Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Wondere Wereld der Warmtepompen volgens EnergieGratiz en voor Tesla fans

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat boringen in Nederland zo kostbaar zijn, terwijl we volgens mij in Nederland geen enorm complexe en zware grondlagen hebben om doorheen te gaan. Ik heb begrepen dat boringen in Duitsland en België veelal een stuk goedkoper zijn.
Voor grondboringen in de vaak slappe Nederlandse bodem gebruiken ze zogenaamde 'mudcake'. Dit is een soort waterdoorlaadbaar cement waar de hele boorschacht mee wordt omgeven.
In steviger ondergrond, in België en Duitsland bijvoorbeeld, is dit vaak niet nodig en vervallen die hoge kosten.
Ook in Nederland kunnen grondboringen flink tegenvallen. Bij ons was gerekend op 5 boorgaten van 40 meter diep. Tijdens het boren bleken er grote veenpakketten tussen de zandlagen te zitten. In veen staat water stil en is niet bruikbaar voor de warmtepomp. Er moest uiteindelijk 5 x 65 meter diep worden geboord. Dan is het geen winstpakker meer voor de boorfirma die een vaste prijs had afgesproken.
 
Met een lucht/water warmtepomp is betaalbaar koelen onmogelijk

Tsja dat hangt van je definitie van 'betaalbaar' af, ik vind het nogal meevallen: 4400kWh verwarmd en 150kWh gekoeld sinds eind september vorig jaar. Setpoints zijn 21,0° C binnentemperatuur in de gebruikte vertrekken (20,0° C in de slaapkamers) bij verwarmen, en 22,6 ° C in alle gebruikte vertrekken bij koelen. (En ja, de setpoints komen overeen met de werkelijke temperatuur in huis). Het gaat om een beperkt geïsoleerd jaren 30 pand van 1000 kuub, uitgerust met plafondverwarming/koeling. Als ik dat verbruik doortrek kom ik op circa 200kWh voor koeling dit jaar, oftewel circa 38 euro...
Welllicht is koelen via het plafond wel een stuk efficienter dan met andere afgiftesystemen...

Sinds begin februari heb ik data van de Cohere Maxem en die laat een thuisverbruik excl. auto als volgt zien:
maxem%20screenshot.png

In mei heeft de verwarming/koeling uitgestaan dus in die maand zie je mijn verbruik zonder wp. Voor die tijd stond de verwarming aan, en na die tijd de koeling. Tapwater wordt overigens (nog) met gas verwarmd, en als het wp verbruik 's winters boven de 35kWh per dag komt helpt de cv ketel ook mee (ik heb een hybride systeem - Daikin altherma hybride, circa 400 kuub gas voor verwarming gebruikt en 700 kuub gas voor tapwater sinds eind september 2015, 5 tot 7 personen).

En vergeet ook de rust niet, in en om het huis. Een grond/water warmtepomp hoor je nergens in of om het huis. Een lucht/water warmtepomp moet je heel nauwkeurig plaatsen om geen geluidshinder van de forse ventilator te hebben.
De definitie van 'heel nauwkeurig' is hier: met de ventilator van het gebouw af gericht, zodanig dat het geluid van de ventilator niet weerkaatst, en zodanig dat er genoeg luchtcirculatie en verse lucht rondom de buitenunit is (overal waar je een normale airco unit zou kunnen plaatsen). Maar inderdaad, de buitenunit maakt geluid.
Als laatste argument voor een grond/water warmtepomp wil ik graag de zekerheid aanvoeren dat er altijd voldoende verwarmingscapaciteit is. Dat zou met de moderne lucht/water warmtepomp inmiddels ook moeten kunnen. Dan vind ik het wel gek dat veel adviseurs bij een lucht/water warmtepomp toch vaak een hybride systeem, met gas als bijverwarming, aanraden.
Beide systemen kunnen verkeerd gedimensioneerd en/of geïnstalleerd worden. Herrie en gebrek aan capaciteit kunnen (en zijn) bij beide systemen voor(ge)komen en zijn direct te wijten aan foutieve dimensionering of installatie. Dat geeft m.i. geen reden om voor het één of het ander te kiezen.

Ik vind zelf ook dat een goed gedimensioneerd en geïnstalleerd brine/water systeem de beste oplossing is, maar het is tevens ook de duurste. Lucht/water is in heel veel gevallen een prima alternatief.
 
@basvk hoe heb je de ruimteregeling ingevuld? Of meet je alleen per ruimte?
Elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat (ik heb totaal iets van 14 thermostaten in huis, in de woonkamer/salon en suite al twee aparte thermostaten). Elke thermostaat stuurt 1 of meerdere groepen (voor die ruimte) aan op één van de verdelers.
Het gaat om dit systeem: Room-by-room temperature control
En hier is een link naar de manuals en documentatie: Documents

Je kunt met het systeem meerdere profielen instellen die je voor 1 of meerdere ruimten laat gelden, ten behoeve van nachtverlaging (of -verhoging in de slaapkamers). Instellingen mogelijk via ethernet, usb stick of via één van de thermostaten.
 
