TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

DashCams in Tesla

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Herbie65, Oct 6, 2016.

1. Herbie65

Herbie65 Member

Ik begin even een nieuw draadje, omdat de groupsbuy niet meer loopt en ik ook deze prijzen die in de kop daarvan staat helaas niet meer kan waarmaken. een reden daarvan is dat ik het samen met een partner nog professioneler en ook bedrijfsmatig ben gaan aanpakken.
    Als je nog twijfelt over het nut van een dashcam, bekijk dan even dit filmpje. Desiré vond zijn auto terug met schade en geen dader. Bij het terugkijken op zijn Blackvue vond hij dit filmpje. (bedankt Desiré, voor het filmpje)

• Like x 1
  2. bartheungens

bartheungens Member

Nu ik mijn X eindelijk heb ben ik ook op zoek naar een Dashcam dus als er tips zijn of modellen die goed en eenvoudig zijn, laat maar komen zou ik zeggen...

3. wfandrea

wfandrea Member

Wat kost de inbouw van een Blackvue DR650S (voor en achter)?

4. KristofL

KristofL Member

Volgende week zaterdag laat ik hem installeren door Herbie, ik hoop hem nooit nodig te hebben.

Al kan ik wél een compilatie maken met mijn commentaren in de auto, ik roep en praat namelijk nog graag tegen wegmisbruikers.

• Funny x 2
  5. Herbie65

Herbie65 Member

Bart en Wfandrea, een BlackVue DR650S 2 ch met 128 GB kost €405,-.
    Deze raad ik aan voor de Tesla, je kunt er dan een klein weekje opnames bewaren.
    Inbouw voor de Model S is €125,- en voor de Model X €200,-
    De laatste is meer werk ivm de hoge voorruit en het wegwerken van de kabel via het dak en de FW doors.
    In beide auto's zie je absoluut geen kabels (behalve uiteraard direct bij de camera's)
    Ze worden onzichtbaar en gezekerd aangesloten op constante power zodat ze dus ook in parking mode blijven draaien.

KristofL, tot volgende week zaterdag!

• Informative x 1
  6. nico180

nico180 Member

waar haal jij powersource constant 5V vandaan? via de odb2 poort of ergens anders?

7. Herbie65

Herbie65 Member

constant 5V is niet voldoende. Je hebt 12 V nodig. Hangt af welk type auto. Model S achter dashboard, facelift uit het zekeringkastje. Model X achter de OBD.

• Informative x 1
  8. Desiré

Desiré Member

De "boef" was snel achterhaalt, kon zijn daad niet (meer) ontkennen en is aansprakelijk gesteld voor de schade. In dit geval was de dashcam dus snel terugverdiend. :)

9. Maarten

Maarten Active Member

Ik heb net zo'n filmpje van iemand die onomstotelijk wist wat er gebeurd was, maar niets heeft gemeld.
    Uit clementie voor de baas van het bedrijf (hij wist niet dat zijn medewerker botsautootje gespeeld had) post ik het filmpje niet.
    Hij heeft het netjes met mij opgelost tot nu toe (en ik ga er van uit dat het helemaal OK geregeld gaat worden; de auto wordt binnenkort gerepareerd).
    De BlackVue heeft zich ook bij mij dus al terugbetaald.

10. Desiré

Desiré Member

Ik moest ervoor naar de Politie om hem te kunnen achterhalen. Uit "clementie" heb ik ook besloten om het proces verbaal niet door te laten sturen naar het OM, aangezien hij nog geen strafblad heeft (volgens Oom Agent). Oom Agent heeft hem toch snel kunnen overtuigen zich alsnog kenbaar te maken en het (hopelijk) netjes op te lossen met mij. Binnenkort wordt mijn voorbumper ook weer hersteld.

Ik vond het wel een moeilijke keuze aangezien ik weinig of geen sympathie kan opbrengen voor figuren die willens en wetens doorrijden zonder zich kenbaar te maken wanneer ze ergens per ongeluk schade veroorzaakt hebben. Heel eerlijk, ik twijfel nog steeds of het de juiste keuze was. Gewoon om zijn eerste reactie dat hij er niets van gemerkt had, beetje erg ongeloofwaardig als je het filmpje goed bekeken hebt. Ongelukken gebeuren nu eenmaal, maar heb dan het fatsoen om je kenbaar te maken. Als ik er zo weer overschrijf, merk ik dat mijn bloeddruk weer omhoog gaat. :mad:

Op het filmpje is naar mijn inzien niet te achterhalen wie het is geweest maar wel een mooi voorbeeld wanneer een dashcam zich terugbetaald. We moeten zeker oppassen wat de privacy betreft, anders heb ik straks een probleem. ;)

11. Wim S.

Wim S. Active Member

Gek dat de politie jou de keus geeft om het verbaal al dan niet door te sturen naar Justitie. Ik zou per definitie het verbaal naar Justitie laten sturen. Stel dat de man uiteindelijk toch niet betaalt, dan sta je met lege handen. Als het verbaal bij Justitie ligt kun je je met de vordering in het strafproces voegen. De man komt er dan zeker niet straffeloos mee weg.

12. Desiré

Desiré Member

Mij is aangegeven dat als hij niet betaald, ik de betreffende agent weer op kan zoeken, en hij het proces verbaal alsnog naar het OM kan doorsturen. Op dat moment vond ik een jong iemand een strafblad verzorgen wel een wat zware straf aangezien je er je hele leven last van kan hebben. Vandaar.

