Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De virtuele verzwaring

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat batterijprijzen enorm dalen. Zo hard dat applicatie in het net rap aantrekkelijker wordt. Om die reden zijn we rondom Maxem een nieuw initiatief gestart wat we voor nu even 'de virtuele netverzwaring' noemen :). En wij zoeken eigenlijk wat vroege feedback!

In Nederland hebben we 'kleine' tot netaansluitingen die van 3x80A gaan. Daarboven wordt het grootzakelijk. De 'switch' hiertussen is vaak een pijnlijk besluit - het kost veel om te verzwaren, en de maandelijkse kosten gaan ook omhoog. De procedure schijnt ook lang te zijn. Daarom zijn wij wat wij noemen 'de virtuele verzwaring' in de markt zetten: een Energy Storage System (ESS) die als virtuele verzwaring dienst doet. We zitten te denken aan systemen die in de kleinste uitvoering 14A (per fase) kan ondersteunen, en in de grootste setting 100A per fase. Je gaat dus van zeg 3x25A naar 3x39A, en van 3x80A naar bijvoorbeeld 3x180A. Het systeem kan dit ofwel 2 uur, ofwel 4 uur volhouden. Zoiezo kan het systeem altijd pieken van een individuele fase naar de andere fase 'verschuiven' wat ook heel veel scheelt. Kosten zijn ongeveer €10k voor de kleinste versie (dan heb je 16kWh) en een 3x80A systeem kost typisch gezien €25k.

Het systeem is overigens volledig OCPP (2.0) je kan het hangen in je eigen laadpunten backoffice. Eventueel kunnen wij ook een backoffice meeleveren. Je kan het systeem dus zelf inzien en ook besturen met diverse parameters. Zie screenshots voor meer detail.

Alle input is uiteraard welkom, dus wij zijn eigenlijk op zoek naar mensen die ofwel net verzwaard hebben, ofwel aan het verzwaren zijn. Waar lopen jullie tegen aan? Is wat wij ontwikkelen een aantrekkelijk initiatief? Of zouden jullie liever voor een Powerwall kiezen? Graag jullie mening :)

Schermafbeelding 2020-02-18 om 09.20.40.png
Schermafbeelding 2020-02-18 om 09.17.14.png
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2020-02-18 om 09.16.50.png
    Schermafbeelding 2020-02-18 om 09.16.50.png
    322.4 KB · Views: 67
Ha Jan Willem,

Een en ander valt of staat natuurlijk met de prijs van de oplossing vs de kosten van verzwaren.
En: ook een extra buffer als een batterij kan natuurlijk een keer ‘leeg’ zijn, versus de ‘oneindig’ grote voorraad die een grotere aansluiting je geeft.
Ik heb nog niet verzwaard maar voor mijn VVE wel de kosten ongeveer in kaart gebracht. Mijn voorstel is dynamische loadbalancing op de gemeenschappelijke aansluiting maar merk dat mensen dat toch ‘eng’ en ingewikkeld vinden (want onbekend natuurlijk), gewoon de aansluiting verzwaren lijkt voor veel mensen toch eenvoudiger.
 
Ziet er interessant uit. Op dit moment heb ik een 3x25A aansluiting met zonnepanelen, warmtepomp (lucht/water) en een M3.
Zowel de warmtepomp als Lader Zappi V2) doen aan loadbalancing en dit gaat tot op heden goed, hoewel ik denk dat bij strenge vorst de gelijktijdigheid van de warmtepomp en Lader wel eens spannend kan worden (wordt mijn huis warm en is mijn auto niet op tijd vol, of een andere rare combinatie).

Als de saldering van de zonnepanelen in de toekomst gaat veranderen kan dit best een interessante oplossing zijn om zowel gunstiger uit te komen vwb saldering, maar ook in het kader van opvangen van piekbelastingen.
Een powerwall kan ook interessant zijn, maar dat hangt af van prijzen en mogelijkheden die je hebt met het systeem. Ook de compatibiliteit met laders en autos is van belang. Hoe gaat de combinatie bijvoorbeeld om met een laadschema in de auto, of zal jullie systeem volledig transparant zijn waardoor de onderliggende systemen niet hoeven te weten dat er een extra buffer is.......
Waar ga je dit systeem plaatsen?, Is er een aanpassing in de meterkast nodig, zomaar een paar vragen.
Op zich wel een interessante ontwikkeling.
 