De afweging tussen lucht-water-warmtepomp en grondwaterwarmtepomp is wat mij betreft met de huidige stand der techniek en prijzen heel gemakkelijk, omdat altijd eerst naar de financiële kant van de zaak gekeken wordt. En dat betekent dus dat de lucht-water-warmtepomp de beste keuze is. In Nederland doet de dure grondboring de grondwaterwarmtepomp financieel de das om. Ook gewoon als de warmtepomp 's zomers ingezet wordt voor koelen, want dat gebeurt in het algemeen bij omstandigheden waarbij de COP erg hoog is, oftewel veel koelcapaciteit bij weinig stroomverbruik.
Zowel in terugverdientijd - dus investeringskosten t.o.v. jaarlijks voordeel in energieverbruikskosten - als totale investeringskosten is de keuze voor een lucht-water-warmtepomp eigenlijk een no-brainer...
 
De afweging tussen lucht-water-warmtepomp en grondwaterwarmtepomp is wat mij betreft met de huidige stand der techniek en prijzen heel gemakkelijk, omdat altijd eerst naar de financiële kant van de zaak gekeken wordt. En dat betekent dus dat de lucht-water-warmtepomp de beste keuze is. In Nederland doet de dure grondboring de grondwaterwarmtepomp financieel de das om. Ook gewoon als de warmtepomp 's zomers ingezet wordt voor koelen, want dat gebeurt in het algemeen bij omstandigheden waarbij de COP erg hoog is, oftewel veel koelcapaciteit bij weinig stroomverbruik.
Zowel in terugverdientijd - dus investeringskosten t.o.v. jaarlijks voordeel in energieverbruikskosten - als totale investeringskosten is de keuze voor een lucht-water-warmtepomp eigenlijk een no-brainer...
Ten opzichte van een grondwater wp wel, maar ten opzichte van een conventionele CV ketel is de financiële afweging nog steeds lastig. Het verschil tussen de prijs van een kWh warmte uit gas en uit stroom (met daarbij de COP meegerekend) is niet groot (*), en de prijzen van de warmtepompen liggen fors hoger dan van een cv ketel (ondanks de subsidie).
Vandaar die halve oplossingen met een klein goedkoop wp'tje op de ventilatielucht erbij, denk ik.

* 1 kuub gas levert grofweg 10kWh warmte, bij een all in m3 prijs van 0,65€ kom je op een prijs van 0,065€ (6,5 ct) per kWh warmte uit gas. 1kWh elektriciteit levert grofweg 4 a 5kWh warmte met een warmtepomp, bij een all in kWh prijs van 0,19€ kom je uit op circa 0,045€ per kWh warmte uit elektriciteit, dus circa 0,02€ goedkoper dan verwarmen met gas. Oftewel een pand dat normaliter 1000 kuub gas per jaar verbruikt, bespaart jaarlijks met een warmtepomp 1000m3 x 10kWh x 0,02€ = 200€ per jaar (ervan uitgaande dat het om een laagtemperatuur afgiftesysteem gaat en de wp dus zijn beste COP kan halen). Dat maakt het voor nieuwbouw en voor kleinere woningen best moeilijk om de investering in een warmtepomp (plus buffers etc. tbv tapwater) terug te verdienen in redelijke tijd.
 
Die berekening is niet helemaal juist, de omzetting van aardgas in warmte in een (HR) CV-ketel kost ook rendement en uit diverse bronnen komt dat je er van uit kunt gaan dat 1m3 aardgas de warmte levert gelijk aan 8,5 kWh.
Verder is het logisch dat hoe lager het gasverbruik van een woning, hoe lastiger overstap op warmtepomp financieel rendabel is. Als een woning met vloerverwarming nu 2000m3 gas verstookt dan wordt het jaarlijks voordeel al het dubbele.
Tenslotte is het geheel afscheid nemen van aardgas nog een voordeel, de vaste jaarlijkse kosten van 150 euro ongeveer tellen dan mee in het voordeel.
Met deze 3 punten, bij een woning met gasverbruik van 2000m3 per jaar, komt er dan het volgende uit:
jaarlijkse kosten gasverbruik bij 65ct/m3 is dan dus 1300 euro
jaarlijkse kosten stroomverbruik 4000kWh bij 18ct/kWh is 760 euro per jaar*
Voordeel jaarlijks dus 540 euro + 150 euro vaste kosten aardgas is 690 euro voordeel per jaar.
Bij maximale terugverdientijd van 10 jaar betekent het dan dat de netto investeringskosten na subsidie maximaal 6900 euro mogen bedragen. Bij een betaalbare leverancier van warmtepompen en boilers moet dat lukken...
*Als hierdoor het jaarlijks stroomverbruik (ver) boven 10.000kWh uitkomt, bijvoorbeeld omdat er ook vaak een Tesla staat te laden, wordt het jaarlijkse voordeel uiteraard een stuk groter. Als het jaarverbruik dan op 12.000kWh uitkomt is er een extra jaarlijks voordeel van 120 euro, oftewel over 10 jaar 1200 euro voordeel. Dan mag de netto investering al 8000 euro zijn die dan dus binnen 10 jaar terugverdiend is.

