Sandisk USB 3.1 stick. Voor laatste update geen probleem. Nu ook bij mij melding schrijfsnelheid te laag. Enkele malen de stick opnieuw geformatteerd. FAT 32. Dit helpt niet. Ik zal een melding doen en hoop dat de volgende update het heeft verholpen.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Geen USB-sticks gebruiken, die zijn hier niet voor gemaakt, ook de snellere niet. Neem een externe USB SSD, bijvoorbeeld uit de Samsung T5 serie.

Reden: USB sticks zijn voor "many reads, few writes" gemaakt. Bij meeste vormen van gebruik geen probleem, wel bij Tesla's als Dashcam, want die is constant video files aan het schrijven en overschrijven. USB-sticks geven dan vroeg of laat de geest. SSD's zijn wel gemaakt voor "many reads, many writes".

NB: Bij bepaalde Model S auto's wil een SSD soms niet goed werken omdat te weinig power op de USB porten staat. Neem dan een endurance SDHC/SDHX kaartje met een USB-adapter. De endurance varianten van dat soort kaartjes zijn wel gemaakt voor "many reads, many writes" omdat ze bedoeld zijn voor steeds opnieuw gebruik in video-camera's e.d.
 
Geen USB-sticks gebruiken, die zijn hier niet voor gemaakt, ook de snellere niet. Neem een externe USB SSD, bijvoorbeeld uit de Samsung T5 serie.

Reden: USB sticks zijn voor "many reads, few writes" gemaakt. Bij meeste vormen van gebruik geen probleem, wel bij Tesla's als Dashcam, want die is constant video files aan het schrijven en overschrijven. USB-sticks geven dan vroeg of laat de geest. SSD's zijn wel gemaakt voor "many reads, many writes".

NB: Bij bepaalde Model S auto's wil een SSD soms niet goed werken omdat te weinig power op de USB porten staat. Neem dan een endurance SDHC/SDHX kaartje met een USB-adapter. De endurance varianten van dat soort kaartjes zijn wel gemaakt voor "many reads, many writes" omdat ze bedoeld zijn voor steeds opnieuw gebruik in video-camera's e.d.

Ja, je hebt theoretisch gelijk maar de schrijfsnelheid is zo laag dat dit niet echt een rol speelt. Al helemaal niet bij HW3 Tesla's ivm h265 ipv h264.

128 of zelfs 256GB sticks kosten niet veel en gaan echt lang genoeg mee voor je door de write cycles heen bent.

Daarnaast speelt hetzelfde probleem bij SD kaartjes. Echter, de endurance versies kunnen beter tegen continu belasting en volgens mij meestal met een vervang garantie.

Ga er vanuit dat al die sticks en SD kaartjes binnen een jaar sneuvelen als je een kilometer vreter bent of Sentry Mode altijd aan hebt staan.

Belangrijkste is correct formatteren.
 
Ja, je hebt theoretisch gelijk maar de schrijfsnelheid is zo laag dat dit niet echt een rol speelt. Al helemaal niet bij HW3 Tesla's ivm h265 ipv h264.

Het gaat niet om de schrijfsnelheid maar de hoeveelheid keren schrijven op dezelfde geheugenplek. Dat is bij een USB-stick en de simpelste SD-kaartjes nu eenmaal beperkt en bij een SSD enorm veel minder. Het punt is dat de dashcam functie van een Tesla steeds het klokje rond gaat en files continu overschrijft (of wist en opnieuw schrijft maar dat komt op hetzelfde neer in de praktijk).

Afhankelijk van de kwaliteit van de USB-stick gaat die na weken of enkele maanden stuk (*), een SSD gaat 5+ jaar mee op die manier. Mogelijk bestaan er USB-sticks die het net zo lang uithouden als een SSD maar die zullen dan zo duur zijn dan kan je net zo goed een externe SSD kopen (die heb je vanaf circa 80 euro of zoiets en met handigheid kan het nog goedkoper).

*: opnieuw formateren helpt soms even omdat die dan (mogelijk) kapotte cellen markeert en niet langer gebruikt, maar het is uitstel van executie.
 
Jullie voeren een interessante discussie over schrijfkaartjes (geen idee dat dit er allemaal achter zat) maar het mist één punt: vóór de update was er geen probleem, na de update rapporteren opeens heel veel mensen de foutmelding. Het kan dus haast niet aan de USB-stick zelf liggen?
 
De problemen bestaan al heel lange tijd. Zoek maar op forums etc. Alleen uitte zich dat in corrupte files, e.d. de nieuwste firmware(s) geven nu foutmeldingen en waarschuwingen. De technische problemen/eigenschappen an sich zijn dezelfde gebleven.