Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dat is schrikken: de gevaren van "one pedal driving"

This site may earn commission on affiliate links.
Net wat meegemaakt wat ik toch even wil delen,

Ik reed net over een plaatselijke N-weg, doorgaande 80km weg door de weilanden, hier en daar onderbroken door een rotonde. Ik naderde een rotonde en was dus rustig regenererend aan het afremmen om de rotonde in normaal tempo rond te kunnen. Het was donker en opeens verscheen een konijntje voor me die kennelijk mij niet had aan horen komen. Ontwijken was geen optie (enkele rijbaan) dus instinctief trap ik de rem vol in. Op het detail na dat dat niet de rem was maar het gaspedaal. De auto schoot dus vol vooruit, konijntje plat. Daarmee had ik dus direct twee dingen om goed van te schrikken.

Best heftig als je dus in zo'n geval compleet verkeerd reageert. Enige verklaring die ik op t moment kan verzinnen is dat ik misschien omdat ik aan het "remmen" was met het gaspedaal dus daar een remassociatie mee had en daarom instinctief datzelfde pedaal hard intrapte om meer te remmen. Nu was het "maar" een konijntje maar in een ander scenario kan het eea nog wel verder uit de hand lopen. Misschien dat ik de regen toch maar op laag zet en meer klassiek ga remmen. Had ik nooit op deze manier bij stilgestaan dus misschien dat dit voor anderen ook goed is om in gedachten te houden
 
  • Informative
Reactions: Ruhl and simonsmidt
Er is een 'obstacle aware acceleration' setting die voorkomt dat de auto accelereert als er een object voor de auto zit. Ik neem aan dat een voetganger groot genoeg is voor detectie - en een konijntje helaas niet...
 
De dochter van een kennis (net 18) heeft op deze manier de Tesla van haar vader total loss gereden. Ik ging er vanuit dat dit kwam doordat ze beginnend en onervaren bestuurder is... maar mogelijk heeft dit dus een andere reden.
Moet toegeven dat ik, naast het regenererend remmen, mijn rem alsnog dusdanig vaak gebruik :rolleyes: dat ik me niet kan voorstellen dat ik zo reageer in het geval van een noodstop, maar lastig te voorspellen hoe je instinct reageert in zo'n situatie.
 
Er is een 'obstacle aware acceleration' setting die voorkomt dat de auto accelereert als er een object voor de auto zit. Ik neem aan dat een voetganger groot genoeg is voor detectie - en een konijntje helaas niet...
Had de model S classic deze functie ook al? Want dan heeft hij niet gewerkt bij mijn kennis. Getuige de grote zandvrachtwagen waar de classic op total loss is gereden.... :confused:
 
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat kennissen die ik een stukje in de MS liet rijden - en die geen automaat gewend waren - automatisch hun linkervoet op de rem zetten en de rechtervoet op het stroompedaal. Dat is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden. Gelukkig wel elke keer gespot en laten corrigeren voordat we begonnen te rijden...
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat kennissen die ik een stukje in de MS liet rijden - en die geen automaat gewend waren - automatisch hun linkervoet op de rem zetten en de rechtervoet op het stroompedaal. Dat is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden. Gelukkig wel elke keer gespot en laten corrigeren voordat we begonnen te rijden...
Mogelijk ook een reden idd, heeft Misano voor zijn/haar model 3 handgeschakeld gereden?
 
Net wat meegemaakt wat ik toch even wil delen,

Ik reed net over een plaatselijke N-weg, doorgaande 80km weg door de weilanden, hier en daar onderbroken door een rotonde. Ik naderde een rotonde en was dus rustig regenererend aan het afremmen om de rotonde in normaal tempo rond te kunnen. Het was donker en opeens verscheen een konijntje voor me die kennelijk mij niet had aan horen komen. Ontwijken was geen optie (enkele rijbaan) dus instinctief trap ik de rem vol in. Op het detail na dat dat niet de rem was maar het gaspedaal. De auto schoot dus vol vooruit, konijntje plat. Daarmee had ik dus direct twee dingen om goed van te schrikken.

Best heftig als je dus in zo'n geval compleet verkeerd reageert. Enige verklaring die ik op t moment kan verzinnen is dat ik misschien omdat ik aan het "remmen" was met het gaspedaal dus daar een remassociatie mee had en daarom instinctief datzelfde pedaal hard intrapte om meer te remmen. Nu was het "maar" een konijntje maar in een ander scenario kan het eea nog wel verder uit de hand lopen. Misschien dat ik de regen toch maar op laag zet en meer klassiek ga remmen. Had ik nooit op deze manier bij stilgestaan dus misschien dat dit voor anderen ook goed is om in gedachten te houden

