Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Nee ook niet, of ik kijk erover heen. Kenteken TT-005-Z.

Het kenteken staat niet in de lijst, maar als je het kenteken oproept via de homepage van de RDW, dan is hij er wel. Blijkbaar is er meer dan 1 database en die zijn niet op de juiste manier gekoppeld.

Als ik bij de verschillende merken kijk dan zie ik meer rode vlaggen. De database waar ik naar linkte is een zooitje.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Het kenteken staat niet in de lijst, maar als je het kenteken oproept via de homepage van de RDW, dan is hij er wel. Blijkbaar is er meer dan 1 database en die zijn niet op de juiste manier gekoppeld.

Als ik bij de verschillende merken kijk dan zie ik meer rode vlaggen. De database waar ik naar linkte is een zooitje.

De database waar jij naar linkt is niet van de RDW. Dat maakt denk ik het verschil.
 
Op de website van de RDW heb ik 345 geregistreerde i-Paces geteld, maar dat is dan inclusief de dealer demo's. De laatst geregistreerde is van 8 november.

Staat hij er in dit lijstje ook niet bij? jaguar i-pace kenteken gegevens - RDWdata.nl
Dat klinkt goed. Het lijkt er dan op dan Jaguar een interessante mijlpaal bereikt heeft of deze maand gaat bereiken.
Vermoedelijk is het dan de eerste Legacy automaker waarbij een EV in Nederland het best verkochte model is.
Tot en met oktober stond de XE met 336 exemplaren boven aan. Dan wordt hij deze maand ingehaald door de iPace.
 
Tijdens het uurtje rijden van wurzburg naar frankfurth toch al 4 vrachtwagens vol met Ipaces gezien.
 

Attachments

  • DD023A11-3319-4CF9-B366-9D61144AC6F9.jpeg
    DD023A11-3319-4CF9-B366-9D61144AC6F9.jpeg
    252.4 KB · Views: 68
  • FC4E88A5-D00D-4297-9EDF-47E01F12235E.jpeg
    FC4E88A5-D00D-4297-9EDF-47E01F12235E.jpeg
    252.4 KB · Views: 46
  • Like
Reactions: RoaldH and CO2CLEAN
Vandaag bij Jaguar binnen gelopen en de I-Pace eens bekeken. Ik had afgelopen weekend al in de Model 3 gezeten.

Oei jongens, ik wil heel graag positief zijn over EV's (en ben dat ook over de Kona etc) maar prijs/kwaliteit lijkt me dit toch een misser...

Qua binnenruimte is de I-Pace even ruim of krap als een Model 3. Vooraan zit het voor mij wat op de limiet, en is het stuur niet elektronisch instelbaar dus geen easy entry mogelijk. Het ziet er wel knap uit, maar het display achter het stuur bevat niet het hele dashboard en de touchscreens liggen heel hoog boven de displays in de middenconsole zodat als je ernaast zit je vingers eigenlijk ergens anders het touchscreen raken dan waar de knop op het scherm staat. Ook staat de software vol van waarschuwingen dat je je aandacht bij de weg moet houden, wat nogal moeilijk is als je telkens op "accepteren" moet tappen of nog erger, tot onder van de hele terms&conditions moet scrollen alvorens de "accepteren" knop actief wordt. Druk op de start-knop en er gaat continu een gong af omdat het 'contact' aan staat. Vanuit het oude paradigma van 1 12V batterij van 840Wh is het logisch dat je dat contact niet lang aan wilt hebben, maar in een EV met +50kWh maakt dit echt niet uit.

Qua achterruimte op de achterbank is het even ruim of krap als in de Model 3. De achterstijl komt nogal snel naar beneden dus ik zat er met m'n kop tegen. Eens ik in de auto geraak, heb ik geen beenruimte meer over en zit ik met mijn hoofd net niet tegen het glazen plafond.

Qua kofferruimte is het een hatchback met een koffer waarvan de bodem hoger en dus kleiner is dan pakweg een Ford Focus. De koffer van de Model 3 is daarin iets ruimer, en heeft nog een heel ruim compartiment eronder, wat de I-Pace niet heeft. Vooraan zit er een heel kleine frunk waar met moeite een laadkabel en een handtas in kwijt kan, terwijl er bij de Model 3 een Carry on in past.

Klasse dat Jaguar een EV bouwt, maar het tentoongestelde model was +100K en voor dat geld koop je beter een Model 3. Geen enkel kleurtje van leder of houtafwerking maakt de beperkte ruimte, de gebrekkige software en de meerkost van +30K tot +50K goed. En dan ga ik er van uit dat je 50K moet neertellen voor een Model 3.

Ik had graag dat Jaguar het juist had, met een prijs van 40 tot 80K, 3 fase laden en adequate software. Dan hadden we deze discussie niet en was de I-Pace waarlijk een Tesla killer.
 
Wooter, als ik je vergelijking tussen de M3 en de I-Pace lees, vraag ik me echt af of we dezelfde wagens gezien hebben. De i_pace is zeker ruimer dan de M3. Achterin met 3 lukt bij de i-Pace prima en de zit is vele malen beter in de i-Pace. Dat vond ik in de M3 echt tegenvallen. Ik zat in de M3 met de knieën omhoog en de bovenbenen hadden geen steun en ik ben maar 1m74. Hoofdruimte was er wel genoeg.
De koffer van de i-Pace is aanzienlijk groter dan die van de M3. Ik zocht de cijfers even op 656 l tov 425 l .
Het is jammer dat de prijs van de M3 nog niet bekend is zodat een vergelijking prijs/kwaliteit niet echt mogelijk is.
 
