Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
In die laatste figuur zie je wel dat 2018 atypisch was, met makkelijk een verdubbeling tot verdrievoudiging van de verkoopaantallen.

Tesamen met het beschikbaar komen van de e-tron en andere goedkopere alternatieven zorgt dat er natuurlijk voor dat de verkoopaantallen nivelleren. Je ziet van hier dat de e-tron dit jaar ook geen 3185 extra stuks gaat verkopen.
 
Maar toch nog 934. Ik zet er ter vergelijking ook even de MS en MX statistieken bij aangezien die in dezelfde prijsklasse spelen

View attachment 597712
View attachment 597711
Conclusie is dus dat de e-tron de facto in de hoge prijsklasse de marktleider is en in NL 53% van de markt in handen heeft, terwijl Mercedes met de EQC nog eens 25% in handen heeft.
Er mag hier dan heel vaak door veel mensen aangegeven worden dat de Tesla S en X superieur zijn aan alle andere merken, maar de markt denkt er blijkbaar anders over (niet alleen in NL, is ook zo in B en Noorwegen).
Nu is een e-tron 50 wel een pak goedkoper dan een model S en X...
Ik ben benieuwd hoe dit segment gaat veranderen met de introductie van de iX3 (betere range en goedkoper dan de e-tron 55) en de Mercedes EQE (E-klasse) en EQB (GLB) en EQS (S-klasse), die allemaal in 2021 op de markt worden losgelaten.
 
Die lage verkoopaantallen van de model S verbazen mij toch. Een model S 100d raven kost 83. 000 euro en is dan al heel compleet met opties die bij de andere merken heel veel extra kosten. Bovendien heeft hij een range van 600 km. Kan de concurrentie voor dat geld niet aan tippen. Zelf in ieder geval geen moment getwijfeld om weer een S te kopen.
 
Die lage verkoopaantallen van de model S verbazen mij toch. Een model S 100d raven kost 83. 000 euro en is dan al heel compleet met opties die bij de andere merken heel veel extra kosten. Bovendien heeft hij een range van 600 km. Kan de concurrentie voor dat geld niet aan tippen.
Nee, de directe concurrentie niet, maar ik denk dat het groepje +83K voor een long range EV dus het moet een Model S zijn klein is. Ik kan me voorstellen dat een Model 3 dan interessanter is want nieuwer model en gunstiger qua prijs.

Jij hebt er eentje gekocht omdat je heel tevreden was van je vorige S. Maar als je nu je 5 serie van de hand doet en iets anders wil, kom je dan nog bij een S uit?

Mijn buurman heeft zijn Audi A6 ingewisseld op een e-tron, en ik weet perfect hoe dat gelopen is: de buurman (=ik) heeft een Model X en 3, en hij is heel tevreden van elektrisch rijden, en in de showroom bij de Audi dealer staat een e-tron, en dat ziet er net uit als mijn A6 en de dealer zegt dat dat beter afgewerkt is dan de Tesla van de buurman.

Zolang mensen niet per ongeluk een testrit in een Tesla doen, hebben de oude merken niet teveel te vrezen. En de FUD werkt; kennissen van me rijden een Skoda en denken na over een Leaf, maar een Tesla is ze te duur en zit gewoon niet goed in mekaar.
 
Die lage verkoopaantallen van de model S verbazen mij toch. Een model S 100d raven kost 83. 000 euro en is dan al heel compleet met opties die bij de andere merken heel veel extra kosten. Bovendien heeft hij een range van 600 km. Kan de concurrentie voor dat geld niet aan tippen. Zelf in ieder geval geen moment getwijfeld om weer een S te kopen.

Eens. Echter de first time EV buyer in dat segment kan wel eens heel erg gecharmeerd zijn van een auto van 'n 'gerenommeerd' merk, wat er net wat meer uitziet als een ICE en dan ook nog eens een hoge instap heeft.
 
  • Like
Reactions: Jelger
Eens. Echter de first time EV buyer in dat segment kan wel eens heel erg gecharmeerd zijn van een auto van 'n 'gerenommeerd' merk, wat er net wat meer uitziet als een ICE en dan ook nog eens een hoge instap heeft.

