Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Voor 7 kW in een uur met 1 fase moet je laden met 32A. Dat lukt niet met een normale Nederlandse aansluiting, de meeste zijn 25A. En dan nog kun je niet continu op 25A laden, want je moet nog iets overhouden voor je huis. Een gemiddelde van 22A lijkt me realistischer. Dan kom ik op 4.8kW.
Maar goed, stel dat we rekenen met die 7kW, dan zou je moeten rijden met 200 Wh/km om 35 km te halen. Dat is ook niet realistisch, we hebben gezien dat het verbruik van de iPace hoger ligt dan dat.
Als ik reken met een laadsnelheid van 4.8kW/u en het door Hans bij zijn vergelijkende praktijktest genoemde verbruik van 265 Wh/km, dan is dat dus ca 18 km/u.

Volgens mij zou Jaguar prioriteit moeten geven aan het vervangen van die enkelstroomslader door een normale 3-fasen lader. Dat zou de bruikbaarheid van de auto enorm vergroten, zeker in Nederland met een enorm aantal publieke type 2 laders die vrijwel allemaal 3 fasen hebben.

Edit: Egbert was mij iets voor.
 
Van de website van Jaguar:

"De I‑PACE heeft een actieradius van 470 km volgens de WLTP‑rijcyclus*. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de hightech lithium-ion-accu met een capaciteit van 90 kWh"

Ik zie rechtszaken aankomen.......
En ik de items bij tv-programma’s als “Kassa” en “Radar” ;)
*chips en cola op het boodschappenlijstje gezet*
 
Ik denk dat als snellere thuisladen echt belangrijk is, dat je het beste een dc lader kunt installeren thuis. Dat is duurder, maar wel de toekomst. Dan laad je gewoon 3 fase in zekere zin. Het is in feite ook raar dat alle electrische auto’s een ingebouwde omzetter meeslepen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and HWS
Het is in feite ook raar dat alle electrische auto’s een ingebouwde omzetter meeslepen.
Ben ik niet met je eens. Er zijn in de wereld eindeloos veel meer stopcontacten dan laadpalen, dus met je eigen omzetter heb je altijd meer laadkeus. En als elke laadpaal een omzetter moet bevatten worden ze duur en vooral erg storingsgevoelig. En dan maar afwachten of de beheerder hem repareert.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW (3-fase) of 81 km uur uur. De uiteindelijke laadsnelheid, is afhankelijk van je netwerkaansluiting.
  • De meerderheid van huizen heeft een 3-fase netwerkaansluiting (3x25A). Hiermee kan tot 11 kW of 54 km/uur geladen worden, wat meer dan voldoende is om 's nachts helemaal op te laden.
  • 16.5 kW of 81 km per uur kan worden behaald als er meer vermogen beschikbaar is of als je een verzwaring van je netwerkaansluiting doet. Op m'n werk staat een 32A lader, daar haal ik dus 81 km per uur. In het begin kon je nog voor een tweede lader in de auto kiezen (2x11kW), waarmee je aan een 22kW/32A laadpunt 100 km /uur bij kan laden.
  • Die 16,5kW is 3x24A dat haal je met de standaard aansluiting van 3x25A dus ook al. Een Maxem oid is wel aan te raden dan. Ik haal thuis dezelfde max als op kantoor met de 32A laders.

Met de X haal ik dan wel geen 81km/u maar 65km/u.

13B46509-5268-4F9C-8907-13717BA81E15.png
 
Ben ik niet met je eens. Er zijn in de wereld eindeloos veel meer stopcontacten dan laadpalen, dus met je eigen omzetter heb je altijd meer laadkeus. En als elke laadpaal een omzetter moet bevatten worden ze duur en vooral erg storingsgevoelig. En dan maar afwachten of de beheerder hem repareert.
Ik zal niet te veel in detail gaan, maar we gaan uiteindelijk naar een DC grid. ABN AMRO gebouw in Adam is bv al DC uitgevoerd. Pak voorbeeld zonnepanelen. We gaan het omzetten van DC naar AC en weer van AC naar DC om de batterijen te laden. Nagenoeg alles werkt op DC. Maar ik haakte met name in op het thuisladen. Daar is een oplossing voor met een DC lader aan de muur. Onderweg heb je o.a. Fastned en consorten voor DC laden. Dat is zeker nog niet op niveau van het supercharger netwerk, maar een kwestie van tijd. Degene die in 2013 zoals ik hun eerste model S kregen weten nog hoe het behelpen was op langere reizen in het begin.
 
Maar ik haakte met name in op het thuisladen. Daar is een oplossing voor met een DC lader aan de muur.
In theorie zeker een goede oplossing. Ik vraag me wel af wat zo’n DC lader voor thuis zou kosten. Ik heb wat zitten googelen en kon wel enkele aanbieders van DC laders voor thuis gebruik (11-22 kW) vinden, maar geen prijzen met uitzondering van deze: Portable CHAdeMO or CCS Combo DC Quick Charger
Circa € 3.000 en daar komt dan waarschijnlijk nog het transport en installatie bij.
 
