Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Wondere Wereld der Warmtepompen volgens EnergieGratiz en voor Tesla fans

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu staan voor Bally's: Alain13, robertvg, Ervee, Rene ZAP, Klaas (EtenGratiz), HWS, Keezje

T komt via diverse kanalen binnen, dus niemand vergeten hoop ik. De groep is ook weer niet zo groot dat we er morgen niet een stoel en bord bij kunnen krijgen, lijkt me, maar laat het wel graag even weten, bij voorkeur vanaf nu per PM.


(Rene ZAP: je hebt een mailtje, met de betreffende mailtjes)
 
Last edited:
Wat ik me verder afvraag, hoe vind je een goede installateur? Voor velen is dit volledig nieuw. Ik vroeg het terloops aan de monteur die nu mijn CV twee-jaarlijks onderhoud, maar die had er werkelijk geen kaas van gegeten. Hoeft ook niet, maar wat kun je vragen of iemand hier werkelijk iets van weet?![/QUOTE]

Nu heb ik me laten wijsmaken dat de cv jaarlijks gecontroleerd moet worden?!!
Is 2 jaarlijks genoeg, voor hypotheek cq brandverzekering?
 
Wat ik me verder afvraag, hoe vind je een goede installateur? Voor velen is dit volledig nieuw. Ik vroeg het terloops aan de monteur die nu mijn CV twee-jaarlijks onderhoud, maar die had er werkelijk geen kaas van gegeten. Hoeft ook niet, maar wat kun je vragen of iemand hier werkelijk iets van weet?!

Inderdaad, de installateur, die komt ook zeker "langs" tijdens deze avond (het onderwerp dus...).
 
a35c6eb34fa5dbe2f8ec1e4cec5f10e8.jpg
 
Het organiseren was, vanwege de zeer goede presentatie van Klaas en de positieve reacties, aandacht en vragen van de deelnemers, heel erg de moeite waard, en leuk om te doen. Die "moeite" was niet eens groot, doordat Hendrik de faciliteiten zo goed kon regelen.

Mooi dat er nog een tweede avond gepland staat. Eén van de conclusies was, dat er veel gelijkenis is tussen het traject dat introductie van FEV's (wij hadden het uiteraard alleen over Tesla) nodig had en heeft. Onbekend maakt onbemind, tegenwerking van de gevestigde orde, gebrekkige ondersteuning vanuit de overheid, iedereen gaat op het moment dat de CV-ketel sneuvelt toch weer te rade bij de CV-man die het je niet gaat adviseren, et cetera. Daarom begint het ook hier weer klein, en met een kleine groep voorlopers, en met voorlichting zoals Klaas die geeft.
 
Last edited:
Ik had niet gerekend op zoveel enthousiasme, dank! Zelf vind ik dat mijn presentatie wel een aardig beeld geeft maar ook nog heel wat beter kan. Aan de andere kant zie ik ook wel - en bijvoorbeeld hierboven het bericht lezend van Keezje - dat de lucht-water-warmtepomp voor woningverwarming nog vrijwel niet in de markt is gezet in Nederland. Eerlijk gezegd is het ook vaak wel frustrerend / vechten tegen de bierkaai als een mogelijke order niet doorgaat omdat de klant "het niet aandurft" terwijl ik gewoon weet dat die klant voor zichzelf daarmee niet de beste keuze heeft gemaakt. :crying:
 
Ik had niet gerekend op zoveel enthousiasme, dank! Zelf vind ik dat mijn presentatie wel een aardig beeld geeft maar ook nog heel wat beter kan. Aan de andere kant zie ik ook wel - en bijvoorbeeld hierboven het bericht lezend van Keezje - dat de lucht-water-warmtepomp voor woningverwarming nog vrijwel niet in de markt is gezet in Nederland. Eerlijk gezegd is het ook vaak wel frustrerend / vechten tegen de bierkaai als een mogelijke order niet doorgaat omdat de klant "het niet aandurft" terwijl ik gewoon weet dat die klant voor zichzelf daarmee niet de beste keuze heeft gemaakt. :crying:

Is zeker zonde dat er niet meer mensen dit soort systemen nemen maar blijven hangen op gas.
 
