Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Wondere Wereld der Warmtepompen volgens EnergieGratiz en voor Tesla fans

This site may earn commission on affiliate links.
Subsidie inderdaad: Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) | RVO.nl
Plus een 30% meer belasting op gas, en 18% minder belasting op elektriciteit (getallen zo uit het hoofd).

Dank. Nou, die 18% minder belasting levert dan tenminste nog iets op. ;)

Het roer is duidelijk omgegaan bij de overheid, en dat was ook wel te verwachten met alle Groningse perikelen.
Door het gas via een centrale om te zetten in elektriciteit en er vervolgens warmtepompen mee aan te drijven heb je de helft minder gas nodig dan wanneer je gas direct verbrandt... (en je kunt met je wp ook nog eens koelen, wat in de praktijk overigens de besparing weer een beetje teniet gaat doen).

Koelen doen wij uiteraard ook (passief). Het verbruik daarvan is erg laag. Het totaalverbruik wat ik noemde betreft dan ook verwarmen, warm water en koelen. Wel uiteraard in een zeer hoogwaardig geïsoleerde woning (want nieuw en destijds gebouwd met een EPC die ver onder de gestelde eis lag).

- - - Updated - - -

Is zo'n warmtepomp ook te gebruiken voor verwarming van een zwembad (tot zo'n 29 graden)?

In ieder geval in theorie. Of het ook zo wordt aangeboden weet ik niet, maar als je koud water kan verwarmen naar 60 gr (uit mijn hoofd), dan moet een zwembad ook lukken natuurlijk.
 
Ik ook op de 23e. Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden in bestaande bouw, met nog een conventioneel verwarmingssyteem. Heb laatst een offerte aangevraagd voor een warmtepompsysteem bij ons en ik viel bijna van mijn stoel. Ongelooflijk wat een geld ze durfden te vragen. Ik hoop dat er andere mogelijkheden blijken te zijn.
 
Ik ook op de 23e. Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden in bestaande bouw, met nog een conventioneel verwarmingssyteem. Heb laatst een offerte aangevraagd voor een warmtepompsysteem bij ons en ik viel bijna van mijn stoel. Ongelooflijk wat een geld ze durfden te vragen. Ik hoop dat er andere mogelijkheden blijken te zijn.
Nu vrijwel zeker wel. In 2006 was ik in de markt voor een monovalente grondwater/water warmtepomp, lucht/water warmtepompen waren nog geen optie. De offertebedragen voor eenzelfde oplossing liepen toen uiteen van 30 tot ruim 80 mille. Ik denk dat veel mensen zich gelukkig mogen prijzen met dit forum. Niet alleen is er veel deskundigheid rond de Tesla maar het feit dat Klaas van Energie Gratiz hier rond struint zal voor velen een zegen blijken.
 
:redface::redface::redface:
@Janwillem: bedoel je met conventioneel verwarmingssysteem dat je geen vloerverwarming hebt, of bedoel je dat je "gewoon" een aardgas-CV-ketel hebt (... met vloerverwarming)?
Om een idee te geven: een woning met vloerverwarming en aardgas-CV-ketel met gasverbruik van rond 2000m3 kan meestal verwarmd worden met een lucht-water-warmtepomp met thermisch vermogen van 9kW met daarnaast een 300 liter warmtepompboiler. Eigenlijk 2 warmtepompen dus. Dan kom ik inclusief de installatiekosten en BTW meestal net onder de 10k€ uit.
En dan gaat de nieuwe ISDE-subsidie er nog vanaf natuurlijk, de subsidie schatten we op 2800€.
De energiekosten dalen jaarlijks dan met ongeveer 750 euro. Netto terugverdientijd dan korter dan 10 jaar.
Maar als het elektriciteitsverbruik al boven 10.000kWh ligt, dan is het jaarlijks voordeel ruim 1000 euro. Terugverdientijd gaat dan richting 6 tot 7 jaar.
En als je nog een vrij nieuwe CV-ketel hebt dan bieden we ook nog inruil.
Als je een recente offerte hebt laten uitbrengen, mogen we dan weten in welke buurt die prijs ligt?
 
Mochten er nog plannen zijn om elders in het land een vergelijkbare bijeenkomst te houden dan hoor ik het graag.
Kwestie van (1) De poll weer opstarten, maar dan voor een andere hoek van het land; (2) met de vele enthousiaste reacties Klaas weer motiveren en zijn agenda hacken; (3) locatie vinden; (4) het Eventbrite account van mij overnemen; (5) melden in deze draad. Kan niet fout gaan? Enige kritische factor zit in stap 2?
 
Last edited:
Zelf had ik Eindhoven al eens geopperd als volgende locatie.
Maar Antwerpen vind ik ook goed, en dan wordt het een presentatie meer gericht op de Belgische omstandigheden. Daar komt stookolie nog wel voor ("mazout") en in ieder geval is aardgas een stuk minder standaard. Ik verwacht in het algemeen dat een warmtepomp in België nog eerder financieel interessant is dan in Nederland.