Ik zal niet te veel in detail gaan, maar we gaan uiteindelijk naar een DC grid. ABN AMRO gebouw in Adam is bv al DC uitgevoerd. Pak voorbeeld zonnepanelen. We gaan het omzetten van DC naar AC en weer van AC naar DC om de batterijen te laden. Nagenoeg alles werkt op DC. Maar ik haakte met name in op het thuisladen. Daar is een oplossing voor met een DC lader aan de muur. Onderweg heb je o.a. Fastned en consorten voor DC laden. Dat is zeker nog niet op niveau van het supercharger netwerk, maar een kwestie van tijd. Degene die in 2013 zoals ik hun eerste model S kregen weten nog hoe het behelpen was op langere reizen in het begin.

Het gaat wel om de kosten. Een DC thuislader, DC Snellader Elektrische Auto's- Flexicharge Oplaadpunten € 22.950,00, van 50 kW kost 25.000 euro. Sowieso is thuisladen vanaf 11 kW al ruim voldoende.
Maar zelfs 22 kW laden, ik doe dat, kost niet meer dan een laadapparaatje van 500 euro. En mijn nachten zijn langer dan de 3,5 uur die het kost om een lege accu van mijn S85 vol te laden.
Schrijf zo'n DC lader over 10 jaar af en je hebt een jaarlijkse kostenpost, met wat rente en onderhoud van zo'n 3.000 euro.
Voor 3.000 euro koop ik 20.000 kWh elektriciteit in waarmee ik 100.000 km kan rijden. Die 10% verlies in de AC-DC omzetting zijn totaal irrelevant.
DC laden voor thuis is dus het kind met het badwater weggooien.
 
Zo’n DC lader van 10-20 kW koop je voor veel minder dan 23k.
Wat kost zo'n lader Hendrik?
Vraag me dan nog wel af of dit met ons huidige net wel zin heeft. Om de stroom in de auto te krijgen moet deze toch eerste van AC naar DC worden getransformeerd. Dat levert dezelfde verliezen op als die nu optreden om AC met de interne lader van de auto naar DC om te zetten.
 
Heb een linkje toegevoegd. Over omzetverliezen weet ik dan weer veel minder en zul je vast gelijk hebben. Krijgen zelf binnenkort een i-Pace en een Kona op kantoor dus ik overweeg zo’n 10 of 20kW lader aan onze infrastructuur toe te voegen. Vooral omdat er dan 3-fasen gelijk belast worden i.p.v. 1.
 
Duidelijk is in ieder geval dat een DC lader vele malen duurder is dan een gewone AC laadpaal. En dan heb je alleen nog een oplossing voor thuis laden, je kunt dan nog niet op normale snelheid bij andere laadpalen opladen. Dat is volgens mij echt een gemis. Daarom denk ik dat een 3 fasen lader in de auto een betere oplossing is.
 
Argumenten waarom mijn vader de i-Pace verkiest boven de S:
  1. Hij is wat kleiner, praktischer
  2. Ze zijn maar met z’n 2-en, dus groot zat
  3. Range jammer maar niet zo belangrijk, voor Europese reizen met de auto gebruikt hij de S ook al niet
  4. Voor snelladen geld ‘t zelfde, rijdt geen 300+ km/dag. Snelladen is trouwens eenvoudig op te lossen door een DC-lader, ga ik op kantoor misschien voor de Kona installeren
  5. Het is een Jaguar, heeft ie voor de Tesla ook gehad
  6. Wat betere afwerking
  7. Handgrepen aan t plafond
  8. Iets hogere zit
  9. Prijs is niet zo belangrijk
  10. Half Nederland rijdt er vanaf volgend jaar niet in
In november verwacht ie m in ontvangst te mogen nemen
Wat gebruikt je vader dan voor de Europese ritten. Ik probeer mijn ouders ook in een EV te krijgen, maar die gebruiken voor een verre reizen de X5 3.0d.

Voor ons had de i-Pace ook kunnen voldoen. Meestal nemen we de V60 mee en de Twizy op de trailer erachter, richting Zuid-Frankrijk.
 
)Zo lang je overdag de accu maar beperkt leeg rijdt (dus je beperkt tot korte afstanden ("gemiddelde woon-werkverkeer van 22,6 km") is het op zich nog wel te doen..Het wordt al snel vervelend als je om zes uur vrijwel leeg thuiskomt en om 8 uur nog even naar een verjaardag wil van pakweg 40 heen en 40 terug..
Als ik voor een i-Pace was gegaan, had ik ook de DC lader besteld om met een uur of 5 de accu te kunnen vullen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Heb een linkje toegevoegd. Over omzetverliezen weet ik dan weer veel minder en zul je vast gelijk hebben. Krijgen zelf binnenkort een i-Pace en een Kona op kantoor dus ik overweeg zo’n 10 of 20kW lader aan onze infrastructuur toe te voegen. Vooral omdat er dan 3-fasen gelijk belast worden i.p.v. 1.

