Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De foute verkeersborden bij SuC’s ?

This site may earn commission on affiliate links.
Het viel me recentelijk op dat er heel wat verschillende verkeersborden worden gebruikt op de (Belgische) SuC’s.

Met name op de Kortrijkse SuC is het fenomeen ICEing gewoonweg irritant te noemen.

Staat daar dan niet gewoon het verkeerde verkeersbord ? En wat is dan eigenlijk “het juiste bord” ?

Hieronder toon ik een aantal gebruikte borden. Ik vergat o.a. die van Machelen te fotograferen, die was nóg eens anders....

Graag nog eens wat situaties posten aub...

Thnx,
Nicolas.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
73C8BAC0-84DA-44A4-95C7-39340A15814E.jpeg


SuC Kortrijk = gebodsbord ?
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
In Belgie is er maar 1 bord dat een parkeerplaats reserveert voor elektrische voertuigen om te laden, en ik heb het nog op geen enkele supercharger in België gezien.

Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.

E9A.png
E9a. Parkeren toegelaten.

h) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

elec.png

Elektrische voertuigen.

De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord.

Voorbeeld :

elec_auto.png


Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld.
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Goed onderwerp! Is een veel voorkomend probleem, en daarbij kun je het de foutparkeerders vaak ook niet kwalijk nemen omdat de borden voor veel interpretaties vatbaar zijn!

Ik deel je mening helemaal.
Iedereen is geacht het verkeersreglement te kennen, maar ik durf te wedden dat zeer velen (met mij) niet met zekerheid zullen kunnen zeggen wat die “max 30 minuten” in Kortrijk willen betekenen.
Wil dat zeggen dat EV’s daar max 30 min mogen staan ? Of dat juist ICE auto’s daar ook mogen parkeren, voor max 30 min ?...
Gewoon de onduidelijkheid is al genoeg om eens serieuze ruzie te hebben met jan en alleman in Kortrijk die zich weer eens van krommenaas gebaart (=sorry, Westvlaamse uitdrukking).
 
In Belgie is er maar 1 bord dat een parkeerplaats reserveert voor elektrische voertuigen om te laden, en ik heb het nog op geen enkele supercharger in België gezien.

Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren

Okee, dit is het bord dat in Kortrijk staat. (Allez, bijna dan.)

Ik dien het dus te interpreteren volgens bovenstaande quote als “voorbehouden te parkeren voor EV’s”. Met het bord eronder dus : “...voor max 30 minuten”.

Nou, ik zou liever een duidelijk VERBODsteken zien zoals in Verviers !

Bovendien : wat een onzin is dit van de plaatser, om EV’s slechts toe te laten er max 30 min te laden. Als het echt een gereserveerde plaats voor EV’s is, betekent dit dat ze je sommeren om plaats te maken voor een andere Tesla na een halfuur.
Ik denk nochtans dat dat niet het probleem is in Kortrijk. Er zijn stalls genoeg om de huidige vraag op te vangen... als er tenminste niet ge-ICEd wordt... en er zijn nog 4 stalls in opbouw die nog moeten geplaatst worden.
 
Last edited:
Dat verbodsbord in Verviers betekent ook niets.

Er is in artikel 70 geen combinatie die werkt met een bord E3 en een uitzondering voor elektrische voertuigen die laden.

Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren

Simpelweg E3 betekent dus:

E3.png
E3. Stilstaan en parkeren verboden

Elke Tesla eigenaar kan op de bon vliegen omdat ze op zo een plek staan te superchargen.

Gelukkig dat de politie niet optreed op privé parkings.
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Inderdaad alom verwarring met de gebruikte borden. In Groot-Brittanie gebruiken ze vaak wel een verbodsbord E3 met toevoeging van uitzondering EV gegroepeerd op één bord. Tesla zou hierin bij de wetgever een voortrekkersrol kunnen spelen zodat overal en eventueel Europees dezelfde borden gebruikt worden en in de wegcode opgenomen worden.
De bedoeling is dat Kortrijk enkel nog toegankelijk is via een slagboom met code zodat cinema-macdonald- en pizzahutbezoekers de plaatsen niet kunnen innemen. Wanneer is de vraag... .
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Nicolas - goed initiatief dit draadje! Nu merk ik immers (ook dank @wooter) dat er in België geen verkeersbord bestaat dat zegt dat een EV aan de laadpaal aangesloten moet zijn om van die parkeerplaats gebruik te maken. Immers :

E9A.png

elec.png


betekent dat parkeren toegelaten is maar voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

Dus zelfs al staat daaronder "max 30 minuten" (wat mag, art. 70.2.1 3° a), dan betekent dat nog dat EV's daar gewoon 30 minuten mogen "staan", ook al laden ze niet. Geen speld tussen te krijgen denk ik, op de openbare weg kan je geen boete krijgen of weggesleept worden omdat je je Tesla "parkeert" op zo'n plaats zonder te laden... Foutje in de wetgeving, lijkt me !!

Op privé-terrein gebruikt men de signalisatie die men wil (en gelet op het bovenstaande begrijp ik wel dat een andere signalisatie wordt gebruikt), maar daar is natuurlijk een probleem van handhaving, vermits het om privé-belangen gaat die de openbare macht niet aangaan.
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Zelfs met handhaving kom je er niet. Als er geen correcte signalisatie staat, zal de politie geen boete schrijven als die door de terreinbeheerder daarvoor is opgeroepen.

Die borden moeten overigens ook aan een oranje paal hangen om correct te zijn. Ik ben eens onder een boete uitgekomen omdat de tijdelijke signalisatie niet op een oranje paal hing.

En tenslotte zorgt de combinatie zoals hierboven dat je er wel met een elektrische auto mag parkeren, maar niet met een hybride plugin. Dat is dan weer een geluk, want de meeste plugins die niet staan te laden aan zo een laadpalen zijn net hybrides...
 
Voor alle duidelijkheid: op privé-terrein heeft de politie niets te zoeken tenzij iemand een inbreuk op een strafwet begaat. De wegcode geldt niet op privé-terrein dus of je nu "correcte signalisatie" of Mickey-Mouse signalisatie gebruikt doet niets ter zake - er zal geen handhaving zijn door de openbare macht, punt.

Over de vraag of (op de openbare weg) een plug-in hybride mag "parkeren" bij zulke borden: je laatste bijdrage doet mijn ogen nog groter openen: er staat immers blijkbaar nergens in de wegcode wat een "elektrisch voertuig" is !!! (voor zover ik zie; heb er weliswaar niet meer dan vijf minuten naar gezocht). Er staat wel in wat een hybride elektrisch voertuig is, maar ik vind niet terug wat een elektrisch voertuig per se is. Het gezond verstand zegt dat een 'gewone' hybride geen EV is, maar er wordt nergens vastgelegd of een plug-in hybride ook aanzien wordt als een EV (logisch, vermits er niet eens een definitie is van EV) :):confused::mad:.

Ik vrees te moeten concluderen dat, in afwezigheid van een restrictievere definitie, een EV gewoon een wagen is die moet worden opgeladen via elektriciteit, en dat dus alle plug-ins daar ook onder vallen. Dus zouden die (volgens de huidige regelgeving), net als BEV's ook simpelweg EV-plaatsen mogen bezet houden zonder te laden...

Ik kaart dit morgen even aan met een bevriend parlementslid (FWIW, niet dat ik enige invloed heb!), want dit is eigenlijk te zot voor woorden.