Voor veel gebruikers op dit forum is de aansluiting thuis nu 3 x 25A. Dat is in een aantal gevallen, vooral bij gelijktijdigheid van laden en bijv. een warmtepomp kritisch. Een verzwaring naar 3 x 35A lost dit op. Dat kost per jaar 700 euro meer dan een 3 x 25A aansluiting.
Dit moet je dan afzetten tegen de 10 mille voor de kleinste versie. Dit betekent dat je er ruim 14 jaar over doet om break-even te zijn. Na 14 jaar zal de accu mogelijk wel al vervangen moeten worden.
Het voordeel van de accu is dat je bij stroomuitval een aantal uren in huis kan doordraaien.
Maar of dat voordeel opweegt tegen continue 3 x 35A beschikbaar hebben vraag ik me af.
Ook zie ik op tegen nog meer apparaten in huis die kunnen uitvallen en extra zorg vragen.
 
Voor veel gebruikers op dit forum is de aansluiting thuis nu 3 x 25A. Dat is in een aantal gevallen, vooral bij gelijktijdigheid van laden en bijv. een warmtepomp kritisch. Een verzwaring naar 3 x 35A lost dit op. Dat kost per jaar 700 euro meer dan een 3 x 25A aansluiting.
Dit moet je dan afzetten tegen de 10 mille voor de kleinste versie. Dit betekent dat je er ruim 14 jaar over doet om break-even te zijn. Na 14 jaar zal de accu mogelijk wel al vervangen moeten worden.
Het voordeel van de accu is dat je bij stroomuitval een aantal uren in huis kan doordraaien.
Maar of dat voordeel opweegt tegen continue 3 x 35A beschikbaar hebben vraag ik me af.
Ook zie ik op tegen nog meer apparaten in huis die kunnen uitvallen en extra zorg vragen.

Nu nog wel.... als we nu eens in Nederland ook dynamische prijzen op huisadressen zouden hebben dan zou een accu nu al aardig rendabel zijn.

Netbeheerders zullen straks graag van die accu's in de straat gebruik willen maken. Scheelt hen wijk voorzieningen te realiseren door oude transformator huizen te upgraden of hoofdkabels richting de wijken te moeten verzwaren.
 
Nu nog wel.... als we nu eens in Nederland ook dynamische prijzen op huisadressen zouden hebben dan zou een accu nu al aardig rendabel zijn.

Netbeheerders zullen straks graag van die accu's in de straat gebruik willen maken. Scheelt hen wijk voorzieningen te realiseren door oude transformator huizen te upgraden of hoofdkabels richting de wijken te moeten verzwaren.
Die variabele prijzen voor consumenten komen er echt. Als je nu al ziet hoeveel dwang bijv. Liander gebruikt om de slimme meter te komen plaatsen, dan is dat een helder signaal. Liander dreigt dat mijn huidige meter straks geen dag- en nachttarief meer aankan.
Bij mij wilden ze tegelijk met de slimme meter ook de al jaren niet meer in gebruik zijnde gasmeter vervangen. Wil ik de nieuwe gasmeter uiteindelijk niet, dan kan ie gewoon weggehaald worden. Ja ja, tegen 670 euro kosten. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb de monteurs laten weten dat zij niet hoeven te komen.
 
Dank voor jullie reacties! Hier even wat extra info.

Het maakt eigenlijk niet uit waar de ESS komt te staan. Het systeem hoeft niet tussen de netaansluiting maar wordt gestuurd door de netaansluiting te meten ofwel met een bestaande Maxem ofwel een kWh-meter. Aanpassing in de meterkast betreft het plaatsen van een extra 3f installatie automaat. Voor 3x25A is het inderdaad een moeilijke case, voor een 3x80A aansluiting is het al meer geschikt en is de terugverdientijd 7 jaar.
 
Zie naast variabele tarieven ook heel graag variabele vastrecht kosten (naar ratio belasting van die aansluiting).
We verbruiken geen elektra over een jaar gezien (door de panelen). En betalen alleen hoge vastrecht kosten (door de PV installatie verplicht). Terwijl we die alleen in de winter en nacht gebruiken. De aansluiting wordt zelden zwaar belast.

Dat lossen we ook niet op met accu's.
En als ze de kosten echt variabel maken heb je denk ik geen accu's nodig (betaal dan graag een beetje voor een super grote accu: het net zelf).
 
