TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

De Mobib kaart : enige duidelijkheid ?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by JanN, Oct 12, 2016.

  1. JanN

    JanN Member

    Joined:
    Jul 29, 2016
    Messages:
    25
    Location:
    Stekene
    Heb hier op het forum al een paar keer de Mobib kaart tegengekomen, maar voorlopig
    geraak ik er nog niet goed uit.

    Wat weet ik (en verbeter me aub waar ik fout ben) :

    de mobibkaart is een elektronische kaart waardoor je gratis kan laden in de NMBS parkings aan de grote
    treinstations. Ze kost éénmalig 5 €. Normaal dient ze voor jouw abonnement aan te koppelen, maar we
    kunnen ze dus gebruiken voor onze Tesla op te laden, maar hoe werkt dat dan precies ?

    De mobibkaart dient niet om de parking te betalen ?

    Hoop hier een beetje duidelijkheid te krijgen.

    Thanks !!
     
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Ik gebruik ze enkel om de laadpalen in de NMBS parking te activeren.
    Vroeger kon je die ook activeren met je parkeerkaart; maar nu niet meer. (dat was toch mijn ervaring in Antwerpen)


    Parking betalen kan niet; tenzij je een abonnement zou nemen; bvb een maand parking betalen.
    Maar bvb sporadisch parkeren moet je op de klassieke manier betalen.
     
  3. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    500
    Location:
    Belgium
    Met de P-Kaart van Interpaking zou je Mobib ook moeten kunnen activeren. Iemand ervaring mee?
     
  4. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    530
    Location:
    Leuven, Belgium
    Je moet expliciet vragen dat mijn voor je Mobib-kaart het laden van EVs activeert. Standaard is dat niet het geval.
     
  5. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    ik betwijfel het, volgens mij is het een basis-mobib op de P-plus kaart van Interparking.
    Enkel voor abonnementen van de bussen van MIVB dacht ik.

    Ik zal het bij gelegenheid eens testen.



    edit : gevonden :
    "Bovendien kunt u de functie MOBIB basic ook activeren op uw Pcard+ en zo gebruikmaken van het netwerk van de MIVB in Brussel."
    bron : Pcard+
     
  6. JanN

    JanN Member

    Joined:
    Jul 29, 2016
    Messages:
    25
    Location:
    Stekene
    Voila, ik weet voldoende !

    Mercikes :)
     
  7. Gerrit Vos

    Gerrit Vos Member

    Joined:
    May 14, 2015
    Messages:
    32
    Location:
    Veltem-Beisem, Belgium
    Let er ook op: de Mobib-kaart (5€) blijft 5 jaar geldig dacht ik, maar de dienst "Ecar" (nodig om laadpalen te kunnen bedienen, en die is gratis) maar één jaar. Een abonnement op de parking is ook mogelijk, zodat je kan in- en uitrijden met de Mobib-kaart, maar ik heb er geen idee van wat daarvan de prijs is.
    Toen ik de eerste keer trachtte om de paal te bedienen met mijn parking-ticket lukte dat niet, en ik heb toen ook mijn P-card (Interparking) geprobeerd. Die werkte evenzeer niet.

    Trouwens: als ik tegenwoordig naar Leuven ga, en dat is redelijk vaak, dan parkeer ik altijd in de stationsparking (let op: niet parking De Bond, maar de echte NMBS-parking). Plaats zat, gratis laden waar je meestal wel plaats vindt, en het is goed voor de fysiek omdat je een beetje moet wandelen vooraleer in het echte centrum aan te komen. Én het nieuwe mobiliteitsplan is niet echt uitnodigend om de stad in te rijden :)
     
  8. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    bon, even samenvatten (want ik snap het nu nog niet) ?!:confused:

    de mobib kaart moet geactiveerd worden om e-laden mogelijk te maken ('e-car' verhaal).
    Waar ? In NMBS station ? Iemand een link met meer uitleg ?
     
  9. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    #9 S-19910, Oct 23, 2016
    Last edited: Oct 23, 2016
    Ik ben naar een station gegaan voor aankoop van de kaart én activatie van het laden.
    Toegang tot de oplaadpunten
    "Daar kan een Mobib kaart aangekocht worden (€ 5,-) met een activatie voor elektrisch opladen (€ 0,-)."


    ik heb in een treinstation de Mobib kaart gekocht, kost 5€; is 5 jaar geldig.
    Parkeer-abonnement kan op de kaart, maar dat geldt NIET voor sporadisch gebruik.


