Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Zonet om de hoek bij SuC Breda...
B1900F36-FDE4-48BC-84D7-811D1CDA5C47.jpeg 11CB5434-6495-4B83-8A78-9C55C87B165C.jpeg
 
Last edited:
Jij hebt wel een hele bijzondere S in bestelling staan....een P75D?

Ehhh. Ja foutje idd. Aangepast :D

Als EV voor die prijs en (zakelijke) rijdersgroep is het echter een faillure eerste klas. Heeft kennelijk als voorbeeld gestaan voor Mercedes en Audi. Als we een doorbraak van de EV willen zien gebeuren zijn dit betreurenswaardige zaken.

Volledig mee eens. Om de transitie te continueren is dit gewoon slecht nieuws.
 
Als EV voor die prijs en (zakelijke) rijdersgroep is het echter een faillure eerste klas. Heeft kennelijk als voorbeeld gestaan voor Mercedes en Audi. Als we een doorbraak van de EV willen zien gebeuren zijn dit betreurenswaardige zaken.
Het is wat verrassend, maar deze auto's blijken echt wel een eerste generatie te zijn die met moeite de Model S 60 van 2012 overstijgt, wat voor Tesla hun tweede generatie was...

Met de EQC met vergelijkbaar teleurstellende specs ben ik heel benieuwd of Audi met hun e-tron Quattro het wel goed krijgt - en het duidelijk wordt dat de concurrentie eigenlijk Audi te snel af wou zijn - of dat de e-tron in hetzelfde bedje ziek zal zijn. Met 95kWh batterij zou er toch kans zijn dat dat eerste waar is...

Ik ben heel benieuwd...

Nu, de Model S 60 werd ook verkocht, dus ik voorzie wel dat consumenten die anti Tesla zijn, toch ervoor zullen zorgen dat de I-Pace, EQC en e-tron een succes worden.
 
  • Like
Reactions: CARdioDriver
Ik ben overigens super benieuwd wat er gaat gebeuren in 2019 wanneer de Model 3 beschikbaar wordt op de Europese markt. In de VS zijn de indicatoren al dat de klassieke merken een pandoering krijgen; wat gaat dat geven in het thuiscontinent van de premium middenklasser?
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Wat me opvalt is dat Jaguar nog steeds niet heeft uitgelegd hoe de I-Pace in 40 minuten van 0% naar 80% kan opladen. Dat is namelijk onmogelijk met info die ze geven. I-Pace heeft 84,7 kWh beschikbaar (volgens Jaguar). 80% daarvan is 67,7 kWh. Om dat in 40 minuten te laden heb je GEMIDDELD 102 kW nodig voor de gehele 40 minuten. Volgens Fastned piekt de I-Pace op 85 kW...

Ik heb het ze maar even via Twitter gevraagd, maar ze zullen wel niet een duidelijk antwoord geven. Gaven ze ook niet toen ik ze vroeg naar frontaal oppervlak. Kreeg uiteindelijk mail van een of andere afdeling met alle afmetingen die ook op website stonden... Blijkbaar voelen ze ook aan dat aero niet het sterkste punt is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Adm and Jobbeke
Schijnbaar zou de I-Pace momenteel softwarematig geblokt worden op 80kW bij snelladers.

Een andere optie is dat men over de tijd van 10% naar 80% spreekt, dat knabbelt ook weer een stukje van de laadtijd af. Dan moet je nog maar 58,29kWh bijladen en zit je aan net geen 45 minuten aan 80kW.
 
Schijnbaar zou de I-Pace momenteel softwarematig geblokt worden op 80kW bij snelladers.

Een andere optie is dat men over de tijd van 10% naar 80% spreekt, dat knabbelt ook weer een stukje van de laadtijd af. Dan moet je nog maar 58,29kWh bijladen en zit je aan net geen 45 minuten aan 80kW.