Alles hangt samen met hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben boven wat je aansluiting kan leveren.
Zoals jullie eerst een goede case boden om binnen de 3x25A te blijven, zou je nu die case rond de 3x80A kunnen bieden omdat die stap naar grootverbruik juist ook heel onaantrekkelijk is vanwege hoge kosten. Ik heb de vergelijkingen ook wel eens in een spreadsheet gezet, maar kreeg het met de huidige batterij prijzen nog niet echt (zinnig) rond. Dus dit lijkt vooral een oplossing voor over een paar jaar.
Voor bedrijven wel ideaal als ze bijvoorbeeld 10 laadpalen willen installeren. Als die 10 laadpalen gewoon op vol vermogen draaien zit je alleen daarmee al boven het 3x80A vermogen en de auto's staan er vaak wel de hele werkdag, dus naar beneden schroeven/balanceren kan dan prima.

Ik ben nog wel nieuwsgierig hoe groot de batterij is bij de 3x80 A oplossing. Ik reken nu aan een batterij van tussen de 80 en 100 kWh, op de aansluiting zitten dan alleen 10 laadpalen. Die batterij kan dan 1.2C laden/ontladen, maar 3 uur lang 10 auto's op 11kW gaat dan al weer niet. Een grotere batterij trekt de kosten dan al helemaal scheef.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Alles hangt samen met hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben boven wat je aansluiting kan leveren.
Zoals jullie eerst een goede case boden om binnen de 3x25A te blijven, zou je nu die case rond de 3x80A kunnen bieden omdat die stap naar grootverbruik juist ook heel onaantrekkelijk is vanwege hoge kosten. Ik heb de vergelijkingen ook wel eens in een spreadsheet gezet, maar kreeg het met de huidige batterij prijzen nog niet echt (zinnig) rond. Dus dit lijkt vooral een oplossing voor over een paar jaar.
Voor bedrijven wel ideaal als ze bijvoorbeeld 10 laadpalen willen installeren. Als die 10 laadpalen gewoon op vol vermogen draaien zit je alleen daarmee al boven het 3x80A vermogen en de auto's staan er vaak wel de hele werkdag, dus naar beneden schroeven/balanceren kan dan prima.

Ik ben nog wel nieuwsgierig hoe groot de batterij is bij de 3x80 A oplossing. Ik reken nu aan een batterij van tussen de 80 en 100 kWh, op de aansluiting zitten dan alleen 10 laadpalen. Die batterij kan dan 1.2C laden/ontladen, maar 3 uur lang 10 auto's op 11kW gaat dan al weer niet. Een grotere batterij trekt de kosten dan al helemaal scheef.
Dank voor al jullie reacties. Super informatief! Ik merk dat er (terecht) veel interesse is voor de terugverdientijd. Wij zijn daar in gedoken en komen met het volgende.

Met Stedin tarieven betaal je €1600/jaar voor een 3x80A aansluiting, met een 3x110A betaal je €4796, en upgraden kost €4210 (+ pakweg €4k aan eigen installatiewerk).

Die extra kosten per jaar komen door Stedin kosten: vastrecht aansluiting (€75/jaar), vastrecht transport (€441/jaar), vastrecht gecontracteerd vermogen 76kW (€1568/jaar), vastrecht piekvermogen 76kW (€2416/jaar), en dubbeltarief per kWh (€0.008/kWh, bij 34000kWh/jaar).

Terugverdientijd: tussen de 7 en 11 jaar. Echte wildcard is: wat kost de upgrade van je eigen installatie? En wat doet de overheid met PV? In de tussentijd kan een stationaire batterij zorgen voor laden zonder onderbrekingen, wat zeker gaat gebeuren op een te krap bemeten 3x80A aansluiting met Load Balancing.
 
Dank voor al jullie reacties. Super informatief! Ik merk dat er (terecht) veel interesse is voor de terugverdientijd. Wij zijn daar in gedoken en komen met het volgende.

Met Stedin tarieven betaal je €1600/jaar voor een 3x80A aansluiting, met een 3x110A betaal je €4796, en upgraden kost €4210 (+ pakweg €4k aan eigen installatiewerk).

Die extra kosten per jaar komen door Stedin kosten: vastrecht aansluiting (€75/jaar), vastrecht transport (€441/jaar), vastrecht gecontracteerd vermogen 76kW (€1568/jaar), vastrecht piekvermogen 76kW (€2416/jaar), en dubbeltarief per kWh (€0.008/kWh, bij 34000kWh/jaar).

Terugverdientijd: tussen de 7 en 11 jaar. Echte wildcard is: wat kost de upgrade van je eigen installatie? En wat doet de overheid met PV? In de tussentijd kan een stationaire batterij zorgen voor laden zonder onderbrekingen, wat zeker gaat gebeuren op een te krap bemeten 3x80A aansluiting met Load Balancing.