The second time buyer ook denk ik. Tesla zal het veel beter moeten gaan doen als ze grote aantallen willen blijven verkopen. De prijs van de M3 gaat ook uit de pas lopen. Lease rijders in NL willen echt alleen maar in de laagste bijtellingscategorie rijden.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Vraag is of Tesla daar zo wakker van ligt. Genoeg landen waar Tesla nog op de markt moet komen, en de Model 3's verkopen zichzelf.

Het is een beetje zoals je geen reclame voor de 911 ziet, noch dat dat ding goedkoper wordt.

Ik zeg niet dat een Tesla/Model 3 even goed is als een 911, maar ze verkopen nu al alles wat niet vast zit en dat blijft nog even zo duren.

Pas als dat niet meer zo is, ga je veranderingen zien. En is ook logisch ook, je wil je omzet en marge maximaliseren.
 
Conclusie is dus dat de e-tron de facto in de hoge prijsklasse de marktleider is en in NL 53% van de markt in handen heeft, terwijl Mercedes met de EQC nog eens 25% in handen heeft.
Er mag hier dan heel vaak door veel mensen aangegeven worden dat de Tesla S en X superieur zijn aan alle andere merken, maar de markt denkt er blijkbaar anders over (niet alleen in NL, is ook zo in B en Noorwegen).
Nu is een e-tron 50 wel een pak goedkoper dan een model S en X...
Ik ben benieuwd hoe dit segment gaat veranderen met de introductie van de iX3 (betere range en goedkoper dan de e-tron 55) en de Mercedes EQE (E-klasse) en EQB (GLB) en EQS (S-klasse), die allemaal in 2021 op de markt worden losgelaten.

Op basis van de cijfers heb je mogelijk op korte termijn gelijk. Groot verschil is denk ik dat iedereen die een model S wilde deze onder gunstige bijtellingsvoorwaarden kon bestellen en dat ook redelijk massaal gedaan heeft. De andere fabrikanten konden toen nog niet (voldoende) leveren. Die maken nu een inhaalslag. Daarnaast is er denk ik een koperspubliek die geen tesla wil en nu Audi/Mercedes/Jaguar kan rijden. Ook is de model 3 voor veel model s rijders een prima alternatief. Ik denk dat de model s en x langzaam weer zullen oplopen, maar niet meer tot het niveau dat het was.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Conclusie is dus dat de e-tron de facto in de hoge prijsklasse de marktleider is en in NL 53% van de markt in handen heeft, terwijl Mercedes met de EQC nog eens 25% in handen heeft.
Er mag hier dan heel vaak door veel mensen aangegeven worden dat de Tesla S en X superieur zijn aan alle andere merken, maar de markt denkt er blijkbaar anders over (niet alleen in NL, is ook zo in B en Noorwegen).
Nu is een e-tron 50 wel een pak goedkoper dan een model S en X...
Ik ben benieuwd hoe dit segment gaat veranderen met de introductie van de iX3 (betere range en goedkoper dan de e-tron 55) en de Mercedes EQE (E-klasse) en EQB (GLB) en EQS (S-klasse), die allemaal in 2021 op de markt worden losgelaten.

Een hoop mensen hebben ook andere overwegingen, dan superieur in range en optreksnelheid, die ze meenemen:
- Persoonlijke smaak/ prijs;
- onbekend maakt bij sommige onbemind (merkvast);
- Er werd/ wordt beste veel negatief nieuws over Tesla in de media gebracht;
- Mensen vinden een hoge auto prettig maar de Model X toch net te groot/duur en niet altijd even mooi;
- De afwerking van de Duitse automakers is tot op heden superieur;

Afijn zo kon ik er een paar bedenken. Ieder zijn overwegingen die mijn inziens niet direct met superieur te maken hebben maar met persoonlijke voorkeuren en beeldvorming.
 