In een kantoorsituatie is een DC lader door de kortere laadtijden een nuttige uitbreiding.
Een lege i-Pace moet thuis meer dan 24 uur laden aan 1-fase AC. Met DC, ook al is het maar 10 kW, kan de i-Pace op kantoor gedurende een werkdag geheel opgeladen worden. En wil je een i-Pace zakelijk gebruiken dan is een DC lader thuis eigenlijk ook de enige manier om deze auto zinvol in te zetten. Ik zie de zakelijke i-Pace rijder niet de auto thuis de hele nacht inpluggen om 's morgens als eerste naar een DC laadstation te moeten rijden om die dag ergens rond 250 tot 300 km te kunnen rijden.
 
Duidelijk is in ieder geval dat een DC lader vele malen duurder is dan een gewone AC laadpaal. En dan heb je alleen nog een oplossing voor thuis laden, je kunt dan nog niet op normale snelheid bij andere laadpalen opladen. Dat is volgens mij echt een gemis. Daarom denk ik dat een 3 fasen lader in de auto een betere oplossing is.
Dat valt dus nogal mee vind ik. Minder dan €3.000,- voor een mobiele 10kW lader waarmee je zowel thuis als onderweg aan een straatpaal net zo snel kunt laden als met een Tesla. Je kunt in problemen of in oplossingen denken. Ook als is t niet ideaal.
 
Wat gebruikt je vader dan voor de Europese ritten. Ik probeer mijn ouders ook in een EV te krijgen, maar die gebruiken voor een verre reizen de X5 3.0d.

Voor ons had de i-Pace ook kunnen voldoen. Meestal nemen we de V60 mee en de Twizy op de trailer erachter, richting Zuid-Frankrijk.
Dat durf ik hier eigenlijk niet te zeggen maar... De auto van m’n moeder. Destijds in 2014 stortte haar Renault in. Pa had in 2013 1 van de 1ste S-en, die van mij kwam 2 weken later. Superchargers waren er uiteindelijk 4 in Europa. Mijn ouders inmiddels op leeftijd wilden graag hoog zitten, een automaat en omdat ze toch nog elk jaar voor de wintersport naar Zwitserland gingen vond mijn pa dat ie inmiddels wel een leeftijd had bereikt waarbij hij wilde voorkomen om sneeuwkettingen om te moeten gaan leggen. Dan valt er al een hoop af. Er moesten wel 2 koffers mee kunnen. Via Hyundai Sportage, VW Tiguan, Audi Q5, RR Evoque, BMW X1 bij een X3 uitgekomen. Vonden ze wel een patserbak maar omdat ze in Z-Frankrijk gestrand waren en ik ze met mijn X5 had opgehaald(stond nog te koop in de showroom) konden ze t merk iets meer accepteren. Ik had een proefrit in een X1 en X3 geregeld. Een 2.0 want m’n pa houdt niet zo van toeters en bellen en hoeft niet persé de snelste te zijn. Die 2.0 vond ie helemaal niks. Was inmiddels verwend door z’n Tesla. Is uiteindelijk een X3.5i geworden. Zijn ze nog steeds erg blij mee. Ondanks dat zij in 2-3 dagen reizen en ik in 1 gaan ze nog steeds helaas niet elektrisch op reis:(.
 
Ik had een proefrit in een X1 en X3 geregeld. Een 2.0 want m’n pa houdt niet zo van toeters en bellen en hoeft niet persé de snelste te zijn. Die 2.0 vond ie helemaal niks. Was inmiddels verwend door z’n Tesla. Is uiteindelijk een X3.5i geworden. Zijn ze nog steeds erg blij mee. Ondanks dat zij in 2-3 dagen reizen en ik in 1 gaan ze nog steeds helaas niet elektrisch op reis:(.
Top dat je het wel durft te vertellen. Eigenlijk lijken onze ouders wat op elkaar. Soms nemen de Model S (of de V60) mee voor de ritten in NL en zijn dan onder de indruk van de stilte en het comfort. Ook rijden ze in etappes naar hun bestemmingen naar Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië. Dus theoretisch zouden ze dat makkelijk in een Tesla kunnen. Maar ze willen hoog zitten, er moeten ook 2 à 3 koffers mee en sneeuwkettingen omleggen is niets meer voor hen.

Toch lijkt er iets te veranderen. Er liggen nu zonnepanelen op het huis in Frankrijk. De (oude) Peugeot 607, waarmee de boodschappen gedaan worden, loopt op zijn laatste benen en ze overwegen een EV waar ze de ritten tot 150/200km kunnen afleggen. Maar overstappen in een Model X gaat hem niet worden.

Een i-Pace is een mooie maar dure oplossing. Zelf denk ik aan de BMW i3 met de 120Ah accu (die binnenkort zal komen). Daar zouden ze denk ik zo mee wegrijden en ook echt gaan gebruiken. Heb jij nog suggesties?