Ik heb voor mijn VVE de kosten voor verzwaring in kaart gebracht en kwam bij Liander inderdaad op ongeveer dezelfde bedragen.
De vraag is of die onderbrekingen (of vertragingen) bij het laden zo erg zijn dat het een extra batterij rechtvaardigd ?

Connectietijd: 8 uur voor een kantooromgeving, 12 uur voor een woonomgeving.
Genoeg tijd om met vermogen en laadtijd te schuiven.

Voor bijv winkelcentra met een connectietijd van +/- 2 uur is het interessanter.
De huidige voorgestelde oplossing van netbeheerders om op straat of wijkniveau smartcharging toe te passen maakt laadinfra op dergelijke bestemmingen voor de rijder veel minder aantrekkelijk: het degradeert een laadpaal van iets waarop je je trip kan plannen (je weet van tevoren hoeveel km je er in x tijd bijkrijgt) naar iets wat hooguit mooi is meegenomen.
 
Wellicht. Maar bekijk het van deze kant: vergeet even alle aannames van batterijprijzen. De prijzen gaan zó ontzettend hard naar beneden dat de CapEx van een batterij zometeen lager ligt dan de investering van een batterij. Als dat zo is, wat zou dan de beslissing worden?

Een batterij heeft ook secundaire voordelen heeft zoals opslaan van eigen duurzame energie en handelen op energiemarkten. We zijn nu op zoek naar een energieleverancier die met ons wil koppelen en als we die hebben, kunnen we dit ook kwantificeren.
 
Inderdaad, onze locatie is rond winkels en dan wil je eigenlijk voor eindgebruikers een wat betrouwbaarder (vwb laadsnelheid) systeem hebben. In tegenstelling tot bij bedrijven of een VVE, waar de parkeertijd over het algemeen behoorlijk lang is en terugschroeven van vermogen geen probleem hoeft te zijn. In het eerste geval past zo'n batterij goed, omdat je daarmee de gebruiker ook meer kan bieden.
Misschien ontstaan hierdoor wel verschillende soorten laadpaal proposities. De goedkopere, waarbij je moet afwachten wat het net te bieden heeft, en de laadsnelheid varieert, maar waar je dan ook langer kan staan. En de duurdere, die meer laadsnelheid garantie bieden.

Voor bijv winkelcentra met een connectietijd van +/- 2 uur is het interessanter.
De huidige voorgestelde oplossing van netbeheerders om op straat of wijkniveau smartcharging toe te passen maakt laadinfra op dergelijke bestemmingen voor de rijder veel minder aantrekkelijk: het degradeert een laadpaal van iets waarop je je trip kan plannen (je weet van tevoren hoeveel km je er in x tijd bijkrijgt) naar iets wat hooguit mooi is meegenomen.

Tja, dit blijft lastig met batterijen. Voorlopig is het in ons project ook een pilot om te kijken of het goed kan werken.

Wellicht. Maar bekijk het van deze kant: vergeet even alle aannames van batterijprijzen. De prijzen gaan zó ontzettend hard naar beneden dat de CapEx van een batterij zometeen lager ligt dan de investering van een batterij. Als dat zo is, wat zou dan de beslissing worden?
 
Voor mij zou het interessante optie zijn om meerdere redenen.
  • De pieken die ik nu in mijn opwek (25010 Wattpiek Oost-West en 3x25 A aansluiting) heb worden door de omvormer weggegooid, dat zou ik dan niet meer hoeven doen.
  • Wanneer het salderen wordt afgeschaft kan ik in ieder geval per dag er voor zorgen dat ik minder hoef in te kopen en te verkopen.
  • Als we zover zijn dat we van het gas af zijn en twee appartementen voor de verhuur hebben gerealiseerd moet ik drie elektrische keukens etc aansturen (inductieplaat, oven, vaatwasser, wasmachine en eventueel warmtepompdroger) terwijl ook een warmtepomp moet kunnen draaien.
De laatste zal waarschijnlijk de grootste impact hebben qua piekbelasting om die op te vangen, koken en ovens etc zijn natuurlijk steeds relatief korte pieken.

Dus voor het laden ben ik er niet zozeer naar op zoek, wel voor de andere dingen zoals hierboven vernoemd. Er zijn meer partijen met dit soort oplossingen bezig, ik kwam er een tegen met een voorbeeld voor een VVE om de piekbelasting voor de lift in de flat af te kunnen vangen en zo naar een lagere netaansluiting te kunnen gaan.

Voor het laden zou seizoensopslag natuurlijk fantastisch zijn, maar dat is nog een beetje te kostbaar en / of experimenteel (green village in Delft bijvoorbeeld Aquabattery).

Mooi product, succes met de ontwikkeling!