    MOBIB
    NMBS - MOBIB-kaart
     
  10. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    Da's duidelijk ;)
    Bedankt !

    ik heb al een MOBIB kaart voor mijn metro ritten in Brussel, nu dus nog een station vinden voor de activatie..
     
  11. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    Ben naar station geweest: bediende wist van niks.
    Wist enkel dat er 'mobib' kaarten zijn van NMBS zelf en ik vermoed dat men ook deze bedoeld op deze website.
    We hebben mijn 'metro' mobib kaart op de lezer gelegd, maar de bediende kon verder niks doen of aktiveren.
    Blijkbaar zijn de NMBS mobib kaarten ook deze met foto, terwijl mijn MIVB versie er geen heeft.
    En dan is er (inderdaad) de interparking pCard die ook een 'mobib' functie heeft.

    <zucht>:confused:

    Kafka ?
    Quickie bellen ?
     
  12. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    417
    Location:
    Melsele Belgium
    Belgische toestanden LOL
     
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Belgische toestanden idd.
    Activeren van laden kan enkel via de NMBS-mobib kaart. Niet met bvb de Mobib-functie van de P+Card.

    Activatie ; ook de bediende van het station in Lier wist hier niet van, maar deze was gedreven (top) en wou er het fijne van weten en heeft rondgebeld tot hij het juiste antwoord kreeg - hij had wel begrepen dat ik correct geinformeerd was en 'dakanie' als antwoord niet zou aanvaarden.;)
     
  14. KristofL

    KristofL Member

    Joined:
    Apr 10, 2016
    Messages:
    186
    Location:
    Antwerpen
    Ik heb mijn mobib kaart gewoon aan het loket gaan halen in Antwerpen-Centraal. Ik heb gezwegen over opladen activeren want dan horen de meesten het gewoon in Keulen donderen.

    En de kaart werkte gewoon meteen aan de oplaadpaal in Antwerpen zonder dat die functie geactiveerd is, of ze is gewoon standaard geactiveerd.
     
  15. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    vandaag in Leuven: loketbediende kwam met de klantvriendelijke boodschap 'dat het tijd was dat hij met pensioen ging, aangezien hij van het hele laadgedoe niks wist...'. Heb dan toch een kaart NMBS versie van de MOBIB verkregen (mits 5€) en een 'steward' is met mij meegegaan om te kijken of deze dan ook werkte. De steward wist te zeggen dat NMBS 'slechts' sinds begin september met de MOBIB kaart overweg kon en dat deze (NMBS) kaart (met foto) ook werkt tussen de verschillende vervoersmaatschappijen, wat niet het geval is met de MOBIB kaarten zonder foto.
    Laden in NMBS parking is nog steeds gratis, paal 3 werkt niet voor mijn wagen (laden begint maar dan springen LEDs (van de paal) op rood).
    Bij het hernemen van het laadproces wist de terminal 'plots' nog welke wagen ik had (je moet het model ingeven tijdens het starten van het laden aan de terminal): daar gaat mijn privacy...

    pCard van interparking werkt ook niet, alhoewel er ook MOBIB op staat.
     
  16. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    500
    Location:
    Belgium
    Pas op, dit heeft niets met Kafka of een Belgenmop te maken hoor! De IT-ers van de NMBS zijn gewoon visionaire mensen die heel goed beseffen hoeveel jobs technologische vooruitgang kan kosten. Dus saboteren ze hun eigen applicaties, voor het heil van de tewerkstelling bij de NMBS (al eens geprobeerd een on-line ticket te bestellen op de site van de NMBS? Neemt doorgaans meer tijd in beslag dan naar de opgegeven bestemming te fietsen... Denk dat de gemiddelde 14-jarige een betere web-applicatie kan bedenken).

    Over een paar jaar dringt bij hen natuurlijk ook het besef door dat als iedereen met een zelfrijdende EV (mee) kan rijden, weinigen nog een tram/bus/trein zullen willen gebruiken voor afstanden kleiner dan 600 km*... Dan gaat dat IT-leger van de NMBS zich aansluiten bij Anonymous of zo om onze Tesla-software te infiltreren. Dat wordt nog wat :)

    *eigenlijk wel een serieuze problematiek die ooit een apart draadje waard zal zijn, maar soit.
     
    • Helpful x 1
    • Like x 1
  17. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    74
    Location:
    Denderhoutem
    Alle spoorlijnen betonneren, van witte lijnen voorzien voor de AP (AP1 volstaat dan) en een adapter voorzien om met de Tesla stroom te tappen van de bovenleiding --> nieuwe wegen EV only.
     

Share This Page