Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had graag gezien dat de I-Pace een volwaardige concurrent was geweest voor de Tesla, al was het maar omdat er dan iets te kiezen valt en er ook mensen zijn die iets tegen Tesla hebben maar misschien wel elektrisch willen gaan rijden. Het wat hogere verbruik van de i-Pace is dan niet het grootste probleem, want als ik het goed begrijp is dat vergelijkbaar met de MX en daar hoor ik ook niemand moeilijk over doen. De MX rijder kiest voor een auto met hoger verbruik doordat die groter is, de Jaguar rijder omdat die een Jaguar met een kenmerkende grill mooier vindt. Maar juist als het verbruik wat hoger is en daardoor de range lager, is het van belang dat je makkelijk en probleemloos overal kunt opladen. Ik vind het een gemiste kans. Het zou me niet verbazen als Jaguar op een gegeven moment alsnog die 3-fasen lader gaat inbouwen.
 
Top dat je het wel durft te vertellen. Eigenlijk lijken onze ouders wat op elkaar. Soms nemen de Model S (of de V60) mee voor de ritten in NL en zijn dan onder de indruk van de stilte en het comfort. Ook rijden ze in etappes naar hun bestemmingen naar Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië. Dus theoretisch zouden ze dat makkelijk in een Tesla kunnen. Maar ze willen hoog zitten, er moeten ook 2 à 3 koffers mee en sneeuwkettingen omleggen is niets meer voor hen.

Toch lijkt er iets te veranderen. Er liggen nu zonnepanelen op het huis in Frankrijk. De (oude) Peugeot 607, waarmee de boodschappen gedaan worden, loopt op zijn laatste benen en ze overwegen een EV waar ze de ritten tot 150/200km kunnen afleggen. Maar overstappen in een Model X gaat hem niet worden.

Een i-Pace is een mooie maar dure oplossing. Zelf denk ik aan de BMW i3 met de 120Ah accu (die binnenkort zal komen). Daar zouden ze denk ik zo mee wegrijden en ook echt gaan gebruiken. Heb jij nog suggesties?
Is OT hier maar ze zouden de Hyundai Kona kunnen overwegen. Zelf vind ik de i3 nogal overpriced en lelijk, terwijl ik t concept wel mooi vind, zeker nu hij wel een 3-fase lader heeft itt de Kona.
 
Ik had graag gezien dat de I-Pace een volwaardige concurrent was geweest voor de Tesla, al was het maar omdat er dan iets te kiezen valt en er ook mensen zijn die iets tegen Tesla hebben maar misschien wel elektrisch willen gaan rijden. Het wat hogere verbruik van de i-Pace is dan niet het grootste probleem, want als ik het goed begrijp is dat vergelijkbaar met de MX en daar hoor ik ook niemand moeilijk over doen. De MX rijder kiest voor een auto met hoger verbruik doordat die groter is, de Jaguar rijder omdat die een Jaguar met een kenmerkende grill mooier vindt. Maar juist als het verbruik wat hoger is en daardoor de range lager, is het van belang dat je makkelijk en probleemloos overal kunt opladen. Ik vind het een gemiste kans. Het zou me niet verbazen als Jaguar op een gegeven moment alsnog die 3-fasen lader gaat inbouwen.
De i-Pace verbruikt 53% meer stroom dan een Tesla S75D. De i-Pace verbruikt ook ruim 26% meer dan de Model X.
Hans Noordsij heeft dat uitgevlooid. Hier staat zijn verhaal: https://www.linkedin.com/pulse/praktijktest-op-snelweg-premium-evs-hans-noordsij/
 
Is OT hier maar ze zouden de Hyundai Kona kunnen overwegen. Zelf vind ik de i3 nogal overpriced en lelijk, terwijl ik t concept wel mooi vind, zeker nu hij wel een 3-fase lader heeft itt de Kona.
Ze waren laatst bij de BMW dealer in Trélissac en zagen de facelift i3 in het zwart (enige kleur die goed staat op die auto) en waren onder de indruk. Ik zal ze ook naar de Kona laten kijken. Maar de EV variant is nog amper te zien buiten Noorwegen en Nederland.
 
De i-Pace verbruikt 53% meer stroom dan een Tesla S75D. De i-Pace verbruikt ook ruim 26% meer dan de Model X.
Hans Noordsij heeft dat uitgevlooid. Hier staat zijn verhaal: https://www.linkedin.com/pulse/praktijktest-op-snelweg-premium-evs-hans-noordsij/
In de beschrijving van de test van Hans, zie ik dat de i-Pace op de grootste en breedste banden staan die leverbaar zijn. Hoeveel negatieve invloed zou dat hebben op het gemiddelde in vergelijking tot de 18 en 20 inch wielen?
 
Ik heb een S75 geen D... als ik met een 75D had gereden was het verschil waarschijnlijk nog iets groter geworden...:)

Dat klopt, en in onze test had hij het laagste verbruik, 173 Wh/km. Maar in de autoweekvergelijking was het een S75D en uiteindelijk kwam men daar tot exact dezelfde conclusie. Kort gezegd, 17% kleinere batterij en 25 tot 30% meer bereik (op de snelweg).
 
