Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb wat gesproken met Tesla rijders en daar zijn ook heel veel mensen die niks kennen van laadpassen en palen, maar met Tesla heb je daar minder nood aan met de superchargers en thuisladen.
Ik sprak laatst iemand met een Kona en die was helemaal klaar met de wagen. Stoppen vlogen er continu door. Wat bleek? Bij thuiskomst meteen aan de stekker en daarna vol de kookplaat en ovens aan. Overbelast natuurlijk. Nooit op het idee gekomen om de timer aan te zetten. Heb je ook nog eens nachtstroom ook.

Maar wat was de oplossing van de installateur? Omzetten naar 3x35A (hoge maandlasten) en heeft zich een andere laadpaal laten aansmeren (met loadbalancing). Als je er niets van weet, dan kun je je alles laten wijsmaken. Grote kans dat met de timerfunctie alles probleemloos had gewerkt.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
En zeggen dat het met een slimme lader zo eenvoudig kan zijn. Bij een enkelfasig ladende auto is een timer toch geen wonderoplossing. Je hebt dan, afhankelijk van de nodige laadenergie, al beschikbare tijd nodig. Beste oplossing is dan een slimme lader in combinatie met het vrijmaken van de fase waarop de auto zal laden door de andere verbruikers in de mate van het mogelijke samen te brengen op de twee overige fasen.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: HWS and robertvg
Een Kona kan volgens mij prima 3-fase laden en dan heb je die accu in 5 uur tijd vol. Start om 2 uur 's nachts met laden en je hebt altijd je accu om 7 uur volgeladen. Het enige dat 's nachts soms draait is een vaatwasser, maar als je die om 23 uur laat starten, dan is dat ook geen probleem. Als je 's nachts zoveel verbruikt dat je de auto er niet bij kunt laden, dan zou ik eens kijken naar sluipverbruikers...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik sprak laatst iemand met een Kona en die was helemaal klaar met de wagen. Stoppen vlogen er continu door. Wat bleek? Bij thuiskomst meteen aan de stekker en daarna vol de kookplaat en ovens aan. Overbelast natuurlijk. Nooit op het idee gekomen om de timer aan te zetten. Heb je ook nog eens nachtstroom ook.

Maar wat was de oplossing van de installateur? Omzetten naar 3x35A (hoge maandlasten) en heeft zich een andere laadpaal laten aansmeren (met loadbalancing). Als je er niets van weet, dan kun je je alles laten wijsmaken. Grote kans dat met de timerfunctie alles probleemloos had gewerkt.
Zoals in ieder vak bestaan er ook minder goede installateurs. Er is een categorie die bij een dergelijk geval per definitie een verzwaring aansluiting aanvraagt, dan weet hij vrij zeker dat hij er niet opnieuw wordt bijgehaald. Maar of dat ook financieel een goede oplossing voor de klant is... dat maakt ze niet uit.
 
Zoals in ieder vak bestaan er ook minder goede installateurs. Er is een categorie die bij een dergelijk geval per definitie een verzwaring aansluiting aanvraagt, dan weet hij vrij zeker dat hij er niet opnieuw wordt bijgehaald. Maar of dat ook financieel een goede oplossing voor de klant is... dat maakt ze niet uit.

Maar de combi van EN zwaardere aansluiting EN loadbalancing paal is wel raar. Dan zou ik verwachten dat 1 van de 2 voldoende is?
 
:( Oops. Foutje van mijn kant. Met enkel fase is het inderdaad waardeloos. Wel vreemd dat de stoppen er dan doorheen slaan. Gezien de populariteit van die wagen dacht ik dat het wel 3-fase moest zijn.

Ik begrijp dat werkelijk niet van al die auto's. Waarom is een 3-fasen lader zo ingewikkeld? Tesla heeft dat gewoon prima opgelost. 1 oplader die op elk systeem werkt. 1 fase, 3 fase werkt allemaal. Waarom is dat zo moeilijk voor andere merken?
 