Op basis van de cijfers heb je mogelijk op korte termijn gelijk. Groot verschil is denk ik dat iedereen die een model S wilde deze onder gunstige bijtellingsvoorwaarden kon bestellen en dat ook redelijk massaal gedaan heeft. De andere fabrikanten konden toen nog niet (voldoende) leveren. Die maken nu een inhaalslag. Daarnaast is er denk ik een koperspubliek die geen tesla wil en nu Audi/Mercedes/Jaguar kan rijden. Ook is de model 3 voor veel model s rijders een prima alternatief. Ik denk dat de model s en x langzaam weer zullen oplopen, maar niet meer tot het niveau dat het was.
Bijtelling is een Nederlands fenomeen, en daar verklaar je de marktsituatie in Noorwegen niet mee. Sinds de e-tron daar op de markt is gekomen, zijn de verkopen van de model S en X er heel sterk gedaald
In Duitsland verkocht audi 3233 e-trons in de eerste jaarhelft van 2020, Tesla verkocht 736 model S + X samen. Heeft ook niets met de bijtelling te maken in NL te maken vermoed ik
Je ziet dat zelfde ook in alle andere Europese landen (17000 etrons vs 4400 S+X gedurende de eerste 6 maanden)

Gek is wel dat ze vorig jaar de e-tron onvoldoende verkocht kregen (productielijn is zelfs een tijd stilgelegd) wegens onvoldoende vraag in etron 50
 
Pas als dat niet meer zo is, ga je veranderingen zien. En is ook logisch ook, je wil je omzet en marge maximaliseren.
Bij Tesla veranderd er onderhuids nog steeds best veel. De Raven is toch echt een grotere update geweest dan bij de meeste merken gedaan wordt bij een facelift. Optisch is er dan wellicht weinig verschil te zien, maar dat is er zeker wel. Bij Tesla daalt je restwaarde niet omdat je auto gedateerd oogt, maar omdat ze de nieuwprijzen blijven verlagen. :)

Je moet ook wel blijven innoveren. Anders word je snel voorbijgestreefd...
De portemonnee is ook een goede overweeg reden Je hebt een e-tron vanaf 63.000 euro tot zo'n 80.000 euro. De model S is vanaf 80.000 euro. Dan heb je toch een mooie auto voor aardig wat minder geld.
Maar bij de eTron komen de opties er nog overheen en dan wordt een Audi al snel prijzig. Een eTron 55 met een business pakket zit al op 80K en dan begint het pas...

Een vriend van mij reed laatst met mij mee en vertelde dat een kennis van hem een eTron had gekocht. Ik was niet echt onder de indruk en kreeg de reactie "of ik niet wist wat zo'n kar kost?". Ik heb maar niet gezegd dat die waarschijnlijk goedkoper was dan de auto waar hij nu in zat, want dat is ook een beetje genant. Maar blijkbaar heeft de eTron wel het imago van een erg dure luxe wagen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De portemonnee is ook een goede overweeg reden Je hebt een e-tron vanaf 63.000 euro tot zo'n 80.000 euro. De model S is vanaf 80.000 euro. Dan heb je toch een mooie auto voor aardig wat minder geld. Waarschijnlijk ook een reden dat Tesla de prijzen wederom aan het verlagen is. Naast het 500.000 stuks leveren:

Prijzen Tesla Model S verlaagd: SALE!!! - Autoblog.nl
Ik weet dat Audi op een bepaald ogenblik vooral de etron 55 verkocht, zoveel dat ze onvoldoende accupakketten hadden van de 55 en teveel van de 50 (echt waar, twee verschillende accuproducenten :rolleyes:) . En die 55 start vanaf 81 KEUR dacht ik. Mijn configuratie kwam uit op 90 kEUR. En dat was met een uitzonderlijke korting (ons bedrijf heeft een wagenpark van >1000 wagens). En ik vind zelf niet dat ik zo gek had gedaan in de optielijst :p.