Dat de driefasige lader er komt is voor de I-pace een goede zaak. Maar het is toch opmerkelijk dat bijna alle recente EVs voor een enkelfasige lader kiezen. In de VS en bjjna overal buten Europa is een driefasige aansluiting thuis onbestaande. In Nederland is het blijkbaar eerder de regel maar nogal wat van mijn Nederlandse klanten hebben 1x40A. In België heeft minder dan de helft van de huizen een driefasige aansluiting en dan nog vaak zonder neuter. Voor thuisladen valt er dus wel iets te zeggen voor een enkelfasige lader.
Tesla heeft eigenlijk drie enkelfasige laders die zo geschakeld zijn dat ze op een driefasig net driefasig kunnen laden. Op een enkelfasig net worden de drie laders zo geschakeld dat de stroom zich verdeelt waardoor toch @32A kan geladen worden met de op 24A begrensde enkelfasige laders.
Wie echt 32A enkelfasig kan laden, zoals bijna iedereen met een enkelfasige aansluiting icm een slimme lader, krijgt de wagen moeiteloos vol op een nacht.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony and Carl
Neen, als het om de breedste banden gaat dan gaat de X met 275 mm voorop (i-Pace had 255 mm). Ik denk dat het verschil, omdat natuurlijk de wieldiameter niet verandert door grotere velgen, niet tot nauwelijks iets heeft uitgemaakt.
Toch wel Hans. Hoe groter de velgen hoe lager de wangen van die band zijn. En juist de hoogte van de wangen en minder de breedte van de band bepaalt de rolweerstand.
De i-Pace stond tijdens jullie rit op de grootste velgmaat. Als de i-Pace op de standaard velgen zou hebben gestaan zou deze zeker iets minder verbruikt hebben. Precies als bij de Model S waar een 19" zuiniger rijdt dan een 21". En ook de X rijdt met 20" zuiniger dan met 22".
 
Toch wel Hans. Hoe groter de velgen hoe lager de wangen van die band zijn. En juist de hoogte van de wangen en minder de breedte van de band bepaalt de rolweerstand.
De i-Pace stond tijdens jullie rit op de grootste velgmaat. Als de i-Pace op de standaard velgen zou hebben gestaan zou deze zeker iets minder verbruikt hebben. Precies als bij de Model S waar een 19" zuiniger rijdt dan een 21". En ook de X rijdt met 20" zuiniger dan met 22".

Daar heb je gelijk aan, ik dacht meer aan luchtweerstand. We gaan het nog wel eens overdoen met standaardwielen.
 
Ik denk dat er een hoop toekomstige eigenaren van de i-Pace "not amused" zullen zijn door het thuisladen. Vaak nieuw in het EV-rijden en vast niet doorgevraagd bij de bestelling. En sales gaat het natuurlijk niet zitten frustreren met lastige berekeningen.... Ik denk dat ik niet zo maar voor een Tesla was gegaan als het thuisladen 24+ uur duurt...
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Dat de driefasige lader er komt is voor de I-pace een goede zaak. Maar het is toch opmerkelijk dat bijna alle recente EVs voor een enkelfasige lader kiezen. In de VS en bjjna overal buten Europa is een driefasige aansluiting thuis onbestaande. In Nederland is het blijkbaar eerder de regel maar nogal wat van mijn Nederlandse klanten hebben 1x40A. In België heeft minder dan de helft van de huizen een driefasige aansluiting en dan nog vaak zonder neuter. Voor thuisladen valt er dus wel iets te zeggen voor een enkelfasige lader.
Tesla heeft eigenlijk drie enkelfasige laders die zo geschakeld zijn dat ze op een driefasig net driefasig kunnen laden. Op een enkelfasig net worden de drie laders zo geschakeld dat de stroom zich verdeelt waardoor toch @32A kan geladen worden met de op 24A begrensde enkelfasige laders.
Wie echt 32A enkelfasig kan laden, zoals bijna iedereen met een enkelfasige aansluiting icm een slimme lader, krijgt de wagen moeiteloos vol op een nacht.
“Bijna iedereen”: buiten Nederland dan. Voor zover ik weet is in Nederland een aansluiting van meer dan 25A echt een uitzondering.
Overigens ben ik bij publieke laders (type 2) in Duitsland, Zwitserland en Italië tot nu toe ook alleen 3 fasen tegengekomen. Toegegeven, dat is geen representatieve steekproef, maar ik zou me bij zo’n laadpaal echt zwaar bekocht voelen als er slechts 1 van die 3 fasen gebruikt wordt.
Ik begrijp werkelijk niet waarom Jaguar niet heeft gekozen voor hetzelfde systeem als Tesla. Voor de totale kosten zouden die paar extra AC laders toch nauwelijks verschil moeten maken lijkt me.
 
De noodzaak voor een slimme lader wordt groter, maar met zo'n geschikte thuislader zal bijna iedereen 's morgens volgeladen kunnen vertrekken. Wie een enkelfasige aansluiting heeft zeker maar ook met 3x25A kan je na herschikken van de zware verbruikers gemiddeld allicht aan 23 à 24A laden. Dat is over 12u ongeveer 65 kWh.
 
Voor publieke laadpalen is het zeker een nadeel.
Weet iemand wat een dubbele 11 kW paal, zoals die van Allego, dus 3x16A, doet wanneer slechts 1 voertuig is aangesloten? Geeft die dan 32A enkelfasig en bij een tweede enkelfasig voertuig ook daar 32A maar dan op een andere fase?
Op 22 kW laadpalen haalt de I-Pace dan 7,5 kW terwijl een Tesla daar 16,5 kW laadt. De Zoe en sommige Tesla's van de eerste generatie, de BYD taxi's en de Smart (dacht ik) laden er 22 kW.