Ik begrijp dat werkelijk niet van al die auto's. Waarom is een 3-fasen lader zo ingewikkeld? Tesla heeft dat gewoon prima opgelost. 1 oplader die op elk systeem werkt. 1 fase, 3 fase werkt allemaal. Waarom is dat zo moeilijk voor andere merken?
Omdat er maar een paar fabrikanten zijn die die dingen maken. En als Tesla en nog een paar automakers een jaarproductie in één keer vastlegt, dan is het ... op.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Thuis een driefasige aansluiting is slechts in een klein deel van Europa de realiteit. Publieke laadpalen zijn wel driefasig, maar daar wordt 11 kW de standaard hoewel een aantal modellen aan 22 kW zouden kunnen laten laden. Indien men dat slim aanpakt zou men aan een dubbele 11 kW laadpaal ook twee keer 7,4 kW (of 1f32A) kunnen laden. Dan is het verschil is niet zo groot.
Als het wat vooruit moet gaan, moet men maar DC snelladen, zo lijkt de redenering wel te zijn.
Op zich niet onlogisch dat men de dure omzetters van AC==>DC niet in elke auto wil inbouwen, maar wel in snellaadpalen.
 
Ik denk dat een 3 fase lader is kostbaarder is en alleen nuttig in Europa. USA en verre oosten hebben een 1 fase grid.

Kan ik mij goed voorstellen, maar het aparte is dat de Kona in EU wel warmtepomp heeft en in USA niet... en geen actieve batterijverwarming in US en hier wel. Dus ik weer niet zeker of dit komt door kosten of efficientie in productie of dat er andere redenen zijn.

Hier wat meer info over verschillen: Hyundai Kona Electric Thermal Management System Explained
 
:( Oops. Foutje van mijn kant. Met enkel fase is het inderdaad waardeloos. Wel vreemd dat de stoppen er dan doorheen slaan. Gezien de populariteit van die wagen dacht ik dat het wel 3-fase moest zijn.
Nee, absoluut normaal. Enkelfase 16A uit je stopcontact trekken, terwijl je 3x20A hebt betekent dat je 1x16A zit te gebruiken en op die ene fase ook nog je kookplaat en oven gaat draaien.

Door er nu 3x35A op te zetten gaat ie nog altijd 1x16A trekken, en op die fase ook nog 19A over hebben voor zijn oven en kookplaat. Maar hij had dus misschien beter gewoon 1x30A gevraagd en een enkelfase laadpaal laten installeren.
 
Ik heb thuis 1 fase 40A. Helaas geen slimme lader, die was twee jaar geleden misschien wel beschikbaar, maar nog veel duurder. Nu koop je een Zappi voor 700 euro... tja... ik hou 'm in gedachten als mijn huidige 16A laadbox in de praktijk te lastig is met opladen. Mijn e-Niro laad om de dag gewoon op op daltarief op basis van de scheduler. Begint dan om een uur of 8 in de avond op ongeveer 50% en is de volgende dag weer vol. Met een 32A smartlader stamp je 'm in één nacht vol van circa 20% naar 100%; ongeveer 9 uur, 51kWh in de accu en dat is met 15% laadverlies iets van een 59kWh die via de laadpaal in de auto moet. Kona en e-Niro kunnen 7kW laden.

Wat ik eventueel in nood kan doen is naar 70% laden bij een Fastned in de buurt en dan thuis 'm langzaam aftoppen in de nacht. Ten opzicht van mijn Ioniq kijk ik nu hoe het is om het aantal keren laden per week te halveren. De Ioniq ging elke avond aan de lader en de e-Niro dus om de dag; zat range.

@wooter met 3x35A kan je één fase reserveren voor de auto en de rest voor thuis gebruiken. Ook zogenaamde 3 fase kookplaten gebruiken in de praktijk vaak maar 2 fasen en ik zou mijn inductie plaat op 1x35A kunnen laten werken (werkt nu op 2 paralelle groepen van elk 16A en hebben dezelfde fase)