Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De foute verkeersborden bij SuC’s ?

This site may earn commission on affiliate links.
Hybrides zijn zoals ik zei wettelijk gedefinieerd. Dus mag een gemeente perfect zeggen dat hybrides ook mogen "parkeren" (let op de uitdrukking!) op EV-plaatsen, als ze dat op die plaatsen aangeeft. Geen idee waarom een gemeente dat zou doen (er is immers geen definitie van plug-in hybrides!). Lees de reactie van de minister er eens op na, op elk woord: het gaat telkens om hoe je de bestaande regels kan gebruiken: “De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren ... aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u.” Dus niets te maken met verplicht laden, gewoon de huidige mogelijkheden gebruiken van beperking in de tijd etc., maar die zijn onvoldoende en hebben niets te maken met de vraag of men al dan niet moet laden.

Het door een gemeente verplicht maken van laden? Het Laagste Nieuws mag schrijven wat het wil, ik zie niet in hoe het wettelijk kan (o ja, je kan een gemeentelijke regeling over 'verplicht laden' uitwerken, die iedere Europeaan die de gemeente binnen komt dan verondersteld wordt gelezen te hebben, maar da's niet een gezond idee van 'rule of law' en het zou nooit enige gerechtelijke toetsing doorstaan: als de gemeente de huidige signalisatie gebruikt -en ze heeft geen andere keuze- dan geldt alleen wat de wet zegt).

Dus een wijziging van de wegcode dringt zich op, naar mijn smaak.

Over hybrides: "Naast het oplaadprobleem, was er nog de vraag of hybride wagens, die ook beschikken over een klassieke motor, mogen parkeren op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Voor minister Bellot mag dat niet, maar hebben wegbeheerders wel de optie om enkele parkeervakken voor deze wagens te voorzien, mits een onderbord dat dit duidelijk aangeeft". Het onderbord kan, want
hybride wagens zijn wettelijk gedefineerd. Niet op EV-plaatsen dus, maar wel op speciale "hybride-plaatsen". Dus natuurlijk kan dit (voor zover het geen discriminatie uitmaakt), alleen vraag je je af waarom... En, zoals gezegd, PHEV's zijn niet wettelijk gedefinieerd (hybrides of EV's?), dus een wijziging van de wegcode dringt zich daarbij opnieuw op, naar mijn smaak.
 
Last edited:
Nicolas - goed initiatief dit draadje! Nu merk ik immers (ook dank @wooter) dat er in België geen verkeersbord bestaat dat zegt dat een EV aan de laadpaal aangesloten moet zijn om van die parkeerplaats gebruik te maken. Immers :

E9A.png

elec.png


betekent dat parkeren toegelaten is maar voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

Dus zelfs al staat daaronder "max 30 minuten" (wat mag, art. 70.2.1 3° a), dan betekent dat nog dat EV's daar gewoon 30 minuten mogen "staan", ook al laden ze niet. Geen speld tussen te krijgen denk ik, op de openbare weg kan je geen boete krijgen of weggesleept worden omdat je je Tesla "parkeert" op zo'n plaats zonder te laden... Foutje in de wetgeving, lijkt me !!


Mijn meest teergeliefde parlementslid heeft intussen toegezegd dat ze dit doorgeeft, dus we zien wel of het lukt. Hoop dat jullie het met me eens zijn dat je moet laden bij een laadpaal (ook al zou het leuk zijn om onze auto's drie weken achter te kunnen laten op z'on plek, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn, juist?). Vandaag toch - over tien jaar is dit misschien anders, als 75% van parkeerplaatsen voorzien zijn van die signalisatie...

View attachment 351599

SuC Kortrijk = gebodsbord ?

Intussen lijkt me dit bord dat Nicolas ons toonde in post #2 (van Kortijk) nog het meest adequate: het straalt "laden" uit, met die bliksem :) (wel geen idee wat dat vierkantje erboven betekent; een laadklep?)
 
En bij mijn golfclub (waar de EV-palen vaak bezet worden door niét-ladende PHEVs van u-kan-wel-raden welk soort merken) hangt zoiets als het bord van post nr. 2, compleet met stekker, bliksem, dat bizarre vierkantje, én afbeelding van personenwagen (niet dat daar zoveel 20-tonners zouden laden maar soit). Zal eens een foto maken in 't weekend als ik er kom.
 
Het was prettiger geweest dat er een blokkade voor had gestaan, waardoor je met een gewone auto daar niet kunt komen. Die zou dan automatisch omlaag kunnen als er een Tesla komt aanrijden. Als je ziet wat zo'n SuC kost, dan zou deze meerprijs wellicht relatief meevallen.
 
Deze kwam ik vorig jaar in Amsterdam bij het CS tegen..

View attachment 352354
Haha, schitterend. Was weliswaar maar voor twee dagen, maar ik had dan wel willen zien wélke wegsleepregeling van kracht was :)!

EDIT: trouwens een "P" met daaronder "alleen voor opladen EV's" en daaronder een wegsleep-pictogram: da's nu wel eindelijk duidelijk (tenminste voor wie het Nederlands machtig is)!
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Kortrijk moeten slagbomen komen, basta. De suc plaatsen zijn langs een kant met aan en afrij waar makkelijk een slagboom kan. Misschien doet de eigenaar moeilijk want kan me niet inbeelden dat Tesla hier zich gewoon niks van aantrekt. De vakken rood schilderen is het simpelste van al, kost weinig, maar dus misschien wil de eigenaar dat niet.
 
En bij mijn golfclub (waar de EV-palen vaak bezet worden door niét-ladende PHEVs van u-kan-wel-raden welk soort merken) hangt zoiets als het bord van post nr. 2, compleet met stekker, bliksem, dat bizarre vierkantje, én afbeelding van personenwagen (niet dat daar zoveel 20-tonners zouden laden maar soit). Zal eens een foto maken in 't weekend als ik er kom.

Euh, Carl, als het een GOLF-club is zullen het wel VW's zijn zeker?? ;)
 
  • Funny
Reactions: STLL