Maar het is dus geen etron geworden:)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Een hoop mensen hebben ook andere overwegingen, dan superieur in range en optreksnelheid, die ze meenemen:
- Persoonlijke smaak/ prijs;
- onbekend maakt bij sommige onbemind (merkvast);
- Er werd/ wordt beste veel negatief nieuws over Tesla in de media gebracht;
- Mensen vinden een hoge auto prettig maar de Model X toch net te groot/duur en niet altijd even mooi;
- De afwerking van de Duitse automakers is tot op heden superieur;

Afijn zo kon ik er een paar bedenken. Ieder zijn overwegingen die mijn inziens niet direct met superieur te maken hebben maar met persoonlijke voorkeuren en beeldvorming.

- onbekend maakt onbemind

Ik denk dat dat een hele grote rol speelt. We keken destijds naar een C-klasse Estate en V60. Toen duidelijk werd dat volledig elektrisch met de Tesla M3 ook mogelijk was, heb ik een weekend allerlei sites bekeken en mij flink ingelezen. Ik was overtuigd! Nu we de M3 al 1.5 jaar op de oprit hebben staan, ben ik het concept Tesla veel beter gaan begrijpen en waarderen. Mocht ik nu in de markt zijn, dan zou ik (we, want vrouwlief denkt er ook zo over) voor de volle 100% weer voor Tesla gaan. Mijn bereidheid tot inlezen/informeren en ervaring hebben mij op dit punt gebracht. Alleen de meeste autokopers lezen zich niet in (collega van vrouw op maandagochtend gewezen op het bestaan van Ionity, toen hij instapte voor een trip met z'n P2 naar Denemarken......), en hebben de ervaring niet met het Tesla concept. Dan blijven over de looks en 'van horen zeggen', en daar ligt duidelijk niet de sterkste kant van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Daar is niks gelogen van. Ik heb mijn Tesla ook gekocht met het vage idee dat er wel superchargers waren en dat je met een thuislader ook kon laden, maar voor de rest kende ik er ook niks van. Ik heb mijn Model X puur gekocht omwille van het uitbreiden van trajectcontroles in combinatie met mijn zware voet, en het ervaren van de autopilot op de snelweg. Het feit dat ik aanzienlijk ruimte bij kreeg, een SUV kon rijden met betere prestaties als mijn vorige auto, en het zaakje goedkoper ging uitkomen dan mijn originele plan voor een nieuwe sportwagen hebben de zaak beklonken.

Likewise, had op dat moment BMW een vergelijkbare elektrische X6 gehad, met goeie lane assist, had ik misschien niet in een Tesla geëindigd.
 
Dit is ook een beetje de manier waarop ik bij Tesla was uitgekomen. Ver familielid had er één, ik was op zoek naar een nieuwe auto en op een familiefeest en dacht, ik zal eens horen wat hij over zijn Tesla te vertellen heeft. Het werd een verhelderend gesprek ("Weet je wat superchargers zijn?" - "Superwat?", die stijl) maar twee jaar later ben ik nog steeds superblij met mijn keuze.

Nu, een vriend van mij die ook recent op zoek was naar een nieuwe auto wou dan weer geen Tesla S want "Dat model is al zo oud, voor je het weet komt er een nieuwe versie uit en daar sta ik dan, net 80k betaald voor een oud model". (De X vond hij dan weer wat te duur, de 3 niet heel mooi. Hij is dan maar voor een Jag F-type cabrio gegaan, wat er dan weer helemaaaaal niets mee te maken heeft.)

Maar misschien is dat ook wel iets dat Tesla parten speelt: de S is al vrij oud, en Tesla kan van vandaag op morgen met een compleet nieuw model opduiken.
 
Vraag is of Tesla daar zo wakker van ligt. Genoeg landen waar Tesla nog op de markt moet komen, en de Model 3's verkopen zichzelf.

Het is een beetje zoals je geen reclame voor de 911 ziet, noch dat dat ding goedkoper wordt.

Ik zeg niet dat een Tesla/Model 3 even goed is als een 911, maar ze verkopen nu al alles wat niet vast zit en dat blijft nog even zo duren.

Pas als dat niet meer zo is, ga je veranderingen zien. En is ook logisch ook, je wil je omzet en marge maximaliseren.

Zolang er meer vraag dan aanbod is gaat die vlieger op denk ik. Op een bepaald moment is technologische voorsprong niet alles bepalend meer.