Ik kan mij jouw reflex reactie wel voorstellen en zeker als je uit een niet-automaat komt is het even wennen.
Voor mijn gevoel zou ik niet dezelfde reactie hebben maar dat is puur theorie, in een reflex doe je soms onverwachte dingen.
Oppassen dus, gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen. Op het konijntje na dan. :oops:
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Bij de overstap naar een automaat is het al decennia lang een terugkerend fenomeen: richting een kruispunt oid per ongeluk vol op de rem trappen (ipv vermeende koppeling.... / mede door het vaak wat grotere rempedaal) en in paniek situatie per ongeluk vol op het gas. Heeft in de basis wellicht nog niet zo veel met regeneratief remmen te maken (alleen wordt bij regeneratief remmen de rem wat minder vaak gebruikt waardoor het langer duurt voordat men aan positie rem went en daardoor juiste reflex wat later aangeleerd wordt) En wat ik hierboven lees is herkenbaar: als iemand met links wil gaan remmen direct corrigeren om ellende in vervolg van de rit te voorkomen...... (in dat geval expliciet noemen dat men linker voet helemaal links op de treeplank moet parkeren :rolleyes: )
 
Net wat meegemaakt wat ik toch even wil delen,

Ik reed net over een plaatselijke N-weg, doorgaande 80km weg door de weilanden, hier en daar onderbroken door een rotonde. Ik naderde een rotonde en was dus rustig regenererend aan het afremmen om de rotonde in normaal tempo rond te kunnen. Het was donker en opeens verscheen een konijntje voor me die kennelijk mij niet had aan horen komen. Ontwijken was geen optie (enkele rijbaan) dus instinctief trap ik de rem vol in. Op het detail na dat dat niet de rem was maar het gaspedaal. De auto schoot dus vol vooruit, konijntje plat. Daarmee had ik dus direct twee dingen om goed van te schrikken.

Best heftig als je dus in zo'n geval compleet verkeerd reageert. Enige verklaring die ik op t moment kan verzinnen is dat ik misschien omdat ik aan het "remmen" was met het gaspedaal dus daar een remassociatie mee had en daarom instinctief datzelfde pedaal hard intrapte om meer te remmen. Nu was het "maar" een konijntje maar in een ander scenario kan het eea nog wel verder uit de hand lopen. Misschien dat ik de regen toch maar op laag zet en meer klassiek ga remmen. Had ik nooit op deze manier bij stilgestaan dus misschien dat dit voor anderen ook goed is om in gedachten te houden

heeft in wezen niets met Tesla of one-pedal te maken.
Er zijn talloze voorbeelden van ongevallen te wijten aan het indrukken van gaspedaal ipv rempedaal, eender welk merk. In de VS geraamd op 16.000 per jaar.

Screenshot_20190327-080128_Chrome.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV
Mogelijk ook een reden idd, heeft Misano voor zijn/haar model 3 handgeschakeld gereden?

Ik heb zowel autos met automaat als met handbak. Voor de volledigheid; ik gebruik dus ook maar 1 voet en heb niet de verkeerde voet op de rem staan. Ik rij nu al een jaar of 20 schadevrij rond, maak tussen de 40k en 50k kms per jaar en heb dus ook in de loop der jaren wel de nodige "snel in een reflex reageren momentjes" gehad. Is nog nooit gebeurd dat ik in een reflex dus het totaal verkeerde deed, vandaar ook dat ik nu aardig geschrokken ben.

Object aware acceleration heb ik inderdaad aan staan, wellicht dat dat voor grotere en metalere dingen dan konijntjes inderdaad dit (gedeeltelijk) voorkomt. Uiteraard heb je zelf ook wel door dat je naar voren schiet ipv in de ankers gaat, maar voor je daar weer op kan reageren is t toch echt al te laat
 
heeft in wezen niets met Tesla of one-pedal te maken.
Er zijn talloze voorbeelden van ongevallen te wijten aan het indrukken van gaspedaal ipv rempedaal, eender welk merk.
Mijn vermoeden is dat het niet zozeer met Tesla te maken heeft maar wel met one pedal driving. ik denk dat ik het pedaal intrapte omdat ik aan het "remmen was met mn gaspedaal" en dat daar de mentale kortsluiting ontstond
 
  • Like
Reactions: S-19910
Kan me wel iets bij voorstellen dat de conditionering anders is wanneer je constant dat rem pedaal gebruikt ten opzichte van auto’s waar je de rem veel minder vaak nodig hebt. Zou een zeer interessant onderzoek kunnen zijn, maar Sonia er niet veel op te zeggen.

Wat we wel weten : met de onmiddellijke versnelling van een EV is er veel minder tijd om via feedback weer te corrigeren. Daar zal wel nog jaren gezocht worden naar de ideale afstelling voor maximale versnelling en artificiele delay vanuit stilstand.
 
Mijn vermoeden is dat het niet zozeer met Tesla te maken heeft maar wel met one pedal driving. ik denk dat ik het pedaal intrapte omdat ik aan het "remmen was met mn gaspedaal" en dat daar de mentale kortsluiting ontstond

Nou ja het heeft in zoverre met een Tesla te maken dat je bij een verkeerde pedaalbeweging met een model S van 2200kg waarmee in 3s naar de 100 spurt, je daarmee eerder een konijntje doodrijdt dan met een ICE die een stuk minder weegt en er >10s over doet.