• Like x 4
  13. NicoV

NicoV Member

Die DR650S, is dat een nieuwe generatie?
    Ik herinner me van de vorige mega-thread dat er soms firmware problemen waren, zijn nu goed opgelost?
    Na nog eens een near miss met een vrachtwagen zal ik dan toch maar eens de stap wagen.

14. Herbie65

Herbie65 Member

Dag Nico, zover ik weet waren er weinig software problemen, behalve met de alpha en beta versies, deze werken niet goed.
    Op dit moment zijn de camera's erg goed, behoudens hier en daar een sd kaart die het wel eens begeeft, maar ook die zijn allemaal opgelost.

• Like x 1
  15. FVO

FVO Active Member

Herbert, Stel dat ik mijn opnametijd wil verlengen zonder kwaliteit in te boeten. Kan ik dan gewoon een groter sd-kaartje kopen?

16. Herbie65

Herbie65 Member

Dat hangt van de camera af. Een DR650GW kon officieel tot 64GB, de latere modellen (met de over the cloud functie) kunnen tot 128 GB.
    Er zijn echter wel veel mensen die wel met succes een grotere kaart geplaatst hebben.
    Als je dat gaat doen, gebruik dan geen SanDisk, maar Transcend oid.
    Hier het commentaar van de fabrikant:
    Dear Customer,

The latest Cloud compatible firmware v.2.002 supports up to 128GB SD card. But make sure the SD card is MLC type and at least Class 10.

Sincerely
    Pittasoft Support Team

• Helpful x 1
    • Informative x 1
  17. Tazmanian

Tazmanian Member

#17 Tazmanian, Oct 17, 2016
    Last edited: Oct 17, 2016
    Is er iemand op het forum die een juridische achtergrond heeft wat betreft de rechtsgeldigheid van een dashcam? Zowel voor Belgie als Nederland?

Vorige week heb ik een zware verkeersovertreding vastgesteld te Antwerpen. Tijdens een file maakte de wagen voor mij op een stuk autosnelweg rechtsomkeer op de pechstrook. Iets verder was er een splitsing waardoor er andere wagens hem tegemoet reden aan 90km/u. Dat niet alleen stel dat er file was omwille van een ongeval blokkeerde deze de doorgang voor de hulpdiensten.

Heb er even over getwijfeld maar heb de beelden aan de lokale politie bezorgd, ook om te kijken hoe ze ermee omgaan. Vrij snel kreeg ik het antwoord "Helaas zijn de beelden van uw dashcam niet rechtsgeldig."

Niet erg dat ze er niet mee kunnen/willen doen voor zover ik weet zijn er geen slachtoffers gevallen.
    Maar wat indien deze auto bv. tegen mij rijdt. Of ik film toevallig een moord. Gaan ze dan ook zeggen dat de beelden niet rechtsgeldig zijn?

Heb al wat gegoogled en bij de privacy commissie uitgekomen. Beelden mag je gewoon maken voor eigen gebruik zonder je ergens te moeten registreren. Maar stel dat je dit voor de rechtbank wil gebruiken mag de rechter ze nietig verklaren.
    Maar wanneer je de dashcam wél registreert bij de privacy commissie (kost € 25) is de rechter verplicht de beelden te aanvaarden.

Iemand die een juridische achtergrond heeft en hierover meer info kan verschaffen.
    Het document dat je bij de privacy commissie moet indienen is trouwens ook 'redelijk' ingewikkeld. (CBPL )

• Informative x 1
    • Like x 1
  18. kwenix

kwenix Member

Allemaal juist. In Oostenrijk mag je niet omwille van de schending van de privacy etc, etc, etc.

Ik ben geen jurist maar weet wel dat onlangs een agressieve autorijder van een niet nader genoemd Duits merk met 3 letters veroordeeld werd op basis van beelden. Deze beelden werden op 'smoelenboek' gegooid en met algemene verontwaardiging onthaald. Ik kan me niet indenken dat deze (meerdere) beelden allemaal gemaakt werden door mensen die de CBPL procedure doorlopen hadden.

Blijkbaar kan een politierechter in België er dus toch rekening mee houden, zoals men je ook kan veroordelen als je vooraan geflitst wordt, alhoewel daar geen officiële nummerplaat hangt. Als het moet vinden onze politerechters/juristen blijkbaar toch hun weg in deze 'flou artistique'. Je kan dan natuurlijk in beroep gaan...

Als je zelf een ongeval hebt, doe je er trouwens best aan om te vermelden op het aanrijdingsformulier dat je beelden hebt. Anders worden de rechten van de verdediging geschonden omdat ze niet 'met gelijke wapens/info' aan de discussie kunnen beginnen. Geregistreerd bij CBPL of niet...

• Informative x 1
  19. kwenix

kwenix Member

Nu we toch aangelogd zijn: ik heb momenteel een blackview die aangesloten is op de sigaretten aansteker met de hele kabeltoestand die reeds weggewerkt is door SUC. Hierdoor valt de camera uit als ik de wagen uit zet. Als ik deze wil laten ombouwen naar een 'voltijdse' aansluiting, gelden dan dezelfde installatie prijzen (125 eur) als eerder genoemd ? Hoe lang ben ik de wagen 'kwijt' ?

20. Tazmanian

Tazmanian Member

Wanneer je de beelden wil gebruiken 'tegen' iemand anders moet je deze persoon er altijd van verwittigen, ook als ik deze wel geregistreerd bij de CBPL.

Maar wat in geval van vluchtmisdrijf? Iemand die tegen je auto rijdt (zie eerste post) en je op dat moment niet in de wagen zit?

Share This Page