En daarbij gaan we uit van de huidige energieprijzen, iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat de gasprijs ten opzichte van de elektriciteitsprijs de komende jaren zal stijgen. Dus werkelijke terugverdientijd zal nog korter zijn.
 
Bedankt voor de berekening, nu is het plaatje compleet. Opzeggen van de gasaansluiting scheelt een hoop inderdaad, dat maakt het verschil, en er verdwijnt van de 10kWh per kuub inderdaad nogal wat direct door de schoorsteen.
En ja bij een groter gasverbruik valt er meer te halen natuurlijk. Ik maakte de vergelijking met nieuwbouw omdat de discussie hierboven werd aangezwengeld naar aanleiding van een advies voor een nieuwbouw woning.
 
Bij ons is het besluit genomen om de nieuwbouw woning niet te gaan kopen. Er zijn teveel minpunten (waarvan de gekozen warmtepomp oplossing) er één is.
In elk geval bedankt voor jullie meedenken hierin!

Zoals het er nu uitziet gaan we op zoek naar een nieuwbouwkavel hier in de omgeving om zelf te kunnen bouwen wat we echt willen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Bij ons is het besluit genomen om de nieuwbouw woning niet te gaan kopen. Er zijn teveel minpunten (waarvan de gekozen warmtepomp oplossing) er één is.
In elk geval bedankt voor jullie meedenken hierin!

Zoals het er nu uitziet gaan we op zoek naar een nieuwbouwkavel hier in de omgeving om zelf te kunnen bouwen wat we echt willen.
Zonder pedant over te willen komen: als je echt duurzaam wilt, dan koop je een mooi oud pand en verbouw je dat tot energiezuinig/neutraal gebouw. Dat is duurzamer dan nieuwbouw. (Je moet natuurlijk van oude gebouwen houden en het budget hebben).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zonder pedant over te willen komen: als je echt duurzaam wilt, dan koop je een mooi oud pand en verbouw je dat tot energiezuinig/neutraal gebouw. Dat is duurzamer dan nieuwbouw. (Je moet natuurlijk van oude gebouwen houden en het budget hebben).
Eens, maar koop dan geen monument! Daar zitten vaak (heel) veel beperkingen aan als je wilt verbouwen. Of dat dan 'groene' verbouwingen zijn of niet maakt voor de commissie die dat beslist meestal niet echt uit...
 
Tot mijn verbazing heeft Milieucentraal (eindelijk...) op hun website de informatie over warmtepompen vernieuwd, en komen nu tot een veel realistischer investeringsbedrag als gekozen wordt voor een lucht-water-warmtepomp. Ik had een half jaartje geleden over de oude informatie een opmerking gemaild waarop snel gereageerd werd. Echter de website bleef lang ongewijzigd.
Warmtepomp: combi / hybride, tips en stappenplan
 
Eens, maar koop dan geen monument! Daar zitten vaak (heel) veel beperkingen aan als je wilt verbouwen. Of dat dan 'groene' verbouwingen zijn of niet maakt voor de commissie die dat beslist meestal niet echt uit...
Dat viel bij mij reuze mee, alleen was ik nog niet zo groen toen... Destijds wel alle muren gestuct, 18 deuren vervangen en de helft verhoogd van 201 naar 231cm, 4 trappen verwijderd, 2 nieuwe geplaatst, plafonds weer verhoogd, wanden verplaatst/verwijderd, deels dubbel glas geplaatst. Later deels dak vervangen en geïsoleerd, liggen nu zelfs zonnepanelen op.

Als ik t opnieuw kon doen zou ik een warmtepomp nemen en plafond en wandverwarming aan laten brengen. Heb t vermoeden dat ik dat er ook nog wel probleemloos doorheen gekregen zou hebben.
 
Een nieuwe presentatie-avond!
Op maandagavond 26 juni wordt er een nieuwe presentatie-avond georganiseerd, in een zaal van de TU Eindhoven.

De opzet is gelijk aan Rijswijk vorig jaar, maar de presentatie is uiteraard actueel gemaakt. Ook zal er een warmtepomp-installateur uit de regio bij aanwezig zijn. Er zijn al een aantal belangstellenden, er is nog beperkt ruimte. De organisator is komende week nog op vakantie, dus aanmelden dan maar via een mailtje naar [email protected]. Aanvangstijd waarschijnlijk 19.00 uur. Voor de onderwerpen verwijs ik naar de eerste post in dit draadje; het accent zal wat minder op de analogie met rijden in een Tesla zijn maar de opzet van de presentatie is grotendeels gelijk aan die in Rijswijk.

Als er alsnog veel belangstelling blijkt, wordt er waarschijnlijk een tweede avond georganiseerd. Maar verder is daarover nog niets bekend, dus ook geen datum.

De ISDE-subsidie wordt per 1 juli a.s. gewijzigd, wat met name voor kleinere warmtepompen (dan 10kW) een lager subsidiebedrag gaat inhouden, voor de grotere verandert het niet.