Ze spreken echt van 0-80% (https://media.jaguar.com/2018/jaguar-i-pace-art-electric-performance). Heb het inderdaad even gecontroleerd, omdat sommige ook van 10-80% spreken. Ben heel benieuwd. September is de maand van de grote update (ook van Tesla) voor de I-Pace waarbij sommigen denken dat hij ook een stuk efficienter wordt.

Overigens spreekt Jaguar van max 100 kW waar I-Pace voor ontwikkeld is. Jaguar I-PACE | EV-oplaadstations en actieradius | Jaguar
 
Last edited:
Schijnbaar zou de I-Pace momenteel softwarematig geblokt worden op 80kW bij snelladers.

Een andere optie is dat men over de tijd van 10% naar 80% spreekt, dat knabbelt ook weer een stukje van de laadtijd af. Dan moet je nog maar 58,29kWh bijladen en zit je aan net geen 45 minuten aan 80kW.
Me een volledig vlakke laadcurve - zou dat het unique selling point zijn van de JAG?

;)
 
Me een volledig vlakke laadcurve - zou dat het unique selling point zijn van de JAG?

;)

Op zich zijn het conventionele batterijcellen en packs. Die hebben een laadsnelheid waar niet veel ruimte in zit. Ga je er teveel mee aan de haal levert dat grote risico's op voor de betrouwbaarheid en levensduur van de batterijen. Tesla is met het BMS tamelijk behoudend maar dat levert dan ook een enorme levensduur op. Het is de vraag of, zonder dat er nieuwe cellen zijn ontwikkeld, je wel blij moet zijn met hoge laadsnelheden. Ik denk dan ook dat Audi wat blufpoker speelt met hun 150 Kw. Het kan natuurlijk, maar wat is het resultaat op termijn?
 
Ik denk niet dat de batterijdegradatie een probleem is. De Zoe uit 2013, met 22 kWh bruikbare capaciteit aan batterij, laadt aan 43 kW. Dat is nagenoeg 2C. Dus voor een iPace met een batterij van 85 à 90 kWh, al naargelang of men de bruikbare capaciteit of de totale capaciteit in rekening brengt, ook met vloeistofkoeling, zit je dan ruim boven 150 kW.
Ter info Initieel wilde Renault voor de huurbatterijen per snellaadbeurt een forfait van 2€ vragen. Dat heeft men echter nooit gedaan, vermoedelijk omdat men ondervond dat de degradatie door het snelladen verwaarloosbaar was.
Literatuur geeft trouwens aan de 2C laden niet echt versnelde degradatie veroorzaakt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: is3 and ebullio
Op zich zijn het conventionele batterijcellen en packs. Die hebben een laadsnelheid waar niet veel ruimte in zit. Ga je er teveel mee aan de haal levert dat grote risico's op voor de betrouwbaarheid en levensduur van de batterijen. Tesla is met het BMS tamelijk behoudend maar dat levert dan ook een enorme levensduur op. Het is de vraag of, zonder dat er nieuwe cellen zijn ontwikkeld, je wel blij moet zijn met hoge laadsnelheden. Ik denk dan ook dat Audi wat blufpoker speelt met hun 150 Kw. Het kan natuurlijk, maar wat is het resultaat op termijn?

Ik denk niet dat de batterijdegradatie een probleem is. De Zoe uit 2013, met 22 kWh bruikbare capaciteit aan batterij, laadt aan 43 kW. Dat is nagenoeg 2C. Dus voor een iPace met een batterij van 85 à 90 kWh, al naargelang of men de bruikbare capaciteit of de totale capaciteit in rekening brengt, ook met vloeistofkoeling, zit je dan ruim boven 150 kW.
Ter info Initieel wilde Renault voor de huurbatterijen per snellaadbeurt een forfait van 2€ vragen. Dat heeft men echter nooit gedaan, vermoedelijk omdat men ondervond dat de degradatie door het snelladen verwaarloosbaar was.
Literatuur geeft trouwens aan de 2C laden niet echt versnelde degradatie veroorzaakt.