Heel opvallend dan. Ik ben 1m86 en ik vond de I-Pace vooraan krap en achteraan echt krap. Waar ik in de Model 3 nog wat ruimte voor mijn knieën had, had ik dat niet in de I-Pace.

De kofferruimte moet iets speciaals zijn, want ogenschijnlijk leek me de Model 3 even ruim, maar zonder de ruimte achter de bumper meegerekend. Het kan zijn dat de I-Pace daarin iets dieper is en zo 120l wint, of dat ze de frunk mee tellen, of een combinatie, want onder de afdekplaat van de koffer zat een piepschuim vorm voor materiaal bij panne, terwijl je er bij de Model 3 nog 2 rugzakken in kwijt kan.

Qua prijs gok ik bij de Model 3 op 50k tot 90K, gebaseerd op de VS prijs in €, met 10% import en 21% BTW erbij. Dan zit je voor het "35K" model aan 46585€ en het mid range model aan 61226€. Long range zit je dan aan 70543€.
 
Last edited:
Wooter, als ik je vergelijking tussen de M3 en de I-Pace lees, vraag ik me echt af of we dezelfde wagens gezien hebben. De i_pace is zeker ruimer dan de M3. Achterin met 3 lukt bij de i-Pace prima en de zit is vele malen beter in de i-Pace. Dat vond ik in de M3 echt tegenvallen. Ik zat in de M3 met de knieën omhoog en de bovenbenen hadden geen steun en ik ben maar 1m74. Hoofdruimte was er wel genoeg.
De koffer van de i-Pace is aanzienlijk groter dan die van de M3. Ik zocht de cijfers even op 656 l tov 425 l .
Het is jammer dat de prijs van de M3 nog niet bekend is zodat een vergelijking prijs/kwaliteit niet echt mogelijk is.

De Model 3 heeft voorin meer hoofdruimte en zowel voorin als achterin meer beenruimte dan de I-Pace. Wel is de zitting van achterbank hoger in I-Pace en dit draagt bij aan comfort op langere ritten.
Het zou best kunnen dat breedte achterin bij I-Pace breder is dan Model 3. De I-Pace is immers ~8 cm breder (excl. spiegels). Helaas geeft Jaguar weinig info over interieur afmetingen.
 
Ik zit zelf dagelijks en voor 80% van de gereden afstand alleen in de auto, dus die achterbank speelt dan geen rol. Maar ja, weekends, gezinsuitstappen en de jaarlijkse vakanties zijn er ook. Drie personen achterin is dan de realiteit. Het blijft een afwegen.
Verschillen zijn miniem als je deze tabel mag geloven, behalve voor de koffer.
IPace+comparison+chart.jpg
 
Last edited:
Heel opvallend dan. Ik ben 1m86 en ik vond de I-Pace vooraan krap en achteraan echt krap. Waar ik in de Model 3 nog wat ruimte voor mijn knieën had, had ik dat niet in de I-Pace.

De kofferruimte moet iets speciaals zijn, want ogenschijnlijk leek me de Model 3 even ruim, maar zonder de ruimte achter de bumper meegerekend. Het kan zijn dat de I-Pace daarin iets dieper is en zo 120l wint, of dat ze de frunk mee tellen, of een combinatie, want onder de afdekplaat van de koffer zat een piepschuim vorm voor materiaal bij panne, terwijl je er bij de Model 3 nog 2 rugzakken in kwijt kan.

Qua prijs gok ik bij de Model 3 op 50k tot 90K, gebaseerd op de VS prijs in €, met 10% import en 21% BTW erbij. Dan zit je voor het "35K" model aan 46585€ en het mid range model aan 61226€. Long range zit je dan aan 70543€.


Ipace is bestelbaar en leverbaar in enkele maanden.
M3 is geen van beide op dit moment.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat als je nu een I-Pace bestelt, de levering gebeurt wanneer de eerste Model 3’s geleverd worden in NL. En als je Duitse merken gewoon bent (of alleszins de merken van de VAG stal) dan is een levertermijn van minder dan 6 maanden opmerkelijk snel. Voor de bijtelling alleen al loont het dan om even te wachten. Maar goed, ik vertel evenmin iets nieuws.

Ik denk dus dat het argument “nu leverbaar en bestelbaar” enkel minder relevant wordt de komende weken.
 
Ik vroeg in Zaventem met welke levertermijn niet-reservatiehouders moesten rekening houden indien ze nu zouden bestellen: 12 tot 18 maanden!
Bij Audi zou levering tegen juni geen probleem zijn (2000 ex. voor België) en voor de i-Pace levertermijn van 4 maanden.
Voor wat het waard is.
Het is voor mij al weer flink wat jaartjes geleden dat ik een nieuwe audinheb besteld. Toen werd er ook gemeld dat de levertijd een maand of 3 was, werd in de praktijk ruim 10 maanden, zonder enige zinnige reden.

Nu zou audi al volop aan het produceren zijn, echter het blijkt dat het contract voor levering van de batterijen door LG Nog niet rond is. Dan geloof ik niet heel hard in levering binnen een paar maanden.