Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Tesla nam het stuur over

This site may earn commission on affiliate links.
Op de E314 zijn werken aan de gang. Op een bepaald punt wordt het heel smalletjes, zeker voor het linkervak waar ik reed. Links is een dun boordje gezet van ongeveer een halve meter. Daar reed ik vlak langs (20 cm over ?). Plots biepte de Model S en trok het stuur een snokje naar rechts. Ik had het gelukkig vast en kon weer corrigeren. Het was net zoals het overnemen bij autosteer, alleen stond het nu niet aan.
Wisten jullie dat dit kon ? Ik ben er alvast niet blij mee. Ik wil graag comfortabel met een los handje op het stuur kunnen rijden zonder klaar te zitten om over te pakken op het moment dat de auto vindt dat hij moet overnemen.
 
Het heet Side Collission Avoidance, de auto kan het ook doen als er bijvoorbeeld een andere auto te dicht bij je komt.
Als hij dat merkt (dmv de ultrasoon sensoren) en hij weet tegelijkertijd dat er enige ruimte is in je rijbaan zal hij iets uitwijken. Wees gerust: hin zal niet opeens een andere richting uit gaan rijden.
Het komt de eerste keer wellicht vreemd over maar het systeem valt goed te vertrouwen.
Heb het een paar keer meegemaakt dat er linksachter iemand te dichtbij kwam, wellicht heeft dat een aanrijding verkomen.
 
Zelfs bij een moderne MS die GEEN Autopilot heeft, treedt dat op. Ik heb het ook gemerkt bijvoorbeeld met nat weer en iets te enthousiast een rotonde driekwart nemen en vervolgens verlaten. Het overnamemoment van links sturen naar rechts sturen terwijl de auto tegen de grens van grip aan zit, is kennelijk ook een reden om het stuur over te nemen. Ik schrok ook wel even, maar kan achteraf niet zeggen dat de 'ingreep' van de Tesla tot een ongewenste of gevaarlijke manoeuvre heeft geleid.