Het verschilt ook enorm per type batterij. De Ioniq batterij is speciaal ontwikkeld met snelladen in gedachten. De meeste batterijen in EV's zijn gemaakt met energiedichtheid / bereik in gedachten. Zoals Elon al eens heeft verteld, je kunt niet beide hebben met huidige technologie. Dat zie je ook terug in Kona. Die kan met ~1,1 C laden, terwijl Ioniq met ~2 C kan laden. Heeft te maken met andere batterij chemie en keuze tussen snelladen en energiedichtheid.
 
  • Informative
Reactions: dicktump
Als EV voor die prijs en (zakelijke) rijdersgroep is het echter een faillure eerste klas. Heeft kennelijk als voorbeeld gestaan voor Mercedes en Audi. Als we een doorbraak van de EV willen zien gebeuren zijn dit betreurenswaardige zaken.
Situatie: eigenaar rijdt dagelijks veel kilometers, maar nooit meer dan 300 km per dag; en zeker nooit 400 km op twee dagen. Eigenaar heeft een koopwoning met eigen oprit en garage. Dan voldoet deze wagen perfect. Hoeveel % van het Jaguar doelpubliek voldoet aan deze omschrijving? Een overweldigende meerderheid
 
Situatie: eigenaar rijdt nooit meer dan 300 km per dag; en zeker nooit 400 km op twee dagen. Eigenaar heeft een koopwoning met eigen oprit en garage. Dan voldoet deze wagen perfect.
Onder welke omstandigheid zou zo iemand het 90K EV-alternatief kiezen, als het benzine-alternatief 75K is? De concurrentie levert voor 95K een auto met uitgebreid supercharter-netwerk, meer binnenruimte en 170km meer range.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Situatie: eigenaar rijdt dagelijks veel kilometers, maar nooit meer dan 300 km per dag; en zeker nooit 400 km op twee dagen. Eigenaar heeft een koopwoning met eigen oprit en garage. Dan voldoet deze wagen perfect. Hoeveel % van het Jaguar doelpubliek voldoet aan deze omschrijving? Een overweldigende meerderheid
Te beperkt: auto eigenaren willen hun auto in een breed scala van scenario's kunnen gebruiken.
Hun benzine auto heeft ook geen limiet qua dagelijkse/twee-dagelijkse range.
 
Last edited:
Situatie: eigenaar rijdt dagelijks veel kilometers, maar nooit meer dan 300 km per dag; en zeker nooit 400 km op twee dagen. Eigenaar heeft een koopwoning met eigen oprit en garage. Dan voldoet deze wagen perfect. Hoeveel % van het Jaguar doelpubliek voldoet aan deze omschrijving? Een overweldigende meerderheid
Dan ga je er van uit dat de Jaguar bij normaal rijgedrag in de winter 300 km op één lading haalt?
Ik denk dat dat niet gaat lukken. Vooral in de winter is zeer goede aërodynamische vormgeving cruciaal. En dat ontbreekt bij de Jaguar.
Zelfs met mijn S85 zal dat maar net gaan.
Voer in abetterrouteplanner maar eens een winterrit in van De Woude naar Heerenveen en terug.
Dat is 272 km. Als ik met mijn Model S vertrek met 100% lading, dan heb ik weer thuis nog 8% lading over.
Ik schat in dat de Jaguar in de winter niet meer dan 225 km op een lading kan afleggen.
Dat kan voor sommige mensen voldoende zijn. Maar voor velen ook niet. Ik kan met mijn Model S in zowel Heerenveen, Drachten als Hoorn even aan de SuC hangen als ik het niet zou halen. Jaguar i-Pace rijders hebben die luxe niet.
En als de Jaguar i-Pace rijder niet in zijn verwarmde auto kan zitten als ie bij een FastNed station moet laden, dan is de grap er gauw vanaf.