Ik had niet gerekend op zoveel enthousiasme, dank! Zelf vind ik dat mijn presentatie wel een aardig beeld geeft maar ook nog heel wat beter kan. Aan de andere kant zie ik ook wel - en bijvoorbeeld hierboven het bericht lezend van Keezje - dat de lucht-water-warmtepomp voor woningverwarming nog vrijwel niet in de markt is gezet in Nederland. Eerlijk gezegd is het ook vaak wel frustrerend / vechten tegen de bierkaai als een mogelijke order niet doorgaat omdat de klant "het niet aandurft" terwijl ik gewoon weet dat die klant voor zichzelf daarmee niet de beste keuze heeft gemaakt. :crying:
De installatiebranche is oerconservatief en wil gemiddeld alleen maar bewezen, dus oude, techniek installeren. Zelfs als er in nieuwe heel goed geïsoleerde huizen bij uitzondering een warmtepomp wordt geïnstalleerd, wordt er meestal nog een hybride systeem, dus met een extra volledig gasgestookt systeem, geleverd. Toen ik in 2006 in de markt was voor een warmtepomp, verklaarden meerdere installateurs me voor gek. Inmiddels draait er bij ons nu 8 jaar een monovalente warmtepomp die voor 80 euro per maand ons huis met inhoud van 1300 m3 verwarmt, koelt en ook warm water voor wassen en douchen levert.

Ik heb voor de installatiebranche een businesscase doorgerekend voor het vervangen van circulatiepompen in CV installaties. Als de helft van alle woningen in Nederland met een CV installatie ouder dan 4 jaar, de 80 tot 100 Watt verbruikende CV pompjes vervangt door een modern 8 Watt verbruikend magneetpompje, dan bespaart Nederland 265.000.000 euro aan elektriciteitskosten, elk jaar weer. Dit is het verbruik dat 160 windmolens van 2 MW opwekken.
De installateurs die ik dit heb voorgelegd verklaren dat mijn berekeningen kloppen. Toch gaat niemand die pompjes, rond 200 euro incl. montagekosten en met een terugverdientijd van 3 jaar, actief aanbieden.
 
Weer een bijzonder weetje, bedankt Wim! Ehhh... hoe kan het eigenlijk dat een modern magneetpompje 90% minder energie verbruikt... pompt hij evenveel water rond?
De oude pompjes werken met een elektromotor met gewikkelde spoelen. Daar gaat veel energie verloren door warmteontwikkeling. Die gewikkelde spoelen zijn veel zwaarder, moeten dan ook zwaarder gelagerd zijn en ook dat levert meer weerstand op. Tenslotte is de oude manier van verpompen erg inefficiënt.
Een magneetpompje heeft bij dezelfde opbrengst, debiet heet dat, veel minder energie nodig. Deze pompjes hebben geen gewikkelde spoelen, worden ook niet warm en hebben ook een efficiëntere pompwerking.
In mijn warmtepomp van 2007 zaten standaard drie circulatiepompen van resp. 205, 140 en 93 Watt. Die heb ik vervangen door pompen van resp. 75, 40 en 41 Watt. Dus van 438 Watt naar 156 Watt, een besparing per uur van 282 Watt. En deze winst, hoewel procentueel wat minder dan er bij de CV pompjes mogelijk is, is al 7 jaar na installatie van het nieuwe systeem mogelijk. Deze vervanging heb ik zelf geïnitieerd, inclusief het uitzoeken bij fabrikant Wilo van de juiste pompen. Mijn installateur vond het maar vreemd maar heeft de pompen netjes verwisseld.
 
Last edited: