Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De enige Tesla taxi in Berlijn stopt ermee

This site may earn commission on affiliate links.

slk-A4

Model S 85 12-2015
Oct 24, 2018
348
304
The Netherlands
Verbijsterend om te zien:
Er rijdt in Berlijn zegge en schrijve één Tesla taxi rond en zelfs die houdt er mee op.

Twee redenen:
1. In Berlijn heeft Allego bijna een monopolie, want zij hebben de aanbesteding voor de infrastructuur van de snelladers gewonnen. Zij rekenden tot nu toe een tarief van 6 euro per tankbeurt. Door de toepassing van het KWh tarief van 39 cent kost hem een volle accu nu ca 33 euro, hij rijdt daarmee ca 300 km, dus ca 11 euro per 100 km. Bij de Duitse brandstofprijzen is dat dan duurder dan rijden op benzine of diesel.
2. Volkswagen dumpt in Berlijn 1000 e-Golfs die je via carsharing kunt huren en die bevolken massaal de snelladers, waardoor hij zijn auto niet meer geladen krijgt. Door de taxiwetten kun je geen snelladers bouwen op taxistandplaatsen. Maar daar zou het tarief dus ook zo hoog zijn.

Taxis rijden de hele dag door de steden. Onbegrijpelijk dat de beleidsmakers niet snappen dat daar echte winst te behalen is voor het milieu. Binnensteden als Berlijn, ook al is dat een behoorlijk groene stad, hebben op flink wat dagen per jaar ernstige smog.

Klik Youtube-interview met de taxichauffeur
 
  • Informative
Reactions: PieterH
Maar er zijn toch superchargers in Berlijn? Die zijn voor zijn Tesla waarschijnlijk gratis of zeker goedkoper. Even een lunchpauze plannen bij een supercharger en dan weer gaan en eventueel een thee/koffie pauze; hij heeft toch ook met rijtijdenbesluit te maken (geldt voor de hele EU). En ik neem even aan dat hij als bedrijf de btw weer kan verrekenen (ook in Duitsland), maar misschien weet iemand hoe dat zit. Er staan meerdere commentaren in de video van Duitse EV rijders die zijn verhaal niet helemaal kunnen volgen.

En dat VW 1000 e-Golfs daar dumpt: slim om zo mensen te laten wennen aan EV's en ondertussen minder courante auto's daar te parkeren. En met Energie Gratiz: heeft mogelijk meer impact dan één Tesla taxi.
 
Ja het lijkt me eerder excuses zoeken, want ook aan 39 cent per kWh ben je goedkoper af dan diesel.

Aan 200Wh/km zit je aan €7,80 per 100km aan laadkosten. Een Mercedes E-klasse vanaf 2013 zit volgens Spritmonitor gemiddeld aan 7,3l/100km en volgens Clever Tanken kost een liter diesel gemiddeld €1,24 in Berlijn. Met een E-klasse dezelfde afstand kost je dus €9,05. Maar het is inderdaad zo dat die man beter kan uitwijken naar een supercharger, of thuis laden.

Met zo een vergelijkingen zie je overigens ook snel hoe duur het occasionele tarief bij FastNed is; €0,59kWh kost je voor een Model S €11,80 per 100km. Maar da's nog altijd goedkoper dan een benzine Mercedes E-klasse van 2013 en ouder, met een gemiddelde van 9,7l en een gemiddelde benzineprijs in Berlijn van €1,371, en dus een kost van €13,2987 per 100km.

Maar goed, de problemen met geblokkeerde laadplekken zijn natuurlijk ook reëel.