Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Wondere Wereld der Warmtepompen volgens EnergieGratiz en voor Tesla fans

This site may earn commission on affiliate links.
:redface::redface::redface:
@Janwillem: bedoel je met conventioneel verwarmingssysteem dat je geen vloerverwarming hebt, of bedoel je dat je "gewoon" een aardgas-CV-ketel hebt (... met vloerverwarming)?
Om een idee te geven: een woning met vloerverwarming en aardgas-CV-ketel met gasverbruik van rond 2000m3 kan meestal verwarmd worden met een lucht-water-warmtepomp met thermisch vermogen van 9kW met daarnaast een 300 liter warmtepompboiler. Eigenlijk 2 warmtepompen dus. Dan kom ik inclusief de installatiekosten en BTW meestal net onder de 10k€ uit.
En dan gaat de nieuwe ISDE-subsidie er nog vanaf natuurlijk, de subsidie schatten we op 2800€.
De energiekosten dalen jaarlijks dan met ongeveer 750 euro. Netto terugverdientijd dan korter dan 10 jaar.
Maar als het elektriciteitsverbruik al boven 10.000kWh ligt, dan is het jaarlijks voordeel ruim 1000 euro. Terugverdientijd gaat dan richting 6 tot 7 jaar.
En als je nog een vrij nieuwe CV-ketel hebt dan bieden we ook nog inruil.
Als je een recente offerte hebt laten uitbrengen, mogen we dan weten in welke buurt die prijs ligt?

Wat ik bedoelde is een conventioneel afgiftesysteem, dus geen vloerverwarming maar radiatoren en een convectorput.
De prijs zat tussen de 11000 en 15000 voor een lucht/watersysteem. Voor een bodem/watersysteem werd dat 15000 tot 19000 euro.
Op hun berekening en ervan uitgaande dat een verbouwing naar vloerverwarming 6000 euro zou kosten, kwam ik uit op een 37 jaar terugverdientijd....
Ik ben dus erg benieuwd naar alternatieven. Ook naar de onderhoudservaringen, oftewel: gaat zo'n systeem snel kapot?
 
Wat ik bedoelde is een conventioneel afgiftesysteem, dus geen vloerverwarming maar radiatoren en een convectorput.
De prijs zat tussen de 11000 en 15000 voor een lucht/watersysteem. Voor een bodem/watersysteem werd dat 15000 tot 19000 euro.
Op hun berekening en ervan uitgaande dat een verbouwing naar vloerverwarming 6000 euro zou kosten, kwam ik uit op een 37 jaar terugverdientijd....
Ik ben dus erg benieuwd naar alternatieven. Ook naar de onderhoudservaringen, oftewel: gaat zo'n systeem snel kapot?
Ik heb sinds 2007 een monovalente grondwater warmtepomp van Stiebel Eltron. In het begin heb ik zelf de boel ontregeld door eigenwijs de hysteresis, de schakeltemperatuur tussen verwarmen en koelen, te ver te verkleinen. Daar houden warmtepompen niet zo van en kost onnodig veel energie.
Nadat de leverancier dit had rechtgezet komt de man eens in de twee jaar een kwartier langs om het glycol gehalte van het primaire watersysteem te controleren. Hij leest het storingslogboek uit en vertrekt weer. Warmtepompen hebben een verwachte levensduur van zeker 25 jaar. Het in de grond aanwezige systeem gaat naar verwachting 50 jaar mee.
 
Is het niet interessanter dit groot aan te pakken en met een hele wijk te doen? Just asking.
Dat zal altijd wat schaalvoordelen opleveren. Maar in het algemeen is er slechts een kleine groep te vinden die echt wil investeren in een moderne manier van woning verwarmen, ook al is die investering in een redelijke termijn terugverdiend. Grootste probleem voor de warmtepomp in Nederland is: onbekend maakt onbemind.
 
Is zo'n warmtepomp ook te gebruiken voor verwarming van een zwembad (tot zo'n 29 graden)?

Om met de zonnepanelen, zonder gas, instant warm water te maken..zie ook ThuisBaas

Ze zijn aan Urgenda verbonden...


Warm water... " instant heater" ook voor zwembaden,?!

Verwarming als aanvulling op warmtepomp.... met infrarood, (ik heb een proefpaneel besteld.)

En... energie besparen de verf THERMOSHIELD......
 
Hmmm... die "Thuisbaas" is minder duurzaam / energiezuinig ingesteld dan ze doen voorkomen.
Letterlijk van hun site gehaald:
"Het rendement van een instant heater is met 98% hoger dan elk ander warmwatertoestel".
Dit is vergeleken met een warmtepomp klinkklare nonsens. Een warmtepomp in de toepassing van warmwater, bijvoorbeeld een boiler verwarmen naar standaard 50 graden, haalt gemiddeld over het gehele jaar een rendement van grofweg 300 - 400%. Dat is heel wat hoger dan 98%... verschil is wel de investering, zo'n heater kost bijna niets (vergelijkbaar met een verwarmingselement in een wasmachine, een paar tientjes) maar bij toepassing in douchefunctie gaat het stroomverbruik wel fors omhoog...
 
Zie mijn Blog over Urgenda woning en NulOpDeMeter woning Urgenda energie neutraal ≠ Energiesprong energie neutraal | Nulwoning.nl
Met grondgebonden warmtepompen, lucht warmtepompen in combinatie met verschillende ventilatie strategieën zijn verschillende combinaties mogelijk met verschillende rendementen en mogelijkheden in de toekomst.
Om met de zonnepanelen, zonder gas, instant warm water te maken..zie ook ThuisBaas

Ze zijn aan Urgenda verbonden...


Warm water... " instant heater" ook voor zwembaden,?!

Verwarming als aanvulling op warmtepomp.... met infrarood, (ik heb een proefpaneel besteld.)

En... energie besparen de verf THERMOSHIELD......
 
Dat klopt wel Hendrik, maar als er weinig massa in de woning zit, is er weinig materiaal dat de warmte of koelte vasthoudt.
Kost dus weinig energie om op te warmen, maar omdat er niet alleen weinig verloren gaat, maar ook weinig energie binnen in de woning opgeslagen wordt, krijg je toch potentieel gemakkelijk temperatuurschommelingen.
Dat is de reden dat je toch altijd wel de nodige massa wilt waarin warmte of koelte wordt opgeslagen, maar die door de goede isolatie overigens niet snel verloren gaat.
Het dempt de temperatuurschommelingen uit (denk bijv. aan zoninstraling via de ruiten).

De woning ziet er overigens wel strak uit!
 
Maar aangezien Merijn verhuist van 23 naar 8 maart, en onafscheidelijk is van Paulien (waar zien we dat nog, onder Tesla fans) kunnen we nu weer iemand van 8 naar 23 maart laten switchen :smile:. Wie van de voor 8 maart geregistreerde deelnemers komt hier graag voor in aanmerking?